Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, Januar

Snøfrost
 Share

Recommended Posts

Jeg skal straks kjøre fra jobb og rett på kurs, deretter middag med kollegaene og kursholderen. Denne dagen blir lang, så godt jeg kjenner meg opplagt :) Dårlig samvittighet for hundene som ikke får tur i dag, men de er med samboern å kjører lastebil, så alene er de i hvert fall ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 4.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg fikk 5 på eksamen!  5!    

Sonen, hils på Lyn!  

Møtte en rosa goldendoodle på tur i dag. Den hadde tygget hull i en tube med konditorfarge, og husets femten år gamle datter hadde tatt ham i dusjen for å få det av. Men det kom ikke av, det bare ble

Posted Images

Guest Christine
  På 1/26/2016 at 2:48 PM, Ingvild skrev:

Leste nettopp dette på nrk.no: "Den lille jenta som ble lagt inn på Ullevål sykehus etter at foreldrene kom med henne til legevakten 7. januar i år, er utenfor livsfare, men har fått cerebral parese og er blitt blind." Fy **** at det går an. :cry: Stakkars, stakkars lille spedbarn. 

Expand  

Stygg sak! Jenta var 5 uker gammel når hun kom til legevakten. 5 uker! :no:

Nå vet man jo ikke hva som har hendt i denne saken, men vi har hatt om overgrep mot barn på skolen de siste dagene. Jeg er helt utmattet etter å ha hørt historier fra virkeligheten.. Blir så uvel av at folk utøver vold og forgriper seg på andre, særlig små barn :( Føler meg bedre rustet til å fange opp slikt nå, men så trist at vi må kurses til å vite hva vi skal se etter, hva vi skal si for å få de til å snakke osv - nettopp fordi det er så store forekomster av det i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovet en dupp under dyna på soverommet med de 3 beste varmeflaskene :heart: Våknet litt mer rasjonell og har innsett det at jeg mest sannsynlig ikke kommer til å dø :aww: Det hender jeg overreagerer en smule.

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/26/2016 at 2:58 PM, Christine skrev:

Stygg sak! Jenta var 5 uker gammel når hun kom til legevakten. 5 uker! :no:

Nå vet man jo ikke hva som har hendt i denne saken, men vi har hatt om overgrep mot barn på skolen de siste dagene. Jeg er helt utmattet etter å ha hørt historier fra virkeligheten.. Blir så uvel av at folk utøver vold og forgriper seg på andre, særlig små barn :( Føler meg bedre rustet til å fange opp slikt nå, men så trist at vi må kurses til å vite hva vi skal se etter, hva vi skal si for å få de til å snakke osv - nettopp fordi det er så store forekomster av det i dag.

Expand  

Det er helt grusomt og for de fleste av oss utenkelig at noe sånt kan forekomme. Jeg tror dessverre det har vært til alle tider, men det ble bare ikke snakket om før. Jeg vokste opp uten å vite hva incest var og selv som ung voksen, trodde jeg at det var noe som forekom i fattige, avsidesliggende hillbillyområder i statene, der de tilba slanger og sånt :no:

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/26/2016 at 11:54 AM, Stine skrev:

Det var kanskje greit at jeg tok en gynekologisk undersøkelse, for nå må jeg inn til konisering.... Noen som har gjort det før? Må ærlig innrømme at jeg fikk litt angst nå!

Expand  

Jeg har, for 5 år siden. Det gikk helt fint, var vondt og blødde en stund mens syns ikke det var SÅ mye verre enn den utvida celleprøva. Kontroll et år etter, som en vanlig GU. Eneste jeg har merka etter at det grodde er at livmormunnen er litt annerledes nå, den virker flatere og bredere (litt vanskelig å se etter selv :P).

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/26/2016 at 7:52 AM, Siri skrev:

Jeg fikk voldsomme kommentarer da jeg hadde besøk fra Frankrike før jul. Hun kunne ikke forstå at jeg ikke dro for gardinene for å holde på varmen i huset. Det var visst vanlig å ha noe som dekket vinduene om vinteren der for å unngå varmetapet gjennom glassvinduer. 

Expand  

Folk flest i Norge har vel såpass gode vinduer at de ikke tenker så mye på det, kanskje? Men noe varmetap blir det vel uansett.

7 timer siden, Siri skrev:

Fryktelig tåkete ute nå - det var så tett da jeg kjørte til jobb at jeg bare sneglet meg avgårde fordi sikten var så dårlig. Egentlig liker jeg tåke, jeg, det er litt fascinerende, det også :)

Expand  

Enig! Vær generelt er egentig litt fascinerende. Spesielt ekstremt eller uvanlig vær. 

