Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, Januar


Snøfrost
 Share

Recommended Posts

7 timer siden, BareLinn skrev:

Lurer på hva folk gjorde med hundene sine før i tida, når det var 20 og 30 minusgrader.. det var ikke hverken dekken,eller sokker den gangen :P

Min morfar hadde både dekken  og sokker til jakthundene sine, så det stemmer nå hvertfall ikke. Det er over 30 år siden han drev aktivt med jakthund. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 4.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg fikk 5 på eksamen!  5!    

Sonen, hils på Lyn!  

Møtte en rosa goldendoodle på tur i dag. Den hadde tygget hull i en tube med konditorfarge, og husets femten år gamle datter hadde tatt ham i dusjen for å få det av. Men det kom ikke av, det bare ble

Posted Images

Rart at folk alltid skal i forsvar for hva de selv gjør,om noen sier noe her inne.. :P 

Gidder ikke diskutere det, faktisk.

Enkelte ER hysterisk ifht minusgradene og hundene sine, enten dere vil eller ei :)

Jeg respekterer at folk bruker dekken, sokker ++ det DE føler er greit for sin hund,på vinteren! 

Og jeg forventer at folk respekterer mine meninger :) Det brukes dekken og potesokker her også.. men ikke så fort det er 0grader.. og det er jo fordi MINE hunder trenger det ikke da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Tekopp skrev:

..Og krydderet til hummus er Cumin.

 

Hyyyyyyl! Hvorfor er det sånn at når man leser en helt absurd "krangel" på Facebook, så er det noen andre som nevner det et helt annet sted i en helt annen sammenheng? :lol: Har lest DEN diskusjonen om at det er ikke noe som heter cumin i Norge, mange (inkludert kokebøker) tror det er spisskummen eller karve, men det er ikke riktig. Jeg blir så fascinert over alt man klarer å "krangle" om (gåseøyne fordi det blir pakka inn med masse smileyer og hjerter, så det ser ut som om man ikke krangler :D ). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Sbtlita skrev:

Bursdagen min har hittil vært ganske så fin med utrolig fine bursdagshilsner fra folk :) Blir glad og rørt av å lese sånt. Nå ligger jeg på hotell i Gøteborg og prøver å roe ned nervene mine til i morgen tidlig :)

Det å bli 30 år er ikke så ille alikavel ;)

 

Sent fra min SM-N9005 via Tapatalk

 

 

Gratulerer med dagen som var i går:sorcerer:

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, BareLinn skrev:

Og jeg forventer at folk respekterer mine meninger :) Det brukes dekken og potesokker her også.. men ikke så fort det er 0grader.. og det er jo fordi MINE hunder trenger det ikke da :)

2 av 3 her burde gå med dekken når det er 0 grader, for da er det som regel bløtt og da kladder det til seg i pelsen :P 

Jeg bruker dekken på mine om det ser ut som om de blir kalde. Dvs omtrent aldri :) Pudlene blir kalde om de blir bløte, men rein kulde tåler de greit. Nora får på potesokk nå som det er så kaldt, men det er fordi hun har lett for å bli sårbeint. Og jeg barberer ikke potene til pudlene når det er masse minus og skarp snø, det syns jeg er slemt. Barbermaskina gjør de nesten barbeinte, det ække no ålreit i vinterkulda, liksom :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Merkelig. Godbitballen til Timmy er borte. Igjen. Jeg vet hvem som har tatt den, men ikke hvor den er.

Jeg har snudd huset på hodet, uten å finne den. Jeg har saumfart snøen både på veranda og hundegård, uten å finne den.

Når jeg tenker meg om mangler også everlasting-treatball'en hans. Begge deler sist sett i huset hans, nå er de søkk borte.

Så enten har Bizi spist og svelget rett ned begge deler, eller så har hun gjemt dem på et veldig lurt sted.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sløver i sofaen litt før jeg skal på trening senere idag :) Godt med lørdagssløving og kaffe. 

Ser ut til at ene naboen min skal flytte og Pigg overvåker flyttingen nøye - gå med møbler er tydeligvis ulovlig i hans verden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå har jeg betalt diverse medlemsskap i inn- og utland og semesteravgiften, samt sendt mail til webmaster om å bli oppført på oppdretteroversikten i retrieverklubben. :)

Idag skal vi å handle ny seng. :jump:Jeg håper de har den på lager altså, jeg er SÅ klar for å bytte ut den herpa senga at jeg har ikke ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der med trivselstemperatur er så individuelt så man må alltid se an, men jeg kan ikke forstå at det er helt bra å gå med hunder uten ull, og i tillegg uten noen lengde på pels i -15 - 20? (altså gå uten dekken, ikke at man skal la vær å gå tur)De har jo ikke noen andre forutsetninger de for å være varme enn det vi har. Ingen isolasjon er ingen isolasjon liksom. Og selv om de ikke nødvendigvis skjelver eller viser ubehag så begynner man jo å snakke seriøs fare for frostskader, ihvertfall om man er ute mer enn bare litt. Og det der med å vise ubehag er jo veldig individuelt, mange gjør jo ikke det før lenge etter at det er ubehagelig. En ting er jo hunder som har litt lengde på pelsen, de vil jo ha en viss isolasjon (ihvertfall i vindstille vær), men hunder som er helt glatthåret og uten ull? 

