Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, Januar


Snøfrost
 Share

Recommended Posts

17 minutter siden, SoppenCamilla skrev: Jeg vet. [emoji38] Men hvis du er medlem av mat fra bunnen på FB, så er hele diskusjonen under det hjertesukk-innlegget. Ei som har kommentert noe med at Google ikke alltid er så enkel, heller. [emoji14] 

Er ikke medlem der. Sikker på at de ikke blander med curcumin da? det heter jo også "cumin". Curcumin er en kjemisk komponent i "turmenic", som på norsk er gurkemeie...

og karve blir visst ofte mistolket som "cumin" (spisskummen) men det heter caraway på engelsk.

Kan ikke fatte å begripe at det er noe å diskutere en gang. Planta Cuminum cyminum  er "cumin" på engelsk og spisskummen på norsk.

Jeg tar det du sier som fasit. Spesielt siden det stemmer med hva smaksløkene min sier når jeg testa det. Hummus med norske karve frø hadde ikke vært godt.

Sent fra min SM-G903F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 4.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg fikk 5 på eksamen!  5!    

Sonen, hils på Lyn!  

Møtte en rosa goldendoodle på tur i dag. Den hadde tygget hull i en tube med konditorfarge, og husets femten år gamle datter hadde tatt ham i dusjen for å få det av. Men det kom ikke av, det bare ble

Posted Images

20 timer siden, mokken skrev:

Det så veldig godt ut! Og nå kom jeg på at jeg har glemt å kjøpe sånn krydder til hummus som jeg også har glemt hva heter.... Sovet 3 t etter nattevakt så hjernen er litt treg i dag :lol:  Men planen er å lage hummus.  En dag...:P

Jeg har tenkt på å lage hummus i årevis nå, endelig fikk jeg gjort det, pga. det sto om det i dagbladet magasinet. Er dritenkelt!!

20 timer siden, Mardina skrev:

Hva er budsjettet ditt da? Og har du sjekket om du får bostøtte? Jeg flytter jo snart herfra, og hadde det ikke vært for at huseier her muligens har en annen leieboer på hånden, så er det helt perfekt å leie her :D Masse turmuligheter ( Hadeland <3 ), selvfølgelig lov med hund, hage man kan bruke så mye man vil, verdens beste huseier( hun er seriøst det altså), hyggelig område ++++++ :D Men du vil sikkert ikke til Hadeland, teit som du er.... :lol::P 

Bostøtte, får man det sånn uten videre da? Når jeg er i stand til å finne noe i passende pris (selv om det ikke akkurat er drømmesteder?) pga.at jeg egntlig ikke aner hvor jeg vil så vil jeg bare bruke minst mulig på husleie. Det jeg så på i dag kostet 5500 inkl. strøm,så det var veldig ok. Har du en jobb til meg i samme slengen kommer jeg! :lol: jeg er ganske nomadisk av meg.

20 timer siden, Snoffe skrev:

Hva bruker man hummus til egentlig? Har så lyst å smake det, men vet ikke hva jeg skal ha til :P 

du kan bruke det til pålegg fks. eller bare som tilbehør til ett eller annet :D

18 timer siden, maysofie skrev:

Jeg har en halv krukke ubrukelig tahini i kjøleskapet jeg bare ikke kommer meg til å kaste, hvertfall ikke bruke :lol:

Ristet visst sesamfrøene litt for mye, selv om de hverken 'poppet' eller hadde en alarmerende farge. Tahinien smaker iallefall høgg...

synes tahini smaker høgg uansett jeg, men ikke i hummus.

17 timer siden, Tinkie skrev:

Jeg skjønner hva du mener, det er skikkelig kjipt når ting ikke blir som man vil. Bare én av tingene du holder på med nå, er ubehagelig nok, liksom. 

MEN. Du kan trøste deg med dette: Hjernen til mennesket fungerer veldig interessant. Det er nemlig sånn at den situasjonen man havner i, ender opp med å bli den man tenker på som det beste alternativet i ettertid. :) 

Det  har du helt rett i, rart med det. Jeg konkluderer alltid med det selv, at ditt og datt var for det beste, og ting ble bra selv om det ikke virket sånn. Det ordner seg alltid!

