Gå til innhold
Hundesonen.no

Ned i vekt..


BareLinn
 Share

Recommended Posts

Endelig kommet igang igjen med prosjekt bli kvitt kiloene. Dag 3, og det føles langt fra så ille som jeg hadde fryktet (søtsuget først og fremst). Tok første joggeturen i dag. Startet på uke 3, dag 1. Og fy filler'n formen er dårlig, for dette var tungt!

Vel vel om 5 uker skal jeg være i relativt god form, så gleder meg til det allerede :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.4k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

For å ta meg selv som eksempel - så var jeg av de med BMI på over 35. Med en startvekt på svimlende 145 kg! Og en livsstil som en ikke burde anbefale noen! Store og få måltider ( åt en gedigen midda

Tasser innom for å motivere litt jeg Klem til alle som vil ha og heia heia til de som skal starte på ny frisk! Desember 2013 - 145 kg Februar 2015 - 85 kg Sunt kosthold - og økt aktivit

Kikker litt igjennom bilder, og det er litt som har skjedd her de siste årene. 2010: 2015: Kjenner motivasjon for å gå ned de siste kiloene kommer snikende. Kom på noen kilo etter neders

Posted Images

Idag har jeg følt meg veldig sulten. Så bør nok kanskje spise litt mere, som.dere sier. Til nå har det gått veldig fint, men idag kjenner jeg det godt.

Kjenner veldig søtsug idag også. Lyst på sjokolade! Har ikke vært noe særlig problem å holde seg unna, men kjenner det godt nå ja! Og gjærbakst. Det er det vanskeligste åholde seg borte fra: boller i allslags former.

Tror jeg får ringe typen å høre om han gidder åkjøpe med noe frosne bær. Så får det bli smoothie til kveldskos :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har jeg følt meg veldig sulten. Så bør nok kanskje spise litt mere, som.dere sier. Til nå har det gått veldig fint, men idag kjenner jeg det godt.

Kjenner veldig søtsug idag også. Lyst på sjokolade! Har ikke vært noe særlig problem å holde seg unna, men kjenner det godt nå ja! Og gjærbakst. Det er det vanskeligste åholde seg borte fra: boller i allslags former.

Tror jeg får ringe typen å høre om han gidder åkjøpe med noe frosne bær. Så får det bli smoothie til kveldskos :)

Du sier det selv, men der har du grunnen til at man bør spise mer, ja :) Kroppen holder ut en stund på veldig lite kalorier, men så vil den plutselig ikke. Du tenker riktig - spis mer og sunt :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Frokost: skyr

Lunsj: 2-3 grove skiver med pålegg

Middag: feks kyllingsalat, pai, pasta, ja, det meste

Kvelds: en brødskive, havregrøt el

Mellommåltider: feks en karbonade, en skyr, smoothie, frukt

Prøver du å gå ned i vekt? For meg ser det ut til at du antakeligvis får i deg litt for lite protein (og dersom du skal ned i vekt og du ligger i underskudd med det kostholdet så bekrefter det teorien min) og da vil man ha et søtsug selv om det er lenge siden du har spist noe sånn. Hvor mange kalorier utgjør det daglig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver du å gå ned i vekt? For meg ser det ut til at du antakeligvis får i deg litt for lite protein (og dersom du skal ned i vekt og du ligger i underskudd med det kostholdet så bekrefter det teorien min) og da vil man ha et søtsug selv om det er lenge siden du har spist noe sånn. Hvor mange kalorier utgjør det daglig?

Nei, egentlig ikke. Prøver ikke å gå ned i vekt. Spiser som normalt, bare med unntak av søtsakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, egentlig ikke. Prøver ikke å gå ned i vekt. Spiser som normalt, bare med unntak av søtsakene.

