Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, juli


Caroline
 Share

Recommended Posts

PostNord altså.. Nå har de satt igjen pakka mi hos "naboen", dvs. noen som bor på motsatt side av feltet her. Det vet jeg kun fordi denne naboen ringte meg og sa de hadde fått en pakke som var min, antar de fant nummeret på pakken. Der skal vel adressen stå også, og det er litt forskjell på nummer 15 og 26. De har tydeligvis glemt at de ikke vil levere pakker til meg da. Eller så kom de på det oppi bakken her og valgte et tilfeldig hus eller noe. :icon_confused: Før jeg fikk telefon fra naboen tok jeg kontakt med PN for å spørre hvor pakka mi befant seg, siden det stod at den var utlevert men ikke var hos meg. De ringte opp igjen etter at jeg hadde fått telefon fra naboen, men jeg lot som jeg fremdeles ikke visste noe jeg. For en gangs skyld kan de få stresse litt, sånn som de har tulla med meg oppigjennom fortjener de det. Jeg hadde ikke planer om å gå rundt med 30 kg tørrfor i dag. Må skaffe meg hundevogn om jeg skal bli boende her, skjønner jeg.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fin dag 

Godt mulig noen av dere tenker dårligere om meg nå, men jeg har lyst å dele likevel... I dag fikk jeg bekreftelse på at jeg er ferdig med frivillig gjeldsordning  Nå gleder jeg meg stort til sånn

Da er bursdagsgave nummer to hentet! Si hei til Goliat

Posted Images

6 timer siden, Lola Pagola skrev:

 

Ang snusing så synes jeg det er litt drøyt å la det gå så langt som en kilometer mellom hvert snus. Er det ikke for hundens skyld man går tur da? Det er jo noe av den aller største gleden hunder har, å få fordype seg i lukter. Men enig i at man ikke trenger la hunden styre alt. Casper tisser og snuser hele veien, men han gjør det før båndet blir stramt igjen og jeg slipper å stoppe hver gang, det hadde blitt for mye av det gode. Så får han snuse skikkelig fra seg på ekstra spennende flekker, som det ikke går en km imellom . Jeg gidder iallefall ikke være som de jeg ser som går med hunden i kort bånd ved siden av seg, midt på fortauet. Det er et trist syn. Da går man ikke tur for hundens skyld lenger iallefall.

 

Som sagt mener jeg ikke at hunden skal styre alt, men en mellomting er jo fint da.

 

Når jeg drar med Casper fra en spennende flekk tenker jeg alltid på en artikkel jeg leste som heter "det är hundens promenad" også tar jeg meg i det.

 

Veldig veldig enig. Det er hundens promenad (det var vel Hallgren som sa det, og det er steikandes godt sagt). Men selvsagt må man finne måter som fungerer for både hund og eier, og @Belgerpia har selvsagt rett i at det må være hundeeier som legger premisser. Jeg er sikker på at hun også legger premissene slik at det blir levelig for både hund og eier. Mine er ganske gode på å forstå når vi skal sniffe, snuse og kose oss, og når vi skal . Vi veksler mellom de to modusene, og alle syntes det hadde vært en fin tur.

6 timer siden, rosinbolle skrev:

Det er lov å spise litt snop hver dag, hvis det bare blir litt! Jeg har vokst opp med "noe godt til kaffen" (bolle, lefse, litt sjokolade, kjeks, muffins, et eller annet) hver ettermiddag en time eller to etter middag, og familien min er i passe hold. Så man trenger ikke nekte seg selv alt det gode i skapet :) Har du lyst, har du lov å spise litt ;)

Jeg er fornøyd med 2x4 timer søvn de siste nettene, og sånn har det vært i en uke ca. nå. Håper jeg ikke jinxer det nå, men hvis litjmor fortsetter å sove sånn så er ikke småbarnslivet så ille mtp. søvn! :) Håper barnet ligner på faren sin når det kommer til søvn, for han sovner superfort og sover godt og lenge. Blir litt mindre kult å måtte vekke to stk som er treige ut av senga hver morgen, men da får man til gjengjeld god tid for seg selv på badet... 