Var fint det stedet jeg kikket på, hyggelige utleiere. Det var visst litt lytt der, og i og med de var skeptiske til hund så er jeg litt bekymret for akkurat det, Casper er jo en vakthund og vil nok varsle endel i begynnelsen,  før han venner seg til huslydene. Men slik jeg jobber nå er han jo egentlig aldri alene hjemme. Og når jeg er på butikken eller på besøk hos folk er han med 99% av tiden. Så er jo sånn sett ikke noe problem enda heller. 

 

Usj... nå mistet jeg noen quoter, får prøve igjen!:P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gått "kveldsturen" med Trym i dagslyset :D Straks skal jeg lage meg litt byggrynsgrøt til middag, så blir det siste Harry Potter filmen ikveld, fikk ikke sett den i jula så da ser jeg den nå :) Hørte forresten på julecd i bilen istad, det var bare preik på P1 og P3 (eneste kanalene det går ann å høre på :aww:) men jeg spilte Coldplay sin om og om igjen, den sangen kan man strengt tatt høre på hele året :aww:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Turb skrev:

Sløver i sofaen litt før jeg skal på trening senere idag :) Godt med lørdagssløving og kaffe. 

Ser ut til at ene naboen min skal flytte og Pigg overvåker flyttingen nøye - gå med møbler er tydeligvis ulovlig i hans verden

Når kommer det nye bilder av Pigg da? *kelpiesyk*. 

Gatulerer med dagen som var, @Sbtlita :) 

Jeg og hundene var ute i nesten 2,5 time og gikk i fryst terreng nesten hele veien. Hadde til og med selskap på turen i form av mamma på handsfree i øret :ahappy: Utrolig hvor fort tida gikk da. 

Jeg blir forresten litt usikker av denne dekken-diskusjonen, kanskje Blaze blir kald av og til uten at han viser det? Felix hadde på tykk fleecegenser med vindtett varmedekken utenpå og potesokker i dag (han er en frysepinn), mens Blaze gikk uten noe. Det var bare -9 her da, men det kjennes mye kaldere ut pga luftfuktigheten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temmelig fornøyd med meg selv! Evnet å skifte slange på sykkeldekket, sikkert 10 år siden sist jeg gjorde det. Klarte det til og med uten unødvendig bannskap! Nå er det bare å håpe på at det enten kommer snø, eller at det blir varmere sånn at man kan få syklet litt  :-D Taiga syns nok det er ganske greit å være inne nå :-P

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Nå har Timmy ligget i nøyaktig samme merkelige stilling inne i huset sitt såpass lenge at jeg måtte sjekke om det var liv i han. Og det var det i aller høyeste grad, han var bare veldig opptatt av kong'en sin som er stappet full med fish4dogs mousse. Fint,da er han fornøyd en stund.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nico synes at jeg er kjip som ikke gidder å stå ute sammen med han, i alt for mange minus... Bare fordi han skal sitte på toppen av trappa og følge med på hva som skjer ute...

@maysofie hadde ikke Keo og Nico noen slektninger bak i stamtavla? Hobby-husky greiene må jo komme derfra? :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Raksha skrev:

Noen som har funnet ok billige potesokker på nett forresten? Jeg mangler typisk en av fire i hvert sett :lol: 

 

Jeg bruker enten de fra hundekjørerbutikken (og da kjøper jeg gjerne seks stykker :P ) eller disse:  http://www.aliexpress.com/item/ASLT-2015-New-Arrivals-Pet-dog-supplies-large-dog-waterproof-boots-walking-shoes-Free-Shipping/32505199942.html

Ville ha noe litt kraftigere til skare og holkeføre, synes de virker veldig fine til det siden stoffet er kraftig og det er "skinn" under.

