Gå til innhold
Hundesonen.no

Ned i vekt..


BareLinn
 Share

Recommended Posts

Guest Michellus

Eksempelvis har jeg som er 167cm og ca 67 kg (ikke i veldig god form for øyeblikket, men har litt over gjennomsnittet med muskelmasse) ca 1450 kcal i BMR. :) Da syns jeg det høres ganske logisk ut at en som veier mye mer og skal bruke tid på å gå ned ikke trenger å legge seg på 1500/1600 med en gang! Samtidig husk på at BMR er UTEN at man i det hele tatt rører seg en dag.

BMR! Hvordan regner/finner man ut hva det er? For det hadde gjort ting litt enklere i starten :P

Edit: Google var min venn, æ fanjt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.4k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

For å ta meg selv som eksempel - så var jeg av de med BMI på over 35. Med en startvekt på svimlende 145 kg! Og en livsstil som en ikke burde anbefale noen! Store og få måltider ( åt en gedigen midda

Tasser innom for å motivere litt jeg Klem til alle som vil ha og heia heia til de som skal starte på ny frisk! Desember 2013 - 145 kg Februar 2015 - 85 kg Sunt kosthold - og økt aktivit

Kikker litt igjennom bilder, og det er litt som har skjedd her de siste årene. 2010: 2015: Kjenner motivasjon for å gå ned de siste kiloene kommer snikende. Kom på noen kilo etter neders

Posted Images

Regnet på det, og kommer frem til 2100kcal. Men for å ned i vekt må man vel trekke fra, jeg har hørt 500 i underskudd for å ned 0,5kilo i uka? Så da havner jeg på rundt 1600. Jeg har ingen problemer med å ligge rundt der, ikke når jeg er hjemme hvertfall. Kanskje litt høyere når jeg er på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnet på det, og kommer frem til 2100kcal. Men for å ned i vekt må man vel trekke fra, jeg har hørt 500 i underskudd for å ned 0,5kilo i uka? Så da havner jeg på rundt 1600. Jeg har ingen problemer med å ligge rundt der, ikke når jeg er hjemme hvertfall. Kanskje litt høyere når jeg er på jobb.

500 i underskudd trenger ikke alt komme fra mat. Du går tur med hunden hver dag? Trekk fra 250 og la 250 komme fra turen. :) Hvis du starter på 1850 kan du gå ned et par hundre til i kalorier når vekta stopper opp. Stopper den igjen høyner du aktiviteten. Hadde ikke ligget under 1600 om dagen over tid altså.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

500 i underskudd trenger ikke alt komme fra mat. Du går tur med hunden hver dag? Trekk fra 250 og la 250 komme fra turen. :) Hvis du starter på 1850 kan du gå ned et par hundre til i kalorier når vekta stopper opp. Stopper den igjen høyner du aktiviteten. Hadde ikke ligget under 1600 om dagen over tid altså.

Går ikke tur hver dag nei, siden jeg ikke har hunden her. Prøver å komme meg ut litt likevel, men blir nok mindre enn jeg bør. Så der må jeg bli flinkere. Men om jeg skal ligge på 1800kcal må jeg spise masse, da! Tenker jeg får følge med litt på vekta, og heller justere opp kcal om det går for fort nedover. Høres det dumt ut?

Har ikke vekt hjemme da, så må bare veie meg når jeg er på besøk hos foreldrene mine, ca 1 gang i mnd :P

Men dere mener altså at jeg kan/bør ligge.så høyt som 1800kcal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som knapt veier 62 kg går ned i vekt hvis jeg spiser 1800 kalorier, så jeg vil si det er idioti å starte lavere når du antakeligvis har litt å gå på. Kroppen trenger næring, så det burde egentlig være et mål å spise mest mulig og samtidig gå ned for å holde ut. I starten er det lett å ikke spise så mye, men det blir verre etter 4-6 uker. :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et mye slakkere kosthold i påskn mht kalorier. Nå har jeg strammet inn igjen den siste uken og gått ned ytterligere et kilo på tross av kake og påskegodt. Hurra for denne tråden, får mye inspirasjon og hjelp her.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tolker denne som at det er bedre å spise litt "usunt" (pizza kan jo gjøres ganske ok det vel) enn å spise for lite?