Og det der med hva andre gjør, eller hva man gjorde før osv er jo bare teit å sammenligne med, alt var på ingen måte bedre før. Før så måtte de bare, dyr var verktøy osv(for mange ihvertfall). Og det der med personlig innsikt er heller ikke alltid like fungerende. Er ikke lenge siden jeg leste om en som mente at en korthårsvorsteh kunne overnatte ute på tur på vinteren uten noe som helst så lenge den fikk ligge inne i teltet.. Underlag og dekken, nei det trengte de ikke.. 

(og ja, det er et spm her, ikke fordømmelse, om hunder fungerer på andre måter enn andre dyr så opplys meg gjerne)

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg og guttungen vært på Ikea og spist frokost og handlet ørelappstol med hjem. Den står nå godt tildekket med tepper, siden den er i stoff, og Lady har lagt seg godt tilrette og syns tydeligvis det var på tide jeg erstattet stolen jeg solgte før jul :ahappy: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Malamuten skrev:

Det der med trivselstemperatur er så individuelt så man må alltid se an, men jeg kan ikke forstå at det er helt bra å gå med hunder uten ull, og i tillegg uten noen lengde på pels i -15 - 20? De har jo ikke noen andre forutsetninger de for å være varme enn det vi har. Ingen isolasjon er ingen isolasjon liksom. Og selv om de ikke nødvendigvis skjelver eller viser ubehag så begynner man jo å snakke seriøs fare for frostskader, ihvertfall om man er ute mer enn bare litt. Og det der med å vise ubehag er jo veldig individuelt, mange gjør jo ikke det før lenge etter at det er ubehagelig. En ting er jo hunder som har litt lengde på pelsen, de vil jo ha en viss isolasjon (ihvertfall i vindstille vær), men hunder som er helt glatthåret og uten ull? 

Og det der med hva andre gjør, eller hva man gjorde før osv er jo bare teit å sammenligne med, alt var på ingen måte bedre før. Før så måtte de bare, dyr var verktøy osv. Og det der med personlig innsikt er heller ikke alltid like fungerende. Er ikke lenge siden jeg leste om en som mente at en korthårsvorsteh kunne overnatte ute på tur på vinteren uten noe som helst så lenge den fikk ligge inne i teltet.. Underlag og dekken, nei det trengte de ikke.. 

Enig, jeg har jo en hund med definitivt tjukk ull og godt isolert pels, han vil mer enn gjerne sitte ute og glo i 16-17 minus han, men jeg legger ut senga hans så han kan legge seg på den. I går lå han nok en god time og sov på det etter at vi hadde vært ute og gått i halvannen time, da var det vel rundt 16 minus. Men samtidig, han er ikke en hund som er vant med å bo ute, han er ingen hundegårdshund og sånn sett ikke så vant med kulda som de som bor utendørs, så jeg er nøye på at han får komme inn når han vil, og kjenner kjapt på labbene når han kommer inn også. På tur har det enda ikke vært behov for verken potesokker eller dekken på han (han får jo "pelstøfler" på vinteren som beskytter potene slik som potesokker), men jeg syns han skal få ligge på noe når han ligger ute (ihvertfall nå som det ikke er snø her! Barfrost er jo verre enn snødekt bakke), samme hvor mye ull han har på kroppen! Lapphunder liker ihvertfall stort sett å la seg snø ned og kose seg ute, men man må jo ta med i beregningen hvorvidt de er vant til kulda eller ikke. Det er stor forskjell på 15 minus ute og 25 pluss inne når man har samme "klæra" på hele tida!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Jeg har alltid tenkt at det er veldig dumt med tanken på ledd og rygg (for hunder uten mye pels og underull) å gå uten varmedekken i flere minus og, jeg. At man kan forebygge plager senere ved å konsekvent bruke dekken når det er kaldt. Noen innspill ang den tanken? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Tekopp skrev: ..Og krydderet til hummus er Cumin.

