Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet
14 timer siden, 2ne skrev:

Jeg skal visst søke om å være ubrukelig de neste 4 årene jeg, så jeg trenger ikke å stå opp tidlig om morran for å dra på jobb. Høres fett ut, sant? Men hadde jeg hatt et reelt valg, så ville jeg heller stått opp kl. 5 hver dag og gjort nytte for meg. 

Bare for å være en partypooper. Jeg er misunnelig på de av dere som har noe å stå opp for om morran, utover det at man ikke kan ligge å sove hele dagen, og at bikkjene må ut og tisse. 

Veldig stor forståelse for det! Jeg tenker ofte over at jeg er heldig som har en trivelig jobb altså, bare ikke akkurat når jeg ruller ut av senga og kryper til badet mens jeg prøver å ikke tråkke på øyelokkene mine.

Nå plinget mobilen som ligger på kjøkkenet, og Pippin kom løpende. Nå står han og ser på meg mens han sier: ja, har du tenkt å svare på den meldingen eller?

• Svar 3.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Se på den søtsaken da!

Jeg er på vei hjem med valp  Han er bitteliten. Og veldig trøtt. 

Jeg har fått meg ny jobb! I Elverum! 

Posted Images

Skrevet

@*Kat84* :hug::hug:

Sukk, det er så kaos på jobben om dagen. Ingen ansatte får vite noe, flere blir overkjørt fullstendig også tar den ansvarlige seg ferie i to uker fordi "jeg ser ikke helt problemet" når de ansatte vil ha et oppvaskmøte så alle får samme informasjon og ikke er helt uvitende.  Pdd er det fem av åtte faste ansatte som ønsker/vurderer å slutte..  Og de ser ikke problemet 

:huh:

Nei bare jeg får operert beinet er det takk og farvel. Hadde jeg ikke gått på aap og ventet på operasjon hadde jeg slutta for lenge siden.

Skrevet
1 minutt siden, AnkiogBonita skrev:

Middagen i ovnen :) og venter på at hestesport skal begynne på tv :)

Huh?? *ninja*

Skrevet
Akkurat nå, AnkiogBonita skrev:

Sprangdelen på TV2 Sportskanalen nå :) 

Søren, har ikke den heller tror jeg :lol: Men takk for svar

Skrevet
Akkurat nå, tutle skrev:

Søren, har ikke den heller tror jeg :lol: Men takk for svar

Er en gratiskanal fra TV2 så kan jo hende du har den :) Er også sending 19.45 der ifølge sendeplanen deres.

Skrevet
1 minutt siden, AnkiogBonita skrev:

Er en gratiskanal fra TV2 så kan jo hende du har den :) Er også sending 19.45 der ifølge sendeplanen deres.

Nei, den har vi ikke.. kjedelig :P 

Guest Klematis
Skrevet

Da var HD/AD røntgen unnagjort. De kunne ikke se noe galt på bildene,så får vi håpe at NKK er enige i det. 

Skrevet

Hjemme etter blåbærtur, så mye stor og fin bær rett utenfor døra! Men for å plukke effektivt må jeg tilbake uten Uno Utålmodig :P Nå ligger han fornøyd ved siden av meg og tygger bøffelhorn.

IMG_1264.JPG

• Like 3
Skrevet

Hjemme fra jobb. Sendte pappa bort for å slippe ut hundene i hagen midt på dagen, da åtte timer nok kunne bli litt lenge for lillemor å holde seg. Helt stille når jeg kom inn døra, pappa hadde nemlig tatt med seg Freya :P 

Jeg trives i jobben min jeg (i alle fall vanligvis, men er noen faktorer som er litt demotiverende for tiden), men jeg trives definitivt ikke med å stå opp før klokka sju... :yawn: 

Skrevet

Nå kommer snart noen forbi som jeg skal sitte på med til et møte, og jeg har glemt å spise noe siden frokost! :shocked: Blir sulten på det møtet tror jeg.

Skrevet
4 minutter siden, Frida og fuglehundene skrev:

Fy faeeeeen!!!! Huseieren min låste seg nettopp inn hos meg uten tillatelse!! Fy flate, jeg vil vekk så fort som mulig :(

Hva i alle dager... Utrolig guffent for da kan man jo lure på om det har skjedd før. Hva for ei unnskyldning hadde husvert?

