Gå til innhold
Hundesonen.no

Ned i vekt..


BareLinn
 Share

Recommended Posts

Jeg hiver meg på her! Har lagt på meg ca 5 kg det siste året, og ville jo i utgangspunktet gå ned noen kg også for et år siden. Nå har jeg såvidt bikket 80 kg, idealvekten min er nok rundt 65.. Har gjort noen halvveise forsøk som har vart en uke eller to, men NÅ har jeg bestemt meg for at jeg må gjøre noe med det før vekten går enda mer oppover. Har lyst til å begynne å jogge igjen, men pga knær/ankler tror jeg at jeg bør gå ned litt før jeg begynner med det.

Jeg vet jo i utgangspunktet hva jeg bør og ikke bør spise, men fint å ha et sted å hente inspirasjon og oppmuntring :)

For min del er raske karbohydrater den store fristelsen; jeg er glad i fisk, frukt og grønt, men får skikkelige cravings på sukker, pasta osv, og er veldig glad i brødmat :/ I tillegg bør jeg nok kutte ned på alkoholen, er glad i å ta et par glass vin eller god øl som kos, samt har en kjæreste som er student og glad i å gå på by'n...

Den store utfordringen for meg er at jeg jobber etm/kveld, og det blir ofte til at jeg småspiser en del på jobb siden jeg ikke har mulighet til å sette meg ned og spise ordentlig middag, og så spiser jeg da gjerne et stort måltid når jeg kommer hjem sent på kvelden, fordi jeg bare har småspist tidligere på dagen. Jeg er også litt vel flink til å "belønne meg selv" og kjøper nesten alltid snop/usunn mat om jeg har fri og skal være hjemme alene en kveld, for da skal jeg "kose meg" :/

Forslag til sunn mat (gjerne vegetar) som jeg kan ha med meg på jobb taes i mot med takk!

Red: målet mitt er å være nærmt 70 kg innen jeg drar på ferie i slutten av juli, og så ta de siste kg ned mot 65 ila høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.4k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

For å ta meg selv som eksempel - så var jeg av de med BMI på over 35. Med en startvekt på svimlende 145 kg! Og en livsstil som en ikke burde anbefale noen! Store og få måltider ( åt en gedigen midda

Tasser innom for å motivere litt jeg Klem til alle som vil ha og heia heia til de som skal starte på ny frisk! Desember 2013 - 145 kg Februar 2015 - 85 kg Sunt kosthold - og økt aktivit

Kikker litt igjennom bilder, og det er litt som har skjedd her de siste årene. 2010: 2015: Kjenner motivasjon for å gå ned de siste kiloene kommer snikende. Kom på noen kilo etter neders

Posted Images

Guest Jonna

Har du tenkt bytte ut sukker cravings med feks smoothy? Du får fruktsukker ja, men samtidig ikke den rafinerte formen.

Akkurat drukket en til lunsj selv med greskyoughurt, litt lett kokkosmelk, bringebær, grønne druer, annanas. mango og ett blad med mynte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@AussieAllTheWay

Det er stor forskjell på å leve på 500kcal om dagen som du sier du gjør, og 2000 kcal. Det finnes mellomting. Er det dette kostholdet du har tenkt til å leve resten av livet på? Tilskudd for alle vitaminer og mineraler?

Jeg kan ikke gi noen kostråd til syke siden jeg ikke er klinisk utdannet, så akkurat angående hvor mange karbohydrater du kan/bør spise og slikt vet nok du bedre enn meg. Men generelle kalorimengder og kroppens faktiske behov for vitaminer og mineraler har ikke så store slingsringsmonn at noen kan leve hele livet på 4-500 kalorier om dagen.

http://www.helsekostopplysningen.no/Artikler/Gjennomsnittsbehov-av-proteiner/

Skal slutte å mase nå ;) . Bare håper ikke du anbefaler denne typen ekstrem lavkalori til andre.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller hytteost med eplesyltetøy og kanel! Spiste det akkurat og herreguuud så godt det var! :D Bruker da Lerum sitt syltetøy uten tilsatt sukker, eller så lager jeg alltid mye jordbærsyltetøy selv på høsten (kun bær og frysemiddel) det er også sinnsykt godt oppi cc'en :D