Jepp! Hvis man jevnt over spiser ganske greit, og sliter med å få i seg nok mat fordi man synes det er så mye å spise, så vil det være bedre at man får i seg nok kalorier, også i form av det man vil klassifisere som usunt (selv om man skal ned i vekt) for å unngå at man 6 uker ut i livsstilsendringen panisk spiser for mye, fordi man over tid blir så utrolig sulten, utmattet og sliten, og på den måten får følelsen av å mislykkes. Det er ofte her folk dropper planen, fordi "når man har hull i buksa, så kan man like gjerne dra den av og springe rundt naken"-mentaliteten slår inn.

Det er jo en livsstilsendring, så jeg skjønner ikke hvorfor man skal måtte kutte ut alt av kaloritett mat og kun spise kalorifattig mat, og ikke minst hvorfor skal man starte på 1600 kalorier når man åpenbart er nødt til å ligge i kaloriunderskudd i 40 uker for å nå målet ditt? Da er det bedre å starte så høyt som mulig, og ta det rolig, kutte minst mulig og vente det ut om man stagnerer en liten uke. For ned i vekt går man, tro det eller ei! Dette øker sannsynligheten for at man klarer å ligge i kaloriunderskudd i 40 uker, i stedet for at man klarer 6 uker med ekstremt underskudd - 20 uker med overskudd - 6 uker med ekstremt underskudd (den onde sirkelen mange fanges i).

Jeg er veldig fan den tilnærmingen, at 80% av det du spiser i løpet av en dag er sunt, og de resterende 20% er noe mindre sunt. Personlig sikter jeg på å spise nok protein 5 dager i uka, de to siste er det så som så med, men jeg er veldig glad i all maten jeg spiser, så det går stort sett i det samme hele uka. For de som skal ned i vekt tror jeg også er cluet for å holde vekten i ettertid, er at man underveis spiser mat man liker, finner ting man foretrekker og har lyst på (er man litt sær, så får man jo forsøke ny mat da..) for å lettere kunne videreføre dette når man har nådd målvekten. Samtidig er det jo viktig at man klarer å planlegge rundt maten, så man klarer å kjøre en viss selvkontroll når man velger, i hvertfall til det har blitt en livsstil med gode vaner.

Om man KUN spiser usunn mat, så vil det derimot bli vanskelig å bli mett, men litt usunt er absolutt mer enn ok!

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! Hvis man jevnt over spiser ganske greit, og sliter med å få i seg nok mat fordi man synes det er så mye å spise, så vil det være bedre at man får i seg nok kalorier, også i form av det man vil klassifisere som usunt (selv om man skal ned i vekt) for å unngå at man 6 uker ut i livsstilsendringen panisk spiser for mye, fordi man over tid blir så utrolig sulten, utmattet og sliten, og på den måten får følelsen av å mislykkes. Det er ofte her folk dropper planen, fordi "når man har hull i buksa, så kan man like gjerne dra den av og springe rundt naken"-mentaliteten slår inn.

Det er jo en livsstilsendring, så jeg skjønner ikke hvorfor man skal måtte kutte ut alt av kaloritett mat og kun spise kalorifattig mat, og ikke minst hvorfor skal man starte på 1600 kalorier når man åpenbart er nødt til å ligge i kaloriunderskudd i 40 uker for å nå målet ditt? Da er det bedre å starte så høyt som mulig, og ta det rolig, kutte minst mulig og vente det ut om man stagnerer en liten uke. For ned i vekt går man, tro det eller ei! Dette øker sannsynligheten for at man klarer å ligge i kaloriunderskudd i 40 uker, i stedet for at man klarer 6 uker med ekstremt underskudd - 20 uker med overskudd - 6 uker med ekstremt underskudd (den onde sirkelen mange fanges i).

