Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor kjettingtrekk?


Margrete
 Share

Recommended Posts

Leste tråden og kom meg endelig ut døren og til biltema for å kjøpe kjetting. På med nonstop selen, et tau på 2,5 - 3meter og festa på kjettingen. Bikkjedyret fikk fra i 20min på grusbanen her oppe og er nå sliten og trett. Virket som om nonstop selen fungerte bra på han altså. Ble ikke for mye trykk på bakparten/krysset og det virket som om han trivdes med å gjøre noe annet enn å bare springe.

Hvor mye vekt begynner dere med og hvor mange ganger i uken drar hundene kjetting? :)

edit: Jeg måtte ha han i bånd i starten for han ville helst springe og tulle seg og virket ikke påvirka av vekten i det hele tatt, men etter en stund så så jeg at han måtte jobbe litt. Gikk en liten løype i skogen der det er noen veldig små oppoverbakker og da virket det som om han la seg bedre i selen og faktik jobbet! Redd for å hive på for mye vekt eller la han feilbelaste seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 311
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

jeg ville tro det var en kombinasjon genetikk og treningsmetode?

Jeg er ikke så svak som Siri, men litt svak er jeg. Så jeg har handlet vektmansjetter

Bruker en type spennbånd for bil - sånn, bare ikke så lang som 2,5 meter: http://biltema.no/no/Bil---MC/Laste-og-Trekke/Feste-og-lastspenner/Spennband-34270/ Har tredd kjettingen inn på båndet og

Posted Images

Siden vesla trenger mer front er kanskje kjetting greit,men kan man trekke dette på asfalt så lenge det er snø? Blir litt langt og dra oppi skauen for en liten tur med kjetting..Får man nome sele som passer en sheltie egentlig og hvor mye kan hun begynne med og trekke?

Hvor gamle må de være for og trekke burde man vente til de er over året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
BP, jeg brukte traktordekk til Gubben, men det var da mer WP. De kommer også i div størrelser, så man må ikke hoppe på et på 100kg med en gang liksom ;)

Nei, selvsagt må man ikke det *ler* Mitt poeng er at man ikke behøver x antall meter kjetting :). Jeg vet at hovedargumentet for at folk ikke velger dekk er at det er utstabilt, men pappa'n min fiksa for meg og det sjingla aldri og var så stabilt at selv når vi var på sykketur (med hunden i springeren) kunne det henge bak. Folk så rart på meg, men de skjønte jo hvorfor he he he he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, selvsagt må man ikke det *ler* Mitt poeng er at man ikke behøver x antall meter kjetting :). Jeg vet at hovedargumentet for at folk ikke velger dekk er at det er utstabilt, men pappa'n min fiksa for meg og det sjingla aldri og var så stabilt at selv når vi var på sykketur (med hunden i springeren) kunne det henge bak. Folk så rart på meg, men de skjønte jo hvorfor he he he he.

Men man trenger jo ikke å henge kjettingene etter hverandre?

Folk har mange rare reaksjoner her når jeg tar på han kjettingen. Noen stirrer veldig (han bruker grime i tillegg, så de tror sikkert det er en gal hund som må jobbe skitten ut av seg for ikke å spise noen) mens andre nikker bekreftende som om de skjønner. :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vesla trenger mer front er kanskje kjetting greit,men kan man trekke dette på asfalt så lenge det er snø? Blir litt langt og dra oppi skauen for en liten tur med kjetting..Får man nome sele som passer en sheltie egentlig og hvor mye kan hun begynne med og trekke?

Hvor gamle må de være for og trekke burde man vente til de er over året?

Finnes dessverre ikke så små nomeseler. :( Jeg ville ikke hatt noe problemer med å la knertis trekke kjetting på asfalt når snøen går heller, forutsatt at potene tåler det (og det gjør de hos henne). Som med all annen belastning bør du vente til bikkja er ferdigvokst i skjelett, og tilpasse etter mengden trykk på kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes dessverre ikke så små nomeseler. :( Jeg ville ikke hatt noe problemer med å la knertis trekke kjetting på asfalt når snøen går heller, forutsatt at potene tåler det (og det gjør de hos henne). Som med all annen belastning bør du vente til bikkja er ferdigvokst i skjelett, og tilpasse etter mengden trykk på kroppen.

