Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor kjettingtrekk?


Margrete
 Share

Recommended Posts

  • Svar 311
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

jeg ville tro det var en kombinasjon genetikk og treningsmetode?

Jeg er ikke så svak som Siri, men litt svak er jeg. Så jeg har handlet vektmansjetter

Bruker en type spennbånd for bil - sånn, bare ikke så lang som 2,5 meter: http://biltema.no/no/Bil---MC/Laste-og-Trekke/Feste-og-lastspenner/Spennband-34270/ Har tredd kjettingen inn på båndet og

Posted Images

Hva regnes for "lett"? :)

Lykke (australsk kelpie) er nå passert 10.5 mnd (f.01.01.13), og hun er 14.9 kg.

Kan jeg beynne med korte intervaller på 2 min trekk/5 min "fri", med vekt på 1.3 kg?

Edit: forventet voksenvekt, ca 16-17 kg :)

Edit 2: Da som en "utenom aktivitet" 1, maks 2 ganger pr uke.

Jeg begynte med ca. 2 kg da Geo var 12 mnd og veide 15 kg (det var riktignok på snø, så friksjonen blir jo litt mindre enn f.eks. i skogen), så 1,3 kg på Lykke går nok helt fint. :) Nå går han med ca 3,4 kg (det er det jeg har, har ikke giddet å kjøpe mer :P ) og det ser ikke ut til å være for tungt akkurat. Må nok få tak i litt mer på sikt.

Ikke at jeg er noen ekspert, men min erfaring er i alle fall at den vekta går greit. :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken type tau og fester bruker dere mellom hund og kjettingen? Jeg har brukt flettet paracord med kroker i begge ender, men jeg klarer ikke å feste det skikkelig + at krokene blir ødelagt ganske fort.

Bruker en type spennbånd for bil - sånn, bare ikke så lang som 2,5 meter: http://biltema.no/no/Bil---MC/Laste-og-Trekke/Feste-og-lastspenner/Spennband-34270/

Har tredd kjettingen inn på båndet og deretter tredd på og festet spenna så den blir liggende helt inntil kjettingen og danner en liten løkke rundt kjettingen. Den andre enden knyter jeg i festet på sela (men man kan sikkert feste på en krok). Hvis det ble forståelig. :lol: En grei løsning syns jeg i alle fall, det er solid og båndet er ikke nevneverdig slitt ennå (og når det evt skulle bli det koster det tjue kroner å bytte det ut, så det er ikke noen krise). Ideelt sett skulle jeg gjerne hatt noe med strikk for å motvirke ubehagelige rykk (er ikke noe stort problem ettersom han stort sett bare trekker på grus og snø), så hvis noen har noen gode løsninger på det vil jeg gjerne se!

Sånn:

Herlighet ass, skulle blitt kunstner jeg.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en type spennbånd for bil - sånn, bare ikke så lang som 2,5 meter: http://biltema.no/no/Bil---MC/Laste-og-Trekke/Feste-og-lastspenner/Spennband-34270/

Har tredd kjettingen inn på båndet og deretter tredd på og festet spenna så den blir liggende helt inntil kjettingen og danner en liten løkke rundt kjettingen. Den andre enden knyter jeg i festet på sela (men man kan sikkert feste på en krok). Hvis det ble forståelig. :lol: En grei løsning syns jeg i alle fall, det er solid og båndet er ikke nevneverdig slitt ennå (og når det evt skulle bli det koster det tjue kroner å bytte det ut, så det er ikke noen krise). Ideelt sett skulle jeg gjerne hatt noe med strikk for å motvirke ubehagelige rykk (er ikke noe stort problem ettersom han stort sett bare trekker på grus og snø), så hvis noen har noen gode løsninger på det vil jeg gjerne se!

Sånn:

attachicon.giffint.png

Herlighet ass, skulle blitt kunstner jeg.

Å bruke de reimene var ikke så dumt! :) Jeg skulle gjerne hatt en løsning hvor jeg slapp å knytte den ene enden i selene (jepp, jeg er sikkert lat, men det er litt stress på to hunder :aww: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker et slitent strikkebånd jeg, det er veldig greit. Det er såpass slitt at jeg ikke stoler på det til skigåing etc lengre, men kjettingtrekk er litt mer kontrollert :)

Min trekker ca 2 kg nå, driver og bygger ham opp siden vi er ferske. Han veier ca 19 kg, og er 2,5 år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk på at dere ikke har for tung kjetting bak - kjettingtrekk blir en litt mer statisk trening enn annen fysisk aktivitet (som snørekjøring, sykling og annen løsløping), og det kan gå på bekostning av steg og smidighet om man overdriver. De færreste raser skal ha "store muskler", store muskler vil også redusere smidigheten i bevegelse.