Men jeg sliter med sukkercraving selv jeg altså :P Sjokolade, hjemmebakst og is er jeg skikkelig svak for! Så i helgen som var ser jeg ikke bort ifra at jeg har spist et overskudd tilsvarende 1 kg, var på hotelltur i Sverige, og kjøpte selvfølgelig smågodt og potetgull med en gang vi kom over grensa, så var det kaffe og kake når vi kom på hotellet, deretter en 4 retters middag også snopspising på senga, dagen etter var det jo en utrolig god frokost med altfor mye godt (innkludert wienerbrød til kaffen :P ) så ble det 2 små bokser med ben&jerrys is til "lunsj" for så å ha afternoon tea tidlig ettermiddag også 4 retters middag igjen på kvelden etterfulgt av snop på senga selvfølgelig. Søndag var det frokost igjen, så en pinneis, derreter burger lunsj/middag (hos svigermor lagd av karbonadedeig, så det var ikke så ille) også gikk resten av smågodtet ned i gaper på kvelden 8men nå er det tomt og!) Så jah :teehe: Vi gikk en 4 km tur ute på lørdag, og hadde noen små promenader + at vi gikk i trappene og jeg gikk/jogget litt over 6 km på mølla i 50 min, det hjelper jo en bitteliten smule :lol: Men nå er det slutt, får jeg håpe. Skal ikke spise noe særlig med søtt før 17 mai...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i frukt, så bør ikke være et kjempeproblem å venne meg til frukt istedetfor snop når jeg er søtsugen:)

Veide meg forresten i sted, og vekten viste 79,3! Gledelig overraskelse å være under 80, som jeg var sist jeg veide meg.

Her er foten satt ned for snop og alkohol frem til 17.!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mirai Når hun ikke raser ned i vekt, så er det vel nærliggende å tro at hun ikke ligger i et så kraftig underskudd som det skisseres her. :)

Lever man på 400-500 kalorier om dagen vil man rase ned i vekt - til tross for at kroppen går i sparebluss. Sparebluss hindrer ikke en person å gå ned om man har energiunderskudd - hvis det ikke hadde vært slik hadde ikke folk sultet igjel... I tråden her virker det som en del faktisk mener man ikke går ned om man ligger for lavt, det er ikke tilfelle. Det er usunt og ligge for lavt, men man vil gå ned.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@AussieAllTheWay

Det er stor forskjell på å leve på 500kcal om dagen som du sier du gjør, og 2000 kcal. Det finnes mellomting. Er det dette kostholdet du har tenkt til å leve resten av livet på? Tilskudd for alle vitaminer og mineraler?

Jeg kan ikke gi noen kostråd til syke siden jeg ikke er klinisk utdannet, så akkurat angående hvor mange karbohydrater du kan/bør spise og slikt vet nok du bedre enn meg. Men generelle kalorimengder og kroppens faktiske behov for vitaminer og mineraler har ikke så store slingsringsmonn at noen kan leve hele livet på 4-500 kalorier om dagen.

http://www.helsekostopplysningen.no/Artikler/Gjennomsnittsbehov-av-proteiner/

Skal slutte å mase nå ;) . Bare håper ikke du anbefaler denne typen ekstrem lavkalori til andre.

Det er du/dere som skisserte hvor mange kalorier jeg ligger på- Ikke jeg...... Og takk for at du kaller meg syk- føles veldig bra ut :banana:

jeg har ikke målt selv, og føler heller ikke for å gjøre det. Jeg spiser så lite/mye jeg kan/må gjøre for å gå ned. Og nei jeg raser IKKE ned- og når jeg da går OPP om jeg spiser mer enn jeg gjør så tyder det faktisk på at jeg ligger helt på grensa.

jeg anbefaler ingen noen ting som helst jeg. jeg sier bare at man må gjøre det som passer for seg selv, og når man da IKKE går ned på gitte kalori inntak så synes jeg det i noen tilfeller høres merkelig at man skal spise mer- spesielt da karbohydrater. Men men jeg er ingen ekspert, jeg har bare funnet ut hva som fungerer for meg.