Hva slags sele skal jeg bruke til Tindra da? Burde jeg få spesial sydd en weigthpull sele feks?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags sele skal jeg bruke til Tindra da? Burde jeg få spesial sydd en weigthpull sele feks?

Jeg vurderer faktisk det til knertis... Anette har jo en til Kiyomi, du kan prøve og se om den passer neste gang dere treffes, for å få et inntrykk av om det er noe Tindra hadde giddet å gå med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 kg var 1,72meter langt, jeg hang den på så den ble halvparten (altså dobbel) ellers ble det jo høvelig langt detta :P Møtte han hundemann som så på meg som om jeg hadde mistet hodet og møtte flere andre som bare så imponert ut over at jeg sa frem og issi bare turet avgårde med dette bak seg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer faktisk det til knertis... Anette har jo en til Kiyomi, du kan prøve og se om den passer neste gang dere treffes, for å få et inntrykk av om det er noe Tindra hadde giddet å gå med?

Tindra går med alt hun så sånn sett er det ikke så farlig..Hmm har ei vennine som speial syr weightpull seler da hun holder på med det selv kanskje høre med henne da hva hun skal ha..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Ulla-Britt
Siden vesla trenger mer front er kanskje kjetting greit,men kan man trekke dette på asfalt så lenge det er snø? Blir litt langt og dra oppi skauen for en liten tur med kjetting..Får man nome sele som passer en sheltie egentlig og hvor mye kan hun begynne med og trekke?

Hvor gamle må de være for og trekke burde man vente til de er over året?

Seleverkstedet har jo en regulerbar trekksele. Hvor liten den kan bli vet jeg ikke, men den kan i alle fall brukes til veldig mye annet også hvis den skulle være liten nok. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seleverkstedet har jo en regulerbar trekksele. Hvor liten den kan bli vet jeg ikke, men den kan i alle fall brukes til veldig mye annet også hvis den skulle være liten nok. :)

Jeg bestilte spesialsydd til Linux på seleverkstedet. Man kan bestille etter mål (kunne ivertfall), så jeg tror absolutt man kan få til mindre rase enn kooiker også (har hørt at de har sydd til chihuahua, men tror nok det var bare for moro :ahappy: ). Riktignok måtte de ringe for å dobbeltsjekke om målene virkelig var riktige, men når de fikk det bekreftet ble det en riktig fin sele :PJeg bruker den både til å trekke på ski og trekke kjetting av og til. Når han har trekt kjetting har jeg festet kjettingen i midten av et tau og festet en ende i hver av ringene på siden av selen, slik at tauet ikke ligger over ryggen slik som på bildet av kelpien over. For Linux så det mest riktig ut, men jeg er ingen ekspert på dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Ulla-Britt
Jeg bestilte spesialsydd til Linux på seleverkstedet. Man kan bestille etter mål (kunne ivertfall), så jeg tror absolutt man kan få til mindre rase enn kooiker også (har hørt at de har sydd til chihuahua, men tror nok det var bare for moro :ahappy: ). Riktignok måtte de ringe for å dobbeltsjekke om målene virkelig var riktige, men når de fikk det bekreftet ble det en riktig fin sele :PJeg bruker den både til å trekke på ski og trekke kjetting av og til. Når han har trekt kjetting har jeg festet kjettingen i midten av et tau og festet en ende i hver av ringene på siden av selen, slik at tauet ikke ligger over ryggen slik som på bildet av kelpien over. For Linux så det mest riktig ut, men jeg er ingen ekspert på dette...