 

Hyyyyyyl! Hvorfor er det sånn at når man leser en helt absurd "krangel" på Facebook, så er det noen andre som nevner det et helt annet sted i en helt annen sammenheng? [emoji38] Har lest DEN diskusjonen om at det er ikke noe som heter cumin i Norge, mange (inkludert kokebøker) tror det er spisskummen eller karve, men det er ikke riktig. Jeg blir så fascinert over alt man klarer å "krangle" om (gåseøyne fordi det blir pakka inn med masse smileyer og hjerter, så det ser ut som om man ikke krangler [emoji3] ). 

Jeg kjøper krydder på butikker hvor navnet står på arabisk/urdu og engelsk, så jeg glemmer at det heter noe anna på norsk (er det da jeg skal klemme inn noen emoticons? ).

Men er det ikke spisskumin på norsk?

Sent fra min SM-G903F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17,8 minus når jeg slapp han ut. 10 minutt etter, "kommer dere ut dere og eller?"

12499272_10156471304020341_634749954_o.j

Tror Thorvalds drømmesituasjon hadde vært om vi alle kunne bodd i hagen sammen. Han elsker å være ute, og elsker å være sammen med oss, gjerne kliss inntil imellom oss i sofaen, så han får liksom aldri det beste av to verdener :lol: Med mindre vi er på telttur da, en gang vi sov under åpen himmel var nok Thorvald i himmelen, da kunne han jo ligge mellom oss OG ute, samtidig :lol: Funfact, lapphundene som ikke var ute sammen med reinsdyra ble brukt som varmeflasker til samiske kvinner og barn. Den egenskapen har ihvertfall Thorvald arvet :lol: 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første hunden min hadde elendig pelskvalitet, han røytet alltid mest i jula (oj så glad familien var for det), men elsket kulden. Gravde seg en snøhule på verandaen til moren min og lå ute og koste seg i den i -26 et år. Tilslutt heiv jeg ham inn for jeg ble kald av å se på ham. Siste jula han levde derimot lå han under pledd i sofaen og det var +23 grader inne. De to siste årene fikk han potfrys når det kom ned mot -15 grader. Hindret ham ikke fra å løpe tulling på tur, men han likte ikke å gå på brøyta vei for da ble han kald på potene.

Turbo hadde enorme mengder pels til å være toller og veldig god underull. Han frøs og fikk potfrys rundt -10 kuldegrader, da måtte han gå med sokker. Han kunne ikke tenke seg å være ute når det var så kaldt og lå gjerne foran peisen eller der det var godt å varmt inne. 

Tok bussen med en RR i Uppsala som hadde gamle frostskader på ørene og halen, det så ut som om det måtte ha gjort veldig vondt. 

Nå har jeg for første gang korthårshund og synes det er vanskelig å vite hvor jeg skal legge lista. Enn så lenge har han fått ullgenser når det ble ca -8 og når det var under -15 fikk han vinterdekken. Han løper som en idiot og viser ingen tegn på å fryse iallefall. 
Men i bilen kler jeg godt på ham. Bedre at han er litt varm når han sitter stille enn for kald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Yellow skrev:

Jeg har alltid tenkt at det er veldig dumt med tanken på ledd og rygg (for hunder uten mye pels og underull) å gå uten varmedekken i flere minus og, jeg. At man kan forebygge plager senere ved å konsekvent bruke dekken når det er kaldt. Noen innspill ang den tanken? 

 

Ikke annet enn at jeg er enig med deg i utsagnet ditt. 

Jeg brukte endel dekken på den langhårede border collien jeg hadde. Regnet det fikk at på regndekken (mest fordi jeg ikke orket søkkvåt hund i huset hele tiden) og var det kaldt og vi bare skulle rusle på tur i bånd så fikk han på et varmedekken. Sistnevnte vil han ofte ha på selv. Etter at han fikk påvist artrose så var jeg mer bevist på å bruke dekken på han. 

 

Er som @Aslan skriver lengre oppe. De fleste hundene bor inne, normal temperatur i hjemmet til folk flest er vel ca. 22 grader. Hvis man da går ut i minus 10 grader er det er temperaturfall på 32 grader. Hundene som bor inne har heller ikke bygget opp fettlager og pels for å tåle sånn kulde. For min del så er det god nok grunn for å kle på hunden min. Men det er bare meg. 

Jeg så aldri border collien fryse når han ble voksen. Whippeten ser jeg tydelig at fryser ved minus 10 grader. 

Begge to ELSKER(elsket) å være ute. Whippeten ble sur da jeg ikke orket å være ute med han i kulda :P 

Et stykk lykkelig whippet i -15 grader :) 12540889_10156410238215597_4724969777722

Og et bilde av border collien med dress. Det for at han ikke skulle få snøklumper i pelsen, som gjorde at han fikk problemer med å gå og ble kald.