Jeg synes det er lettere å være konsekvent enn å være litt snill mot meg selv. Jeg klarte å legge på meg en god del i løpet av vinteren, og de kiloene ville jeg bli kvitt snarest. Nå er målet (nesten) nådd, den gleden er mye større enn en stor sjokoladeplate! :aww: 

Jeg har en del papirarbeid som bør gjøres i dag, pluss at jeg skal klippe ferdig Symra og begynne på Pippinpelsen. Dere som har whippet og dalmatiner og sånt, hva bruker dere all tiden til?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Symra&Pippin skrev:

Veldig veldig enig. Det er hundens promenad (det var vel Hallgren som sa det, og det er steikandes godt sagt). Men selvsagt må man finne måter som fungerer for både hun og eier, og @Belgerpia har selvsagt rett i at det må være hundeeier som legger premisser. Jeg er sikker på at hun også legger premissene slik at det blir levelig for både hund og eier. Mine er ganske gode på å forstå når vi skal sniffe, snuse og kose oss, og når vi skal . Vi veksler mellom de to modusene, og alle syntes det hadde vært en fin tur.

Jeg synes det er lettere å være konsekvent enn å være litt snill mot meg selv. Jeg klarte å legge på meg en god del i løpet av vinteren, og de kiloene ville jeg bli kvitt snarest. Nå er målet (nesten) nådd, den gleden er mye større enn en stor sjokoladeplate! :aww: 

Jeg har en del papirarbeid som bør gjøres i dag, pluss at jeg skal klippe ferdig Symra og begynne på Pippinpelsen. Dere som har whippet og dalmatiner og sånt, hva bruker dere all tiden til?

Unger, og sitte i halvkoma i lenestolen, når endelig begge ungene sover samtidig, og skue utover et hus som ser ut som en krigssone.. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Christine skrev:

Hehe, velger å holde kortene litt tett inntil brystet inntil videre. Du får følge med når det begynner å ha gått to år! Var innom Staby en god stund da! :innocent: 

Hihi, et skjønner jeg! Gjorde det samme selv da Skills var i vente :innocent: jeg er veldig fornøyd med stabijen så langt! :D hvorfor gikk du bort fra den? :) 

To år er alt for lenge du :P 

15 timer siden, Christine skrev:

Og ja - den var absolutt som tenkt. Utrolig sosial, sjarmerende og ville gjerne jobbe litt med meg også :ahappy: Det endte med at jeg spurte eierne om jeg fikk kjøpe den til tross for "feil" kjønn, men det fikk jeg ikke :lol: 

Så herlig! :D hahaha :lol: 

 

______

jeg skal til Oslo senere for å møte søster og søskenbarn. Kjenner jeg blir litt irritert når det endres på et par ting, og kommentarer som "kan ikkje bikkjene være alene en halvtime en gang?!" med negativ ladning.. De voksne kan så klart være alene, men jeg kan ikke sette igjen valpen alene hjemme bare fordi en av de finner ut at de MÅ dra litt tidligere uten spesiell grunn, det bare er sånn.. Da får jeg bare lyst å drite i hele greia, å være hjemme med hundene i stedet :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plutselig eide vi en sittegressklipper. Faren til snekker-kameraten kjøpte ny, og Rørlegger'n fikk det til samme pris som snekkeren ville fått (han trengte ikke til en tomannsbolig i byen) så han betalte bare 4000,-   Den hadde lett blitt solgt for det dobbelte, så da kunne han ikke si nei :P   Har stor hage så veldig kjekt!  Nå er han ute å klipper, kry som en hane :lol:   Så mye glede over en gressklipper :P  

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lola Pagola skrev:

 

Ang snusing så synes jeg det er litt drøyt å la det gå så langt som en kilometer mellom hvert snus. Er det ikke for hundens skyld man går tur da? Det er jo noe av den aller største gleden hunder har, å få fordype seg i lukter. Men enig i at man ikke trenger la hunden styre alt. Casper tisser og snuser hele veien, men han gjør det før båndet blir stramt igjen og jeg slipper å stoppe hver gang, det hadde blitt for mye av det gode. Så får han snuse skikkelig fra seg på ekstra spennende flekker, som det ikke går en km imellom . Jeg gidder iallefall ikke være som de jeg ser som går med hunden i kort bånd ved siden av seg, midt på fortauet. Det er et trist syn. Da går man ikke tur for hundens skyld lenger iallefall.

 

Som sagt mener jeg ikke at hunden skal styre alt, men en mellomting er jo fint da.

 

Når jeg drar med Casper fra en spennende flekk tenker jeg alltid på en artikkel jeg leste som heter "det är hundens promenad" også tar jeg meg i det.

