Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, Januar


Snøfrost
 Share

Recommended Posts

35 minutter siden, Aslan skrev:

Nei, er ikke det faktisk, helt uten å være kryddernerd :lol: Jeg og samboer endte opp med å leite opp dette selv, siden vi lager krydderblanding til taco etc på egen hånd :P Karve og kummin er visstnok det samme, også er spisskummen noe annet igjen :)

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Karve-eller-kummin-6584887.html 

 

34 minutter siden, Eplefe skrev:

Kjøper bare krydder på "eksotiske" butikker i store poser, så å vite det norske navnet er så lite hjelpsomt. Men jeg visste faktisk at det var karve allikevel. :P 

 

Men kryddernerden mente i tillegg at verken karve, kummin eller spisskum er det samme som det engelske cumin. :lol: Jeg bryr meg ikke, altså, det var bare en morsom diskusjon. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 4.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg fikk 5 på eksamen!  5!    

Sonen, hils på Lyn!  

Møtte en rosa goldendoodle på tur i dag. Den hadde tygget hull i en tube med konditorfarge, og husets femten år gamle datter hadde tatt ham i dusjen for å få det av. Men det kom ikke av, det bare ble

Posted Images

13 timer siden, Symra&Pippin skrev:

Jeg må legge meg NÅ hvis jeg skal komme meg opp til kurs i morgen. Har sånn underskudd på søvn at jeg må rulle ut av sengen og inn på badet hver morgen, klarer ikke å stå opp. Nesten. Men om kveldene, da har jeg energi da. Jeg er ikke b-menneske vøttu, jeg er å-menneske.

Da er vi to Å mennesker her inne :aww: 

1 minutt siden, SoppenCamilla skrev:

 

 

Men kryddernerden mente i tillegg at verken karve, kummin eller spisskum er det samme som det engelske cumin. :lol: Jeg bryr meg ikke, altså, det var bare en morsom diskusjon. :P 

Det latinske navnet på krydderplanta cumin og spisskummen er i alle fall identisk...

 

Gratulerer med dagen @Sbtlita

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Raksha sokkene fra dogbooties.com er jo rimelige, men det er kanskje ikke like stort behov for sokker lenger når de kommer i posten fra USA :lol: 

Nå har jeg sittet med spørreundersøkelsene for masteroppgaven min, sett på svarene fra de åpne spørsmålene. Kle på jentene og rusle en tur før jeg prøver å få noe fornuft ut av de kvantitative dataene tror jeg. Dvs først må jeg lete opp flere sokker..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
1 time siden, Malamuten skrev:

Det der med trivselstemperatur er så individuelt så man må alltid se an, men jeg kan ikke forstå at det er helt bra å gå med hunder uten ull, og i tillegg uten noen lengde på pels i -15 - 20? (altså gå uten dekken, ikke at man skal la vær å gå tur)De har jo ikke noen andre forutsetninger de for å være varme enn det vi har. Ingen isolasjon er ingen isolasjon liksom. Og selv om de ikke nødvendigvis skjelver eller viser ubehag så begynner man jo å snakke seriøs fare for frostskader, ihvertfall om man er ute mer enn bare litt. Og det der med å vise ubehag er jo veldig individuelt, mange gjør jo ikke det før lenge etter at det er ubehagelig. En ting er jo hunder som har litt lengde på pelsen, de vil jo ha en viss isolasjon (ihvertfall i vindstille vær), men hunder som er helt glatthåret og uten ull? 

Og det der med hva andre gjør, eller hva man gjorde før osv er jo bare teit å sammenligne med, alt var på ingen måte bedre før. Før så måtte de bare, dyr var verktøy osv(for mange ihvertfall). Og det der med personlig innsikt er heller ikke alltid like fungerende. Er ikke lenge siden jeg leste om en som mente at en korthårsvorsteh kunne overnatte ute på tur på vinteren uten noe som helst så lenge den fikk ligge inne i teltet.. Underlag og dekken, nei det trengte de ikke.. 