Skrevet
9 minutter siden, AnkiogBonita skrev:

Hva i alle dager... Utrolig guffent for da kan man jo lure på om det har skjedd før. Hva for ei unnskyldning hadde husvert?

Hun vil ta bilder, jeg skal flytte 1. september(hun har fortsatt ikke tatt inn post eller oppsigelsen, det er 5,5 uke siden jeg la det i postkassa, men sendte sms samme dag). Hun spurte før helga om hun kunne ta bilder. Jeg svarte at det er lettere om jeg gjør det selv, med tanke på null lagringsplass og at det er mye jobb å rydde/vaske så det må planlegges og jeg må ha god tid. Jeg vil ikke at det skal se dårlig ut på bilder med mine ting. Visning er noe annet, da ligger ikke bildene av "rotet" på nett. Hun sender mld og lurer på om de kan komme ned i dag (hun må alltid ha med seg noen), jeg sier det ikke passer og at hun kan ta bilder etter 1. september. Så banker det på døra. Jeg får litt panikk, for jeg liker ikke slike situasjoner. De banker på i ca ett min, så hører jeg de åpner døra. Hun gjemmer seg bak døra og kjæresten står i døra. Han kjefter meg ned og er nedlatende og frekk, og sier de MÅ få tatt bilder, og om vi ikke lager enn ny avtale bare kommer de og låser seg inn. Jeg er helt skjelven og uvel...

Skrevet

@*Kat84*:hug:

Oslo-soniser: Noen som kan anbefale et bra spisested i hovedstaden? Med variert meny, da vi har litt forskjellige ønsker for middagen :)

Skrevet
11 minutter siden, Frida og fuglehundene skrev:

Hun vil ta bilder, jeg skal flytte 1. september(hun har fortsatt ikke tatt inn post eller oppsigelsen, det er 5,5 uke siden jeg la det i postkassa, men sendte sms samme dag). Hun spurte før helga om hun kunne ta bilder. Jeg svarte at det er lettere om jeg gjør det selv, med tanke på null lagringsplass og at det er mye jobb å rydde/vaske så det må planlegges og jeg må ha god tid. Jeg vil ikke at det skal se dårlig ut på bilder med mine ting. Visning er noe annet, da ligger ikke bildene av "rotet" på nett. Hun sender mld og lurer på om de kan komme ned i dag (hun må alltid ha med seg noen), jeg sier det ikke passer og at hun kan ta bilder etter 1. september. Så banker det på døra. Jeg får litt panikk, for jeg liker ikke slike situasjoner. De banker på i ca ett min, så hører jeg de åpner døra. Hun gjemmer seg bak døra og kjæresten står i døra. Han kjefter meg ned og er nedlatende og frekk, og sier de MÅ få tatt bilder, og om vi ikke lager enn ny avtale bare kommer de og låser seg inn. Jeg er helt skjelven og uvel...

gu så ekkelt. 

Gamle huseieren min låste seg inn som han ville. Fikk virkelig nok da han begynte å nekte å betale meg depositumet, og mente jeg ikke hadde betalt siste husleia. Da klikket jeg. var glad for at jeg skulle levere nøklene da så jeg slapp så mye mer han å gjøre. Fikk heldigvis pengene. Men like vel..

Skrevet
2 minutter siden, Snoffe skrev:

gu så ekkelt. 

Gamle huseieren min låste seg inn som han ville. Fikk virkelig nok da han begynte å nekte å betale meg depositumet, og mente jeg ikke hadde betalt siste husleia. Da klikket jeg. var glad for at jeg skulle levere nøklene da så jeg slapp så mye mer han å gjøre. Fikk heldigvis pengene. Men like vel..

Ja, det ble plutselig en veldig kjip dag. Og jeg er så lite tøff når det kommer til sånt, så jeg er helt skjelven og gråter nå. Det er så ekkelt. Ekstra ekkelt at dyrene mine er hjemme når jeg er på jobb, det liker jeg ikke når de bare låser seg inn slik.

Skrevet
24 minutter siden, Frida og fuglehundene skrev:

Jeg kan jo egentlig skjønne at de vil få tatt bilder før 1. september slik at de kanskje kan få nye leietakere så fort som mulig etter at du har flyttet. De har like vel ikke noe med å komme inn til deg uten avtale. Det er jo uhørt. For din egen del burde du vel bare lage en avtale om at de får kommet og tatt bilder? 

