Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva får din hund av "ekstramat"?


ingvildoline
 Share

Recommended Posts

Er ikke ofte han får så mye ekstra, faktisk. Finnes det noen middagsrester, så får han ofte litt av det. Typ halv pølse, en kjøttkake eller fiskekake. Og en og annen skinke/ostebit om jeg åpner kjøleskapet og han ser på med sitt adorable, stakkarslige labradorblikk. Manipulerende? Ikke i det heletatt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Er det ikke giftig, får han. Dette kommer i tillegg til den oppmålte matmengden fordi han er en meget aktiv fyr som ikke legger på seg.

De får ganske mye, når jeg tenker meg om De får gjerne skorper når jeg spiser brødmat, særlig Ganzie. (Inya er ikke så nøye på det og ligger gjerne og sover når jeg spiser) Ganzie får også hasselnø

Jeg har to sheltier og de legger lett på seg av mat som er ment for mennesker. Veldig lett! Tispen er en del tyngre enn hannen, merkelig nok, siden de får eksakt samme mengde av både mat og snacks og

Jeg kutter evt på frokost om jeg vet det blir mye trening den dagen, så får de kveldsmat etter hvor mye godbiter de evt har fått. Godbiter og/eller leke® er med nesten overalt for minstemann. Ellers så blir det muskler, penis, bein (gjerne ferskt), vom, tørket kylling osv et par ganger i uka for litt tygging om de ikke får frossen V&H. Hvis vi har avskjær, grønnsaker, fisk, viltkjøtt eller ris til overs etter middag så får de gjerne det i kveldsmaten. Perioder med mye fysisk aktivitet så får de gjerne frossen eller fersk Kong med V&H i tillegg.

Så kort oppsummert så kutter eller tilfører jeg til vanlig mat etter aktivitetsnivå og trening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får menneskemiddag, de får ikke engang rester men selve middagen... Mamma og pappa lager til en liten porsjon til hver når vi andre skal spise middag, som regel er det litt potet eller ris og litt kjøtt eller fisk og grønnsaker. Også får de en liten rømmedæsj på istedet for saus :P Evt rå kjøttdeig hvis vi har det, koteletter, kyllingfilet osv. Også krever de alltid en Markies kjeks til dessert :icon_confused: En gang jeg var på hybelen min kom faktisk mamma innom med en entrecote til BIKKJA - ingenting til meg (de mener jeg sulter han siden han som regel bare får tørrfor hos meg :icon_redface: ) :P

Ellers så får de en del godbiter under trening og tyggebein når jeg har - men vi har ingen faste ritualer med det de får når det passer seg sånn. Ligger som regel alltid en bit tyggebein et sted eller to i stua som de gnager på når de får lyst :)
Havanaisen reduserer jeg på maten til hvis de har spist mye gjennom dagen for han er litt tjukk, pumien er tynn så han får det han kan spise. Nå får de tørrfor bare en gang for dag da siden de begge er småspiste (kanskje ikke så rart når andre i familien disker opp med deilig middag til de?) :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kan smiske seg til litt rått kjøtt eller grønnsaker når jeg lager middag. Agurk er favoritten. Utenom tørrforet får han diverse naturtygg, kyllingvinger og godbiter fra Natures Menu. Har ingen fast foringsmengde og varierer alt etter hva han har fått av andre ting og aktivitetsnivå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei får alt som ramler på golvet. Dersom det går mykje mat i trening får dei mindre i måltid, evt får dei middag som godbitar for eksempel. Dei får restar av vår mat, dersom den er hundevennleg, og ein halv dentastix kvar ved leggetid.

Kong med anten frosne middagsrester, leverpostei eller v&h når eg går frå dei, avhengig av kva som er i reknast det kanskje som eit måltid.

Den eine blir fort tynn og er småspist, den andre har muligens motsatt problem og et alt som ser etande ut.

Sent from my D5503 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får menneskemiddag, de får ikke engang rester men selve middagen... Mamma og pappa lager til en liten porsjon til hver når vi andre skal spise middag, som regel er det litt potet eller ris og litt kjøtt eller fisk og grønnsaker. Også får de en liten rømmedæsj på istedet for saus :P Evt rå kjøttdeig hvis vi har det, koteletter, kyllingfilet osv. Også krever de alltid en Markies kjeks til dessert :icon_confused: En gang jeg var på hybelen min kom faktisk mamma innom med en entrecote til BIKKJA - ingenting til meg (de mener jeg sulter han siden han som regel bare får tørrfor hos meg :icon_redface: ) :P

Ellers så får de en del godbiter under trening og tyggebein når jeg har - men vi har ingen faste ritualer med det de får når det passer seg sånn. Ligger som regel alltid en bit tyggebein et sted eller to i stua som de gnager på når de får lyst :)