(og ja, det er et spm her, ikke fordømmelse, om hunder fungerer på andre måter enn andre dyr så opplys meg gjerne)

Det er ikke bare før folk mente det var tull å kle på hundene sine. Da jeg vurderte ny rase slo jeg umiddelbart fra meg alle korthåra hunder uten underull fordi jeg ikke vil ha en hund som fryser hele vinteren uten å bli påkledd. Jeg fikk ganske mange reaksjoner på at det er tull og at de fint tåler under -20 uten dekken. Jeg skjønner ikke logikken. Har du ikke pels, så må du selvfølgelig bli kald når det er kaldt og surt ute. Jeg bruker ikke dekken utenom i bil og om de ligger bundet i pauser på tur på vinteren, men det er jo fordi jeg har kjøpt meg hunder med god pels. Potene blir derimot kalde selv om de har god pels, så sokker kommer på når det blir under -20/25. Det er riktig nok bare eldste hunden min som noen gang har vist at han blir plaga med kalde poter, men man trenger jo ikke vente til de har vondt med å kle på. Det var det der med mellomting. Det er ingen grunn til å dulle og styre og kle på godt pelsa hunder bare det er litt snø i lufta, men det er lov å bruke hodet også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Snøfrost skrev:

 

Det latinske navnet på krydderplanta cumin og spisskummen er i alle fall identisk...

Jeg vet. :lol: Men hvis du er medlem av mat fra bunnen på FB, så er hele diskusjonen under det hjertesukk-innlegget. Ei som har kommentert noe med at Google ikke alltid er så enkel, heller. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Line skrev:

@Raksha sokkene fra dogbooties.com er jo rimelige, men det er kanskje ikke like stort behov for sokker lenger når de kommer i posten fra USA :lol: 

Nå har jeg sittet med spørreundersøkelsene for masteroppgaven min, sett på svarene fra de åpne spørsmålene. Kle på jentene og rusle en tur før jeg prøver å få noe fornuft ut av de kvantitative dataene tror jeg. Dvs først må jeg lete opp flere sokker..

Jeg vet jeg har tre sokker fra dogbooties tilgjengelig (har flere et eller annet sted, må bare finne de ...) og 4 sokker fra Troll i Kamarstørrelse. Har også 4 stk fra Non-stop som var til Kamar, men de var hakket for små (de passer sikkert til Chihuahuabein!). Men du kan få de jeg fant (finner sikkert de andre også, men det er så kaldt ute på verandaen og jeg vet ikke helt hvor de ligger der ute ...) mot frakt? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått meg tv på rommet, en barndomsdrøm fra jeg var ti år eller noe. (Hadde aldri giddet å kjøpe egen tv, men har arvet en av mamma og pappa.) Ikke visste jeg at det skulle føre til at jeg klokken to på en lørdag fremdeles sitter under dyna med ski på tv-en og forsøk på jobbsøknadskriving på datamaskinen. Jeg syns det er kjempevanskelig å skrive jobbsøknader, jeg! Å være både troverdig og realistisk, men samtidig ambisiøs og selvsikker. Så jeg har utsatt å skrive tre søknader som har frist i morgen, men nå må jeg vel bare sette i gang snart. Kan ikke noen bare gi meg en jobb uten at jeg søker, da? Det hadde vært hyggelig gjort syns jeg.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, SoppenCamilla skrev:

Jeg vet. :lol: Men hvis du er medlem av mat fra bunnen på FB, så er hele diskusjonen under det hjertesukk-innlegget. Ei som har kommentert noe med at Google ikke alltid er så enkel, heller. :P 

Er ikke medlem der. Sikker på at de ikke blander med curcumin da? det heter jo også "cumin". Curcumin er en kjemisk komponent i "turmenic", som på norsk er gurkemeie...
og karve blir visst ofte mistolket som "cumin" (spisskummen) men det heter caraway på engelsk.

Kan ikke fatte å begripe at det er noe å diskutere en gang. Planta Cuminum cyminum  er "cumin" på engelsk og spisskummen på norsk.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått meg tv på rommet, en barndomsdrøm fra jeg var ti år eller noe. (Hadde aldri giddet å kjøpe egen tv, men har arvet en av mamma og pappa.) Ikke visste jeg at det skulle føre til at jeg klokken to på en lørdag fremdeles sitter under dyna med ski på tv-en og forsøk på jobbsøknadskriving på datamaskinen. Jeg syns det er kjempevanskelig å skrive jobbsøknader, jeg! Å være både troverdig og realistisk, men samtidig ambisiøs og selvsikker. Så jeg har utsatt å skrive tre søknader som har frist i morgen, men nå må jeg vel bare sette i gang snart. Kan ikke noen bare gi meg en jobb uten at jeg søker, da? Det hadde vært hyggelig gjort syns jeg.

Da får du deg en sommerjobb du bare sniker over til fast[emoji41]

Vegvesenet lyser ut sine nå, arealplanleggere ønsket trur eg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Snøfrost skrev:

Er ikke medlem der. Sikker på at de ikke blander med curcumin da? det heter jo også "cumin". Curcumin er en kjemisk komponent i "turmenic", som på norsk er gurkemeie...
og karve blir visst ofte mistolket som "cumin" (spisskummen) men det heter caraway på engelsk.