• Like 1
Skrevet
Akkurat nå, Siri skrev:

Jeg kan jo egentlig skjønne at de vil få tatt bilder før 1. september slik at de kanskje kan få nye leietakere så fort som mulig etter at du har flyttet. De har like vel ikke noe med å komme inn til deg uten avtale. Det er jo uhørt. For din egen del burde du vel bare lage en avtale om at de får kommet og tatt bilder? 

Det hører med til historien at hun har vært ugrei siden hun tok over huset (nappet ut internetten min så jeg måtte skaffe både det og TV, noe jeg egentlig har i leia), og at jeg har tatt bilder for de, jeg holdt på lenge og ryddet ting inn og ut av rom så det skulle se pent ut osv. Da fikk jeg klage på at det sto ETT par sko på gulvet og at et håndkle hang på halv tolv osv. Altså, jeg bor her og har null oppbevaringsplass, altjeg har må stå her. Om de skal ta bilder selv er det enda mer jobb for de, for jeg rekker ikke å rydde og vaske før de kommer, da må de gjøre det selv. Men de skal få ta bilder, for jeg flytter før helga. Snill, ny husvert lar meg få komme nå så fort som mulig :)

• Like 8
Skrevet
26 minutter siden, Frida og fuglehundene skrev:

Ja, det ble plutselig en veldig kjip dag. Og jeg er så lite tøff når det kommer til sånt, så jeg er helt skjelven og gråter nå. Det er så ekkelt. Ekstra ekkelt at dyrene mine er hjemme når jeg er på jobb, det liker jeg ikke når de bare låser seg inn slik.

Jeg er sånn jeg også, tåler dårlig at folk holder på på den måten. :console:

Vi har nettopp spist deilig laksemiddag med agurksalat :drool: Om en stund så skal jeg på tur med mamma og hennes hund. Blir godt for gutta krutt å strekke litt på beina. Casper har i hvertfall veldig lyst til det! Håper at folk flest holder seg hjemme når vi skal på tur :aww: 

Skrevet

Så ****** surt og kaldt! Det er forresten da man finner ut hvor lenge valpen klarer å holde seg, for ikke søren om hun går ned på plena når det regner og blåser om hun ikke absolutt må :lol: Men nå skal vi gå og hente Freya, så da blir det vel. Skru på varmepumpa før vi går da...