Når jeg når min trivselsvekt, som da fortsatt vil være overvektig i følge BMI greia, så kommer jeg selvsagt til å øke matmengden til der jeg holder vekten stabil- Hva nå enn det vil være- det må jeg jo da prøve meg fram til. Mulig jeg heller legger inn ett måltid til enn å øke porsjonene, for magesekken min har veldig godt av å være liten :)

@Mirai Når hun ikke raser ned i vekt, så er det vel nærliggende å tro at hun ikke ligger i et så kraftig underskudd som det skisseres her. :)

Lever man på 400-500 kalorier om dagen vil man rase ned i vekt - til tross for at kroppen går i sparebluss. Sparebluss hindrer ikke en person å gå ned om man har energiunderskudd - hvis det ikke hadde vært slik hadde ikke folk sultet igjel... I tråden her virker det som en del faktisk mener man ikke går ned om man ligger for lavt, det er ikke tilfelle. Det er usunt og ligge for lavt, men man vil gå ned.

Ikke sant! Som jeg skrev over- jeg har ikke sagt hvor mange kalorier jeg spiser om dagen, bare mengden. Og kaloriene vil jo variere voldsomt etter hva slags mat jeg spiser, for det kan jo være den feteste grøten, til den magreste salaten- jeg bare veier porsjonene jeg (av ren latskap- gidder ikke regne ut noe mer)

Middagen min i dag f.eks var 135 gram tung og da var ca 75 gram stekt kylling (eget slaktet ja :)) resten grønnsaker og litt ost + en ts rømme/dressing på toppen. Lørdag spiste jeg ute, og spiste da grønnsakene og kjøttet fra fajitas (slik det skrives?) + rømme og jammen drakk jeg en cola zero også :shocked: hundene fikk "lefsene" :P + frokost og kveldsmat selvsagt :D

---------

Mulig det er usunt å ligge for lavt, men jammen er det usunt å være overvektig og slite med følelsen av å mislykkes hele tiden. Følelsen man får etter at man har vært i kjøleskapet den ekstra gangen, bare fordi kroppen lurte hjernen (eller omvendt?) din til å tro at det var veldig lurt og HELT nødvendig med det ekstra kakestykket. Eller bare det ekstra eple!!

Om man da lever "usunt" i noen mnd så tror jeg det veier opp for alle de årene man har levd sunt men like fordøm gått opp i vekt. Er faktisk ikke alle som gafler i seg usunn mat og drikke, men som faktisk lever ett rimelig sunt liv, men går opp sakte men sikkert uansett.... Ikke alle kan leve på den anbefalte "vedlikeholds grensen" som settes, for da går man faktisk opp..

Skjønner det er vanskelig å forstå. Men slik er det bare :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er du/dere som skisserte hvor mange kalorier jeg ligger på- Ikke jeg... Og takk for at du kaller meg syk- føles veldig bra ut :banana:

jeg har ikke målt selv, og føler heller ikke for å gjøre det. Jeg spiser så lite/mye jeg kan/må gjøre for å gå ned. Og nei jeg raser IKKE ned- og når jeg da går OPP om jeg spiser mer enn jeg gjør så tyder det faktisk på at jeg ligger helt på grensa.

jeg anbefaler ingen noen ting som helst jeg. jeg sier bare at man må gjøre det som passer for seg selv, og når man da IKKE går ned på gitte kalori inntak så synes jeg det i noen tilfeller høres merkelig at man skal spise mer- spesielt da karbohydrater. Men men jeg er ingen ekspert, jeg har bare funnet ut hva som fungerer for meg.

Når jeg når min trivselsvekt, som da fortsatt vil være overvektig i følge BMI greia, så kommer jeg selvsagt til å øke matmengden til der jeg holder vekten stabil- Hva nå enn det vil være- det må jeg jo da prøve meg fram til. Mulig jeg heller legger inn ett måltid til enn å øke porsjonene, for magesekken min har veldig godt av å være liten :)

Ikke sant! Som jeg skrev over- jeg har ikke sagt hvor mange kalorier jeg spiser om dagen, bare mengden. Og kaloriene vil jo variere voldsomt etter hva slags mat jeg spiser, for det kan jo være den feteste grøten, til den magreste salaten- jeg bare veier porsjonene jeg (av ren latskap- gidder ikke regne ut noe mer)

