Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor kjettingtrekk?


Margrete
 Share

Recommended Posts

Ja, underlaget har mye å si.

Mamma har også fått beskjed om å se an hundene godt idag og imorgen. Se etter evt. stølhet eller stivhet, siden jeg ikke bor med dem. Men det endte med to x5min på hver av dem så var jo ikke akkurat så fryktelig mye egentlig, mer for å bli vant til det. Og så måtte vi jobbe litt med at man ikke tisser og snuser når man jobber :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 311
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

jeg ville tro det var en kombinasjon genetikk og treningsmetode?

Jeg er ikke så svak som Siri, men litt svak er jeg. Så jeg har handlet vektmansjetter

Bruker en type spennbånd for bil - sånn, bare ikke så lang som 2,5 meter: http://biltema.no/no/Bil---MC/Laste-og-Trekke/Feste-og-lastspenner/Spennband-34270/ Har tredd kjettingen inn på båndet og

Posted Images

Jeg tar alltid en liten luftetur med bikkja før trekk. da får han gjort fra seg, og varma litt opp. Når selen er på får han ikke lov å gjøre noe annet enn å gå pent og trekke, og det skjønner de veldig fort. :) Nå tisser han aldri i selen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar alltid en liten luftetur med bikkja før trekk. da får han gjort fra seg, og varma litt opp. Når selen er på får han ikke lov å gjøre noe annet enn å gå pent og trekke, og det skjønner de veldig fort. :) Nå tisser han aldri i selen.

ja.. samme her, jeg selv drive med hundekjøring.. jeg pleie første de slippe løs i løpegård.. for gjøre seg litt før til trening.. sånt mindre tisse..

av og til jeg bare dra trening en gang, merke de ville tisse eller drit midt jobb. men i dekker, de ofte lukt litt og marke del.. jeg prøve si nei, ikke der..!:-P mest for de gutter men tisper er mer flink:-)

nå jeg tenkt prøve med kjetting trekk:-) se om hvordan går, selv aldri prøvde.. ja, har fullt kjetting i huset jeg.. grunn av jeg bruker de til kjetting til hundehus eller oppstalling for hunder når vi er på fjelltur:-)

visst jeg har noe igjen kjetting som ubrukt.. så jeg tenkt prøve se hvordan går:-) kanskje de er mer enkelt enn dekker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de spesielt interesserte så arrangeres det noen nybegunnerkurs i weightpulling litt her og der framover nå. Første er i Østfold, 9. februar, Man finne rmer info bla. på facebook, Norwegian Weight Pull Club. :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg test med kjetting-trekk med ung tispe min Siberian husky... den er alt for lett synes ho... men fin vennlig trening med lyd og slik:-)

post-10493-0-33698700-1359104590_thumb.j

Fart!!

post-10493-0-34623400-1359104782_thumb.j

opp bakken litt tur.. men ho merke ingen noe bak seg..

post-10493-0-27252200-1359104848_thumb.j

fokus litt noe meter..

post-10493-0-88488600-1359104682_thumb.j

fornøydt tur Cola sier det:-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki... jeg bruker jo 200kg trening med 6-8spann.. men bil dekker da de er mer foks.. men kjetting er for lett for dem dessverre.. da må jeg mer vekt på kjetting tenkt jeg, da kort trening 5minutt og slik ja.. jeg bare test med det;-) bare synes de er alt for lett;-) der jeg lære noe nytt;-) neste gang jeg prøver med 5kg.. sist de bare 1-2kg;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt å prøve meg også

Har lest gjennom tråden tidligere, men noe har gått i glemmeboka.

Har en hund på 18kg som er i god form. Sele har jeg. Hva slags vekt starter jeg på og hvor lang tur? Skal han trekke hele tiden? Rolig skritt?

Kan si hva jeg startet med på Chico og Iver, det var ca 3kg og først 5min Chico, så 5 min Iver, så Chico 5 min og så Iver 5 min. Syntes det var en grei start, men har ikke fått gjort noe videre med dem da pga hektisk egen hverdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan si hva jeg startet med på Chico og Iver, det var ca 3kg og først 5min Chico, så 5 min Iver, så Chico 5 min og så Iver 5 min. Syntes det var en grei start, men har ikke fått gjort noe videre med dem da pga hektisk egen hverdag.