 

Nå synes jeg Belgerpia sitt innlegg hørtes veldig fornuftig ut altså, og jeg er veldig enig. I en periode er det sikkert lurt å holde et strengt regime, også kan man slippe opp litt igjen når ting har blitt bedre :)

Er så enig med deg. Men kommer jo selvsagt an på hunden også. Min snuser litt, markerer kanskje(men sjelden/aldri på bosspann, portstolper osv) og så går vi videre. Jeg klarer uansett ikke holde høy nok fart på tur til at det blir voldsom trim for henne uansett, så da kan hun like godt få snuse. Så lenge hun hører etter hvis det blir for mye eller jeg trenger oppmerksomheten hennes. Er jo for hennes del vi går tur..

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Ozzy skrev:

Plutselig eide vi en sittegressklipper. Faren til snekker-kameraten kjøpte ny, og Rørlegger'n fikk det til samme pris som snekkeren ville fått (han trengte ikke til en tomannsbolig i byen) så han betalte bare 4000,-   Den hadde lett blitt solgt for det dobbelte, så da kunne han ikke si nei :P   Har stor hage så veldig kjekt!  Nå er han ute å klipper, kry som en hane :lol:   Så mye glede over en gressklipper :P  

Det ser jo kjempegøy ut å klippe gress med sånne! Min hage er dessverre alt for kupert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Symra&Pippin skrev:

 @BelgerpiaDere som har whippet og dalmatiner og sånt, hva bruker dere all tiden til?

Ligger på soffaen å leser bok, ser på tv og tenker på at det burde kanskje vært støvsugd. Men siden hunden omtrent ikke drar med seg drit inn, og pelsen nesten ikke merkes på gulv og i møbler så blir det alltid utsatt :aww: Liker ikke å få mamma sin hund(border collie) på besøk, for da må jeg støvsuge og vaske etter på :aww:   

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk jammen tatt meg sammen og gjort litt idag også. Det er lettere å holde seg i gang når jeg blir sånn sliten for da merker jeg det ikke så godt som når jeg sitter stille. Vært på hundeklubben og hatt en ganske dårlig treningsøkt, han var så ukonsentrert at det endte med kontakt og filttrening - jaja, det trengs det også. Tenkte at jeg skulle brenne hodet litt på ham så da dro vi inn til sentrum og gikk litt i gatene. Det er fryktelig slitsomt for en liten unghundsidiot... Bortsett fra to ganger oppførte han seg veldig fint, stresset mye, men ikke på en uoverkommelig måte. Må skjerpe meg og gå mer i byen - tror det er fryktelig sunt for ham. 

Siden jeg glemte å spise lunsj blir det tidlig middag istedet. Nå står det to kyllingbein å koser seg i ovnen på en seng av poteter og gulerøtter :D Begynner å lukte godt allerede så jeg gleder meg veldig :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
1 time siden, Monikawt skrev:

Hihi, et skjønner jeg! Gjorde det samme selv da Skills var i vente :innocent: jeg er veldig fornøyd med stabijen så langt! :D hvorfor gikk du bort fra den? :) 

To år er alt for lenge du :P 

Så herlig! :D hahaha :lol: 

 

______

jeg skal til Oslo senere for å møte søster og søskenbarn. Kjenner jeg blir litt irritert når det endres på et par ting, og kommentarer som "kan ikkje bikkjene være alene en halvtime en gang?!" med negativ ladning.. De voksne kan så klart være alene, men jeg kan ikke sette igjen valpen alene hjemme bare fordi en av de finner ut at de MÅ dra litt tidligere uten spesiell grunn, det bare er sånn.. Da får jeg bare lyst å drite i hele greia, å være hjemme med hundene i stedet :aww: 

Godt du er fornøyd! De er utrolig herlige hunder :ahappy: Må fremdeles kose litt med Stabijene vi møter innimellom på tur! Jeg ville ha noe mer "allround-hund" enn setteren, men var redd belger var for mye for meg, og at jeg ikke ville mestre en slik hund. Fant ut at Stabij var en fin hund for meg, men så dukket tervtøtta opp og jeg falt helt pladask. Etter å ha prater med eier/oppdretter fant jeg ut at en belger kunne få det fint her, så det endte med at vi reiste 13 timer i strekk for å besøke henne, og på tur hjem hadde vi en utrolig herlig terv i bilburet :heart: Etter å ha hatt henne i hus en stund fant jeg ut at hunder med litt trøkk passer meg perfekt.

Kjenner igjen irritasjonen. Kan du ikke forklare at det er en liten valp som ikke er vant til å være hjemme alene, men at du kommer senere? :) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Symra&Pippin skrev:

Dere som har whippet og dalmatiner og sånt, hva bruker dere all tiden til?