Middagen min i dag f.eks var 135 gram tung og da var ca 75 gram stekt kylling (eget slaktet ja :)) resten grønnsaker og litt ost + en ts rømme/dressing på toppen. Lørdag spiste jeg ute, og spiste da grønnsakene og kjøttet fra fajitas (slik det skrives?) + rømme og jammen drakk jeg en cola zero også :shocked: hundene fikk "lefsene" :P + frokost og kveldsmat selvsagt :D

---------

Mulig det er usunt å ligge for lavt, men jammen er det usunt å være overvektig og slite med følelsen av å mislykkes hele tiden. Følelsen man får etter at man har vært i kjøleskapet den ekstra gangen, bare fordi kroppen lurte hjernen (eller omvendt?) din til å tro at det var veldig lurt og HELT nødvendig med det ekstra kakestykket. Eller bare det ekstra eple!

Om man da lever "usunt" i noen mnd så tror jeg det veier opp for alle de årene man har levd sunt men like fordøm gått opp i vekt. Er faktisk ikke alle som gafler i seg usunn mat og drikke, men som faktisk lever ett rimelig sunt liv, men går opp sakte men sikkert uansett.... Ikke alle kan leve på den anbefalte "vedlikeholds grensen" som settes, for da går man faktisk opp..

Skjønner det er vanskelig å forstå. Men slik er det bare :D

Av ren nygjerrighet - om det så er riktig at du spiser 400-500 kcal om dagen (si maks 800 da på dager med "fet" mat), holder du da vekten din eller går du stadig nedover? :icon_confused:

Jeg har idag spist rundt 1100 kcal (frokost, lunsj, middag, snacks), og skal ha et måltid til før jeg legger meg. Litt sulten er jeg, men det er nok bare fordi kroppen min hele veien har fått mat når den har bedt om det, og det har vært naturlig for meg å ligge på langt over anbefalt grense. Derav "sjokk-kuren" på rundt 1400 kcal de neste 4 ukene for å avvenne magen dette psykiske behovet for mat. For nei, jeg er igrunn ikke sulten og har spist både kylling, grønnsaker, frukt og mer :)

Det jeg tror mange her reagerer på - det som høres ut som - et veldig lavt kaloriinntak, hver dag. De fleste av oss, vil jeg tro, spiser mer enn 400-500 kcal på dager hvor vi er sengeliggende (da sikkert mest cola, kjeks), og det er derfor helt naturlig å reagere :innocent: Om du mener dette kostholdet for deg fungerer, at du holder vekten og humøret oppe (samt menstruasjon), så får du bare fortsette med det :) Men jeg ville nok tenkt litt ekstra på om dette er noe du gjør av automatikk eller uvane. Er det det siste ville jeg kanskje snakket med noen, for i det sekundet det er en uvane at du spiser lite så er det ikke helt greit lenger :console:

EDIT: Og snakk med legen, for legger du på deg av så lite mat så kan det være tegn på at enkelte systemer i kroppen din ikke fungerer som de skal :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis et ekstra eple er et nederlag, må jeg medgi at det høres rimelig sykelig ut... :hmm:

Nei, det er ikke bra å overspise og være ekstremt overvektig, men det er faktisk bedre for helsa å være lett overvektig enn å være undervektig. Å overspise på frukt og grønnsaker skal godt gjøres, da magemålet begrenser kalorimengden man klarer å få i seg.

Dersom man legger på seg av over 1000 kalorier om dagen, og i tillegg er overvektig, da er det sannsynligvis noe galt med stoffskiftet, og man bør ta en tur til legen.