4 timer siden, Siri skrev:

 

Jeg leste en "diskusjon" på FB i fjor, tror jeg, der en venn av meg hadde lagt ut bilde av hunden sin, en labrador, iført dekken og potesokker. Da var det en person som kommenterte veldig klart og tydelig at det der var sååå idiotisk, for en labrador SKULLE tåle å være ute i -30 grader etter å ha badet helt uten å fryse. NEMLIG. Det var sånn de skulle være etter standarden. Det er jo godt mulig de skal være sånn, men når bikkja da IKKE er det, så må det jo være greit å kle på den liksom :lol:. Jeg har av og til inntrykk av at en del her inne liksom SKAL være "uhysteriske" litt på trass... bikkja skal jo være så tøff, vøtt :aww:

Nå skal jeg innrømme at det er uhyre sjelden jeg tar på dekken på mine  hunder, men det har hendt - da har det vært -15 grader og kraftig vind (det er det ikke ofte det er da, ikke her i hvert fall). Vind blåser fort rett inn på huden til dem, selv om de har mye og lang pels. Jeg ser sjelden at mine hunder fryser heldigvis, men når de begynner å halte pga kulde, DA skjønner selv jeg at det er kaldt for dem :). De tåler som regel fint -15 uten at jeg vurderer potesokker, men når det nærmer seg -25 tror jeg nok at potesokker begynner å bli nødvendig selv på disse "bigfoot'ene" :)

Ovtcharkaer skal tåle omtrent hur mye kulde som helst (og det gjør de jo også), men de fryser jaggu på potene de og, når de står og går på snø i et utall minusgrader. Det er sikkert en vanesak hvor mye de fryser og hvor mye de bryr seg om at de fryser, og jeg tror ikke de står først i køen for frostskader på potene, men når man vet at de synes det er ubehagelig, hvorfor ikke gjøre noe med det, liksom?  "Naken" i -30 etter et bad høres ut som galskap!

Jeg driver ikke og kler på mine til stadighet heller, jeg ser an vær, føre og hvordan de ter seg. Løfter de på labber og vil fort inn når vi er ute i hagen, så tar vi på sokker og evt. dekken om vi skal være ute lengre. Det er ikke veldig tjukke dekken jeg har, det er mest for å ha et ekstra lag som holder varmen inne mens vi er ute og rører oss. Det blåser sjelden her, men om vinteren blir det gjerne ned i 25-30 minus, så langt i år er kulderekorden -26,6. Skulle vi ha vært stillestående over tid i 15-20 minus og kaldere, så måtte ihvertfall den minste hatt noe betraktelig varmere som dekket bedre. Heldekkende ulldress eller sovepose. Hun kan finne på å fryse på soverommet om natta liksom, til tross for at hun ligger på dyna oppi senga (da legger jeg dyna over henne i stedet). Men så har jeg det kaldt inne, da. :whistle: I det minste blir overgangen mellom inne og ute litt mindre på den måten. :aww:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min er så lte velloppdragen som det går! :lol:

Hun har vært med i stallen i dag og kom seg løs fra hun som passet på mens jeg red hesten hennes. Bikkja begynner å hoppe rund og skal leke med hesten som er grei og bare står der mens jeg ler så jeg nesten detter av. Ikke snakk om å komme bort til hun som prøver å få tak i båndet igjen heller.

Hun mener ganske bestemt at jeg bare tuller når jeg sier at hester ikke er store hunder som det kan lekes med! :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trent litt i iskald hall og gått kjempefin tur med en schäfertispe, Pigg har løpt tulling og lekt i en time. Nå blir det mer sløving i sofaen. Skal ha pomfrit, guacemole og ruccola til middag -mmm... 

Bilder fra nyttår av Pigg @Tonje. Jeg må låne bilder av alle andre for er virkelig dårlig på å ta bilder selv. Disse er tatt av goldeneieren.

12401880_10153203889316389_2414239509408746182_o.jpg

12471739_10153203894881389_4828259541677354341_o.jpg

12473869_10153203893506389_4455831618554948047_o.jpg

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Yellow skrev:

Jeg har alltid tenkt at det er veldig dumt med tanken på ledd og rygg (for hunder uten mye pels og underull) å gå uten varmedekken i flere minus og, jeg. At man kan forebygge plager senere ved å konsekvent bruke dekken når det er kaldt. Noen innspill ang den tanken? 

 

Min Mona har problemer med et kne, og dermed en tendens til å feilbelaste så hun blir stiv. Jeg har ihvertfall fått klar beskjed fra veterinæren om å kle på henne for å unngå spenninger, så her brukes det dekken fra oktober til april (ca), samt på nettene når vi sover ute om sommeren. 

