Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

• Svar 4.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Woho, jeg fikk drømmejobben!!!! :D :banana:

Måå bare dele! Se, pappa smiler!! Har ikke sett han smile siden før hjerneslaget for 5-6år siden!

Ups, jeg skal gifte meg neste år jeg

Posted Images

Skrevet

Ja takk men gidder ikke rønke han som blanding. Da venter jeg til vi får surra oss til å omregistrere han :)

Hørtes lurt ut! Sikkert enklere også :ahappy:
Skrevet

Naboen har fått seg en storpuddelvalp. :wub: Ahhhh så myk og fantastisk søt... Det rykker i valpeeggstokkene mine. :wub:

Skrevet

Jeg driver og sjekker ut tinder for tiden, kommet ny greie med "felles forbindelser" så man kan lete de opp i venners vennelister. Jeg har facebooksnoket på fem stk idag. Tre av de har kjæreste/gift. Jeg blir så provosert :lol:

Skrevet

Da får du kjøpe deg bruksrase da :lol: :lol: :lol:

Bruksbernere. Duh!

Nå er tre sølegriser badet, så er det blåsing neste. Det var en gang fredagskveldene handlet om å finne et tomt hus uten foreldre som hele vennegjengen kunne dra til :whistle:

• Like 1
Skrevet

I løpet av turen vår i dag gikk vi forbi sirkuset som er i byen. Kunne ikke se noen eksotiske dyr, men det sto noen hester der og i en innhegning lå det flere hunder, deriblant en borzoi. Sikkert greit å lære de noen triks, men så for meg at de brukte litt mer lettlærte raser til sånt.

Blaze fikk trene litt apport i dag, men av nøkkelkjedet mitt istedet for apportbukk. Han synes det var rare greier, men regner med polletten faller ned etterhvert.

Felix fikk mulighet til å løpe fra seg, men han fantes ikke interessert. Begynner han å bli gubbete tro?

Nå skal jeg finne frem støvsugeren. Det henger spindelvev her og der og sånt takler jeg ikke. Det er mer enn nok av edderkopper og andre insekter her. De er overalt! :|:(

Skrevet

Jeg driver og sjekker ut tinder for tiden, kommet ny greie med "felles forbindelser" så man kan lete de opp i venners vennelister. Jeg har facebooksnoket på fem stk idag. Tre av de har kjæreste/gift. Jeg blir så provosert :lol:

Jeg har hørt at det kryr av folk der som er i forhold. Skremmende! Håper jeg slipper å bli fortalt av single venninner at de har sett noen jeg kjenner der inne som ikke burde være der...

Skrevet

Hva er det? Sjekkegreie?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Skrevet

Jeg har hørt at det kryr av folk der som er i forhold. Skremmende! Håper jeg slipper å bli fortalt av single venninner at de har sett noen jeg kjenner der inne som ikke burde være der...

Jeg får lyst å screenshote å sende bilde på melding til fruene. Men.. Så tenker jeg at de kan jo ha åpent forhold osv.

Skrevet

Jeg får lyst å screenshote å sende bilde på melding til fruene. Men.. Så tenker jeg at de kan jo ha åpent forhold osv.

Om noen hadde kommet over min kjære der inne hadde jeg ville visst det, men vi er jo forskjellige. Vanskelig å vite akkurat hvor grensa går for hva som er å blande seg i ting man ikke har noe med og det å ville si fra til noen om at de kanskje blir utsatt for et heftig tillitsbrudd.

Tenk så forferdelig å finne ut av det selv etter en tid og så få vite at venner/familie visste det lenge før deg...Usj, utroskap er noe dritt!

Skrevet

Jeg sendte en gang en hel msn samtale til venninnen av en venninne da det viste seg at typen jeg prata med var forlovet med henne. Hun mente jeg var for pågående i samtalen og lokket han utpå.. at vi ble kjent på et sjekkested på nettet (hva gjorde han der, liksom) og at han var tatt på fersken med ei anna venninne spilte visstnok liten rolle :aww: De er gift nå :aww: Og venninna mi er ikke lenger venninne med henne, for det var mi venninne sin feil at hun fikk vite om det :lol: Noen vil bare bli lurt!

Red: La til noen ord

Skrevet

Jeg har klart å miste den ene eksospotta på bilen :lol: kan ikke annet enn å le, er bare jeg som klarer å få til sånt. Den er bare borte. :P Skjønte ikke hvorfor den så annerledes ut før samboeren spurte meg om hvor den andre potta var.

Ikke fult så morsomt at alt fra nøkkel til bremseskiver er drit dyrt til den bilen. Og at det ekstremt vanskelig med finne brukte deler da alle blir ribba før de havner på høggern. Men verkstedet mitt skulle prøve å få tak i noe som ikke ruinerer meg.

Skrevet

Skikkelig digg på kveldstur idag! Sett bort ifra de ***** irriterende sløve fluene som skal følge etter deg da.... Nå er Trym skrubbet, han har en greie med å gni hodet sitt borti alt, og nå lukta det død av panna hans så da ble det full skrubbing og gnikking, han var ikke imponert over den behandlingen så nå ligger han å furter :P

Skrevet

Skikkelig spennende innlegg fra meg her som vanlig. Guess What? Jeg vent på at frk. Vil-ikke skal sovne. :lol: Bror og stefar og truls har inntatt huset, og min mor har som vanlig null forståelse for at jeg ikke bare kan skru av barnet så hun sovner på kommando og jeg kan komme ned og spise. :lol:

Skrevet

Jeg sendte en gang en hel msn samtale til venninnen av en venninne da det viste seg at typen jeg prata med var forlovet med henne. Hun mente jeg var for pågående i samtalen og lokket han utpå.. at vi ble kjent på et sjekkested på nettet (hva gjorde han der, liksom) og at han var tatt på fersken med ei anna venninne spilte visstnok liten rolle :aww: De er gift nå :aww: Og venninna mi er ikke lenger venninne med henne, for det var mi venninne sin feil at hun fikk vite om det :lol: Noen vil bare bli lurt!

Red: La til noen ord

Wow. Bare.

Wow :|

• Like 1
Skrevet

Sjekket værvarsel for skorradalur neste uke og begynte å lete frem ulltøy. Seriøst? 5 grader? Godt det har vært en kald sommer her , så vi ikke får kuldesjokk.

Ser ut som jeg må kjøpe den skallbuksa jeg har siklet på hos stormbergs også. Og impregnere jakka mi og bergansbuksa til kidden.

*pakke ut shortser *

Skrevet

Jeg dro på butikken for å handle litt, og da jeg kom hjem har hundene på et eller annet vis slått på TV'en. Og de ser på Modern Family! Ganske så passende, når Gloria er på besøk.

Jeg trodde forresten jeg var lur da jeg dro - ny dør med tre små vinduer, så jeg tenkte jeg skulle sniktitte på hva de gjorde når jeg dro, siden Gloria ikke har vært hjemme alene her siden hun var bebis. Vel, vinduer fungerer jo to veier, så X'en satt og så på meg, hun... Jeg testet ved å flytte hodet til et lavere vindu, og da flyttet hun hodet.

Nuh Big One, pepsi, jordbær med pisket krem, og seigmenn. Jeg fikk skattepenger i går, så jeg skeier ut med fredagskos.

• Like 1
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...