Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor kjettingtrekk?


Margrete
 Share

Recommended Posts

Jeg har hunder på ca 27 kg som er bra trent. Hvor mange kilo kjetting kan en hund på 27 kg trekke? Jeg skal ikke ha en WP hunder, men hunder som får bedre musklatur og kommer i bedre form :)

Nå klarer jeg ikke å finne det, men jeg har et treningsprogram med anbefalt progresjon av Britta Agardh. Skal finne det frem og poste i tråden når jeg får orden på rotet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 311
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

jeg ville tro det var en kombinasjon genetikk og treningsmetode?

Jeg er ikke så svak som Siri, men litt svak er jeg. Så jeg har handlet vektmansjetter

Bruker en type spennbånd for bil - sånn, bare ikke så lang som 2,5 meter: http://biltema.no/no/Bil---MC/Laste-og-Trekke/Feste-og-lastspenner/Spennband-34270/ Har tredd kjettingen inn på båndet og

Posted Images

Med andre ord er det all god grunn til at fokusere på styrke :)

Jeg vil mene det er logisk. Kroppen holder lengre med god grunnmuskulatur :) Men jeg ville selvsagt gått forsiktig frem, som jeg også ville gjort med en unghund som ikke har trent slik før.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hunder på ca 27 kg som er bra trent. Hvor mange kilo kjetting kan en hund på 27 kg trekke? Jeg skal ikke ha en WP hunder, men hunder som får bedre musklatur og kommer i bedre form :)

Det jeg lærte av en spesialist i rehabilitering på hund er at man skal starte med 10% av hunden kroppvekt og øke gradvis til 25%.

Styrketrening skal helst kun utføres 1-3 dager i uken.

Man skal også være obs på at hunder med svakhet i bakpartiet kan kompensere med å legge mer vekt på frempartiet, og det kan gi feilbelastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo i rehabilitering? En hund i god form kan nok fint begynne med tyngre vekter enn det.

Nei, man putter ikke akkurat vekter med 10% av hundens vekt på hunder i rehabilitering, han driver også med friskvård for hund. :)

Skal man drive med WP så putter man selvsagt mer vekter på etterhvert, men en hund som trenger vedlikeholdstrening er dette en grei regel å følge.

Men ser man at hunden omtrent ikke merker kjettingen, så kan man jo øke vekten, men de 10% i starten er jo for å unngå skader.

Endret av Taz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket utstyr bruker dere? Jeg har en trekksele som også har feste på sidene, kan jeg bruke denne?

Hvordan fester dere kjettingen til selen?

Ja, denne vil virke bra. Ha tau fra sele til kjetting, gjerne litt lengde, slik at hele kjettingene ligger på bakken i trekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dere anbefaler ikke å bruke kjetting til min tispe på 27kg.

Hun har sterk grad spondylose,og har mistet enormt med muskelsmasse i bakbeina- vansklig å få bygd henne opp igjen er det også. Pr dags dato virker hun i fin form, går på minimalt med smertestillende.

Ser tydelig at hun bruker skuldre og frembana mer enn bakbena- og det vil kanskje bli samme problem hvis jeg prøver kjetting på ho?

Spurte dyrlegen,og hun sa at det hørtes ut som en god ide, hun var mer opptatt at at det skulle være mykt underlag, og lite vridning i kroppen ved bevegelse.

Kjente jeg ble usikker nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genetikk spiller definitivt en rolle når det kommer til trening. Hormoner osv vil være forskjellig. Det er jo bare å se på folk som trener med likt program og spiser noenlunde det samme, men får forskjellige resultater.

Uansett vil en kombinasjon alltid være ønskelig. Jeg tviler på det er noen her inne som ALLTID har en kjetting hengende på hunden sin, uansett hva de driver med ;) .

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dere anbefaler ikke å bruke kjetting til min tispe på 27kg.

Hun har sterk grad spondylose,og har mistet enormt med muskelsmasse i bakbeina- vansklig å få bygd henne opp igjen er det også. Pr dags dato virker hun i fin form, går på minimalt med smertestillende.

Ser tydelig at hun bruker skuldre og frembana mer enn bakbena- og det vil kanskje bli samme problem hvis jeg prøver kjetting på ho?

Spurte dyrlegen,og hun sa at det hørtes ut som en god ide, hun var mer opptatt at at det skulle være mykt underlag, og lite vridning i kroppen ved bevegelse.

