Gå til innhold
Hundesonen.no

er jeg vanskelig?


Guest atiram
 Share

Recommended Posts

Guest atiram

sendte melding til den det gjelder i går.

Må da komme med en rettelse, de plukker bæsj, to ganger i uka... så 5 dager i uka er det masse drit, og to dager noe mindre;)
men med beskjed om at de skulle bli flinkere til å plukke over hele jordet hundene ferdes, og ikke bare på en liten del. (hvor mye bæsj de faktisk har fått med seg på plukkinga si er nå et annet spm. da)

Ellers så mente hun at hun plukket masse revebæsj også, i og med at vi har åte der;)
Jeg skrev at vi brukte å la bønder slå der, og fikk svar tilbake at hund og revebæsj var veldig likt, men at bonden kanskje likte revebæsj bedre da.

syntes det var et litt merkelig svar jeg- som at hun prøver å rettferdigjøre hundene sin driting på jordene med at vi har åte for reven, og når reven driter der så kan hennes hunder også gjøre det.
,...og sånn bortsett fra det; om vi som grunneiere hadde lagt ut 50 åter bare for å lokke rev av diverse skrullete grunner, kun fordi vi syntes det var gøy. ja, så var nå det i vår fulle rett som grunneiere da.

når det er sagt, uten å lage en diskusjon om jakt og slikt. vi legger ut åte for å bruke det som "anker" på rever som streifer rundt husjørnene. er mange rever som har laget seg streifvei rett forbi hundegården vår og over jordet, og med åte holdes de noe lengre der slik at man i jakttiden får tatt de ut. vi vil ikke ha skabb hit, som smitter så infernalsk fort når det først kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nope, du er ikke alene. Jeg hadde blitt skikkelig grinete kjenner jeg

Med det svaret der så hadde jeg sagt de ikke fikk bruke marken i det hele tatt. Sent from my iPhone using Tapatalk

Når det kommer til tomta mi da har jeg et massivt ressursforsvar så hadde det vært meg så hadde jeg ikke vært like grei som deg. Denne oppdretteren hadde nok fint fått beskjed om å stoppe bruken av mi

Guest Klematis

Det er de som er frekke. Hverken jeg eller hunden min satte foten på jorder til naboen før naboen kom og sa at det måtte vi bare gjøre. Det er ditt jorde,litt folkeskikk bør du kunne forvente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor vanskelig kan det være for den naboen din? Nå er det båndtvang for alle bikkjer. Bånd! Også på jordet. Naboen din går på et jorde, h*n holder i et bånd (eller flere) og i enden av det båndet befinner det seg en (eller flere) bikkjer. Naboen din er altså kun en båndlengde fra ei bikkje som driter, h*n ser dritten komme ut - javel så ta den opp da! Himmel og hav for et nek. :blink:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Sære folk.
Det er normal folkeskikk å for det første spørre først eller vente til en får et tilbud. For det andre så sier det seg selv at en rydder opp ALT etter hundene sine, spesielt på andres eiendom!
I busker og kratt hvor det er umulig å få tak i dritten så er det jo noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

I prinsippet ja. Men det har hendt et par ganger i skogen at de har funnet seg noen svært så rare steder. Og dritten faller ned under greiner og alt mulig hvor jeg ikke kommer til.
Men det har vært godt utenfor stier osv, bare så det er sagt ;)

PS: Mine er ganske små, så da er det naturlig nok lettere for de små kulene de produserer å forsvinne ned i hull, under greiner og røtter osv.

Men nok OT nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Det er både båndtvang og man har ikke allmenrett på jorder utenom når det IKKE er i dyrk og det er frost i bakken (huske ikke bokstavelig hva som står).

Å lufte hundene på denne tiden av året på dyrketmark skal ikke foregå. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til tomta mi da har jeg et massivt ressursforsvar så hadde det vært meg så hadde jeg ikke vært like grei som deg. Denne oppdretteren hadde nok fint fått beskjed om å stoppe bruken av mitt jorde når de ikke har mer respekt for annen manns eiendom!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde klikka i vinkel... Dersom jordene brukes til gressdyrking, er de å regne som dyrka mark, altså innmark, og denne oppdretter har INGENTING å gjøre der ute med mindre det er vinter og frost. Og uansett årstid skal de plukke opp dritten etter seg!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til tomta mi da har jeg et massivt ressursforsvar så hadde det vært meg så hadde jeg ikke vært like grei som deg. Denne oppdretteren hadde nok fint fått beskjed om å stoppe bruken av mitt jorde når de ikke har mer respekt for annen manns eiendom!