Har et skrekkeksempel vi opplevde for noen år siden. En kompis fikk tips om å få hunden til å trekke dekk for hun var dårlig muskelsatt og i dårlig form. Vel - han gjorde som han fikk beskjed om, i store mengder, og det endte med en hund som hadde så store muskler og dårlig steg at det ikke gikk an å få hunden til å trave skikkelig. Men dette var jo ekstremt da :).

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som er vant med stor hund synes det er veldig vanskelig å si hva som er lett for en liten hund. Så man må nesten bare prøve seg fram. Men når hunden er såpass ung som din, så er det bedre at det er for lett enn for tungt. Så kan man heller øke en del når hunden er ferdig utvokst. Men man ser ganske lett på hunden når den trekker om den omtrent løper lett avgårde, eller om den er i jobb modus.

Da prøver vi noen korte økter i løpet av desember :)

Hvilken type tau og fester bruker dere mellom hund og kjettingen? Jeg har brukt flettet paracord med kroker i begge ender, men jeg klarer ikke å feste det skikkelig + at krokene blir ødelagt ganske fort.

Er reflekskobbel fra canis som jeg aldri bruker ellers :P

Fester kroken på kobbelet i selen, trer kjettingen inn på karabinkrok som festes i håndtaket på kobbelet :)

Jeg begynte med ca. 2 kg da Geo var 12 mnd og veide 15 kg (det var riktignok på snø, så friksjonen blir jo litt mindre enn f.eks. i skogen), så 1,3 kg på Lykke går nok helt fint. :) Nå går han med ca 3,4 kg (det er det jeg har, har ikke giddet å kjøpe mer :P ) og det ser ikke ut til å være for tungt akkurat. Må nok få tak i litt mer på sikt.

Ikke at jeg er noen ekspert, men min erfaring er i alle fall at den vekta går greit. :lol:

Takk for innspill! Prøvde Harly for første gang med 2.6 kg nå tidligere i uken, men det var på skogsvei i bakke så da fikk han litt å jobbe med. Får teste ut på en litt flatere grusvei å så se an. Synes tiden frem til røntging kan gå fort nå :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Har ikke fått somlet meg til å få opp sparken hit, så tenkte å begynne med litt kjettingtrekk for variasjonens skyld... muskelbunten Casper har blitt en "vanlig" hund nå, det må jeg gjøre noe med :P Ser at det har blitt mange kjedelige turer i lang tid nå, rusling i bånd og ett og annet frislipp i flat park. Znork!

Dette er sikkert svart på før, men etter side 3 gikk jeg lei, så tar sjansen på å spørre igjen; hvor får jeg billigst kjetting? Er det biltema? Hvor lang kjetting bør jeg kjøpe? (Hva veier en meter f.eks?) Bør sikkert kjøpe noen stykker, så vekten kan økes og minskes?

Edit: fant svar på endel selv. Er det denne typen dere bruker? http://biltema.no/no/Bat/Anker/Kjede/Kjetting-langlenket-25170/

1,3 kg virker liksom veldig lett, men det føles kanskje ikke sånn når den henger bak? Ser for meg at det blir så lett at han ikke kommer til å merke det engang...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema er billigst (eller billigste jeg fant). De har alle kjettingene sine liggende på nett, noen er billigere enn andre. Noen er grisedyre, så pass på at du tar riktig kjetting.

Jeg kjøpte to meters kjettinger, for tenkte det ble langt med de på 5 meter. Både dvergpinscheren og whippeten har 2 meters kjettinger, men selvsagt forskjellig vekt. Jeg kjøpte flere av de lette, slik at jeg kan hekte på litt og litt etterhvert.

Hvilken sele tenkte du å bruke?

Jeg er totalt forvirret. De fleste i tråden her bruker jo nomesele, men det er visst ikke bra i det hele tatt. Jeg tenkte å få sydd WP-sele til begge to etterhvert. Men whippeten får klare seg med det hun har til hun blir helt ferdig, skal jo uansett ikke trekke spesielt tungt før hun er helt voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal lese litt bedre gjennom tråden seinere, men tenker spørre likevel siden dette er helt nytt for meg.