En middag på 135 gram er rett og slett alt for lite, og jeg synes rett og slett det er skremmende. Det er overhodet ikke sunt og jeg håper virkelig at ingen lar seg påvirke til å prøve et så ekstremt kosthold.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av ren nygjerrighet - om det så er riktig at du spiser 400-500 kcal om dagen (si maks 800 da på dager med "fet" mat), holder du da vekten din eller går du stadig nedover? :icon_confused:

Jeg har idag spist rundt 1100 kcal (frokost, lunsj, middag, snacks), og skal ha et måltid til før jeg legger meg. Litt sulten er jeg, men det er nok bare fordi kroppen min hele veien har fått mat når den har bedt om det, og det har vært naturlig for meg å ligge på langt over anbefalt grense. Derav "sjokk-kuren" på rundt 1400 kcal de neste 4 ukene for å avvenne magen dette psykiske behovet for mat. For nei, jeg er igrunn ikke sulten og har spist både kylling, grønnsaker, frukt og mer :)

Det jeg tror mange her reagerer på - det som høres ut som - et veldig lavt kaloriinntak, hver dag. De fleste av oss, vil jeg tro, spiser mer enn 400-500 kcal på dager hvor vi er sengeliggende (da sikkert mest cola, kjeks), og det er derfor helt naturlig å reagere :innocent: Om du mener dette kostholdet for deg fungerer, at du holder vekten og humøret oppe (samt menstruasjon), så får du bare fortsette med det :) Men jeg ville nok tenkt litt ekstra på om dette er noe du gjør av automatikk eller uvane. Er det det siste ville jeg kanskje snakket med noen, for i det sekundet det er en uvane at du spiser lite så er det ikke helt greit lenger :console:

EDIT: Og snakk med legen, for legger du på deg av så lite mat så kan det være tegn på at enkelte systemer i kroppen din ikke fungerer som de skal :)

Ja jeg går ned ja. Sakte men sikkert. Naturlig nok fortest i starten, men nå kanskje 0.5 i uka. Og siden jeg er kronisk syk, så har jeg dager da jeg faktisk ligger mest på sofaen..

Menstruasjonen får jeg ikke pga p-sprøyter.

Humøret er bedre enn på lenge. Jeg tenker mindre på mat nå, en da jeg spiste "normalt" da var jeg jo sulten 5 minutter etter jeg hadde spist :no:

*klippe vekk en masse*

Jeg tror ikke jeg gidder å skrive mer jeg. Skjønner at ingen kommer til å forstå det uansett- for ja ett eple ER ett problem når det gir kroppen lyst på mer- og mer og mer..... Så epler inngår ikke i mitt kosthold- enda så godt det er...

Legen har sjekket stoffskifte osv osv, og jeg er "frisk som en fisk"

Er ikke spesielt gal i topplokket heller, så derfor får jeg si som de sier på tv'n da "don't do this at home" :ustol:

Lykke til med vektnedgangen de som trenger det, og jeg kommer sikkert til å svare rundt i andre tråder, så ser dere at jeg lever :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvem man skriver til i denne tråden, skriver man ikke bare til den man svarer, men til alle som finner på å lese tråden også.

Mange av de/vi som kommer med tips og velmenende råd gir de jo litt generelt, ikke bare myntet på personen som spør.

Mine fanesaker er vist at folk bør drikke mer vann, og være bevist på å ha ett positivt langvarig forhold/syn på mat.

Og jeg trekker frem spiseforstyrrelser endel fordi folk faktisk har godt av å reflektere på spørsmålet "Er dette sunt? Er dette forstyrra spising/tankegang?" innimellom, ikke fordi jeg ønsker å rakke ned på enkeltindivider.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestemt meg for å stramme inn på helgegodisen og mengden mat i hverdager fremover. Jeg har et stort ønske om å gå ned til 65 kg, jeg ligger nå å vipper mellom 68-69 kg. Så det er ikke snakk om så mange kiloene til første delmål (Vil helst ned til 62-63), men jaggu sitter de godt!

Jeg er veldig usikker på hvor mye jeg bør/kan spise i løpet av en dag. Jeg merker at ca 1800kcal funker greit i forhold til sultfølelsen, men vet ikke om jeg kommer til å gå ned noe da? Jeg har begynt med 4x4-trening igjen (minst to ganger i uka), går to timer med hundene nesten hver dag, og det blir også noen sykkelturer. Kroppen er vant med mye fysisk aktivitet (jobber som renholder så er aktiv nesten hele arbeidsdagen også), så jeg vet ikke hvor mye ekstra jeg orker å legge på der, tenker heller at justering av matinntaket er veien å gå.