Jeg hadde også bedt hun slutte å bruke jordet, spesielt med det arrogante svaret du fikk :shocked:

På gården jeg bodde før så opplevde vi også mye som du gjør, men av mange forskjellige eiere som lot hunden drite på jordene.

Vi sa i fra til dem og de kom tilbake og gjorde akkurat det samme noen dager etterpå, folk er bare så FREKKE.

Det virker nesten som at det er lettvint lufting for folk og de får god samvittighet fordi hunden får løpt på jordet...plukke opp bæsjen?? Nei, det gidder de ikke :sint_01:

De lot også hundene hoppe på de hvite traktor eggene våre :sint_01:

En gang stod vi å så på to som lot hundene hoppe opp og ned, tok bilder og opp og ned igjen, sikkert 100ganger.

Så i kikkert at de hadde klart å lage riper i plastikken og da kan ikke høyballen brukes som dyrefôr, siden den hadde ikke ligget lenge nok så den var "klar" inni.

Så eieren av gården printet ut en faktura med prisen på høyballen, gikk ned til dem med fakturaen og sa at hun kunne gjerne levere den hos dem, for den var ubrukelig for hun å bruke som dyremat.

Det var bare sååå kult å se de fjesene på eierne :shocked::shocked::shocked: tror nok ALDRI de lar hundene hoppe på traktoregg igjen :devilbanana:

Kunne skrevet i en evighet om hvor frekke folk er når det kommer til jorder og bondegårder, som å komme opp på tunet og venne valpen til en hest uten noe som helst kontroll på det de gjør, uten å spørre først.

Vi er da ikke interessert i at folk skal komme å trene sine bikkjer på våre dyr, i alle fall ikke uten å spørre først.

Det er jo greit at hunder har sett hester før hvis man møter dem på tur, men man bør alltid spørre eier av hesten om tilvenning, etter alt man vet så kan hesten HATE hunder og kan bite skikkelig tak i hunden eller sparke den pokker i vold :P

Også folk som tar med seg brød og gulrøtter ut på beitet til hestene og tror at det ikke skal bli knuffing hestene i mellom, dette kan skape stygge situasjoner.

Vet om en hest som fikk sparket beinet sitt tvert av av en annen hest i en sånn matsituasjon, mannen der ble så lei seg da han skjønte hva han hadde stelt i stand da han skulle finne på noe gøy med barna, så han tilbød seg å betale det hesten var verd så jenta fikk seg ny hest...det han ikke viste var at denne var en hest verd 60000kr, så det gjorde lommeboka hans litt tynnere kan man si.

Hun hadde forsikring på hesten sin, men han ble så lei seg av situasjonen at han ville betale han også, så eier fikk plaster på såret.

Gjør noe med en som ikke har greie på hester og stå på beitet med en hest som står på tre bein, det siste bare henger og slenger, ungene griner og han vet ikke hvor han skal ringe for å få sagt i fra om at hesten trenger hjelp, MARERITT!

Dette ble mye bla bla bla fra meg, men jeg er så irritert over folk som bare tar seg til rette uten å spørre først og bare bruker det som om det skulle vært dems.

Hadde jeg fått det samme svaret som deg så hadde jeg blitt skikkelig sur og som sagt nektet mer lufting på jordet ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ot!

Ehm.. tror ikke jeg hadde hatt hester som kan risikere å sparke bena av hverandre pga knuffing på beitet sammen uten tilsyn jeg da. Eller sammen i det hele tatt.

Hester vi har hatt som har vært altfor purkete rundt matsituasjoner har måttet stå alene. Jeg har faktisk bare opplevd ei som har vært så ille at hun har vært en potensiell skade for andre, og hun ble tatt ut av "flokken".

Hvordan gjør man det med foring og vanning med slike hester når de står ute sammen egentlig? Kunne det ikke like gjerne skjedd da?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renate A, nå ble jeg forferdelig nysgjerrig! Hvor mye er en høyball verdt?

Til TS, så hadde jeg nektet dem adgang til jordene etter det svaret du fikk. Makan til frekkhet. Hadde de lagt seg langflate og faktisk begynt å plukke ordentlig opp, ikke bare sånn halvveis, så hadde det vært noe annet. De glemmer at dette er andres eiendom. Ville de synes det var greit om noen tok med seg titalls hunder i deres hage og lot dem gå på do uten å plukke opp? Neppe.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Renate A, nå ble jeg forferdelig nysgjerrig! Hvor mye er en høyball verdt?

Litt avhengig av hvor man bor og hva som er pakket i den. Men feks. I østfold i fjor kostet en rundball med ensilage 750kr +mva. Her i hedmark er det noe rimeligere. Men ensilage av god kvalitet ligger på 3kr kg ca.