Kan jeg spørre hvor mye det kostet å få den spesialsydd? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg må bare fortelle! Forrige aussien min trakk kjetting noen ganger og ved en anledning gikk vi slik at vi gikk igjennom en kirkegård. Det var mørkt ut på ettermiddagen i mørketida. Folk jeg møtte da så veeeldig rart på oss. Komme der å skrangle med kjettinger på kirkegården i mørket :lol:

Andre ting jeg bruker for å styrke bakparten er å shape inn rygging, rygge opp på noe (f.eks opp på ei tykk bok, ei tykk pute, opp på sofaen og til slutt opp langs veggen) og å sitte bamse (vel den styrker vel mest ryggen).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker å prøve å få bygd litt mer muskler på Chico, han er åtte år gammel så det er kanskje greit å ikke kreve for mye. Men nå er det jo sånn at vi har en pulk, vil den være like grei? Eller blir det en annen trekkform siden det er festet til hunden med drag og ikke f.eks. nomesele slik det blir med kjetting?

Og vil det hjelpe på å stramme opp ryggmuskulaturen på en såpass "gammel" hund?

Til Monica123!

Tinka har jo en nomesele som ble spesialbestilt fra Seleverkstedet, satt knall den altså :)

Endret av Siri Eveline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så virkelig effekten av ulendt terreng når jeg flyttet til flate London. Aïda mistet 10% kroppsvekt i muskelsvinn på 4 mnd. Har tilogmed økt turmengden, men allikevel er det ingen utfordring av å gå på flat bakke. Selvfølgelig glemte jeg WPsela hennes i norge, men fikk den med nedover igjen nå :) Så nå er vi i full sving med å trekke kjetting og bygge muskler!

Jeg syns det er en fin treningsform fordi hun ikke liker å trekke meg. Ellers er svømming et supert alternativ som vi også gjør endel. Det styrker mer fremparten og rygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye vekt begynner dere med og hvor mange ganger i uken drar hundene kjetting? :)

Jeg begynte med rundt 1 kg på begge våre, omtrent 5% av kroppsvekten. Øker derfra, men har egentlig ikke kommet lengre enn til 2 kg (to kjettinger på 1 kg hver).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tindra går med alt hun så sånn sett er det ikke så farlig..Hmm har ei vennine som speial syr weightpull seler da hun holder på med det selv kanskje høre med henne da hva hun skal ha..

Kiyomi (som jo hater seler) har både en weight pull sele og en regulerbar trekksele. Den siste er som en nome, bare at den mangler krysset midt på ryggen. Noen her inne kan kanskje fortelle om dette er like bra som en nome på så små hunder? Den siste kan i alle fall helt sikkert tilpasses Tindra, så du kan få låne den en stund og prøve om du vil? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvor mye det kostet å få den spesialsydd? :)

Vet du, det husker jeg ikke, for jeg var så heldig å få den i gave så det var noen andre som betalte, men de er nok ganske dyre. Mye dyrere enn de som man kjøper i butikken. Men jeg fant ingen andre seler som passet til han av de som var ferdigsydde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte 800 for Aïda sin wpsele inkl frakt, jeg bestilte i Sverige. Syns det er overkommelig pris for en spesialsydd sele. Tror minipina ligger på 7-800 kr og oppover avhengig av størrelse.

Jeg betalte vel rundt 600 for selen til Kiyomi (hun er jo mindre). Men husker ikke hvor jeg bestilte- husker du? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hundekjørende veninne sydde en fôret Nomesele til PRTen min, det tok henne et lite kaffebesøk- og ren produksjonskostnad kom vel på 24 kroner tror jeg vi regnet oss frem til. Så det er "bare" å kontakte/ finne de som har industrimaskin og webbing. Mange kjørere eller deres koner/ damer syr selv, og handler km.- ers vis av materiale i slengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiyomi (som jo hater seler) har både en weight pull sele og en regulerbar trekksele. Den siste er som en nome, bare at den mangler krysset midt på ryggen. Noen her inne kan kanskje fortelle om dette er like bra som en nome på så små hunder? Den siste kan i alle fall helt sikkert tilpasses Tindra, så du kan få låne den en stund og prøve om du vil? :ahappy:

Ja gjerne det :D Men kan noen fortelle meg hvor mye jeg kan begynne med på kjetting da halv kilo kanskje??Hun er jo ikke så stor hun er 35 cm høy og veier 7 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...