Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor kjettingtrekk?


Margrete
 Share

Recommended Posts

  • Svar 311
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

jeg ville tro det var en kombinasjon genetikk og treningsmetode?

Jeg er ikke så svak som Siri, men litt svak er jeg. Så jeg har handlet vektmansjetter

Bruker en type spennbånd for bil - sånn, bare ikke så lang som 2,5 meter: http://biltema.no/no/Bil---MC/Laste-og-Trekke/Feste-og-lastspenner/Spennband-34270/ Har tredd kjettingen inn på båndet og

Posted Images

Hvis de er i god form i utgangspunktet så ville jeg prøvd med 8 kg, litt korte turer i starten, også heller økt lengden på turen hvis du ser at det går greit. Man kjenner jo sin hund, så hvis det blir for tungt og du ser at de blir skikkelig slitene og jobber hardt, så kan man redusere vektene. Men jeg mener iallefall at man skal se at hunden jobber litt, ellers er liksom litt av vitsen borte. :)

Nå klarer jeg ikke å finne det, men jeg har et treningsprogram med anbefalt progresjon av Britta Agardh. Skal finne det frem og poste i tråden når jeg får orden på rotet mitt.

Det jeg lærte av en spesialist i rehabilitering på hund er at man skal starte med 10% av hunden kroppvekt og øke gradvis til 25%.

Styrketrening skal helst kun utføres 1-3 dager i uken.

Man skal også være obs på at hunder med svakhet i bakpartiet kan kompensere med å legge mer vekt på frempartiet, og det kan gi feilbelastning.

Takk for tips og råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt spent på hva mamma har av seler. Men det viktigste er vel at den sitter godt i front og fordeler trykket der, uten å belaste noen punkter over ryggen sant?

Står litt her: http://seleverkstedet.no/litt-om-seletoy

Takk for link :) Da får jeg se litt videre på det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som noe jeg kan prøve på Laika, for å slite henne ut litt mer enn bare vanlig tur. Hvor tungt kan jeg ha på henne til å begynne med, tror dere, hun er ca. 16kg? Er det samme hvilken kjetting som blir brukt (eller er det evt. mindre bråkete alternativer? hun er ikke glad i høye lyder)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg rett at det blir lettere nå som det er så kaldt, kjettingen glir på den tettpakkede snøen/isen? Kom nettopp hjem fra 20 min trekk med begge to, og det gikk lekende lett i dag, Calle var knapt affisert av at han hadde noe bak seg, og Hermes gikk også mye lettere. Kompensere med mer vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg rett at det blir lettere nå som det er så kaldt, kjettingen glir på den tettpakkede snøen/isen? Kom nettopp hjem fra 20 min trekk med begge to, og det gikk lekende lett i dag, Calle var knapt affisert av at han hadde noe bak seg, og Hermes gikk også mye lettere. Kompensere med mer vekt?

Tenkte på det samme her om dagen, og med mindre friksjon må det jo bli lettere.

Fikk ihvertfall kjøpt kjetting i helgen, så blir å prøve på gutta de nærmeste dagene :) Det viser seg dog at den eneste selen de har er Ruffwear-selen, noen som har brukt denne til å trekke vekt med og har tips til hvordan jeg skal feste? Det er jo feste på midten og bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørkis spesialsyr :) Jeg fikk det til Nora derfra, fordi jeg ikke fant nomeseler som var liten nok. Tror jeg betalte 375? Noe slikt. Synes ikke prisen var så gale hvertfall :) Og der får du de i alle farger! Vi kjøpte i knall rosa :D

Hvor du fant disse? jeg prøve finne de, Bjørkis sele..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut at mine kjettinger veier 2,8 til sammen, trodde de veide mye mindre men han har prøvd seg på disse, men har absolutt ikke noe problemer med de og vi har tatt økter på 5 minutter x 3, og har hatt belte på meg så hengt de på det når han varmer opp, og kjøler ned!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst at du har mer frihet med kjetting, du styrer vekten selv. Dekk kommer også i forskjellige størrelser, men jeg vil tro du først og fremst har tilgang til bare ett eller to. Med kjettinger kan du øke vekten etter hvert, slik at hunden har progresjon.

I tillegg kan kjetting fint trekkes i skauen, også på mindre stier. Supert underlag for hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har gutta til mamma fått prøvd seg, endte på startvekt på ca 5kg på hver av dem, halvparten av det ble altfor lett.

Så ut som Ruffwear selene passet godt til formålet på dem, og begge virket veldig glade for å få trekke noe. Kjempegøy å virkelig se at dem jobber på en helt annen måte.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det bør være lett i starten, men jeg er veldig forsiktig med å presse hundene mine på noe de ikke har gjort tidligere. Første par turene hadde jeg kun en kilo bak, bare så de skulle bli vant med at det var noe bak der. Jeg har fortsatt ikke mer enn et par kilo, men jeg dobler snart, da de knapt enser at de trekker (særlig ikke på snøen/skaren).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det bør være lett i starten, men jeg er veldig forsiktig med å presse hundene mine på noe de ikke har gjort tidligere. Første par turene hadde jeg kun en kilo bak, bare så de skulle bli vant med at det var noe bak der. Jeg har fortsatt ikke mer enn et par kilo, men jeg dobler snart, da de knapt enser at de trekker (særlig ikke på snøen/skaren).

Jeg så an hundene tydelig og Iver enset ikke engang at han hadde vekt bak, var kun Chico jeg så at jobbet litt. Men dette er jo hunder som trekker endel på ski og er i mye fysisk aktivitet. Men det skal sies at det var svært finpolert der vi gikk, så det er mulig det var grunnet lite friksjon. Dermed er det nok lurt å se an det også. Det er jo stor forskjell på tørr dun av snø, og litt tyngre våt snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...