Kjente jeg ble usikker nå.

Jeg ville ikke trukket/kløvet med henne nei. Gå heller mye opp og ned i bratte bakker, ikke la henne løpe, hun skal GÅ. Om du har mulighet for svømmetrening er det ypperlig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dere anbefaler ikke å bruke kjetting til min tispe på 27kg.

Hun har sterk grad spondylose,og har mistet enormt med muskelsmasse i bakbeina- vansklig å få bygd henne opp igjen er det også. Pr dags dato virker hun i fin form, går på minimalt med smertestillende.

Ser tydelig at hun bruker skuldre og frembana mer enn bakbena- og det vil kanskje bli samme problem hvis jeg prøver kjetting på ho?

Spurte dyrlegen,og hun sa at det hørtes ut som en god ide, hun var mer opptatt at at det skulle være mykt underlag, og lite vridning i kroppen ved bevegelse.

Kjente jeg ble usikker nå.

Jeg fikk anbefalt vektmanchetter til tispen jeg hadde før, hun hadde sterk grad av HD, og brukte mye ryggen og unaturlige bevegelser når hun gikk. I kombinasjon med annen trening var vektmanchettene til stor hjelp til å bygge muskler i bakbena.

Ellers står det i rehab boken min at man kan bruke kløv på hunder med spondylos for å trene opp ryggmuskulaturen, som hjelper mot smerter. I tillegg til balansetrening og vanntrening. Men bør gjøres i samråd med veterinær/fysioterapeut.

Jeg vil si at å gå opp og ned bratte bakker er mer belastning for ryggen enn en lett kløvveske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke trukket/kløvet med henne nei. Gå heller mye opp og ned i bratte bakker, ikke la henne løpe, hun skal GÅ. Om du har mulighet for svømmetrening er det ypperlig.

Takk for svar

Jeg fikk anbefalt vektmanchetter til tispen jeg hadde før, hun hadde sterk grad av HD, og brukte mye ryggen og unaturlige bevegelser når hun gikk. I kombinasjon med annen trening var vektmanchettene til stor hjelp til å bygge muskler i bakbena.

Ellers står det i rehab boken min at man kan bruke kløv på hunder med spondylos for å trene opp ryggmuskulaturen, som hjelper mot smerter. I tillegg til balansetrening og vanntrening. Men bør gjøres i samråd med veterinær/fysioterapeut.

Jeg vil si at å gå opp og ned bratte bakker er mer belastning for ryggen enn en lett kløvveske.

Hvor får du tak i slike mansjetter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at å gå opp og ned bratte bakker er mer belastning for ryggen enn en lett kløvveske.

Der tar du feil, det er bakbena som belastes, samt noe på skulder på vei ned. Ryggen bærer mindre vekt i bakker enn på flatmark.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får vondt i ryggen med tanke på å putte kløv på en hund med ryggplager. Faro var plaget med degenerativ rygglidelseVeg og ikke pokker om jeg la vekt på ryggen hans da. Så jeg står fast på at jeg enig med Tulip. Skritt i bakker, svømmetrening og gåing i dypsnø eller vassing i vann. Vegrer meg for å bruke kløv på Asti også siden han har en ekstra virvel som jeg er redd kan bli smertefull om jeg styrer med vekt på ryggen hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jernia hadde dyr kjetting :aww:

5 kg kom på 425 kr. det er da 8,6 meter.

:lol: Kjempetips for de som liker å bruke penger :P

Jeg kjøpte på biltema. Der har de i alle fasonger og varianter (jeg prøvde å ta med litt store.. uhm.. hull? så det skulle skrangle mindre). Kjøpte 3 x 1 kg, det kostet vel 23-30kr/stk. Og når jeg først var der kjøpte jeg sånne båttau (tynne, topakning til 15 kr eller noe sånt) som var geniale å feste kjettingen med.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke normalt. Hvis du hadde fått den tilpasset, f.eks. med to trekkpunkter på hver side i stedet for et trekkpunkt på ryggen eller brystet, så tror jeg det hadde vært bedre. Jeg ville ikke brukt mye vekt, i hvert fall.

Men du har en mindre, kortere hund enn meg, og det betyr også litt :)

Hmm.. mja, han er ganske lang i ryggen føler jeg da sånn ift høyde. Mye vekt kommer jeg ikke til å bruke nei. Skal se om jeg får til å lage fester på sidene selv, eventuelt i samråd med noen som kan det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...