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke alt det gnålet om båndtvang jeg, for å være ærlig. Det er et åpent, stort jorde, og det virker som eierne har kontroll på hundene sine, så da ser jeg virkelig ikke problemet.... synes det blir merkelig å bli så rigid på akkurat det der, man vil jo det beste for hundene sine vel, de har godt å få løpe løs, og så lenge det ikke er til sjenanse for dyr eller mennesker ser jeg ikke problemet.

Nå er jo bæsjen et problem her, og hunder bæsjer vel når de er i bånd og? Problemet er jo ikke løse hunder som løper etter folk og dreper rådyrunger?

Altså, ser problemet med bæsjen altså, men å slå i bordet med båndtvang hjelper kanskje ikke uansett, da begynner de vel bare å lufte dem i langliner isteden.

Du får bare si det som det er, at hvis de ikke skjerper seg med bæsjen så får de ikke lov til å bruke eiendommen din mer.

Kunne forøvrig ikke falle meg inn å plukke opp bæsj i skogen. Men det sier seg selv at bruker man et jorde som dette hver dag, og har mange hunder, plukker man opp etter seg. Når hundene bæsjer, ikke bare 2 ganger i uken.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke alt det gnålet om båndtvang jeg, for å være ærlig. Det er et åpent, stort jorde, og det virker som eierne har kontroll på hundene sine, så da ser jeg virkelig ikke problemet.... synes det blir merkelig å bli så rigid på akkurat det der, man vil jo det beste for hundene sine vel, de har godt å få løpe løs, og så lenge det ikke er til sjenanse for dyr eller mennesker ser jeg ikke problemet.

Nå er jo bæsjen et problem her, og hunder bæsjer vel når de er i bånd og? Problemet er jo ikke løse hunder som løper etter folk og dreper rådyrunger?

Altså, ser problemet med bæsjen altså, men å slå i bordet med båndtvang hjelper kanskje ikke uansett, da begynner de vel bare å lufte dem i langliner isteden.

Du får bare si det som det er, at hvis de ikke skjerper seg med bæsjen så får de ikke lov til å bruke eiendommen din mer.

Kunne forøvrig ikke falle meg inn å plukke opp bæsj i skogen. Men det sier seg selv at bruker man et jorde som dette hver dag, og har mange hunder, plukker man opp etter seg. Når hundene bæsjer, ikke bare 2 ganger i uken.

Gnål om båndtvang? Det er veldig mange ville dyr som oppholder seg på nettopp jorder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gnål om båndtvang? Det er veldig mange ville dyr som oppholder seg på nettopp jorder.

Aner ikke hva slags hunder det er, men som sagt, det virker jo som de er under god kontroll, og er det et relativt flatt jorde ser man da lett om det er dyr på det eller ei når man går dit. Nå får jeg sikkert kjeft, men jeg tar nå båndtvangen på skjønn jeg da, har jeg oversikten ser jeg virkelig ikke problemet med å slippe hunden min.

Nå var kanskje innlegget mitt også en liten reaksjon på tendensen som er her inne, at alle begynner å rope veldig høyt om båndtvang i diverse tråder. Jeg skjønner veldig godt hvorfor den er der, og man skal ha den i bevisstheten, men for min del synes jeg det blir rart å følge den 100% i enhver situasjon på et hvert sted.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov å gå på innmark. Det det problemet...

Nei, problemet for TS er ikke at de går på innmarken og lufter hunder der. Det virker som TS også går på innmarken :-) Problemet er at de lar 10 hunder bærsje der flere ganger daglig uten å plukke opp... Og det er jo ikke greit :-/ Så problemet er bærsj!

TS, jeg synes du er alt annet enn vanskelig :-) Uhørt at de er så respektløse når du er så tålmodig og grei med dem...og det å dra inn revedrit er uhørt!! Du har vell ikke 10-15 rever som kommer og driter på jordet ditt 3-5 ganger daglig? :-P

og at de plukker to ganger i uka er ikke bra nok med såååå mange hunder! Hva hjelper det at de plukker dritt på torsdag om bonden slår gresset på onsdag :-(

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renate A, nå ble jeg forferdelig nysgjerrig! Hvor mye er en høyball verdt?

Til TS, så hadde jeg nektet dem adgang til jordene etter det svaret du fikk. Makan til frekkhet. Hadde de lagt seg langflate og faktisk begynt å plukke ordentlig opp, ikke bare sånn halvveis, så hadde det vært noe annet. De glemmer at dette er andres eiendom. Ville de synes det var greit om noen tok med seg titalls hunder i deres hage og lot dem gå på do uten å plukke opp? Neppe.

Som Gråtass skriver varierer prisen noe fra plass til plass og utifra kavlitet, høy/ensilage etc, men 3kr kiloen er ikke unormalt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...