Merker også at jeg blir VELDIG sulten når jeg trener i tillegg, og da er det jo verst å kontrollere matinntaket også. Noen tips og råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg gidder å skrive mer jeg. Skjønner at ingen kommer til å forstå det uansett- for ja ett eple ER ett problem når det gir kroppen lyst på mer- og mer og mer.... Så epler inngår ikke i mitt kosthold- enda så godt det er...

Akkurat det opplever jeg også med epler, av en eller annen merkelig grunn.

Kan spise de fleste andre frukter uten det problemet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tonje om du nettopp har begynt å trene mer, så ville jeg ventet med å redusere matinntaket til du ser hvordan du ligger an. Kutt gjerne helgegodis, men la resten av matinntaket være. Altså, om det er slik at du ligger på stabil vekt nå. 1800 kcal er ikke spesielt mye om man trener i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestemt meg for å stramme inn på helgegodisen og mengden mat i hverdager fremover. Jeg har et stort ønske om å gå ned til 65 kg, jeg ligger nå å vipper mellom 68-69 kg. Så det er ikke snakk om så mange kiloene til første delmål (Vil helst ned til 62-63), men jaggu sitter de godt!

Jeg er veldig usikker på hvor mye jeg bør/kan spise i løpet av en dag. Jeg merker at ca 1800kcal funker greit i forhold til sultfølelsen, men vet ikke om jeg kommer til å gå ned noe da? Jeg har begynt med 4x4-trening igjen (minst to ganger i uka), går to timer med hundene nesten hver dag, og det blir også noen sykkelturer. Kroppen er vant med mye fysisk aktivitet (jobber som renholder så er aktiv nesten hele arbeidsdagen også), så jeg vet ikke hvor mye ekstra jeg orker å legge på der, tenker heller at justering av matinntaket er veien å gå.

Merker også at jeg blir VELDIG sulten når jeg trener i tillegg, og da er det jo verst å kontrollere matinntaket også. Noen tips og råd?

Fornuftig!

1800 kalorier går du nok ned i vekt av, særlig med dét aktivitetesnivået. Nå veier jeg 61 kg, og spiser jeg 1750-1800 kalorier om dagen så mister jeg ca. 0,4-0,7 kg i uka avhengig av aktivitetsnivå som i grunn ikke er SÅ høyt. Siden du har et så høyt aktivitetsnivå så ville jeg faktisk lagt meg på mellom 1850-2000 kalorier og heller kuttet ca. 50 kalorier av gangen om 1-2 uker om du ikke går ned. Det er litt om å gjøre å starte så høyt som mulig og ikke kutte før man absolutt må, det er en nøkkelfaktor til varig suksess. Når man får dårlig tid og kutter kaloriene ned på 1000-1200 om dagen, så vil man etterhvert oppleve at man mister kontroll fordi kroppen får "panikk" av at det er så dårlige tider - og på den måten overspiser eller faller av dietten. Sjefstipset mitt er å passe på at du spiser en del proteinrik mat fordi det metter så godt og lenge, og dreper suget etter mat. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@AussieAllTheWay det var da vitterlig du selv som skrev at du er kronisk syk og sliter med smerter? Var hvertfall det jeg mente med å gi råd til syke, at jeg (og de fleste her bortsett fra leger eller andre med utdanning) har ikke kompetanse til å gi noe mer enn generelle råd og tips når det kommer til folk med sykdommer eller lignende. Så ingen grunn til å bli hoppebananfornærmet fordi jeg "kaller deg syk".

Jeg forstår nå at du ikke vil ha noen kommentarer på kostholdet ditt, så ønsker deg bare lykke til med vektnedgangen og håper at det går bra med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@AussieAllTheWay det var da vitterlig du selv som skrev at du er kronisk syk og sliter med smerter? Var hvertfall det jeg mente med å gi råd til syke, at jeg (og de fleste her bortsett fra leger eller andre med utdanning) har ikke kompetanse til å gi noe mer enn generelle råd og tips når det kommer til folk med sykdommer eller lignende. Så ingen grunn til å bli hoppebananfornærmet fordi jeg "kaller deg syk".