På 1/26/2016 at 8:46 AM, 2ne skrev:

Jeg fortutsetter at jeg hadde havnet et fornuftig sted :aww: Hvem ville vel ikke hatt ei bikkje som meg, liksom *kremt* :P 

Expand  

Ja, nei, altså.. Eh... *kremt* :lol: 

6 timer siden, 2ne skrev:

Ja, altså, hun er mammas lille gull og vil aller helst være med meg overalt, og hun får jo stort sett det. Jeg må vel innrømme at jeg ikke er så innmari mye bedre, jeg hadde jo meg henne til NKK Hamar ifjor, der hun egentlig hadde oppholdsplass i NKKs telt, men på søndag fikk jeg et snev av seperasjonsangst og henta buret og henne så jeg kunne ha henne hos meg, bare fordi jeg ville det. Hun måtte jo sitte i bur like mye som når hun sto i NKK-standen, men jeg liker å ha henne med meg, hun er så enkel og grei å ha med rundt, så jeg kan nok skylde meg selv litt der. Det er hun og meg :heart:

Hun får ikke være med på jobb da, ikke enda i hvert fall, så jeg reiser fra henne/dem 2 ganger i uka nå. Nora er også urolig når jeg er borte, sier de som passer henne, men hun er jo heller ikke vant til å ikke få være med. Den eneste som ikke stresser er Leah, men hun er også den mest selvstendige av dem. 

Folk (dvs mamma og pappa) har spurt om jeg ikke burde lære de å være alene hjemme, men som sagt, jeg har ikke hatt behov for det. Da måtte jeg reist ut av huset og sittet på cafe eller noe sånt noe da, bare for at de skulle være alene noen timer. Det har jeg ikke helt sett poenget med. Selv om det skulle vise seg at jeg har noe arbeidsrestevne igjen, så vil de jo ikke være hjemme alene noe mer enn toppen halve dagen, og det har jeg tro på at de fikser, selv om vi kanskje må gå litt tilbake i treninga. 

Jeg har arvet en mac-sak, den har webkamera. Må se på hvordan jeg kan gjøre det! :) 

Expand  

Jeg er ikke borte til faste tider, men jeg er jo stadig i butikken eller hos legen, og siden jeg ikke har bil så er det litt upraktisk å ha med hund, kan man si. Treninga har bestått mest i at jeg har vært borte i korte perioder om gangen, og økt fra å kaste søppel til å reise kollektivt til Elverum (og det tar jo sin tid) og sørga for pass de gangene alenetiden har blitt lang. Det har bare vært for lite egentlig trening mellom gangene jeg har måttet reise fra, jeg har liksom bare tura frem og tenkt at det går seg til. 

Kanskje du kunne begynt å gå på kaffebesøk over tunet? Da kan du kanskje låne en maskin der borte og se på dem live ved å fjernstyre mac-saken? Jeg har ikke peiling på mac, men jeg bruker et program som heter Teamviewer. Kanskje enklere å sette opp en skype-samtale mellom maskinene, det fungerte dårlig hos meg siden laptopen jeg har der inne strengt tatt er halvdau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøre sonen som kan alt ;) 

Jeg driver jo fortsatt med prosjekt oppussing og neste prosjekt er trapp, trappeoppgang og hallen i 2 etg. Jeg trenger en liten brainstorming. jeg har ikke tenkt bytte/sette på nytt panel i dette område-bare male. Men jeg har da en dør, som da ikke er en dør lengre. Jeg har tatt bort det skapet på soverommet for å få mer plass. Men døren er jo i gangen enda. :P 

Skal jeg a) drite i det og bare henge opp speil på hele den veggen der etter det er malt? Eller skal jeg få tak i noen slike stilige plater, men så blir det jo kan som ikke passer til listen som er der fra før osv... 

Også klarer jeg ikke bestemme meg for å bare ta hvitt eller fortsette i latte som alt annet jeg har pusset opp. En gang kan jo være hakket mer nøytralt? Trappen blir i hvitt. 

Her er da skapdøren jeg snakker om. 

_22739112.jpg

Trappe oppgangen der resten av stuen går i hvite lister, latte vegger og grått gulv:

_392865143.jpg

Noen som ønsker være rådgivere? :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/8/2016 at 8:53 AM, Kangerlussuaq skrev:
  På 1/26/2016 at 3:47 PM, JeanetteH skrev:

Kjøre sonen som kan alt ;) 

Jeg driver jo fortsatt med prosjekt oppussing og neste prosjekt er trapp, trappeoppgang og hallen i 2 etg. Jeg trenger en liten brainstorming. jeg har ikke tenkt bytte/sette på nytt panel i dette område-bare male. Men jeg har da en dør, som da ikke er en dør lengre. Jeg har tatt bort det skapet på soverommet for å få mer plass. Men døren er jo i gangen enda. :P 

Skal jeg a) drite i det og bare henge opp speil på hele den veggen der etter det er malt? Eller skal jeg få tak i noen slike stilige plater, men så blir det jo kan som ikke passer til listen som er der fra før osv... 