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
    • Tusen takk for utfyllende svar! Det er absolutt slitsomt ja.. Burde selvsagt lagt til at han er røntget og resultatene viste plettfri både AD og HD. Vi fikk i tillegg tatt et pr ekstra bilder av ryggen hans da han har hatt noe smerter i ryggen ila året, men heller ingen avvikende resultat der. Skal sies at veterinærene som har sett på han når har har hatt vondt i ryggen (ved to anledninger) kan ikke finne noe ved kontroll og de mener det kan være muskulært. Så absolutt ikke umulig at en fysioterapeut hadde vært hensiktsmessig mtp akkurat det.  Men for å gi litt mer utfyllende kontekst så skjer ikke disse utbruddene i forbindelse med noe som skulle utløse noe smerter og dermed utløse utbrudd. Som regel så kommer det i etterkant av at han har rullet i snø/gress feks, eller at vi har måttet begrense han mye, mye kort bånd. Eller hvis vi «maser» på han eller krever noe av han, gå pent og ikke dra feks. Så det lille vi ser av et mønster er at det henger sammen med stress eller frustrasjon, og overtenning. Å vi har lite tro på at han gjør det fordi det er en form for lek for han, fordi det aldri ender positivt for verken han eller oss. Han vinner aldri disse kranglene, men det gjør ikke vi heller..🥲 For å svare litt på punktene du spør om (setter stor pris på at det spørres, da vi ofte opplever at folk antar at vi er problemet og gjør alt feil, uten å spørre) 1. røntgen er tatt, og kontakte fysioterapeut er ikke en dum ide.  2.riktig og nok aktivitet synes jeg også vi har godt dekket. Han får 3 turer om dagen, en kort på morgenen og en på kvelden (ca 30 min) i tillegg til en lengre tur på 45-75 min etter arbeidstid. Vi bor for tiden i leilighet i Oslo så å lufteturene skjer i bånd. I tillegg er vi ofte i skogen og på privat hundejorde der han få løpe løst. 3. munnkurv og grime har vi også kjøpt ja, å på kurset vi gikk rett før jul fikk vi hjelp til innlæring av disse. Munnkurven har vi skjønt at er litt for liten så den har blitt tilsidesatt. Og grime øver vi fortsatt på, men den blir også et stressmoment for han og han klikker ofte både av å ha den på og få den av. Så vi har ikke kommet så langt at vi kan gå tur med den enda, da det ender mer manisk graving for å få den av, til tross for at vi prver å flytte fokuset hans fremover. Men vi håper å få den bedre til etterhvert. 4. Har vært i kontakt med oppdretter ang dette å til tross for å ha drevet oppdrett i 25år så har heller ikke hun hørt om denne oppførselen. Foreldre er helt fine. De søsknene vi vet om er ikke utenfor «normalen» av unghund oppførsel. 5. Mulig vårt neste steg igjen blir å kontakte en adferdskonsulent ja, som er spesialisert innenfor mer adferd enn trening. For som sagt så har vi forsøkt å trene dette bort på forskjellige måter uten å nå frem. Trenger nok noen som kan evaluere hele han og mønstrene hans, å det er det vi har trodd vi har fått tidligere. Men som regel er det en og en time, å om han ikke klikker ila den timen så får man heller ikke sett problemet. Å da er vi ofte like langt, å ender med å bli fortalt treningsmetoder vi kan prøve men som overhodet ikke fungerer når han tipper, å dermed blir et større stressmoment for han.    Vi holder til i Oslo nå men flytter til Nes i mai. Instruktørene vi har hatt på besøk er en vi fikk anbefalt fra oppdretter, fra Hamar. En dame fra hundeskolen som holdt valpekurset, Norges hundeskole. Og en vi fikk anbefalt, frøken dognanny.  Vi var ikke missfornøyde med noen av disse men har forstått at de kanskje ikke har den rette kunnskapen for vårt problem..
    • Dette høres slitsomt ut for dere! som du sier, dette er ikke normalt, ikke for noen raser, jeg håper dere kan få hjelp. Bra du nevner at dere har vært til veterinær. Er han røntget? Jeg ville også fått besøk av en hundefysio som kan sjekke muskulaturen, de har ofte bedre kompetanse på muskulære problemer. Kan jeg spørre hvilke instruktører dere har hatt inne og hvilken kompetanse de har? Hvor i landet bor dere? Det er stort spenn i kompetanse og metoder. Jeg stoler på de fleste jeg kjenner til som er listet på https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund, men der er det også variasjon i kompetanse. Et annet spørsmål er om dere har hatt inn instruktører som hovedsaklig driver med hundetrening, eller om dere har hatt inn hundetrenere med fokus og kompetanse på adferd. For noen er det stor overlapp, mens andre er det skille. Er det standard eller jaktgolden? Har du snakket med oppdretter? Hvordan er mentalitet på foreldre og søsken? Erfaringsmessig er det uansett dumt å vente på at en hund skal "vokse av seg" noe som helst av problemer. En del adferd må man riktignok bare forebygge og "holde ut", men jo mer en hund får "øvd" seg på adferd, jo bedre sitter den. Ting jeg ville sjekket ut/prøvd. 1. Fysioterapeut. Rønting av hofter og albuer hvis dette ikke er gjort enda. 2. Nok og "riktig" aktivisering. Utelukke ballkasting og annen jaktlek som kan forhøyd stress. Mentale oppgaver som søk, trening av triks og lydighet i korte økter hver dag, og nok fysisk aktivitet. Minst 1-2 timer tur med snusing og varierende tempo daglig. 3. Lære inn å ha på munnkurv med positive metoder og bruke den på tur. Eventuelt også grime. 4. Snakk med oppdretter, om de kan være til hjelp og kan si noe mer om foreldre og søsken. 5. Finne riktig hundetrener. Det kan dessverre være en krevende oppgave. Men jeg har enda en del kontaktnettverk hvis du oppgir hvor i landet du bor.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...