3 timer siden, Stine skrev:

Mens bursdagdsgutten Trym har kost seg hjemme i varmen har vi jentene drevet med dette :D

P1020385.JPG

For noen lårmuskler på småjentene!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lola Pagola skrev:

Jeg har tenkt på å lage hummus i årevis nå, endelig fikk jeg gjort det, pga. det sto om det i dagbladet magasinet. Er dritenkelt!!

Så bra! Har du en oppskrift som du er fornøyd med? Google gav ganske mange alternativer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaldbass

20160109_134814-01.thumb.jpeg.712884a2a4

 

Her går det stort sett greit uten potesokker, men i går gikk han nesten litt i stå på tur, når det "helt plutselig" blir iskaldt på potene, og bevegelsene blir som i saktefilm. Så i dag husket jeg å ta på. Tror jeg må skaffe fleece, det sklir man vel litt mindre med? Han sklir veldig med bakføttene sine, kommer til å få gnagsår oppå potene tror jeg, så subbete som han er innimellom. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våknet til bare -5 grader og puddersnø i dag:D Fikk en liten skitur opp til en trimpostkasse på fjellet, og det var så gøy! Mona fikk helt raptus, sprintet i ring rundt meg og prøvde å bumpe i fart:P Lenge siden jeg har sett henne sånn, det er så gøy når gamle damer får valpefnatt:wub:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mokken skrev:

Så bra! Har du en oppskrift som du er fornøyd med? Google gav ganske mange alternativer :P

Jeg brukte den som sto i magasinet, veldig basic. Men smakte godt synes jeg, en bra start, så kan man jo heller eksperimentere med smaker etterhvert, det tenker jeg å gjøre.

250 gram kikerter

1 fedd hvitløk

1-2 ss tahini eller 1-2 ts sesamolje

3ss olivenolje

sitronsaft (sto ikke hvor mye, jeg skviste en halv liten sitron.)

"Hell væsken av kikertene. Ta vare på litt av den i tilfelle du trenger mer væske (jeg kastet den og brukte vann, synes laken er så ekkel. Blir nok og bedre med tørre kikerter som du legger i vann et døgn selv,  men det tar jo da mer planlegging). Knus hvitløk og ha oppi sammen med kikertene tahini og olje. Kjør med stavmikser ti du har en tjukk, myk blanding (min ble litt tørr først, så tok oppi litt vann). Skrap eventuelt litt med en skje, så du får med deg hele og halve kikerter nederst ved kanten. Ha i e bolle, smak til med litt sitronsaft (jeg tok i det med en gang jeg, er dårlig til å lese hele oppskrifter før jeg begynner :P ), dryss evetuelt over litt krydder eller urter (spisskummen, paprikapulver, persille, mynte står som forslag).

@Mari hadde en oppskrift som hørtes god ut synes jeg, hun la ut for en stund siden. Trodde jeg hadde skrevet den opp, men det har jeg visst ikke.... eller husker jeg feil? 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @Argyr Tror jeg bestiller noen slike. Har noen tynne fra nonstop jeg er veldig fornøyde med, men de er litt lave.  

@Line bruker glatt potesokker til over påske her, så neppe noen fare å bestille fra usa :lol: Skal sjekke der og. Takk! 

Jeg bruker forøvrig heller litt for store sokker enn akkurat passe, er de litt store så sliter ikke klør hull så fort på tynne sokker syns jeg. Heller feste litt ekstra med sportstape eller elektrikkertape om de ikke sitter skikkelig. 

 

Brrrr -26 minus på tynset i dag. Ørlite kaldt. :aww:  Men fikk påfyll av medisiner, det burde jeg jo gjort før nyttår for å slippe egenandelen, men nå kommer jeg meg vel nærmere frikort fortere :aww: Og påfyll av mat, så da er middagene berget. Bonden ble litt bleik da jeg gikk amokk i fiskedisken, men det får han tåle. Han kom spakt med middagsforslag som ikke inkluderte fisk. :lol: Vi spiser alt for lite fisk, og nå blir det ikke så mye elg heller, så da må vi fylle på med fisk. :aww:  Testet fastfoodsjappa på tolga også, god mat, ok pris, og vi var eneste kundene så gjorde ingenting at lillemor spratt rundt som den loppa hun er :ahappy: Nå har hun fått lørdagsgodt og ser på doktoren. Helle i meg litt kakao og så ut og møkke litt hos hestene tenker jeg, er jo ingen andre som gjør det. :getlost: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kvalmt fornøyd med bikkja mi! :D 

Vi gikk 3, 5 time på ski i dag og han var sååååååå flink!  Holdt høyre ved beskjed, stoppet på komando,  gjorde jobben som han skulle og oppførte seg i det hele tatt eksemplarisk.  