Også klarer jeg ikke bestemme meg for å bare ta hvitt eller fortsette i latte som alt annet jeg har pusset opp. En gang kan jo være hakket mer nøytralt? Trappen blir i hvitt. 

Her er da skapdøren jeg snakker om. 

_22739112.jpg

Trappe oppgangen der resten av stuen går i hvite lister, latte vegger og grått gulv:

_392865143.jpg

Noen som ønsker være rådgivere? :P 

Expand  

Hva med c) la døren være der som en historieforteller? :)

Jeg hadde heller hatt den enn et speil og vet ikke hvilken stilige plater du mener, men ser ikke for meg noen plater som er "stiligere" enn en sånn fin gammel skapdør :ahappy: 

Expand  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/26/2016 at 3:54 PM, tmp skrev:

Hva med c) la døren være der som en historieforteller? :)

Jeg hadde heller hatt den enn et speil og vet ikke hvilken stilige plater du mener, men ser ikke for meg noen plater som er "stiligere" enn en sånn fin gammel skapdør :ahappy: 

Expand  

Syns ikke den forteller så mye jeg :lol: Annet enn at det er en gjennspikret dør. Jeg tenker selge etterhvert, så jeg pusser mye opp med tanke på salg. En dør i intet pleier være litt nedtrekk. Og jeg syns selv det er mindre pent :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/26/2016 at 3:58 PM, JeanetteH skrev:

Syns ikke den forteller så mye jeg :lol: Annet enn at det er en gjennspikret dør. Jeg tenker selge etterhvert, så jeg pusser mye opp med tanke på salg. En dør i intet pleier være litt nedtrekk. Og jeg syns selv det er mindre pent :P 

Expand  

Siden du pusser opp for å selge så ville jeg fortsatt med den fargen du har brukt i resten av huset. Jeg titter litt på boliger, og de som har forskjellige farger i ulike rom og ulikt gulv rundt om, trekkes ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/26/2016 at 4:02 PM, puddellover skrev:

Siden du pusser opp for å selge så ville jeg fortsatt med den fargen du har brukt i resten av huset. Jeg titter litt på boliger, og de som har forskjellige farger i ulike rom og ulikt gulv rundt om, trekkes ned?

Expand  

Ja jeg har holdt alle vegger i latte (gang, stue og soverom). Gulvene går i gråtoner, utenom soverommet faktisk pga det er ett ekstremt varmt rom på sommeren derfor valgte jeg hvitt gulv med pittelitt grått i (så det går igjen).

Takk for tips. Da blir det latte innkjøp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/26/2016 at 4:06 PM, JeanetteH skrev:

Og der var jeg blodgiver igjen etter 6 mnd karantene pga tattis

11224894_1012210608818477_42000106151748

Expand  

Sendte forespørsel om å bli det et par mnd før jul, fortsatt ikke fått svar...

Ellers stemmer jeg for grå trapp og antikkhvite vegger :D Selv om du ikke spurte etter trappa :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som forventet må jeg inn igjen på Haukeland for å ta utvidet celleprøve. Blir min 6. celleprøve på halvannet år så har blitt ganske vant til at folk roter rundt nedi der nå :lol: . Skjønner forøvrig ikke hvorfor jeg alltid må gå til fastlegen føst når jeg HAR celleforandringer og det alltid ender med Haukeland, koster meg jo dobbelt opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/26/2016 at 4:37 PM, Stine skrev:

Sendte forespørsel om å bli det et par mnd før jul, fortsatt ikke fått svar...