Jeg er veldig fan den tilnærmingen, at 80% av det du spiser i løpet av en dag er sunt, og de resterende 20% er noe mindre sunt. Personlig sikter jeg på å spise nok protein 5 dager i uka, de to siste er det så som så med, men jeg er veldig glad i all maten jeg spiser, så det går stort sett i det samme hele uka. For de som skal ned i vekt tror jeg også er cluet for å holde vekten i ettertid, er at man underveis spiser mat man liker, finner ting man foretrekker og har lyst på (er man litt sær, så får man jo forsøke ny mat da..) for å lettere kunne videreføre dette når man har nådd målvekten. Samtidig er det jo viktig at man klarer å planlegge rundt maten, så man klarer å kjøre en viss selvkontroll når man velger, i hvertfall til det har blitt en livsstil med gode vaner.

Om man KUN spiser usunn mat, så vil det derimot bli vanskelig å bli mett, men litt usunt er absolutt mer enn ok!

Takk for fint og utfyllende svar, jeg er veldig enig. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også enig @pudellover *tommel opp*. Folkens, og spesielt du @laikamor, men hele resten av innlegget er ikke rettet mot deg direkte selv om det er "du-form" - dette er for livet, er det ikke? Eller er det egentlig bare en slankekur du er ute etter? For et sånt regime er jo ikke noe godt grunnlag for et sunt forhold til mat, kropp og vekt. Jeg har selv hatt et ganske (veldig) lite konstruktivt forhold til mat og vekt, og man blir skrudd i hodet fryktelig fort. Du kjenner det ikke selv før det har gått så langt at det er noe du må jobbe med lenge etterpå. Det er snart ti år siden jeg ble "frisk", men jeg må fremdeles jobbe med meg selv innimellom. Den dårlige samvittigheten som du slipper inn slipper ikke lett :) Dersom du virkelig mener alvor med en livsstilsendring må du gi deg selv en mulighet til å gjennomføre, ikke legge opp til å feile! Ved å legge seg på et altfor restriktivt, negativt ladet kosthold ("jeg kan ikke spise det", "jeg må ikke ha i meg det", "åhnei, nå har jeg spist altfor mye av det") er du dømt til å tape i lengden. Mine beste råd:

- Spis nok.

- Spis nok proteiner så du holder deg mett.

- Fråts i grønnsaker - der er det ingen maksgrense.

- Lær deg å like sunne ting, i alle fall noen. En kropp som får i seg nok av alt den trenger vil gjerne ha mindre cravings.

- Drikk nok vann.

- Legg deg på en linje du kjenner at "sånn kan jeg leve, dette er greit for meg". Dette innebærer for eksempel at det er lov til å kose seg - men ikke hver dag.

- Vær i fysisk aktivitet HVER DAG!

Og, det å bryte alle regler og BADE i smågodt, chips og champagne betyr ikke "nå har jeg ødelagt alt, så nå kan jeg gi opp". Det betyr bare at du har hatt en deilig dag, og i morgen skal det jammen bli godt med litt sunt påfyll igjen.

P.S. Er du sykelig overvektig og går gjennom en livsstilsendring i samarbeid med lege o.l. vil du selvsagt kanskje måtte være ganske mye mer restriktiv i en periode enn jeg synes resten av oss trenger å være, så det stemmer jo ikke helt for dem, men samtidig er det mentale i det viktig uansett.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som jeg har skrevet før: jeg sliter ikke nå. Og jeg spiser det samme som jeg har spist før, bare i mindre mengder, og bytter ut i sunnere alternativer der drt er mulig. Idag f.eks har vi hatt pizza. Men da pitapizza. Med grove pitabrød og svinekjøttdeig. Og jeg har lite ost på (ikke glad i så mye ost uansett). Er ikke store forandringene jeg har gjort egentlig, annet enn at jeg prøver velge sunnere alternativer, pluss å spise mer grønnsaker.

Jeg har ikke noe cravings eller noe, foreløpig hvertfall.

Om jeg skal spise så mye som 1800kcal om dagen, så kommer jeg til å bikke over til å spise mer av det usunne, tror jeg. Og da igjen er jeg redd jeg vil overspise.

Dagen min, når jeg er hjemme, ser ca slik ut matmessig:

Klokka 10-12.00 en gang: frokost. 3 brødskiver med skinkepålegg.

Middag ca klokka 16-17.00. Blir gjerne 6-900kcal.