Grovt regnet så ligger du faktisk i underskudd, og ganske massivt også. Ut i fra det du oppgir at du spiser så spiser du i snitt mellom 1400-1650 kalorier om dagen og stort sett bare karbohydrater. Forsøk å legge til flere måltider som består av protein og fett (eks. cottage cheese og kesam, egg, kjøttprodukter, nøtter og makrell i tomat) så vil nok søtsuget dempes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grovt regnet så ligger du faktisk i underskudd, og ganske massivt også. Ut i fra det du oppgir at du spiser så spiser du i snitt mellom 1400-1650 kalorier om dagen og stort sett bare karbohydrater. Forsøk å legge til flere måltider som består av protein og fett (eks. cottage cheese og kesam, egg, kjøttprodukter, nøtter og makrell i tomat) så vil nok søtsuget dempes :)

Skyr og kjøtt er jo endel proteiner?

Sier iallfall myfitnesspal.

Spiser ikke supersunt. I kyllingsalat feks, putter jeg i fullkornpasta, grissini, pesto ++

Spiser poteter og ris. Ikke små porsjoner. Ost som pålegg. Så kan ikke tro at 15-1600 kcal kan stemme.

Men takk for tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyr og kjøtt er jo endel proteiner?

Sier iallfall myfitnesspal.

Spiser ikke supersunt. I kyllingsalat feks, putter jeg i fullkornpasta, grissini, pesto ++

Spiser poteter og ris. Ikke små porsjoner. Ost som pålegg. Så kan ikke tro at 15-1600 kcal kan stemme.

Men takk for tips �

Ja, det er litt proteiner, men jevnt over ser det ut som at det meste du spiser kommer fra karbohydrater og jeg vil tro det er hovedårsaken til at du sliter med at du fremdeles vil ha kaker og godteri. Prøv å spise ca. 1,5 g protein per kilo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvordan dere kan regne ut kalorier uten å vite hvor mye folk spiser :P

Det er ganske mye proteiner i korn også. Folk flest får ikke i seg for lite proteiner.

http://forskning.no/mat-trening/2011/01/10-myter-om-proteiner-del-1

Mitt kosthold ser slik ut (vegetar):

Frokost eller lunsh: Enten yoghurt, frukt, sjokolademelk, brødskiver eller knekkebrød.

Middag: F.eks taco, pizza, nachos, suppe, ...

Kvelds: Knekkebrød med banan eller brunost.

Av og til spiser jeg frukt innimellom, kjøper boller eller noe annet i kantinen. Noen ganger spiser jeg både frokost og lunch. Noen ganger spiser jeg to middager.

Jeg har stabil vekt, og er sunn og frisk. Jeg spiser størsteparten av kaloriene mine til middag - noe som ikke er skadelig.

Skjønner at folk her prøver å hjelpe, men uten å vite nøyaktig hva andre spiser så kan man ikke regne ut kaloriinntaket deres heller.

Samme som det rådet om at man må spise mer om man er sulten. Det stemmer ikke nødvendigvis. Mange mennesker blir syltynne av å høre på sultfølelsen og mange blir overvektige av det. Man skal spise så mye som kroppen trenger, uavhengig av om kroppen skriker etter mer eller mindre mat.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvordan dere kan regne ut kalorier uten å vite hvor mye folk spiser :P

Det er ganske mye proteiner i korn også. Folk flest får ikke i seg for lite proteiner.

Mitt kosthold ser slik ut (vegetar):

Frokost eller lunsh: Yoghurt, frukt, sjokolademelk, brødskiver, knekkebrød.

Middag: Taco, pizza, nachos, suppe, ect.

Kvelds: Knekkebrød med banan eller brunost.

Av og til spiser jeg frukt innimellom, kjøper boller eller noe annet i kantinen. Noen ganger spiser jeg både frokost og lunch. Noen ganger spiser jeg to middager.

Jeg har stabil vekt, og er sunn og frisk. Jeg spiser størsteparten av kaloriene mine til middag - noe som ikke er skadelig.

Skjønner at folk her prøver å hjelpe, men uten å vite nøyaktig hva andre spiser så kan man ikke regne ut kaloriinntaket deres heller.