Ser for meg at jeg vil prøve kjetting eller trekk av flaske el. på Bonnie nå på vinteren, vi har ikke like turmuligheter som tidligere og trenger å kompensere litt. Hun er 4,5år, ca. 38cm og rundt 11kg, veldig trekkvillig og god fysisk form. Vi har en veldig god nomesele som passer perfekt, sydd på mål og brukes flittig til ski, sykkel (foran), løping osv, kan vi bruke den med forlengede tau, evt hvor langt burde det være? Hvor mye burde vi starte med? Burde vi kjøre intervaller eller bare små runder med trekk hele tiden så lenge hun liker det? :)

Kan vi starte sånn smått med Keo på 8mnd? Han er per idag 56cm, mellom 20-21kg og god fysisk, usikker på forventer voksen størrelse. Vi har en Freemotion-sele som er grei ved trekk, har prøvd litt på løpe- og skitur, kommer også til å få en sydd på mål når han er ferdig lagt ut. Samme spørsmål om han som Bånnski :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått somlet meg til å få opp sparken hit, så tenkte å begynne med litt kjettingtrekk for variasjonens skyld... muskelbunten Casper har blitt en "vanlig" hund nå, det må jeg gjøre noe med :P Ser at det har blitt mange kjedelige turer i lang tid nå, rusling i bånd og ett og annet frislipp i flat park. Znork!

Dette er sikkert svart på før, men etter side 3 gikk jeg lei, så tar sjansen på å spørre igjen; hvor får jeg billigst kjetting? Er det biltema? Hvor lang kjetting bør jeg kjøpe? (Hva veier en meter f.eks?) Bør sikkert kjøpe noen stykker, så vekten kan økes og minskes?

Edit: fant svar på endel selv. Er det denne typen dere bruker? http://biltema.no/no/Bat/Anker/Kjede/Kjetting-langlenket-25170/

1,3 kg virker liksom veldig lett, men det føles kanskje ikke sånn når den henger bak? Ser for meg at det blir så lett at han ikke kommer til å merke det engang...

Om du skroller litt får du opp forskjellige vekter også, de har 2m i 1,3kg, 2,3kg, 3,2kg og 6,1kg i den typen der ihvertfall.

Kjekt å ha en hovedvekt kanskje, på ca 5-10% av hundens vekt, også heller litt andre å slenge på for variasjon.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke trekke noe særlig med hunder som fremdeles vokser. Da blir det kun for tilvenninga sin skyld.

En dalmatiner tåler nok noen kilo. På min hund på 56 kg. bruker jeg 16-26 kg kjetting. Så 1,3 kg på en dalmis er nok veldig lett ja. Har man en sunn voksen hund så gjør det jo ikke noe om det blir litt tungt, så lenge hunden trives med det, og man har en god sele.

Jeg pleier å variere mellom å trekke lette vekter litt lengere økter, og tunge vekter på korte økter, eller for start og stopp trening.

Jeg hadde ikke brukt nomesele selv, som jeg skreiv i en annen tråd så tror jeg det blir litt feil belastning på hunden da tyngden vil bli liggende over krysset på hunden, fordi kjettinga ligger langs bakken. Ville definitivt brukt en sele som har trekkpunkt bak hunden og ikke på krysset. Også er det viktig å bruke litt tau mellom selen og kjettinga. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok ikke jeg kommer til å investere i noen WP-sele, prøver meg iallefall med non-stop selen i første omgang. Det går an å stille på den bak, slik at der båndet festes ikke trenger ligge på krysset, men kommer bak rumpa. Trekkpunktet blir nok noe lavt uansett, vil kanskje presse litt ned på ryggen, men troor ikke det skal bli så ille hvis jeg bruker ca. 3 meter bånd?

Kan 5,7 kg være passe som hovedkjetting, også et par 2,3 kg som ekstravekt etterhvert? Synes det er vanskelig å se for meg hva som er passe å begynne med.

Eller er 5,7 også i letteste laget? evnt. 8,5 kg som hovedkjetting? Eller 6kg?

Han veier omtrent 34 kg nå (ikke så mye muskler, 35-36 når han er i topp form.)

Han skal ikke gå og streve liksom (det gidder han ikke uansett), men bør jo være såpass tungt at det gir litt effekt og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok ikke jeg kommer til å investere i noen WP-sele, prøver meg iallefall med non-stop selen i første omgang. Det går an å stille på den bak, slik at der båndet festes ikke trenger ligge på krysset, men kommer bak rumpa. Trekkpunktet blir nok noe lavt uansett, vil kanskje presse litt ned på ryggen, men troor ikke det skal bli så ille hvis jeg bruker ca. 3 meter bånd?