Jeg forstår nå at du ikke vil ha noen kommentarer på kostholdet ditt, så ønsker deg bare lykke til med vektnedgangen og håper at det går bra med deg.

Hahaha slik syk ja...... Sorry- og ble ikke fornærmet- tok bare en banandans..

Tenkte ikke på at det var den du tenkte på- Mer "syk i hode" :innocent:

For det er slik jeg oppfatter at dere mener jeg er. Kommentarer er helt greit, men nettopp den "håper det går bra med deg" (du er jo på vei mot stupet) kommentarene blir litt kjedelig i lengden..

@ Jeg tipper det er fruktsukkeret i eplene som gjør at de trigger "søtsug/mat sug" Utrolig synd, for epler er bedre en sjokolade :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tonje om du nettopp har begynt å trene mer, så ville jeg ventet med å redusere matinntaket til du ser hvordan du ligger an. Kutt gjerne helgegodis, men la resten av matinntaket være. Altså, om det er slik at du ligger på stabil vekt nå. 1800 kcal er ikke spesielt mye om man trener i tillegg.

Vel, jeg har nettopp begynt etter en pause på 2-3mnd. Trente kun styrke to ganger i uka i vinter, men trente intervaller og jogging fra våren til senhøsten i fjor.

Fornuftig!

1800 kalorier går du nok ned i vekt av, særlig med dét aktivitetesnivået. Nå veier jeg 61 kg, og spiser jeg 1750-1800 kalorier om dagen så mister jeg ca. 0,4-0,7 kg i uka avhengig av aktivitetsnivå som i grunn ikke er SÅ høyt. Siden du har et så høyt aktivitetsnivå så ville jeg faktisk lagt meg på mellom 1850-2000 kalorier og heller kuttet ca. 50 kalorier av gangen om 1-2 uker om du ikke går ned. Det er litt om å gjøre å starte så høyt som mulig og ikke kutte før man absolutt må, det er en nøkkelfaktor til varig suksess. Når man får dårlig tid og kutter kaloriene ned på 1000-1200 om dagen, så vil man etterhvert oppleve at man mister kontroll fordi kroppen får "panikk" av at det er så dårlige tider - og på den måten overspiser eller faller av dietten. Sjefstipset mitt er å passe på at du spiser en del proteinrik mat fordi det metter så godt og lenge, og dreper suget etter mat. :)

Jeg prøver å tenke fornuftig, selv om jeg har lyst til å miste de kiloene før sommerferien og bikini-sesong :P Men jeg vet jo at de da kommer raskt på igjen, om jeg legger meg for lavt på kcal, for jeg greier ikke å holde det i mange uker av gangen.

Skal prøve meg på 1800-2000 kcal nå og se hvordan det går :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har nettopp begynt etter en pause på 2-3mnd. Trente kun styrke to ganger i uka i vinter, men trente intervaller og jogging fra våren til senhøsten i fjor.

Jeg prøver å tenke fornuftig, selv om jeg har lyst til å miste de kiloene før sommerferien og bikini-sesong :P Men jeg vet jo at de da kommer raskt på igjen, om jeg legger meg for lavt på kcal, for jeg greier ikke å holde det i mange uker av gangen.

Skal prøve meg på 1800-2000 kcal nå og se hvordan det går :)

Jeg synes du virker veldig fornuftig allerede, hvis du er litt gira på å komme deg raskt i gang, så kan du starte på 1900, og heller kutte eller øke. Hvis du går ned mer enn 0,7 kg så ville jeg økt på kaloriene i og med at du ikke har så mye å ta av. Hvis du går ned mindre enn 0,3 kg så kan du kutte pittelitt (kan til og med holde med 25 kalorier om dagen).

For å få et større perspektiv på ting: det er ca. 4 uker til juni, 8 uker til juli og 12 uker til august. Innen august kan du, med en vektnedgang på 0,5 kg, veie 6 kilo mindre i dag. Det er ganske mye på kort tid, men samtidig en sunnere vektnedgang enn om du kutter mye med en gang og langt lettere å opprettholde - det er til og med rom for å kose seg i sommer og fremdeles gå ned! :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du virker veldig fornuftig allerede, hvis du er litt gira på å komme deg raskt i gang, så kan du starte på 1900, og heller kutte eller øke. Hvis du går ned mer enn 0,7 kg så ville jeg økt på kaloriene i og med at du ikke har så mye å ta av. Hvis du går ned mindre enn 0,3 kg så kan du kutte pittelitt (kan til og med holde med 25 kalorier om dagen).

