Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva får din hund av "ekstramat"?


ingvildoline
 Share

Recommended Posts

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Er det ikke giftig, får han. Dette kommer i tillegg til den oppmålte matmengden fordi han er en meget aktiv fyr som ikke legger på seg.

De får ganske mye, når jeg tenker meg om De får gjerne skorper når jeg spiser brødmat, særlig Ganzie. (Inya er ikke så nøye på det og ligger gjerne og sover når jeg spiser) Ganzie får også hasselnø

Jeg har to sheltier og de legger lett på seg av mat som er ment for mennesker. Veldig lett! Tispen er en del tyngre enn hannen, merkelig nok, siden de får eksakt samme mengde av både mat og snacks og

Mine får stort sett alt som er spiselig. Blir jo for det meste middagsrester. Yngstemann får så mye han vil for han legger ikke på seg uansett hva han spiser(han har også fri tilgang på vanlig hundemat), mens eldstemann får i mindre porsjoner for at han ikke skal legge på seg. De får så ofte som vi har noe å gi. Blir stort sett middagsrester de fleste dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fôrer rent på V&H men gir godbiter som belønning på tur (for å komme, for å hoppe opp på ting, klatre o.l) og på trening. De jobber bra for det. :) Men de får ikke mat om morgenen så det er på en måte frokosten.
Så kutter ikke i kveldsmaten av den grunn.

Til kveldsmaten får de ofte litt middagsrester, særlig ris.
Også fôres de litt utenom av menneskeettåringen hehe. Sånne ting de finner i skapet sammen + brødskive med leverpostei. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter jeg fikk en litt lubben labrador (som har matchvekt nå) i hus, har jeg blitt kjipere med ekstrating.. Nøye oppmålt tørrfor til frokost, og v/h til middag. Bruker en del godbiter på tur, pluss i trening noen dager i uken, og de dagene kuttes det i maten til labradoren. Godbiter = kyllingkjøtt eller pølse. Whippeten er det ikke så farlig med - helt annen forbrenning. Av snacks får de tørket hud, av og til haler osv. ALDRI middagsrester osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godbiter under trening, og jeg har omtrent alltid med på tur. Noen ganger middagsrester som fisk, ris, rent kjøtt og fiskeboller. Ellers får han smake når far i huset spiser, for stakkars hunden må jo få.. selv om det ikke er lov! Hvis han får middagsrester så gir jeg mindre av hundemat, men ellers er det ingen fare da han har så innmari høy forbrenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får av og til litt rester av middagen, kommer an på om det er noe som er hunde-vennlig eller ikke. Som regel er det snakk om så lite at jeg ikke reduserer maten hans av den grunn.

Men jeg trener mye med ham, både passeringstreninger, trening på tur, fellestreninger og kurs. Da kan det gå en del godbiter (alt fra èn dag i uka til tre-fire dager). Hvis han har fått mye godbiter, så reduserer vi kveldsmaten. Skal jeg på kurs på dagtid, så dropper vi frokosten.

Hverdagsgodbiter: Dreamies (kattesnop, fås kjøpt i dagligvarebutikken) og diverse hundesnop kjøpt i dagligvare eller dyrebutikk

Kurs/treningsgodbiter: Pølse, kjøttbiter eller oppkuttet ost, men bruker mye hundepølse kjøpt hos slakteren da det er både veldig poppis samt svært billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de er hjemme alene og jeg er på jobb bruker jeg en minders manner. I den ligger det 6 kong'er med litt leverpostei i og to biter tørrfisk. I tillegg får de en halv dentastix om morgenen når jeg går. Jeg reduserer normalt ikke så mye på maten av den grunn, men ser det jo an om de begynner å bli runde i hjørnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får matrester om vi har ting som ikke er alt for sterkt. For øyeblikket får de tørrfor som gobiter ute siden totten har begynt å legge på seg etter kastreringen, det går av middagsrasjonen. Det hender vi bruker frolic også. Og så stjeles det barnegrøtrester over en lav sko, samt at ungen forer dem med brødbiter. :aww::lol: Ser at jeg må passe vekta på hottie, og må vel kanskje det på lupin og når han kommer hjem, så da får vi ta en vurdering på gobit/matrester/matmengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får ganske mye, når jeg tenker meg om :P
De får gjerne skorper når jeg spiser brødmat, særlig Ganzie. (Inya er ikke så nøye på det og ligger gjerne og sover når jeg spiser)
Ganzie får også hasselnøtten som ligger inni diverse konfekt, f.eks toffefee :innocent:
Potetgullflak som ramler ned går ned på høykant, og så får de gjerne litt middagsrester. (ris, pasta, potet, fisk)