Vi koser oss i sofaen vi :aww: Det er nemlig ikke så ofte jeg behøver å kaste bort tiden til støvsuging, for hundehår er ikke store problemet her :P

---

Ellers sitter jeg i kroken på sofaen under et godt pledd med en god kopp te og honning, mens regnet siler ned ute. Gleder meg til jeg skal reise meg, og ta på meg de varme sokkene som ligger på varmeovnen som ble våte under morgenturen. Disse våte, kalde dagene synes jeg er litt herlig. Mangler bare peis, og en passende smiley :P Veldig (veldig!) forsinket, men nå skal jeg lage meg frokost. Livets små gleder :ahappy: 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kjøpt en enveis flybillett til Oslo, reiser på fredag. 

Hadde en hyggelig reunion med den mannlige vennen min i Bergen etter en måned på reise, det var koselig. Men er ikke noe fyrverkeri eller bobler fra min side, så det går helt greit å flytte vekk. Vi skal ut å skyte med hagle nå i ettermiddag. Det har jeg ikke gjort før. :) 

På mandag begynner jeg i min supernormale 8-16 jobb :o !

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så får man igjen for å utsette husarbeid til siste sekund :P Idag må vi virkelig gjøre noe her hjemme, kommer besøk i kveld. Men burde ikke banke matter, bruke støvsuger eller børste hunder ute i dag pga. hagefest nede. Pusj, jaja, får gjøre det beste av det vi kan og utsette resten til i morgen. Er vell nok å ta av :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
3 timer siden, Pixie skrev:

Jeg har vært veldig nøye med det med tispeflekker hele tiden, det vet han han ikke får lov til. Jeg kan også si "nok" om han snuser og si "tisse, så går vi" og så gjør han det. Jeg har også prøvd å skille mellom morgen/kveldslufting og det å gå for å gå, men ikke lykkes. Og det er merkbart verre nå når det er ferie og han går mer tur med gubben. Fullt klar over at jeg gjør ting feil, jeg prøver å rette på det. Han skiller mellom hva han får lov til når vi går med joggekobbel, kort kobbel og fleksi.

For meg er det mye mer slitsomt at han trekker sånn enn at han stopper opp og snuser...

Du har jo en ganske liten hund som ikke trekker sånn voldsomt hardt, så hvis du ikke klarer å lære han å gå pent i bånd, så kan du jo gjøre som jeg gjør med huskyen (og kommer til å kjøre med huskyvalpen jeg henter til helga). De får trekke og styre som de vil. Skal jeg gå langt, så putter jeg på dem en sele og fester dem i strikkline i magebelte. Og så har jeg lært dem en kommando for å gå ved siden av/bak meg. Da må de gå pent. Den kommandoen kan de gå i lenge, for de trenger ikke holde kontakt og gå i en presis posisjon, de må bare ikke gå med skulderen fremfor låret mitt. Enkel regel for en svær huskytass. Og den kommandoen redder knærne mine :P Det GÅR an å lære huskyer å gå pent i bånd, men det er en stor jobb som jeg ikke gidder å bruke tida mi på. Det er mye lettere å lære dem hvor de skal gå (bak), enn hva de ikke skal gjøre (trekke). Spesielt når de har blitt avla i generasjoner på nettopp å trekke og jeg vil ha dem til å trekke på ski/sykkel etc. Det vil jo funke med en liten sak også, sånn hvis du ikke gidder å ta jobbe med å lære han å ha båndet slakt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Snusmumrikk skrev:

Du har jo en ganske liten hund som ikke trekker sånn voldsomt hardt, så hvis du ikke klarer å lære han å gå pent i bånd, så kan du jo gjøre som jeg gjør med huskyen (og kommer til å kjøre med huskyvalpen jeg henter til helga). De får trekke og styre som de vil. Skal jeg gå langt, så putter jeg på dem en sele og fester dem i strikkline i magebelte. Og så har jeg lært dem en kommando for å gå ved siden av/bak meg. Da må de gå pent. Den kommandoen kan de gå i lenge, for de trenger ikke holde kontakt og gå i en presis posisjon, de må bare ikke gå med skulderen fremfor låret mitt. Enkel regel for en svær huskytass. Og den kommandoen redder knærne mine :P Det GÅR an å lære huskyer å gå pent i bånd, men det er en stor jobb som jeg ikke gidder å bruke tida mi på. Det er mye lettere å lære dem hvor de skal gå (bak), enn hva de ikke skal gjøre (trekke). Spesielt når de har blitt avla i generasjoner på nettopp å trekke og jeg vil ha dem til å trekke på ski/sykkel etc. Det vil jo funke med en liten sak også, sånn hvis du ikke gidder å ta jobbe med å lære han å ha båndet slakt :)