Jeg skal bare med en hund, så da må jeg evt trekke kjetting 5 min selv, om jeg skal veksle :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal bare med en hund, så da må jeg evt trekke kjetting 5 min selv, om jeg skal veksle :lol:

Vi legger fra oss kjettingen, går noen minutter en vei, snur og går tilbake, trekker litt igjen, etc. :P Kjedelig, men jeg gidder i alle fall ikke å dra på kjettingen selv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal bare med en hund, så da må jeg evt trekke kjetting 5 min selv, om jeg skal veksle :lol:

Er ikke nødvendig med 5 min pause mellom øktene. En liten pustepause for å slappe litt av i musklene er mer enn nok.

Jeg går 18-20 min i ett strekk også, men da har jeg relativt lett vekt på.

EDIT: Ellers har jeg alltid ryggsekk med, jeg går med hundene opp der jeg pleier å la de trekke, med kjettingen i ryggsekk, og tar den i ryggsekken igjen når de er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pax har fått prøve seg på å trekke kjetting. De første gangene ble det bare 2,2 kg som tilvenning. I dag doblet jeg vekta til 4,4 kg. Det var fortsatt alt for lett på flatmark så det ut til, han ville veldig gjerne trave fort, men jeg vil han skal holde seg i skritt. I oppoverbakke ble det mer passende, men fortsatt ikke særlig tungt. Underlaget var jo ganske lett da. Vi får vel bare prøve oss fram litt :)

IMG_6738_1_zps39a51ab2.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere erfarne trekkhundmennesker linke til seler med riktig utforming til en liten 16-kilos belgerkropp som vil bli like sterk som resten av sonenhundene? Forstår det slik at festepunktet på selen ikke skal være det samme ved trekk av kjetting/pulk som ved f.eks snørekjøring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere erfarne trekkhundmennesker linke til seler med riktig utforming til en liten 16-kilos belgerkropp som vil bli like sterk som resten av sonenhundene? Forstår det slik at festepunktet på selen ikke skal være det samme ved trekk av kjetting/pulk som ved f.eks snørekjøring?

Jeg ville gått for denne, den syes på mål da så den passer uansett hvilken hundetype du har. Også er den utformet for trekkpunkt lavere enn hunden. Utover det så har jeg alltid brukt vanlig nomesele, men jeg bruker langt bånd mellom hunden og det som skal trekkes for og minimere vinkelen og dermed press på krysset. Det er ganske vanlig og bruke nomesele og jeg ser ikke problemet med det, men en pinnesele eller en weightpullsele som ikke ligger på krysset til hunden er enda bedre for arbeidstrekking :)

Nomesele=helt greit

weightpull/pinnesele=opptimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Kennel sin "regulerbar trekksele" til mine to på 7,5 kg og 14 kg fungerer kjempefint. (selv om Lundii synes sele er teit, og å trekke ting er iallefall teit!)

Begge skal få ordentlig weightpullsele fra minipina.com så snart økonomien er enig. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan si hva jeg startet med på Chico og Iver, det var ca 3kg og først 5min Chico, så 5 min Iver, så Chico 5 min og så Iver 5 min. Syntes det var en grei start, men har ikke fått gjort noe videre med dem da pga hektisk egen hverdag.

Hvor store er Chico og Iver? Eine veier 30 kg, lurer litt på hva jeg skal starte med på ham.

Er det noen artikler der ute et sted som handler om temaet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor store er Chico og Iver? Eine veier 30 kg, lurer litt på hva jeg skal starte med på ham.

Er det noen artikler der ute et sted som handler om temaet?

Chico ligger på ca 20-22kg og Iver var 27kg sist jeg veide ham, men da var han ett år. Nå er han to og ganske muskuløs og endel bredere. Vil tippe han ligger like under 30kg nå om jeg skulle gjette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Istedet for å opprette en ny tråd prøver jeg her først. Tenkte å la hunden få begynne å trekke litt kjetting etterhvert (han må først legge seg ut litt så jeg får bestilt en spesialsydd sele han ikke vokser ut av :P )

Jeg tenkte å bestille kombitrekkselen fra Minipina for å bruke den på tur + trekking av meg på ski. MEN; burde jeg bestille WP-selen for å trekke kjetting, eller kan jeg feste tau i ringene på hver side av kombitrekkselen som går bak til kjetting? Er ikke snakk om at han skal trekke mange kilo, ikke mer enn at vi kan gå i vanlig rusletur-tempo når han trekker.

Bilde fra minipina.com så dere ser hvilke ringer jeg mener i siden.

Capella_web.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å kjøpe WP-sele til salukien, før vi begynner trening i vinter. Det er ikke absolutt nødvendig, jeg har gått en del trekk med nomesele på han. Men du skal være obs på vekt på krysset bak på hunden. Med nomesele og kjetting på bakken vil det være en del vertikal kraft nedover, som kan presse på krysset. Motstanden skal være mest mulig horisontal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...