Edit; og så får de pølse, kyllingfilet, ost og annen snacks som treningsgodbiter.
Kutter litt ned på tørrforet dersom de får mye, men som regel får de mat som vanlig. De er i veldig fint hold begge to :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pi lever fryktelig godt på at hun bor i en hundebutikk :lol: Hun får okseører, vomrull, nesten hver dag :icon_redface: ellers får hun litt grisehaler og andre ting, litt avhengig av hva jeg har ekstra av og hva jeg vil prøve ut :lol: bortskjemt? ja :aww:

Hun pleide også å få en eukanuba kjeks hver gang hun kom inn fra hagen, men nå er vi tomme, så pi ser veldig skuffet ut :P utover det så får hun mix minibein og kjøttboller som godbiter.

Pi blir foret litt på slump da :P så hittil ikke blitt tykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun driver stadig og snuser seg frem til gourmetmåltider i skogen, senest i dag fant hun seg et svært bein som hun tok med hjem :rofl:

Hun spiser normalt 500g vogh per dag samt middagsrester når vi har. Godbiter under trening er vilkårlig hva vi har liggende (tacolompefrisbee = yes), ellers cheesybites ol. fra butikken. Kanskje en håndfull eller to per dag? Avhengig av hvor mye vi trener. Og kjøttbein/oksekuk for kos innimellom. Også får hun en sånn pedigree markies-kjeks hver kveld bare fordi.

Kun hvis hun får oppimot halvparten av dagsrasjonen ekstramat uten ekstra aktivitet kuttes et av måltidene. Jeg gidder ikke styre sånn med det, hun legger ikke på seg annet enn muskler uansett. Men nå har jo jeg stor bikkje, så en frolic fra eller til har ikke så stort utslag. Kunne ønske jeg hadde forbrenningen hennes. :dog_running:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får maten sin to ganger om dagen og godbit på trening. That's it. Hvis jeg husker å kjøpe det når jeg er i butikken, så får de et bein i ny og ne. Men det husker jeg jo stort sett ikke så. Stakkars pusebarn :ahappy:
Men har jeg pisket krem, så får de alltid rester bare av den grunn at jeg ler meg skakk når de spiser det. Det er den beste underholdningen ever :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant å lese, jeg har fått inntrykk av at man skal følge et strengt fôringsregime her inne, men ser jo at det ikke er helt slik jeg har oppfattet :P

Meesha får ører/haler/peniser og dentastix flere ganger i uken, men bare en av hver for hver dag. Etter lunsj og middag får han gjerne spise opp det som er igjen på fatet, om det er hundevennlig og det ikke et lass av mat igjen. Godbiter får han hver dag, men mer om vi trener. Da er det oppkuttet pølse, tørket lever, tørket kylling, ost eller tørrfôr fra smaksprøveposer. Så slenger sambo til han en karbonade her og der. I tillegg til at han støvsuger gulvet jevnlig, selvsagt. Jeg begynte å tenke gjennom det, hva av "ekstra" han får hver dag, og da ble det plutselig en del i uken... :lol:

Kutter ikke i måltidene, han spiser tørrfôr tre ganger for dag uavhengig av hvor mye annet han har fått. Også er han jo en aktiv kar, med god forbrenning, så foreløpig har det absolutt ikke gjort han tjukk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får bare godbiter, og et tyggebein for tannhygienen (type greenies eller dentastix).

Blir i tillegg. På en måte. Hunden vår sier ifra når han er sulten, da får han en porsjon. Ble det for mye legger han igjen det til overs, og var det for lite spør han etter mer. Så han regulerer det selv på en måte :P

Hvor ofte? Godbiter etter hvor mye triks han gjør, men som regel 1/2-1 tyggebein om dagen :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Så mye dere gir utenom måltider :o Nå begynner jeg å forstå hvorfor mine hunder trenger så veldig mye mer for enn alle andre sine hunder og fortsatt er tynne :lol:

Mine får en del godbiter på trening, men ikke veldig mye, for jeg bruker ganske mye leke (litt avhengig av hva vi trener på) og de får en del frolic på turer for innkalling osv. Ellers får de en liten tørrfiskbit et par ganger i uka. Og det er det :o Stakkars små. Det er egentlig ingen grunn til at jeg ikke gir matrester, men eldstemann spiser ikke noe som ikke har kjøtt i seg (tørrfor går, det er litt kjøtt :P ), så det har bare ikke blitt det med yngsten heller (forrige hunden min fikk en del middagsrester).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid med godbiter og leke på tur, da vi trener masse på innkalling, passering, kontakt osv. I tillegg har vi daglige treningsøkter hjemme med forskjellige triks og sånt kosetull, som hun får godbiter for :) Skal vi på kurs eller trening om dagen får hun litt mindre frokost. Godbiter: ofte pølse, ost, skinke, tørket kylling, kokt lever, frolic eller noe sånt.