Samme som det rådet om at man må spise mer om man er sulten. Det stemmer ikke nødvendigvis. Mange mennesker blir syltynne av å høre på sultfølelsen og mange blir overvektige av det. Man skal spise så mye som kroppen trenger, uavhengig av om kroppen skriker etter mer eller mindre mat.

Jeg skrev " Ut i fra det du oppgir at du spiser så spiser du i snitt mellom 1400-1650 kalorier om dagen og stort sett bare karbohydrater" og da legger hun til at hun spiser mer enn det hun oppga, noe som endret svaret mitt.

Tvert i mot, det er forholdsvis lite proteiner i korn, og det er ikke protein av så høy kvalitet som den som kommer fra f.eks kylling. Grunnen til at jeg skrev at hun burde øke proteininntaket er fordi hun selv skriver at hun har et søtsug som ikke forsvinner. Ernæringsfysiologer anbefaler å spise mat med mer proteiner og fett for å dekke det behovet kroppen har etter rask energi (derfor man får søtsug) og jeg har ikke oppfordret henne til å gjøre noe som kan være skadelig for helsen hennes.

Så til syvende og sist skjønner jeg ikke helt hva du ville med ditt innlegg. Hva kan svaret mitt gjøre, annet enn å gjøre Juliane oppmerksom på at mer protein og fett kan gjøre susen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter pris på alle tanker og synspunkter jeg � prøver å spise nok proteiner. Litt vanskelig da jeg ikke tåler egg og de fleste nøtter. Men cottage cheese spiser jeg iblant.

I første omgang kan det være så enkelt som å spise f.eks cottage cheese med eplesyltetøy når du kjenner at sukkersuget er påtrengende :) Eller feks. skinke og avokado/pesto i lomper! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev " Ut i fra det du oppgir at du spiser så spiser du i snitt mellom 1400-1650 kalorier om dagen og stort sett bare karbohydrater" og da legger hun til at hun spiser mer enn det hun oppga, noe som endret svaret mitt.

Tvert i mot, det er forholdsvis lite proteiner i korn, og det er ikke protein av så høy kvalitet som den som kommer fra f.eks kylling. Grunnen til at jeg skrev at hun burde øke proteininntaket er fordi hun selv skriver at hun har et søtsug som ikke forsvinner. Ernæringsfysiologer anbefaler å spise mat med mer proteiner og fett for å dekke det behovet kroppen har etter rask energi (derfor man får søtsug) og jeg har ikke oppfordret henne til å gjøre noe som kan være skadelig for helsen hennes.

Så til syvende og sist skjønner jeg ikke helt hva du ville med ditt innlegg. Hva kan svaret mitt gjøre, annet enn å gjøre Juliane oppmerksom på at mer protein og fett kan gjøre susen?

Det gjelder ikke bare deg, det er en gjenganger i tråden her at folk anbefaler andre å spise mer/anderledes - uten å ha et komplett bilde av hva de faktisk spiser. Man bør også ha i bakhodet at mange med vektproblemer (enten det er over eller undervekt) også selv dårlig oversikt over hva de faktisk får i seg i løpet av dagen.

Det jeg vil oppnå med innlegget mitt er å minne folk på å være litt mer forsiktig med å anbefale kostholdsendringer basert på et ufullstendig bilde av personens kosthold. Mener man en person kanskje får i seg for lite, så bør man spørre om størrelser på måltider før man kommer med en anbefaling. :)

Når det gjelder proteiner, så er det mellom 8-16% proteiner i korn, og totalt sett ugjør proteiner i korn en vesetnlig andel av proteinene man spiser i løpet av dagen. Det er veldig få mennesker som ikke får i seg nok proteiner gjennom et normalt kosthold, men fokus på høyt proteininntak er likevel veldig i vinden. Ernæringsfysiologer anbefaler å spise nok proteiner - ikke å ha overdrevet fokus på det.