Kan ikke fatte å begripe at det er noe å diskutere en gang. Planta Cuminum cyminum  er "cumin" på engelsk og spisskummen på norsk.

Tror mye av det er screenshotta/quota i MFB-tråden på KG. :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Betty skrev:

Akkurat nå er jeg støl i ryggen etter å ha stått og stekt kjøttkaker i lengre tid. TJ leverte et rådyr til slakteriet her, og de fiksa blant annet farse av det. Aner ikke helt hva mer enn rådyr som er i den, TJ somla bort kvitteringslappen hvor det stod. De er gode da, så da er det ikke så farlig. :lol: 

Vi har alt for mye kjøtt i fryseren nå (etter elgjakta og rådyrjakta), så vi MÅ være flinke til å ta opp og ha det til middag. Trenger egentlig ikke kjøpe kjøtt på ei stund, har både farse, ferdigstekte kjøttkaker, biffer, steker, grytekjøtt og kverna kjøtt. Stappfullt i egen fryser, i tillegg til at vi låner plass hos svigers. :P Må kjøpe en fryser til i år gitt. 

Skal du ha adressen min?:shifty:
Kan bytte mot kanin, så får du litt variasjon i kosten:lol:

 

Her i huset har jeg to bikkjer som synes det er unødvendig å gå ut. Jeg kler på dem både potesokker og ullgenser før vi går en (bitteliten) runde, men de trives ikke ute når det er 20 blå på kvikksølvet og det blåser i tillegg.
En ting er Ganzie, hun synes det er kaldt på 0 grader, men selv Inya som elsker dårlig vær synes dette blir for kaldt:brr:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Bananen skrev:

Jeg vet jeg har tre sokker fra dogbooties tilgjengelig (har flere et eller annet sted, må bare finne de ...) og 4 sokker fra Troll i Kamarstørrelse. Har også 4 stk fra Non-stop som var til Kamar, men de var hakket for små (de passer sikkert til Chihuahuabein!). Men du kan få de jeg fant (finner sikkert de andre også, men det er så kaldt ute på verandaen og jeg vet ikke helt hvor de ligger der ute ...) mot frakt? ;)

Var den til meg eller egentlig til Rak? 

Jeg har strengt tatt mange sokker, men en haug av de er for store. Får hive meg rundt med symaskinen og klippe av noen cm :P 

Inne fra tur, og Freya klarte som vanlig å miste en sokk :getlost: Begynner å bli få i hennes størrelse igjen her nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Line skrev:

Var den til meg eller egentlig til Rak? 

Jeg har strengt tatt mange sokker, men en haug av de er for store. Får hive meg rundt med symaskinen og klippe av noen cm :P 

Inne fra tur, og Freya klarte som vanlig å miste en sokk :getlost: Begynner å bli få i hennes størrelse igjen her nå...

Egentlig til deg, men det kan være til Raksha også. Jeg trenger de strengt talt ikke lenger. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid tenkt at det er veldig dumt med tanken på ledd og rygg (for hunder uten mye pels og underull) å gå uten varmedekken i flere minus og, jeg. At man kan forebygge plager senere ved å konsekvent bruke dekken når det er kaldt. Noen innspill ang den tanken? 

 

Jeg er helt med på den tanken. Jeg bruker dekken/ull på mine i minusgrader under gå turer i bånd, under oppvarming, nedgåing osv.

-----

Akkurat nå er vi på kurs med Lotte Nordli. Mocca mener det er litt forferdelig at hun må ha pauser og ikke trene hele tiden..

0b2a86f4b4141f0898a6a1002876ec5d.jpg

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
15 minutter siden, SoppenCamilla skrev:

Tror mye av det er screenshotta/quota i MFB-tråden på KG. :lol: 

Jeg har lest samme diskusjonen som deg :D 
Og så skal det være så mye hjerter, hjerteøyne, smilefjes, og alt mulig på en gang for å ha en POOOSITIIIIIV gruppe at det er nesten som man får hull i tenna. Selv om det likevel til stadighet er "krangel". Den gruppa er et fascinerende fenomen! :D

Og jeg er veldig enig i det hjertesukket, så jeg har endt opp med å bare snoke der inne når jeg vil ha noe å le av. KG... Tror jeg holder meg til å sjekke hva som står der når noe dukker opp på søkeresultater... Burde kanskje søkt litt....? ;)

Akkurat nå er behovet for kaffe veldig stort. Vært ute med Sjef'en i 1 time og 45 minutt ca, så han ligger og sover sammenkrøllet i sofaen. Aragon fikk ikke være med. Luftrørskollapsen hans tåler ikke mye kulde, så når det er frost og noe vind blir det lite akivitet ute på han stakkars. Men bedre det enn ubehag med å ikke få puste.. 