Bortsett fra at han bråstoppet i en nedoverbakke fordi det campet en familie med hund ved siden av løypa selvfølgelig.  Noe underholdning må vi jo by på. ..

Vi kjørte på med tung kløv fra start for at han ikke skulle begynne å blåse ut litt steam med meg hengende etter og det fungerte utmerket. Etter et par km helte vi ut vannet ( og drakk opp kaffen) for å lette på kløven og da hadde han landet. Han trakk tilmed i oppoverbakke!  Og han tok komando på retningen i et kryss i en nedoverbakke til tross for at det var hunder som bjeffet i andre retning. 

Knallfornøyd!  

Nico var selvfølgelig også veldig flink,  men hun gikk med sambo :P Det gjorde forøvrig Toddy også i de bratteste nedoverbakkene,  jeg er feig . 

Vi skal på ski i morgen også , dette var faktisk GØY :D 

 

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Lola Pagola skrev:

Jeg brukte den som sto i magasinet, veldig basic. Men smakte godt synes jeg, en bra start, så kan man jo heller eksperimentere med smaker etterhvert, det tenker jeg å gjøre.

250 gram kikerter

1 fedd hvitløk

1-2 ss tahini eller 1-2 ts sesamolje

3ss olivenolje

sitronsaft (sto ikke hvor mye, jeg skviste en halv liten sitron.)

"Hell væsken av kikertene. Ta vare på litt av den i tilfelle du trenger mer væske (jeg kastet den og brukte vann, synes laken er så ekkel. Blir nok og bedre med tørre kikerter som du legger i vann et døgn selv,  men det tar jo da mer planlegging). Knus hvitløk og ha oppi sammen med kikertene tahini og olje. Kjør med stavmikser ti du har en tjukk, myk blanding (min ble litt tørr først, så tok oppi litt vann). Skrap eventuelt litt med en skje, så du får med deg hele og halve kikerter nederst ved kanten. Ha i e bolle, smak til med litt sitronsaft (jeg tok i det med en gang jeg, er dårlig til å lese hele oppskrifter før jeg begynner :P ), dryss evetuelt over litt krydder eller urter (spisskummen, paprikapulver, persille, mynte står som forslag).

@Mari hadde en oppskrift som hørtes god ut synes jeg, hun la ut for en stund siden. Trodde jeg hadde skrevet den opp, men det har jeg visst ikke.... eller husker jeg feil? 

Tusen takk, den skal jeg prøve :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som er god på engelsk som kan hjelper meg litt med å spørre om noe til oppdretteren til Damir?  Kjenner jeg sliter litt med å forklare på engelsk, trenger bare noen som kan oversette det jeg lurer på på en brukbar måte :P  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ozzy skrev:

Noen som er god på engelsk som kan hjelper meg litt med å spørre om noe til oppdretteren til Damir?  Kjenner jeg sliter litt med å forklare på engelsk, trenger bare noen som kan oversette det jeg lurer på på en brukbar måte :P  

om det ikke er ALTFOR langt kan jeg muligens hjelpe :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Perfect Image skrev:

Hva enkelte gjorde før i tiden bryr ikke meg, min ene hund fryser ved 0 grader og jeg kler på henne selv om noen synes det er hysterisk :) Fryser hunden min så kler jeg på den, samme hva gradestokken viser. 

Å fysj og fy! Da er du dullehundemenneske, ikke tøffehundemenneske!

Jeg har vært på kurs (grønn politikk-greie) i hele dag og er fornøyd med å ha lært masse og bidratt litt også, nå er det lørdagskveld for alle penga! :ahappy:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest bulldog tråden har jeg innsett at jeg nok ulovlig trente Turbo i bitearbeid :blink: Har en sånn skinne til høyrearma pga senebetennelse og lærte Turbo å bite i den når jeg sa Vis meg tøffe IPOhunden :P 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...