Jeg er selvsagt ikke uenig i at mer fett og proteiner kan bidra til en større metthetsfølelse - hadde du lest artikkelen jeg linket til hadde du også sett at det var en av tingene som sto skrevet. Du skrev det derimot på en slik måte at i alle fall jeg tolket det som at du mente hun fikk i seg for lite proteiner "men jevnt over ser det ut som at det meste du spiser kommer fra karbohydrater". Så jeg beklager at jeg hoppet til en slutning der. :)

@ liker du bønner eller forskjellige belgvekster? Det er enkelt å putte oppi salater og diverse retter, og vil gi deg mer proteiner av god kvalitet. Kikerter passer f.eks sammen med kylling om du har kyllingsalat (passer generelt sett i samme retter som kylling kan passe). :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder ikke bare deg, det er en gjenganger i tråden her at folk anbefaler andre å spise mer/anderledes - uten å ha et komplett bilde av hva de faktisk spiser. Man bør også ha i bakhodet at mange med vektproblemer (enten det er over eller undervekt) også selv dårlig oversikt over hva de faktisk får i seg i løpet av dagen.

Det jeg vil oppnå med innlegget mitt er å minne folk på å være litt mer forsiktig med å anbefale kostholdsendringer basert på et ufullstendig bilde av personens kosthold. Mener man en person kanskje får i seg for lite, så bør man spørre om størrelser på måltider før man kommer med en anbefaling. :)

Når det gjelder proteiner, så er det mellom 8-16% proteiner i korn, og totalt sett ugjør proteiner i korn en vesetnlig andel av proteinene man spiser i løpet av dagen. Det er veldig få mennesker som ikke får i seg nok proteiner gjennom et normalt kosthold, men fokus på høyt proteininntak er likevel veldig i vinden. Ernæringsfysiologer anbefaler å spise nok proteiner - ikke å ha overdrevet fokus på det.

Jeg er selvsagt ikke uenig i at mer fett og proteiner kan bidra til en større metthetsfølelse - hadde du lest artikkelen jeg linket til hadde du også sett at det var en av tingene som sto skrevet. Du skrev det derimot på en slik måte at i alle fall jeg tolket det som at du mente hun fikk i seg for lite proteiner "men jevnt over ser det ut som at det meste du spiser kommer fra karbohydrater". Så jeg beklager at jeg hoppet til en slutning der. :)

@ liker du bønner eller forskjellige belgvekster? Det er enkelt å putte oppi salater og diverse retter, og vil gi deg mer proteiner av god kvalitet. Kikerter passer f.eks sammen med kylling om du har kyllingsalat (passer generelt sett i samme retter som kylling kan passe). :)

Jeg som alle andre her, får ikke betalt for å svare på spørsmålene som stort sett, på enkelt vis, kan løses med generelle råd. Jeg har heller ikke påberopt meg særlig kompetanse på området ut over at jeg har nevnt at jeg har "formet" kroppen min med riktig mat og trening. På samme måte som når man leser på ulike nettmagasiner, så tenker jeg at når man henvender seg på et forum, så er man klar over at svarene ikke nødvendigvis er riktige og at man er litt kritisk til det man leser - men at man kan få en pekepinn på hva man kan gjøre.

Den artikkelen la du til etter jeg la til svaret mitt... :)

At man drar slutninger ut i fra det andre skriver er nesten en selvfølge, her blir det litt opp til enhver hvordan man tolker det som blir skrevet (fordi det er vanskelig å vite hva den enkelte legger i det man skriver). Personlig er jeg ikke en av de som må få i seg 2,5 g protein x kv, men jeg erfarer som ernæringsfysiologer skriver, at søtsuget og matsuget dempes dersom jeg passer på å ha gode proteinkilder og fettkilder til hvert måltid. :)

Tror egentlig ikke at vi er så uenige, bortsett fra at jeg mener at det er målpersonen som bør være kritisk. For det er jammen ikke godt å vite hvilken kompetanse personen som svarer deg har :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som klarer å dra nytte av mer enn 2g protein per kg kroppsvekt daglig. At de tror det, derimot.. :P

I forskning er det funnet at unge utøvere i vekst med ekstreme næringsbehov og som trener mange mange økter i uka KAN klare å utnytte omkring 2g/kg kroppsvekt (idrettsernæring, av Garthe og Helle).