Det har vært løsningen min med Isak også, så han går rett og slett bak rumpa mi. Eget valg, jeg bare stopper han når han går forbi med (blokkerer han med beinet og sier "gå bak"), og når han blir lei av å prøve å gå forbi så virket det som det er lettere for han å gå rett bak meg (naturlig blokkering). Ser sikkert ut som jeg har vært kjempeslem med han :lol: Men om han få gå foran meg trekker han med en gang, og der har jeg prøvd det meste, men det som har hatt best effekt har vært å gjøre som deg, ikke la han gå forbi meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Snusmumrikk skrev:

Du har jo en ganske liten hund som ikke trekker sånn voldsomt hardt, så hvis du ikke klarer å lære han å gå pent i bånd, så kan du jo gjøre som jeg gjør med huskyen (og kommer til å kjøre med huskyvalpen jeg henter til helga). De får trekke og styre som de vil. Skal jeg gå langt, så putter jeg på dem en sele og fester dem i strikkline i magebelte. Og så har jeg lært dem en kommando for å gå ved siden av/bak meg. Da må de gå pent. Den kommandoen kan de gå i lenge, for de trenger ikke holde kontakt og gå i en presis posisjon, de må bare ikke gå med skulderen fremfor låret mitt. Enkel regel for en svær huskytass. Og den kommandoen redder knærne mine :P Det GÅR an å lære huskyer å gå pent i bånd, men det er en stor jobb som jeg ikke gidder å bruke tida mi på. Det er mye lettere å lære dem hvor de skal gå (bak), enn hva de ikke skal gjøre (trekke). Spesielt når de har blitt avla i generasjoner på nettopp å trekke og jeg vil ha dem til å trekke på ski/sykkel etc. Det vil jo funke med en liten sak også, sånn hvis du ikke gidder å ta jobbe med å lære han å ha båndet slakt :)

Uff, litt av et inntrykk jeg har gjort her. At jeg ikke gidder/klarer å ta jobben. Jeg har ikke hatt hund før, jeg må lære det selv like mye som jeg må lære det til ham. Jeg vet jeg gjør mye feil og setter stor pris på å få råd og tips her, beklager om det ser ut som jeg ikke tar til meg det dere sier.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
4 minutter siden, Pixie skrev:

Uff, litt av et inntrykk jeg har gjort her. At jeg ikke gidder/klarer å ta jobben. Jeg har ikke hatt hund før, jeg må lære det selv like mye som jeg må lære det til ham. Jeg vet jeg gjør mye feil og setter stor pris på å få råd og tips her, beklager om det ser ut som jeg ikke tar til meg det dere sier.

Vel, jeg gidder ikke å ta jobben med å lære huskyene mine å ikke trekke i båndet (de skal jo det når de har sele på), så jeg deler bare hvordan jeg gjør det litt enklere for meg selv :) Jeg vet hvordan man gjør det, jeg har helt fint klart å lære begge tervene å ikke trekke i halsbånd, men med noen hunder er den jobben større enn med andre, og med huskyene er den så stor at jeg ikke gidder å ta den jobben. Så da delte jeg en "snarvei". Det er lettere å lære dem hva de skal gjøre (gå bak) enn hva de ikke skal gjøre (stramme båndet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar hundene snuse så mye de vil. Det vil si :Toddy snuser.  Nico snuser ikke. 

Ironisk nok : Nico ( gjeterhund  ) trekker mer i halsbånd enn Toddy ( husky )..

Toddy begynner å skjønne greia faktisk . Han rygger litt når båndet blir helt stramt og han står heeelt i ro med slakt bånd hver gang jeg stopper opp for å plukke bæsjer,  hjelpe Ask med noe etc.  

Nico prøver å trekke oss videre hver gang vi stopper ( og kjefter gjerne ) , nekter å forholde seg til hvor vi vil hun skal gå når vi går tur osv. 

Hadde det ikke vært for at huskyen er så ekstremt mye lettere å trene på sånt hadde jeg faktisk lurt på om vi har blitt verdens dårligste hundeeiere.  Men huskyen har bodd i en hundegård eller gått i spann hele sitt liv, her har han også stort sett gått i trekk , han er avlet for trekk igjennom mange generasjoner og allikevel er han mye enklere å trene til å gå pent enn pulien.  Nico har hatt mye strengere regime på tur fra hun var valp ( sambo takler ikke trekking ) , men det sklir bare ikke inn..

Hun er like vanskelig å oppdra som hun er lett å lære nye ting...

Toddy er like enkel å oppdra som han er vanskelig å lære nye ting.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...