Kvelds ca 20-21.30. Kommer ann på hvor mett jeg er etter middag, men noe knekkebrød, frukt osv vanligvis. Er jeg veldig sulten blir det ei brødskive eller to.

Innimellom her spiser jeg gjerne en yoghurt/frukt/knekkebrød osv hvis jeg er sulten.

Selv om det kanskje ikke høres så mye ut, så går jeg ikke rundt sulten. Når jeg er på jobb (som er veldig sjeldent for tiden), så spiser jeg mer om jeg føler meg sulten. Da blir somregel middag kveldsmaten fordi jeg er hjemme 18-19 på kvelden. Men spiser da 2-3lunch på jobb med en skive eller to per lunch, og gjerne frukt eller yoghurt.

Snop har jeg ikke særlig lyst på heller. Eller, har alltid litt lyst på sjokolade f.eks, men det er ikke noe problem å la være. Vi handlet idag, og typen kjøpte seg en liten troika. Spurte om jeg også ville ha. Ikke noe problem å takke nei. Så det er ikke snopet som er drt store problemet her. Jeg har mer lyst på gjærbakst, faktisk. Og kaker. Men klarer fint å holde meg unna ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er langt fra alle grønnsaker som er kalorifattige, selv om flere av de klassiske grønnsakene er det. Jeg syns ikke det er riktig å si at man kan frotse i grønnsaker generelt. Dessuten er frotsing i seg selv et usunt forhold til mat.

Men er det usunt fordi det er kaloririkt? :) Avocado for eksempel - masse sunne ting kroppen trenger, men likevel høyt i kalorier. Det er klart man ikke skal fråtse i ordets rette betydning, type dødssynder. Jeg kunne ordlagt meg bedre der. Det jeg mener er at jeg ikke tror man har godt av å alltid måtte vurdere hvor mye skal jeg spise, hvor mye kan jeg spise, hva er for mye, hva er for lite? Jeg tror de færreste klarer å velte en vektnedgang ved å gi seg selv fritt leide når det gjelder grønnsaker. Klart, hvis man er så glad i avocado at man gjerne spiser syv-åtte om dagen blir man nødt til å sette det på begrenset-listen, men sånn generelt mener jeg at grønnsaker bare er fint å spise mye av. Og sist jeg sjekket var vel det de generelle helserådene også, med mindre man spiser lavkarbo eller lignende.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de færreste som sliter med vekta gjør det fordi de spiser for mye grønnsaker. Jeg er helt enig med Aya.

Store porsjoner/økt inntak av grønnsaker gjør gjerne også at man ikke orker like mye av "det andre".

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det usunt fordi det er kaloririkt? :) Avocado for eksempel - masse sunne ting kroppen trenger, men likevel høyt i kalorier. Det er klart man ikke skal fråtse i ordets rette betydning, type dødssynder. Jeg kunne ordlagt meg bedre der. Det jeg mener er at jeg ikke tror man har godt av å alltid måtte vurdere hvor mye skal jeg spise, hvor mye kan jeg spise, hva er for mye, hva er for lite? Jeg tror de færreste klarer å velte en vektnedgang ved å gi seg selv fritt leide når det gjelder grønnsaker. Klart, hvis man er så glad i avocado at man gjerne spiser syv-åtte om dagen blir man nødt til å sette det på begrenset-listen, men sånn generelt mener jeg at grønnsaker bare er fint å spise mye av. Og sist jeg sjekket var vel det de generelle helserådene også, med mindre man spiser lavkarbo eller lignende.

Nå har jeg ikke nevnt noe om kaloritetthet i forhold til sunnhet, men jeg nevnte at fråtsing ikke bidrar til å ha et sunt forhold til mat. :)

Men nei, absolutt ikke - det er masse kaloririk mat som også er sunn. Nå er det ingen som anbefaler personer som ønsker å gå ned i vekt å fråtse i kaloririk mat, så jeg antok at du nevnte fråtsing av grønnsaker fordi de tradisjonelle grønnsakene gjerne er kalorifattige - de grønnsakene vi ser på som tilbehør til den "ordentlige" maten.