Det er sterke gamle holdninger mot hvor mye eller lite protein vi trenger hver dag. Olympiatoppen anbefaler omkring 1,5 til feks fotballspillere som trener styrke eller andre som trener hardt (glidende skala fra 1,2 opp til 1,8). Den gjengse mosjonist eller treningsinteresserte kvinne trenger ikke å bruke mye ekstra penger og tid på å bekymre seg over inntaket. Trener man noen ganger i uka vil feks 1-1,2 kunne holde.

Edit: og, feil å si at INGEN klarer å dra nytte av mer enn 2. Men veldig få, og i spesielle grupper :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle linker og velmenende råd jeg fikk etter mitt innlegg for en stund siden. Tenkte kanskje jeg burde oppdatere litt :innocent:

Jeg lever i beste velgående, har ikke besvimt masse, fått anoreksia eller på noen annen måte lidd veldig mye pga at jeg for mange spiser ekstremt lite..

Jeg har heller ikke rast masse ned i vekt, men gått ned litt hver uke, og gått opp igjen om jeg har økt matmengden.

jeg er veldig "in peace with my self" om dagen, har ingen cravings, er ikke konstant sulten som noen mente jeg måtte være og kroppen min holder ikke på å gå i sjokk, hverken av vitaminmangel (tar tilskudd som så mange andre) eller mangel på næring.

Jeg er ekstremt rolig i perioder på grunn av kronisk sykdom, og ganske aktiv andre dager- som i helgen: har vært figurant på Mh i hele helgen uten å bli utmattet (mer enn vanlig pga sykdommen)

Fikk testet ut hva som skjer om jeg faktisk skeier ut litt som mange anbefaler og mener man MÅ for å belønne seg litt... Jo fra å bli mett at ett halvt kakestykke ene dagen, (og ikke spise mer) til å få veldig lyst på mer kake etter å ha spist andre halvdel av nevnte kakestykke dagen etterpå (måtte jo spise det opp :P ), til å spise 2 små stykker til samme dag før det heldigvis ble tomt for kake...... DETTE er resultatet hvis jeg skeier ut så mye som bittelitt- jeg mister fort kontrollen og magen blir såååå "sulten og stakkars lille meg bare måååå ha mer mat"

Jeg lever på streng lavkarbo for å holde smertene fra sykdommen i sjakk (gjort det i rundt 4 år nå), og det å da å skulle ete ubegrenset med grønnsaker som noen anbefaler blir såååå feil som det er mulig å få det. Jeg skulle virkelig ønske det gikk, for jeg ELSKER grønnsaker, elsker frukt men frukt setter igang cravingsene og grønnsaker inneholder dessverre for mye karbo- selv om de liksom er saktegående... Det gjør vondt etterhvert faktisk..
Spiser litt grønnsaker hver dag- men absolutt ikke mulig å spise ubegrenset nei...

Spis mer, spis mer om du ikke går ned i vekt sier alle. Vet dere- Det fungerer ikke!!
Spis RETT i forhold til din egen kropp. Må du spise 2000 kcal så gjør det, må du spise 800 så gjør det, finn ut hvor mye karbo/fett/protein DU må ha for å få den deilige "jeg har det bra med meg selv" følelsen..

Jeg regner ikke ut noe som helst nå- har gjort det hver dag i ett år før, så vet rimelig greit hva som inneholder hva, og lager all mat fra bunnen (slakter til og med maten min selv noen ganger ;) ) og spiser så lite karbo som mulig, og resten er proteiner og fett i skjønn forening i den mengden jeg trenger for å ligge LITT i underskudd og vekten flytter seg nedover. For meg er det da ikke så mye som skal til før jeg er i overskudd dessverre, så da spiser jeg ikke mye hver gang, men siden jeg og kroppen min nå er enig om at det faktisk er ganske ok med denne mengden, så er jeg fornøyd jeg.