Havanaisen reduserer jeg på maten til hvis de har spist mye gjennom dagen for han er litt tjukk, pumien er tynn så han får det han kan spise. Nå får de tørrfor bare en gang for dag da siden de begge er småspiste (kanskje ikke så rart når andre i familien disker opp med deilig middag til de?) :ahappy:

Hahahaha, besteforeldre altså! :D Mamma kjøper også alltid ekstra inn til Arthur når vi kommer på besøk. Sist gang fikk han andebryst - sittende på en stol, servert fra bordet...:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får endel godbiter på tur, også blir det endel når vi trener. Ellers kan de få et griseøre eller lignende innimellom. Etter en krevende fysisk økt kan jeg blande ut vann med litt oksekjøtt eller lignende kjøpt i matbutikken. Snadder!

Jeg reduserer matmengdene i forhold til hvor mye annet de får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det aldri noe som "detter ned fra benken" (regner med at det bare er en talemåte, eller?), og jeg spiser aldri mat de kan få heller. Ikke trener jeg nevneverdig med dem, så det de får utover v&h, tørrfôr og annet rått kjøtt, er kanin/griseører et par ganger i uka om jeg har og avkapp fra fisk/kylling som jeg slenger ut i hagen.

Hvis jeg lager pizza, så får de spise skorpene. Dette har vi nylig begynt med. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboeren er like håpløse. Alt vi spiser med unntak av sjokolade får hun også. "en bit til ponni, en bit til meg"

Hun sitter gjerne omtrent på skuldra til samboeren hvis han spiser i sofaen. Koselig da! :D

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får de en liten smakebit som regel etter middag, men det er ikke snakk om mye, bare sleike tallerkenen eller et jeg sparer en liten bit med noe, og de får om det er noe avskjær. På tur bruker vi ikke så mye godbiter, litt variabelt, men det blir nok oftere uten enn med. På trening blir det litt, litt varierende hvor mye, men ikke voldsomt store mengder ettersom jeg også belønner mye med lek.

Tar jeg av på maten? Nei, ikke fra dag til dag, justerer mat etter hold, så om de over en periode legger på seg, så får de mindre, og motsatt. Utover det så kan jeg justere litt på maten om det blir flere rolige dager i nærheten av hverandre eller gi mer mat på dager med mye fysisk aktivitet. Ellers så bruker de jo energi på lp trening også, så om de får noen godbiter der så er nok de oppbrent før treningen er ferdig, så sånn sett tror jeg det går opp i opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min får en god del godbiter hver dag, vi har bokstavelig talt en pepperkakeboks fylt med godbiter + en pose griseører og en pose tørket kylling. Belønner med leke utendørs, godbiter innendørs og på kurs. Har faktisk regnet ut dagsrasjon i godbiter og trukket fra nøyaktig mengde på foret, så han får akkurat samme mengde energi tilført hver dag :P Men han får aldri menneskemat, har aldri fått smakt en liten bit av noe som helst. Jeg sovnet fra et pizzastykke på en stol for ikke lenge siden(mangel på nattbord), og det var ikke rørt da jeg våknet :D *litt stolt av valpen*

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper billige koteletter, ribbe, frosne biter av kylling etc. når jeg kommer over det. I tillegg vanker det brødskive med leverpostei til frokost og litt middagsrester når det finnes. De har fri tilgang til tørrfor, som de sper på med hvis de ikke har fått nok andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to sheltier og de legger lett på seg av mat som er ment for mennesker. Veldig lett! Tispen er en del tyngre enn hannen, merkelig nok, siden de får eksakt samme mengde av både mat og snacks og belønninger. Får den ene noe, får den andre det samme. Men likevel, kiloene setter seg mest på tispen.

Uansett; ifjor hadde jeg et slankeprosjekt gående på dem, og lyktes med det ganske bra. Alt jeg gjorde, var å kutte ut alle godbiter og sånne ekstra ting. Det var rett og slett nødvendig å kutte ut alle "smaksprøvene" på vår mat, f.eks. de som de fikk mens jeg sto og skjærte opp og tilberedte middagen vår osv. Smaksprøve av restene på tallerkenen ble det også ofte.... Alt i alt for mye, ble det. Slanking måtte til, og alle slike smaksprøver fra vår mat ble borte. Hundematen (Orijen tørrfôr) forble urørt, de fikk samme mengde som før. Det funket strålende over tid. Når snacksen ble borte, gikk vekta ned.