Overspising, fråtsing, eller hva ønsker å kalle det har mye av skylden til det overvektsproblemet vi har i dag, og derfor mener jeg man bør være forsiktig med å anbefale nettopp dette til personer som kanskje har problemer med mengde og posjonering. Det er langt fra alle grønnsaker som er kalorifattige, så ved å tro at man kan spise så mye man vil av grønnsaker generelt kan man raskt gå på en smell. En bekjent av samboeren min har gjort nettopp dette, lest artikler om at man kan "fråtse i grønnsaker" eller "ingen begrensinger på grønnsaker", og fulgte disse rådene. Skjønte ingenting når hun ikke gikk ned i vekt. Hun spiste kjempe sunt, men for mye. Resultatet var at hun faktisk gikk opp i vekt.

Jeg skjønner selvsagt hva du mener og hvorfor du skriver det, og jeg er i det store og det hele enig i det du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hva som er feil med kroppen min som veldig lett nå i flere uker har fungert helt fint på 3-4 måltider ala nesten itno=

Frokost- kl 07: kaffe med en skvett fløte i + x antall flere kopper kaffe uten fløte.

lunsj, evnt middag-kl12-16 tiden: ca 100gram mat i form av ca 50/50 kjøtt/grønnsaker og en ts rømme el.lignende på. og

kvelds kl 21:- 3 store ss yoghurt naturell med 2 jordbær eller noen bringebær, 3 dråper stevia søtning + 10-20 gram valnøtter.

8 kg i minus og ingen antydning til cravings eller matthet eller noe.. Har nå nådd første målet mitt og håper å komme ned enda litt til. Svært sjelden jeg blir sulten "på ekte", men hender seg at kroppen prøver seg på "har lyst på mer" rett etter ett måltid, men har nå pondus nok til å vise kroppen fingeren og be'n skjerpe seg, og da går det over.

Jeg har forsøkt å følge de normale kalori anbefalingene og det fungerer rett å slett ikke. Trives slik det er nå, har en atkinsbar i treningsvesken min i tilfelle rottefelle, men den har ligget der ett par uker nå... Det eneste jeg føler jeg synder mot er at jeg burde drikke litt mer vann enn jeg gjør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*beskrivelse av kosthold*

I følge det du sier så lever du på 437 kcal pr dag (la inn det du spiser på kostholdsplanleggeren.no).

Jeg har tatt utgangspunkt i at du er i 2-3 timer aktivitet hver uke fordi du har hund, og at du har et stillesittende arbeid da jeg la inn kosten din.

Jeg vet ikke hvordan jeg best kan forklare til deg at det er helseskadelig å leve på så ekstrem lavkalori som dette. Til og med sykehusdietter er ofte høyere enn det du lever på, MEN de er også satt sammen av ernæringseksperter som prøver å få med vitaminer, mineraler og riktig forhold mellom fett, karbohydrater og proteiner.

Sånn du lever nå får du i deg langt under anbefalt mengde av alt. Spesielt mineraler og vitaminer som kroppen så sårt trenger. I tillegg sier du at du drikker lite vann.

Jeg kan ikke understreke nok hvor dumt dette vil være for kroppen din på lang sikt. 100g middag er det reneste vanvidd, du bør øke mengden på alle måltidene dine litt og ikke prøve å gi kroppen din fingern når den skriker etter næring..

På så lite kalorier står du også i fare for å skade skjelettet ditt, du får rett og slett i deg så ekstremt lite kalsium at kroppen må ta litt fra skjelettet hver dag for å kunne opprettholde balansen av kalsium ellers i kroppen. I tillegg til lavt inntak av Vitamin D som er med på å styrke opptaket av kalsium fra tarmen..

Jerninntaket er også ekstremt lavt, jern har jo mange viktige funksjoner i kroppen. Blant annet frakt av oksygen i blodet som kan påvirke at du føler deg fortere sliten og får nedsatt prestasjonsevne (kan være på så små ting som bare å gå opp noen trapper eller en bakke).

Ja - du vil gå ned i vekt med dette kostholdet, men du gjør også skade på kroppen din. Å gå ned i vekt handler om mer enn kun kalorier og kilo :hug: .

Her er tallene dine for det du har oppgitt at du spiser.