Jeg vet ikke, men da jeg lagde tråd om det, så fikk jeg beskjed om at jeg måtte ha WP sele til dvergpinscheren min. Og hun er 25 cm over bakken. Så vinkelen er liksom minimal. Samtidig er det jo en drøss med folk som driver med kjettingrekk med nomesele.

Så jeg vet ikke jeg altså. Syns trekkpunktet ser fint ut både på dvergpinscheren min og whippeten (hun bruker non-stop selen), når jeg ser fra siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, men da jeg lagde tråd om det, så fikk jeg beskjed om at jeg måtte ha WP sele til dvergpinscheren min. Og hun er 25 cm over bakken. Så vinkelen er liksom minimal. Samtidig er det jo en drøss med folk som driver med kjettingrekk med nomesele.

Så jeg vet ikke jeg altså. Syns trekkpunktet ser fint ut både på dvergpinscheren min og whippeten (hun bruker non-stop selen), når jeg ser fra siden.

Ja er det jeg ser og, at mange bruker vanlige seler. Så kommer iallefall til å prøve det, skulle det ikke funke overhodet så dropper jeg nok kjetting tror jeg.

DSCN9916.jpg

Den bakerste reimen kan jo gjøres mye større, slik at den ikke legger press bak, samt den bakerste delen kan gjøres lengre, slik at selen sånn sett kan ligge under halen og. Må da funke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at mange bruker nomesele betyr jo ikke at det er den beste måten å gjøre det på. Men man må jo selv finne ut av hva man føler fungerer på sin egen hund.

Det er klart :-) Hadde nok kjøpt en WP-sele eller en annen sele om dette var noe vi kom til å gjøre veldig mye, men jeg er liksom ikke så flink til å gjøre ting fast, så ser for meg at det blir litt en gang imellom dette, orker ikke styret med å spesialbestille en sele helt enda. Men som sagt, prøver det iallefall ut, og blir det noe vi gjør mye, og jeg ser at selen ikke fungerer godt kommer jeg nok til å vurdere en annen sele ja.

Finnes det noen som er billige? Synes WP-seler er så dyre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er jo noe det også, hvor ofte man gjør det. Jeg ser for meg at jeg garantert bestiller til DPen, men venter å ser til whippeten. Der vet jeg liksom ikke hvor aktuelt det er. Er litt flere aktiviteter jeg kan gjøre med henne (rett og slett fordi hun liker mer) :P Og ja, det er kjempe dyrt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kan en pinglepapillon trekke? Klarer ikke se for meg at hun kommer til å være fattet med noe hengende bak som bråker (Det er KRISE om idiotboksen detter ned på bakken liksom). Så for å ikke skremme livsskiten av henne må det være noe som ikke lager lyd.

Tviler på at hun vil trekke uansett da, for hun stopper med en gang det blir litt motstand i båndet. Slik som da langlina ble tung i gjørma på grusen, full stopp :P Vi fikk ikke gjort noe som helst før jeg tok av langlina..

Pinglebikkje... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syens dette så interesant ut for små hunder også. vi som har miniatyrer kan jo ikke bruke de til ¨trekke hverken oss eller pulk eller lignende på tur. og for dachsen er det jo virkelig helsemessig gevins i å holde ryggmuskelatur ved like. dog er dette helt ukjent for meg.

vi har dvergdachser som ligger på ca 5 kg i vekt, går vanlige turer i ulendt terreng, men de har jo aldri trekt noe.

hvor mye vil være forsvarlig å starte med på småturer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taco på 9,5 mnd har forsøkt kjettingtrekk for første gang. Aner ikke vekten på den, men ikke tung.
Hun lurte litt på hva som skranglet bak henne i starten, men etterhvert så tror jeg knapt nok hun merket den hang der bak. 4 km gikk vi, og jeg dro kjettingen i starten og slutten, + at vi hadde en periode midt på turen hvor jeg igjen tok kjettingen, og vi stoppet for litt lek. Virket som om hun syntes det var helt ok

1621729_10151829885296780_1902591430_n.j

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at det er så dyrt er at det spesialsyes til dine hunds mål, for at belastninga skal bli helt riktig. :)

Det går jo eventuelt ann å kjøpe en sele som har ringer på siden, som man kan feste en tråd i på hver side, som møtes bak i kjettinga. Da slipper man at det ligger over krysset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...