For å få et større perspektiv på ting: det er ca. 4 uker til juni, 8 uker til juli og 12 uker til august. Innen august kan du, med en vektnedgang på 0,5 kg, veie 6 kilo mindre i dag. Det er ganske mye på kort tid, men samtidig en sunnere vektnedgang enn om du kutter mye med en gang og langt lettere å opprettholde - det er til og med rom for å kose seg i sommer og fremdeles gå ned! :D

Jeg er i hvert fall mer motivert nå enn jeg har vært på lenge, jeg VIL klare det. Må skaffe meg ny vekt da, har bare en urgammel fra Ikea hvor det er håpløst å se gram.

Jeg har brukt lifesum for å telle kalorier, men finnes det noe bedre app/utstyr for sånt? Eller blir den nøyaktig nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Jeg tipper det er fruktsukkeret i eplene som gjør at de trigger "søtsug/mat sug" Utrolig synd, for epler er bedre en sjokolade :icon_cry:

Jeg leste en gang at syren i epler trigger hungeren, derfor bør man ikke spise epler på tom mage for å fylle på. Men derimot som "forrett" eller dessert går fint :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg går ned ja. Sakte men sikkert. Naturlig nok fortest i starten, men nå kanskje 0.5 i uka. Og siden jeg er kronisk syk, så har jeg dager da jeg faktisk ligger mest på sofaen..

Menstruasjonen får jeg ikke pga p-sprøyter.

Humøret er bedre enn på lenge. Jeg tenker mindre på mat nå, en da jeg spiste "normalt" da var jeg jo sulten 5 minutter etter jeg hadde spist :no:

*klippe vekk en masse*

Jeg tror ikke jeg gidder å skrive mer jeg. Skjønner at ingen kommer til å forstå det uansett- for ja ett eple ER ett problem når det gir kroppen lyst på mer- og mer og mer.... Så epler inngår ikke i mitt kosthold- enda så godt det er...

Legen har sjekket stoffskifte osv osv, og jeg er "frisk som en fisk"

Er ikke spesielt gal i topplokket heller, så derfor får jeg si som de sier på tv'n da "don't do this at home" :ustol:

Lykke til med vektnedgangen de som trenger det, og jeg kommer sikkert til å svare rundt i andre tråder, så ser dere at jeg lever :D

@AussieAllTheWay

Tror du på mange måter misforsto, men samtidig forsto hva jeg mente med innlegget mitt. OM dette er en livsstil du kan klare deg på, hvor kroppen fungerer, kroppen får det den trenger og du generelt har det bedre - så go for it! Det følte jeg at jeg skrev ganske tydelig. Det er godt å høre at du er frisk og ikke går ned mer enn anbefalt hver uke, men leser du innleggene våre på nytt (sett vekk fra hvor M kaller deg syk, så klart) så ser du at alle innleggene er fordi vi er beskymret. Og det er en menneskelig kraft. Det er mye snakk om usunne vaner, forvridde kroppsbilder og trangen til å spise mindre, så mindre, så enda mindre. Ikke at jeg sier at det er det som er greien hos deg, men prøver bare å si at vi uttrykker beskymring fordi vi bryr oss om hverandre. Uansett om jeg kjenner deg, du kjenner meg eller om du kjenner noen som helst her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så stor forskjell på folk. Noen her inne må spise 2000 kcal for å gå ned i vekt. Hadde jeg spist så mye, hadde jeg rast OPP i vekt.. Husk at en overvektig person må gå på en diett resten av livet (selv ETTER de er ferdig slanket), som for den naturlig slanke kan virke som en slankediett. Og inntil folk forstår det, vil de leve med jojo-vekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer P&S. Jeg startet litt uti januar og har gått ned 12 kg. Skal ha vekk litt til, men så tynn som jeg var før 4 svangerskap vil jeg ikke være. Skal være glad om jeg når høygravidvekten?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...