OBS! LES DETTE: Når det står "anbefalt E% (energiprosent) så betyr det bare at det er ønskelig at f. eks 10-20E% skal komme fra f. eks protein. Det betyr ikke at selv om dine tall står innenfor anbefalingen av E% så får du i deg nok. E%-tallet sier ingenting om mengden du spiser, kun fordelingen mellom de energigivende næringsstoffene.

Skjermbilde%202015-04-17%20kl.%2010.41.2

Skjermbilde%202015-04-17%20kl.%2010.44.5

Skjermbilde%202015-04-17%20kl.%2010.44.0

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hva som er feil med kroppen min som veldig lett nå i flere uker har fungert helt fint på 3-4 måltider ala nesten itno=

Frokost- kl 07: kaffe med en skvett fløte i + x antall flere kopper kaffe uten fløte.

lunsj, evnt middag-kl12-16 tiden: ca 100gram mat i form av ca 50/50 kjøtt/grønnsaker og en ts rømme el.lignende på. og

kvelds kl 21:- 3 store ss yoghurt naturell med 2 jordbær eller noen bringebær, 3 dråper stevia søtning + 10-20 gram valnøtter.

8 kg i minus og ingen antydning til cravings eller matthet eller noe.. Har nå nådd første målet mitt og håper å komme ned enda litt til. Svært sjelden jeg blir sulten "på ekte", men hender seg at kroppen prøver seg på "har lyst på mer" rett etter ett måltid, men har nå pondus nok til å vise kroppen fingeren og be'n skjerpe seg, og da går det over.

Jeg har forsøkt å følge de normale kalori anbefalingene og det fungerer rett å slett ikke. Trives slik det er nå, har en atkinsbar i treningsvesken min i tilfelle rottefelle, men den har ligget der ett par uker nå... Det eneste jeg føler jeg synder mot er at jeg burde drikke litt mer vann enn jeg gjør :)

Nå har det jo allerede blitt sagt, men jeg tror ikke det kan sies nok ganger. Dette er LIVSFARLIG! Ja, du går ned i vekt, men du risikerer også liv og helse, og det er det faktisk ikke verdt. Dette tilsvarer kostholdet til en person med alvorlig anoreksi!

Hvis du ikke klarer å gjøre noe med dette selv, så må du søke profesjonell hjelp. En ting er at du får i deg for lite kalorier, men du får også i deg alt for lite vitaminer og mineraler, og risikoen for å utvikle mangelsykdommer er tilstede. :hug:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hva som er feil med kroppen min som veldig lett nå i flere uker har fungert helt fint på 3-4 måltider ala nesten itno=

Frokost- kl 07: kaffe med en skvett fløte i + x antall flere kopper kaffe uten fløte.

lunsj, evnt middag-kl12-16 tiden: ca 100gram mat i form av ca 50/50 kjøtt/grønnsaker og en ts rømme el.lignende på. og

kvelds kl 21:- 3 store ss yoghurt naturell med 2 jordbær eller noen bringebær, 3 dråper stevia søtning + 10-20 gram valnøtter.

8 kg i minus og ingen antydning til cravings eller matthet eller noe.. Har nå nådd første målet mitt og håper å komme ned enda litt til. Svært sjelden jeg blir sulten "på ekte", men hender seg at kroppen prøver seg på "har lyst på mer" rett etter ett måltid, men har nå pondus nok til å vise kroppen fingeren og be'n skjerpe seg, og da går det over.

Jeg har forsøkt å følge de normale kalori anbefalingene og det fungerer rett å slett ikke. Trives slik det er nå, har en atkinsbar i treningsvesken min i tilfelle rottefelle, men den har ligget der ett par uker nå... Det eneste jeg føler jeg synder mot er at jeg burde drikke litt mer vann enn jeg gjør :)

De andre har sagt det som skal sies om dietten din og at det er helsefarlig. Jeg tenkte jeg skulle si noe om at jeg tror jeg forstår hvordan du tenker og føler. Selv har jeg lett for å være en slik "alt eller ingenting" når det kommer til mat. "litt" sjokolade fungerer ikke for meg. Enten lar jeg være å spise sjokolade eller så må jeg ha 200 gram. Enten må jeg spise meg styggmett til middag eller så kan jeg likegodt la være.