Tispen gikk ned omtrent 20% av kroppsvekten. Hannen var slank fra før, og ble nesten litt tynn, for han gikk med i dragsuget kan man si, når jeg slanket tispen ble jo han litt slanket også, siden ingen av dem fikk noe utenom hundematen i skåla lenger. Tispen var nesten nede i hva jeg ønsket som match-vekt, men så... så ble jeg slappere mtp "reglene" og begynte å la de få smake ditt og datt igjen på slutten av året...

Nå er de blitt for tjukke igjen begge to, så nå er det ny "slanking" og kutte ut alle godbiter. De får fremdeles den samme maten i skåla, det er godbitene vi kutter ut.

Det eneste de får nå,er hundefôret sitt i matskåla to ganger om dagen. En gang i uka ca byttes et tørrfôr-måltid på kvelden ut med en porsjon tørkede kyllinghalser til hver. Fin knaske-trim for tennene. De får tre stk hver, en sånn veier bare noen få gram.

Hvis det er noe som trengs å belønnes for å understreke hvor utrolig flink de har vært, og lære hunden at å gjenta dette kan lønne seg, så vanker det en bit hundekjeks (av denne typen fra James Wellbeloved, de elsker dem! Inneholder ikke hvete og ris osv). F.eks. innkalling på tur. Når vi møter andre hunder. Kommer hannhunden min da på innkalling og lar den andre hunden være, så får han en hundekjeks som belønning. Det har han skjønt nå, og på turen i går kom han lett på innkalling hver gang vi møtte en hund, FIRE ganger på den timen vi var på tur. Jeg er stolt av han! Han er blitt så flink.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på gård, har en del dyr og råfôrer, så her er fôring litt uten system. Hun får mat i form av partert kanin/høne/and daglig. Ofte varer det hun får lenger enn ett måltid, så da beholder hun maten til den er spist opp, og får ny mat dagen etter. Ved siden av spiser hun en del fôr fra de andre dyra i fjøset og hun får egg når jeg finner slike med sprekk/hull i skallet. Det skjer ganske ofte. Hun er i fint hold og er avslappet i forhold til mat, så det ser ut til å fungere. Og så får hun gulrot som tidsfordriv inne, og deler gjerne granateple og sukkererter med meg når jeg har dette som snacks til meg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får stort sett alltid noe når jeg tilbereder mat, om så det er grønnsaker. Det meste spises, spesielt av lille hunden. :) Chess får mye tørrfisk og alltid en pedigree markies når hun kommer inn. Går mye i doko også. Og struper, oksepenis, haler. Ja.. :P

Chess spiser uavhengig av godis. Leja gjør ikke det. En liten bit ost eller en strupe er MYE mat for en så liten kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amigo får noen dentastix i uken og noen godbiter (eukanuba prøver fra dyrebutikker) innimellom når vi trener :)
Har begynt å gi mindre godbiter, og mer ros og lek når han er flink.

Kutter aldri foret. Han får 3 ganger om dagen, og litt snacks ved siden av gjør han inget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får menneskemiddag, de får ikke engang rester men selve middagen... Mamma og pappa lager til en liten porsjon til hver når vi andre skal spise middag, som regel er det litt potet eller ris og litt kjøtt eller fisk og grønnsaker. Også får de en liten rømmedæsj på istedet for saus :P Evt rå kjøttdeig hvis vi har det, koteletter, kyllingfilet osv. Også krever de alltid en Markies kjeks til dessert :icon_confused: En gang jeg var på hybelen min kom faktisk mamma innom med en entrecote til BIKKJA - ingenting til meg (de mener jeg sulter han siden han som regel bare får tørrfor hos meg :icon_redface: ) :P

Dette var sååå koselig og lese, og litt lettene...for dette gjør nemlig mamma også, det var mormor som begynte, men hun døde fra oss for 1,5 år siden :(

Vi spiser middag hos mamma hver torsdag og da er det middag til hun også ;)

Her hjemme så er det litt etter hvor mye middag jeg har laget og hva jeg har, men som oftest så får hun en liten smak (har alltid grønnsaker, poteter, ris osv til maten) og har jeg igjen for lite til rester dagen etter så får hun også middag den dagen, men da kutter jeg ut hennes mat, hadde jeg ikke gjort det så hadde hun rullet.

På denne måten så kaster jeg nesten ikke mat, pålegg osv som er litt på kanten får hun, det eneste hun ikke får fra kjøleskapet er ting i majones (salater osv), syltetøy osv.

Rødbeter er faktisk en kjempe hit å få i maten sin, anbefales å prøves :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får stort sett alltid noe av meg. Spiser jeg skinke på knekkebrødet får han en skive han også, middagsrester får han alltid, og er det ikke nok så spiser jeg litt mindre middag så han også får litt. :lol: Han får selvfølgelig ikke ting som er farlig.

Han har alltid noe å tygge på liggende, og kutter aldri ned på maten da han regulerer det best selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...