Hun får en dentastix når hun skal være alene hjemme, men siden det er sjeldent får hun det sjeldent også :P Ellers får hun haler/peniser/muskler/kjøttstenger/tørrfisk flere ganger i uken som snacs. Alt etter hva vi har i huset :)

Aldri middagsrester. Kutter som sagt på frokosten hvis vi skal på kurs senere på dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får som regel en liten smakebit på noe grønt hver gang jeg lager middag eller fett/sener som blir skåret bort under middagstilberedning, og godbiter innimellom som jeg forøvrig lager selv, ellers ingenting annet. Blir det mye godbiter en dag, må jeg gi litt mindre mat neste dag, da min legger på seg lett, men skjer sjelden at det blir såpass. :)

Råfôrer etter PM så er naturlig mye tyggesnacks som svinehaler osv. inkludert som en del av kostholdet, så trenger ikke gi sånt ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt som faller på gulvet, ting han får av "bestemor", diverse snacks (oksemuskel, kalkunnakke osv), og masse "godtbiter'" - som oftest foret sitt (alt den bikkjen gjør for en tørrforkule) eller pølse. Hvis jeg skal trene mye, og han får masse godbiter og pølse, så trekker jeg litt fra i foret den dagen. Arthur er jo alt annet enn aktiv, og jeg er opptatt av at han ikke skal legge på seg siden han er så stor og tung i utgangspunktet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får godbiter i trening og på tur (v/innkalling) ellers får de ris og grønnsaksrester fra middagen hvis det er og litt frukt av og til.

Av tyggegreier får de margbein og bruskbein fra slakteren, rå svineribbe, kyllingklubber og fårikålkjøtt etter sesong. Grisehaler, okseører, muskler, av og til div annet jeg kommer over.

Tyggeting gies variert, 3-5 ganger pr uke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste restene av maten vi spiser som ikke er farlig for han. Karbonadene og kyllingen vi ikke spiste opp til middag i dag og i går får han som godbiter på trening i morgen f.eks.

Ja, jeg trekker ifra på maten hvis det blir mye, men tar det litt på feelingen :)

Ellers er oksepenis det eneste han får av "hundesnacks", alt annet tygger han opp ila. 1 min. Oksepenisen holder i KANSKJE 8 min… Det får han etter vi har vært i skogen hvis det er lenge til middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Det hender han får torsk og grønnsaker, eller litt kylling. Det er ikke ofte.

Ellers får han ganske mye godbiter når vi trener på forskjellig, og godbit når jeg går på jobb. For mye, antakelig.

Han er kastrert, og det merkes, for han er nok litt rund, så jeg bør redusere matmengden mer enn jeg gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
    • Takk for svar. Da tenker jeg hvertfall riktig med å hjelpe den «voksne» hunden med å gå imellom den og valpen. Så jeg fortsetter uansett med det, og gir dem også pauser fra hverandre. 
    • Personlig så synes jeg ikke at det skal være den eldste sin jobb å sette valpen på plass, selv om det er veldig fint innimellom at en tydelig og rettferdig voksen hund kan gå inn og korrigere valper/ungjunder. Det er gjerne mer effektivt enn om vi som mennesker gjør det. Den eldste skal allikevel være trygg på at du setter grenser for valpen og skjermer den ved behov. Husk at en 2 år gammel hund er ikke nødvendigvis voksen i hode.  Så mitt eneste tips er å ta den voksne på alvor når den ber om hjelp! 
    • Hei Jeg har en hund på snart 2 år og en valp på 10 uker. Valpen er selvfølgelig veldig leken og er som valper flest. Valpen synes det er veldig gøy å leke med den eldre hunden ved å gå etter bein og hale, også normalt, men hunden min på snart 2 år sier aldri ifra når hun har fått nok. Ser på hele kroppsspråket hennes at hun synes det er slitsomt, men hun sier aldri noe, bare prøver å løpe unna. Da blir det jeg som må steppe inn å «redde» henne og få valpen unna. Når den 2 år gamle hunden var valp og var voldsom mot eldre hunder ble hun satt på plass på en fin måte og dette skapte fine læringsøyeblikk. Har dere noen tips?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...