En slik tankegang rundt kosthold er usunt og jeg har slitt med det hele livet. Det som er til hjelp for meg er ha kontroll på maten. Kontroll i form av at jeg skriver ned alt jeg spiser (bruker VG vektklubb). Da lærer jeg meg å velge rette alternativer som kan gi meg noen ekstra goder på kvelden f.eks. Jeg ser verdien av sunne måltider og hvor mye mer jeg kan spise av det kontra kaloririke små måltider.

Nå er det helg og jeg vet jeg vil få lyst på søtsaker. Da kan jeg enten la være å spise det og spise ganske mye annet sunn og god mat som sikrer at jeg overhodet ikke blir sulten. Eller jeg kan spise kalorifattig frokost, lunsj og middag til fordel for en skål potetgull og en troika. Valget burde være enkelt, men når man er sånn en søtoman som meg så vet jeg at i morgen blir det sjokolade. Men det er greit fordi jeg har kontroll over hva jeg har spist tidligere i uka og hva jeg da blir å spise i morgen.

Så lenge jeg holder meg til denne kontrollen så kan jeg slanke meg på en sunn måte (halvkilo minus i uka ca). Slutter jeg å notere ned så skal det lite til før det sklir ut.

Du bør sette deg ned og tenke over hva du gjør med kroppen din slik du holder på. Slanking skal ikke være slik du beskriver hverdagen din.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@AussieAllTheWay Andre har sagt mye bra om hva ett slikt kosthold kan gjøre med kroppen din, jeg ville bare si at det kan skade hodet/tankene dine også.

En del forskning tyder på at å spise ekstremt lave kalorimengder kan gi deg anorektiske adferdsmønster/tanker selv om man i utgangspunktet ikke hadde problem med det før. Disse går ikke nødvendigvis bort umiddelbart etter at man gjenopptar "normalt" kosthold.

Man kan fint klare å gå rundt uten å spise mer enn minimale mengder i månedsvis, det tar ikke lang tid før hodet begynner å mene at dette er en bra greier og slik bør man holde på, kanskje til og med kutte litt til i inntaket. og litt til, og litt til.

Og at du mangler sultfølelse er slettes ikke unormalt, den bruker å gi opp om man ikke hører på den (noe som slettes ikke er å anbefale, så det er sagt).

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det er virkelig bekymringsfullt når store hunder viser aggressiv atferd, spesielt i offentlige områder. Det handler ikke bare om rasen, men også om eierens ansvar for å trene og sosialisere hunden riktig. Alle hunder, uansett størrelse, kan være fantastiske følgesvenner hvis de får riktig oppdragelse og omsorg. Det er viktig at eiere forstår sitt ansvar og jobber med hundene sine for å sikre at de kan oppføre seg trygt rundt andre hunder og mennesker. Aggressiv atferd kan ofte håndteres med riktig trening og tålmodighet.
    • Har hunden alltid vært veldig glupsk eller blitt det mer i det siste? Har hunden fått betydelig høyere appetitt er det lurt med vet.sjekk. Vektøkning og tørr hud kan være symptom på lavt stoffskifte (men også rett og slett feil kost). Ellers er fersk mat det første jeg ville anbefalt (råfôr, fryst ferskfôr evt egensammensatt med oppskrift satt sammen for din hund). Bland gjerne ut med litt grønnsaker som allerede nevnt for mer metthetsfølelse (isbergsalat og agurk har veldig lite kalorier). 
    • Wow, faren var lekker, ja!!😍  Koselige bilder🌸
    • Se der da, så nyyyydelig🥰 
    • Torsdag var en dårlig dag med tanke på trening på husreinhet. Da tisset han 5 ganger inne. Alle gangene var det rett før jeg skulle ut med han, sykt irriterende 😂 I går derimot var en veldig god dag, da hadde vi null uhell!  Vel, neste uke blir det hjemmekontor, og da er jeg plutselig i møter når han våkner. Da blir det fort mye tissing inne uansett.  I går tok vi buss for første gang. Det gikk fint ☺️  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...