Kommer forresten nye bilder av Sjefis i tråden hans snart :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
19 timer siden, rosinbolle skrev:

Synes samboern og jeg er freske som gikk 1,5 time i -18 grader. Belgern frøys forresten ikke, @Christine, det gikk helt fint med pelsen. Smurte på litt potefett før vi gikk bare :)

Sneik oss innom butikken og kjøpte potetgull på veien. Til mitt forsvar kjøpte jeg løk og brokkoli også, men det er til morgendagens middag.... Potetgullet skal vi spise nå etterpå :D

Nei, som sagt har jeg ikke sett tendenser til at min fryser heller, og hun har litt mindre pels enn din, samt at hun nå er helt nedrøytet :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lady fikk ikke lov til å ligge i den nye stolen og spise skalken hun fikk, og det var visst ikke noe snilt av meg :lol: Hun så litt fornærmet ut der hun tuslet bort og la seg på gulvet for å spise den :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det virker jo som at de det er snakk om i artikkelen tar godt hensyn til valpenes behov og utøver god dyrevelferd, og det er vel og bra. Uansett synes jeg det er skummelt med slike trender som involverer dyr, spesielt fordi man aldri vet hvordan det kan utvikle seg. Med en såpass stor etterspørsel, kan vi liksom ikke se bort ifra at det kan skapes mange useriøse aktører som ikke setter valpenes velferd i absolutt første rekke. Forholdene man har sett i utlandet som blir beskrevet i artikkelen er jo ren tortur…
    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
    • Kast buret på søppeldynga der det hører hjemme.  Her er det ingen som står opp ‘før tiden’ med mindre det er snakk om dårlig mage eller lignende . De sover da også i sengen eller i kurver på gulvet for de som ønsker det.
    • https://www.nrk.no/stor-oslo/valpeyoga-har-kommet-til-norge-_-dyrebeskyttelsen-vil-ha-forbud-1.16816919 Pengegriske ‘grundere’ utnytter små hvalper til inntjening. Tragisk å se at over 40 % svarer at de vil benytte seg av tilbudet. Kanskje ikke overraskende når man ser hvor mange som stadig anskaffer seg vandrende lidelseshistorier på fire ben ..  Håper Dyrebeskyttelsen får gjennomslag her. 
    • Et lite problem, men kanskje noen har et tips eller to?  Har en unghund som våkner litt tidligere enn jeg ønsker på morgenen. Han våkner opp mellom 05.30 og 06.30. Før jeg fikk hunden våknet jeg av meg selv og sto opp en gang mellom 06.30 og 07.00. Tidsmessig er ikke dette noe stort problem, jeg får sove nok selv om jeg står opp 05.30. Jeg ønsker imidlertid ikke å stå opp før jeg må. Vil heller ha den timen på kvelden. Han pleier å sovne av seg selv på kvelden og vi legger oss rundt kl 22. Luftetur umiddelbart før han legger seg for natta. Har prøvd å ha han våken lenger, men det hjelper lite, det er bare jeg som får mindre søvn da. Hunden våkner og starter med å bevege seg litt i buret, strekke seg, og etter litt tid blir det piping/klynking. Jeg pleier å våkne da og han slutter med lyder når han vet at han har greid å vekke meg. Hvis ikke jeg våkner(svært sjeldent) så begynner han å bjeffe. Jeg er ganske sikker på at dette er noe jeg kunne løst ganske lett med ignorering og at jeg venta han ut. Utfordringen min er at jeg bor i blokk og har naboer jeg ikke ønsker å forstyrre med lengre bjefferunder på morgenen. Han lager nok lyd ellers. Vi pleier å ta en rask tur ut når han våkner, og da både tisser og bæsjer han ganske raskt. Rett inn igjen. Jeg er heller ikke helt sikker på om han da våkner fordi han må på do, eller om det er et potensiale for litt mer sammenhengende søvn. Han har fint greid å dressere meg til å stå opp litt før jeg vil, men jeg har latt det skje da det er viktigere for meg å ta hensyn til naboenes velferd.  Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få hunden til å sove litt lengre på morgenen?   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...