Har gått ned 10 kg tisammen nå, og tenker å gå ned 3 kg til. Da har jeg fortsatt 5 kg igjen før BMI'n sier jeg er normalvektig :shocked: og ikke overvektig, men jeg har ikke planer om å bry meg med det ;)

Kroppene våre er så forskjellige så selv om det er greit å få noen råd og hva man kan gjøre, så er det du selv som må lære din egen kropp å kjenne og hva som fungerer/ikke fungerer. Først DA kan man klare å leve ett helt liv på ett kosthold. :drool:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ligger 500 gram unna målet for slankekuren! :P I det siste har det gått veldig tregt. Jeg er ikke helt sikker på om det er fordi jeg har nådd det berømte platået der kroppen setter seg selv på sparebluss, eller om jeg har blitt litt rausere mot meg selv når det gjelder posjonsstørrelser osv.

I dag skulle jeg bare prøve på meg en ytterjakke som jeg kjøpte for en god stund siden, og som har vært alt for liten hele tiden. Jeg hadde egentlig bestemt meg for å selge den, jeg kommer aldri inn i den der, tenkte jeg. Men som dere allerede har gjettet: I dag satt den helt fint på, ikke noe problem å få igjen glidelåsen heller. Sånne ting gjør at jeg svever resten av dagen. Fine fine jakka! :wub:

Nå er altså slankekuren stort sett over, 19,5 kg har jeg gått ned siden jul. Jeg har normal BMI, kroppen føles lett og smidig, leddene er nesten ikke vonde lenger (bortsett fra artrosekneet mitt da) og jeg har mye mer energi enn før. Nå gjelder det å holde på vekten. Jeg kommer til å fortsette å være veldig restriktiv på sukker. Sukker er ganske enkelt ikke bra for oss. Forøvrig kommer jeg til å fortsette med de matvanene jeg har hatt siden jul, med sunn mat laget fra bunnen. Mye grønnsaker og fisk, lite kjøtt, og da bare vilt, lam og kylling fra Holte gård.

:jump:

  • Like 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ligger 500 gram unna målet for slankekuren! :P I det siste har det gått veldig tregt. Jeg er ikke helt sikker på om det er fordi jeg har nådd det berømte platået der kroppen setter seg selv på sparebluss, eller om jeg har blitt litt rausere mot meg selv når det gjelder posjonsstørrelser osv.

I dag skulle jeg bare prøve på meg en ytterjakke som jeg kjøpte for en god stund siden, og som har vært alt for liten hele tiden. Jeg hadde egentlig bestemt meg for å selge den, jeg kommer aldri inn i den der, tenkte jeg. Men som dere allerede har gjettet: I dag satt den helt fint på, ikke noe problem å få igjen glidelåsen heller. Sånne ting gjør at jeg svever resten av dagen. Fine fine jakka! :wub:

Nå er altså slankekuren stort sett over, 19,5 kg har jeg gått ned siden jul. Jeg har normal BMI, kroppen føles lett og smidig, leddene er nesten ikke vonde lenger (bortsett fra artrosekneet mitt da) og jeg har mye mer energi enn før. Nå gjelder det å holde på vekten. Jeg kommer til å fortsette å være veldig restriktiv på sukker. Sukker er ganske enkelt ikke bra for oss. Forøvrig kommer jeg til å fortsette med de matvanene jeg har hatt siden jul, med sunn mat laget fra bunnen. Mye grønnsaker og fisk, lite kjøtt, og da bare vilt, lam og kylling fra Holte gård.

:jump:

Gratulerer!! Du har vært kjempeflink. Og så må jeg innrømme at en liten smule misunnelse gjør seg gjeldende.

Jeg har omtrent samme antall kilo som skal vekk og presterer å utsette og utsette hele tiden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...