10649985_10156410241560597_2608517819648

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Tekopp skrev:

Jeg kjøper krydder på butikker hvor navnet står på arabisk/urdu og engelsk, så jeg glemmer at det heter noe anna på norsk (er det da jeg skal klemme inn noen emoticons? ).

Please dont. :lol: 

26 minutter siden, Tekopp skrev:

Men er det ikke spisskumin på norsk?

 

Nei, det er visst ikke det, hvis vi skal tro på en selvutnevnt kryddernerd som har hatt særoppgave i krydder på ungdomsskolen, på Facebook. :lol: 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SoppenCamilla skrev:

Please dont. :lol: 

Nei, det er visst ikke det, hvis vi skal tro på en selvutnevnt kryddernerd som har hatt særoppgave i krydder på ungdomsskolen, på Facebook. :lol: 

Nei, er ikke det faktisk, helt uten å være kryddernerd :lol: Jeg og samboer endte opp med å leite opp dette selv, siden vi lager krydderblanding til taco etc på egen hånd :P Karve og kummin er visstnok det samme, også er spisskummen noe annet igjen :)

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Karve-eller-kummin-6584887.html 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

8 timer siden, Argyr skrev:

Neida, det var ikke det du mente, og man trenger ikke være hysterisk. Man trenger ikke være "uhysterisk" på trass heller. :) 

Jeg leste en "diskusjon" på FB i fjor, tror jeg, der en venn av meg hadde lagt ut bilde av hunden sin, en labrador, iført dekken og potesokker. Da var det en person som kommenterte veldig klart og tydelig at det der var sååå idiotisk, for en labrador SKULLE tåle å være ute i -30 grader etter å ha badet helt uten å fryse. NEMLIG. Det var sånn de skulle være etter standarden. Det er jo godt mulig de skal være sånn, men når bikkja da IKKE er det, så må det jo være greit å kle på den liksom :lol:. Jeg har av og til inntrykk av at en del her inne liksom SKAL være "uhysteriske" litt på trass... bikkja skal jo være så tøff, vøtt :aww:

Nå skal jeg innrømme at det er uhyre sjelden jeg tar på dekken på mine  hunder, men det har hendt - da har det vært -15 grader og kraftig vind (det er det ikke ofte det er da, ikke her i hvert fall). Vind blåser fort rett inn på huden til dem, selv om de har mye og lang pels. Jeg ser sjelden at mine hunder fryser heldigvis, men når de begynner å halte pga kulde, DA skjønner selv jeg at det er kaldt for dem :). De tåler som regel fint -15 uten at jeg vurderer potesokker, men når det nærmer seg -25 tror jeg nok at potesokker begynner å bli nødvendig selv på disse "bigfoot'ene" :)

Nå skal jeg komme meg avgårde til butikken for å handle solsikkefrø til fuglene utenfor, også får vi vel ta oss en god tur i skogen etterpå. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Tekopp skrev:

Jeg kjøper krydder på butikker hvor navnet står på arabisk/urdu og engelsk, så jeg glemmer at det heter noe anna på norsk (er det da jeg skal klemme inn noen emoticons? ).

Men er det ikke spisskumin på norsk?

Hos oss kaller vi det svett tyrker :D Men du har rett i at det heter spisskum eller spisskummen på norsk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teo fryser og synes det blir ubehagelig så fort det blir minusgrader, så han får på seg klær da. Han er veldig tynnpelset enkelte steder også.  Jeg vil ikke at han skal fryse når vi er ute på tur. Ser at han koser seg mer på tur, når han slipper å konsentrere seg om å holde varmen. Jeg har både ullgenser, vamedress, og varmedekken til han. Hindrer han ikke på noen måte på tur heller, innimellom har han gjerne hatt 2 plagg på seg også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Yellow skrev:

Jeg har alltid tenkt at det er veldig dumt med tanken på ledd og rygg (for hunder uten mye pels og underull) å gå uten varmedekken i flere minus og, jeg. At man kan forebygge plager senere ved å konsekvent bruke dekken når det er kaldt. Noen innspill ang den tanken? 

 

Jeg spurte kiropraktoren som behandler hundene mine (hun er utdannet veterinær først og fremst) om dette i forbindelse med BOT. Hun hadde ikke noe særlig kjennskap til BOT, men hun mente at største problemet med dekken var at folk brukte det for lite, ikke i rehabiliteringssituasjoner men til vanlig. Det er større risiko for å forstrekke og få låsninger i en kropp som blir spent fordi den er kald enn en kropp som er varm. 

Nå er ikke vi flinke til å kle på våre for tisseturer, vi burde nok være mye flinkere. Men er litt styr med tre hunder og påkledning for 2 min tissetur. :aww:

 

Noen som har funnet ok billige potesokker på nett forresten? Jeg mangler typisk en av fire i hvert sett :lol: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...