Ellers stemmer jeg for grå trapp og antikkhvite vegger :D Selv om du ikke spurte etter trappa :P

Expand  

re blodgiver, så tar det en liten stund - jeg søkte om det i mars, og ble innkalt i mai tror jeg det var. Jeg er i karantene nå, etter 6 ganger...HB nivået er nede på 13 - jeg elsker melk, hater jerntabletter...lol ;-)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/26/2016 at 10:23 AM, Siri skrev:

Ahhhhh... kanskje jeg må bestille noe i NKKs nettbutikk da :D 

Expand  

Ja, det syns jeg du skal. Bestill sånne trillebag-greier, de er så morsomme å pakke inn :lol: Neida, vi har noen fine Canelana-senger, det trenger sikkert Willy og Jasmine. Egentlig burde de jo hatt hvert sitt Lanullva-dekken også - og da burde jo du ha din egen Lanullva-genser :D Også har vi blinkelys i forskjellige farger, det har jeg faktisk tenkt å kjøpe til bikkjene her, i hver sine farger så jeg roper på riktig bikkje når de er "bortider" :P 

Det var kanskje greit at jeg tok en gynekologisk undersøkelse, for nå må jeg inn til konisering.... Noen som har gjort det før? Må ærlig innrømme at jeg fikk litt angst nå!

Expand  

Jeg har gjort det, og det var ikke noe stress utover det at det tar tid :P Du blir jo bedøvd og sånn :) 

På 1/26/2016 at 2:48 PM, Ingvild skrev:

Leste nettopp dette på nrk.no: "Den lille jenta som ble lagt inn på Ullevål sykehus etter at foreldrene kom med henne til legevakten 7. januar i år, er utenfor livsfare, men har fått cerebral parese og er blitt blind." Fy **** at det går an. :cry: Stakkars, stakkars lille spedbarn. 

Expand  

Det er helt ****** å tenke på at noen klarer å gjøre noe sånt mot en liten forsvarsløs baby :( 

På 1/26/2016 at 3:29 PM, Argyr skrev:

Ja, nei, altså.. Eh... *kremt* :lol: 

Expand  

Ei mannevond tispe, det er noe alle drømmer om :aww:  

1 time siden, Argyr skrev:

Jeg er ikke borte til faste tider, men jeg er jo stadig i butikken eller hos legen, og siden jeg ikke har bil så er det litt upraktisk å ha med hund, kan man si. Treninga har bestått mest i at jeg har vært borte i korte perioder om gangen, og økt fra å kaste søppel til å reise kollektivt til Elverum (og det tar jo sin tid) og sørga for pass de gangene alenetiden har blitt lang. Det har bare vært for lite egentlig trening mellom gangene jeg har måttet reise fra, jeg har liksom bare tura frem og tenkt at det går seg til. 

Kanskje du kunne begynt å gå på kaffebesøk over tunet? Da kan du kanskje låne en maskin der borte og se på dem live ved å fjernstyre mac-saken? Jeg har ikke peiling på mac, men jeg bruker et program som heter Teamviewer. Kanskje enklere å sette opp en skype-samtale mellom maskinene, det fungerte dårlig hos meg siden laptopen jeg har der inne strengt tatt er halvdau.

Expand  

Ja, sånne småturer har mine vært hjemme alene også, og jeg går på "kaffebesøk" over tunet, det er ikke sånne turer som er problemet, tror jeg. Men ja, det hadde gått an å fått filma det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Expand  

Konisering er 0 stress og ren rutine :) 

Jeg er veldig kraftig konisert og jeg har i ettertid bært frem og født et barn.  Hvis den biten stresser deg :P 

Det mest ubehagelige med Konisering var at det var en dame der som hele tiden skulle stryke på meg og prøvde å holde meg i hånden :blink:

Jeg fikk jagd henne . 

Elgstek stekt på svak varme i 8 timer skal være mør,  sant?? Neida :( 

Poden klarte uansett ikke spise annet enn sausen ( kraft og fløtesaus) , så resten blir lapskaus i morgen.  Planen er å lage det hos lillesøster.  

Serverte  vaniljeis og rørte bjørnebær til dessert , så han har fått i seg litt næring :P 

I natt MÅ jeg ha litt søvn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/26/2016 at 12:45 PM, Krutsi skrev:

Vil dere ha en god følelse for at dere har litt god mnd? 

Jeg får verkstedregning på 20 000kr i morgen.. 

Expand  

Førjulsoverraskelse på 48000 her.... :hmm:

.......skal vi straks ut på tur, bare være som legger en liten demper. Vil ha snøen tilbake! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
    • Hei! Vi har nå fått svar fra dyrlegen - han hadde ikke kronisk betennelse i bukspyttkjertelen. Rart med det, for jeg ble nesten litt skuffet. Nå vet vi jo ikke hvorfor han stadig har slimete avføring, men kan kanskje utelukke at det har noe med fettinnholdet i maten å gjøre.  Skal snakke med dyrlege om vi kanskje kan sjekke for IBD. Vil jo i alle fall prøve å ha mest riktig tørrfor. Han har jo ikke hatt noen "alvorlige" hendelser med tørrforet han går på nå (gastrointestinal low fat), men det er stadig ganske løs og slimete avføring. Kanskje vi skulle forsøkt å bytte...
    • Noterer en nydelig dag med no stress. Virker som lysterapi, magnesium og lakseolje begynner virke. Ble bekymret da han begynte trekke i selen i forrigårs. Han har gått så naturlig pent i bånd hele tiden, som om programvaren var preinstallert da han kom ut av esken. I forrigårs begynte han plutselig trekke med viten og vilje. Flaks da, at vi hadde en privattime i går.  Hjemmeleksen vi fikk, med metoden for å reinforce krav om å holde seg bak skotuppene mine, den er litt i konflikt med stress-ned-prosjektet vårt, fordi Ede går høyt i stress når hans autonomitet blir utfordret. Peser og får virkelig vondt av det. Å bli stilt absolutte krav til er noe annet for ham å forholde seg til enn å bli tilbudt frivillige oppgaver mot god betaling.  Fordi jeg måtte ta en selvstendig avgjørelse i hva jeg oppfatter som et dilemma: belaste det nevroendokrine stressystemet ved å kreve disiplin i halsbånd, eller prioritere stress-ned-prosjektet, så valgte jeg utsette hjemmeleksene og gå rolig tur med "ikke trekke" og "ikke gå i veien for meg" som eneste krav, og så være veldig bevisst på å bare belønne når han selvstendig gjør de riktige valgene uten å bli bedt, uten godbit i hånda eller hånda i lomma.  Jeg har nemlig ikke nok erfaring til å føle meg sikker på å klare gjennomføre hjemmeleksene fra privattimen alene uten å forårsake mer stress på det endokrine systemet hans enn godt er.  Det viste seg å være en god vurdering. Foruten noen få barnlige byks av glede som i korte øyeblikk strammet båndet mer enn akseptabelt, så var Ede SÅ flink og rooolig og grei hele veien. Naturlig slak line. Når han vimser bytter han i de aller fleste tilfellene side bak meg. Kun noen få uakseptable avskjæringer rett foran meg, og de kom helt på slutten av turen, tett på hverandre, antakelig fordi han er sliten og i bakhodet husker at det der var måten å få bli plukket opp i bæreslynge på. Han velger å gå pent og pyntelig på min venstre side mesteparten av tiden, uten å forvente belønning for det. Det går nå an å hale tiden ganske lenge uten at det stresser ham når han selv velger å gå fot for å se om det kommer en utbetaling. Selv hjemveien gikk rolig og avslappet. Først 10 meter fra porten hjemme kom første stressutbrudd med trekking. Gladstress de siste meterne av en timelang spasertur i mitt tempo. En klar forbedring. Han ble skuffa og såret av grensesettingen de siste meterne, for det virket helt sykt autoritært og tyrannisk og uten mål og mening for ham å bli hindret i å gladbykse gjennom porten og døren, inn til godis og myk og varm seng, men han tok det til seg at kravet "ikke trekk" gjelder de siste meterne av turen også. Ingen raptus da vi kom inn heller. Det var en milepæl. Bare la seg rolig og pyntelig til å sove. Perfect day. ..og det er før vi har fått noen CBD i posten.  Vi fikk forøvrig mail om å huske båndtvang fra i dag. Det har Edeward tydeligvis fått med seg.  Snudde seg utålmodig mot lykkeland mens muttern fomlet med kamera:   Oppdaget at muttern begikk en kriminell handling!! Reiste seg og kom inn hver gang muttern forsøkte gå lenger unna enn båndlengden for å få tatt et godt bilde. Her har han til slutt gitt opp å få muttern på rett kjøl og bare håper hun får tatt det ***** bildet før han svimer av i bekymring for å bli tatt og få et kriminelt rulleblad. Genetikk er ingen spøk. Ede identifiserer seg som sikkerhetspersonell og tjenestehund, og han tar de oppgavene alvorlig.   
    • Ja ikke den største oppfinnelsen 😂 Men kanskje noen hadde erfaringer å komme med; kanskje de elsker det kanskje hunden ble dårlig i magen på det. Kanskje det er bløtere enn annen v&h, kanskje noen opplever å måtte fôre dobbelt så mye på det som på en annen variant. Kanskje noen var superfornøyd og andre missfornøyd. I want to know it all 😂
    • Det finnes alltid unntak, men det bør aldri være grunnlag for anbefaling av en rase. Vil man helst ikke ha lyd/røyting/whatever så velger man en rase som vanligvis ikke har tendensene til det. Oppdragelse, trening og miljø kan påvirke, men genetikken kan ikke overstyres. Lyd på riesen er ingen overraskelse for meg, det er jo en hund med mye driv.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...