Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet (endret)

Du tar kontakt med hver enkelt publikasjon og hører. :aww:  Det er superpraktisk, faktisk...

Nå er ikke jeg journalist da, og selv om jeg har hatt journalistiske fag tror jeg neppe jeg stiller langt fremme i køen der. Har ikke kamera engang! Edit: Så jeg er frilans på andre områder som innebærer tekstskriving!

-------------------------------------

Før i år har da bikkja fått påvist allergi, hatt ørten besøk til dyrlege med ørebetennelser og ymse fremmedlegemer i magen (les: tau). Det var ikke nok tenkte'n og bestemte seg for å kaste opp blod. Var jo tross alt èn hel uke siden han var hos veterinæren sist!

Endret av Tommy
  • Svar 3.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kjapt innpå - huset er solgt! Helgegjesten kom akkurat inn døra, rett etter at jeg og megler avsluttet handelen, så mer info senere. Det ble til under takst, med bare en som bød, men vi fikk halt litt

Nå er jeg himla glad!  Minien min har ikke PL på den måten som ble mistenkt. Hun har vært hos vet. høgskolen i hele dag, og konklusjonen er; korsbåndsskade på venstre bakbein som gjør at kneskåla luks

Har vært på en vannvittig flott tur i dag, se så fin utsikt vi hadde!

Posted Images

Guest lijenta
Skrevet

Men legen klemte og trykka her og der, burde man ikke kjent det da? 

Neida og få steiner bråker mest sa dem før i tiden

Skrevet (endret)

Ok! Får bare vente og se om det skjer igjen da :) 

Jeg ville bestilt en legetime og fått henvisning til ultralyd.. Hvis det er gallestein kan det PLUTSELIG bli VELDIG vondt, og jeg synes da det var greit å "være i systemet med en diagnose" slik at en operasjon kunne bli utført raskt. 

Ehm. Beklager om jeg kanskje krisemaksimerte litt. Det var ikke meningen å høres så dramatisk ut som det antakelig kunne se ut som :P Men det kan være greit å utelukke, for gallestein er ikke digg :P

Endret av Annegru
Skrevet (endret)

når du kjører fra Oppdal, så er du på E6 da :P

Jamen som 2ne sa, så kjører man bare et stykke på E6 før man tar av og kjører litt ymse veger - og kommer inn på E6 igjen mye lenger sør (sånn ca ved Ringebu - man kommer over fra Venabygdsfjellet :)). 

Nå skal jeg finne meg middag på Kiwi. Når jeg flytter, må jeg lære meg å planlegge og handle inn stort ofte, da har jeg IKKE bare 3 km til nærmeste matbutikk.

Sånn sett er det ganske greit å bo langt unna folk - man MÅ liksom planlegge innkjøpene sine, og det er gjerne sånt man sparer penger på også :D. 

hmm ok.. Da vet jeg jo hvorfor, selv om det er ulogisk å hoppe over et tall :P

Jeg bor i vegnummer 100... vi er 3 husstander langs vegen vår :lol:

Endret av Siri
  • Like 1
Skrevet

Men legen klemte og trykka her og der, burde man ikke kjent det da? 

Vet ikke egentlig? Husker ikke. Kommer vel an på hvor steinen er. Men får du gulaktig eller hvitaktig avføring så er det ikke så mye å lure på.  Men, er ikke sikkert det kommer tilbake da. :)

Skrevet

Er det der du studerer? Var på Ansa Vet fagseminar i helga der. :)  Men mener vel kanskje å huske at det var Polen du studererte I?  Wroclaw? :)

Wroclaw ja ;)  

Var det gøy? :)  Hadde egentlig lyst å dra i år også, men synes det blir litt mye av de samme temaene og personene som foreleser år etter år :P 

Skrevet

Jeg ville bestilt en legetime og fått henvisning til ultralyd.. Hvis det er gallestein kan det PLUTSELIG bli VELDIG vondt, og jeg synes da det var greit å "være i systemet med en diagnose" slik at en operasjon kunne bli utført raskt. 

Ehm. Beklager om jeg kanskje krisemaksimerte litt. Det var ikke meningen å høres så dramatisk ut som det antakelig kunne se ut som :P Men det kan være greit å utelukke, for gallestein er ikke digg :P

:lol: Skjønner at det ikke er noe å trakte etter! :lol: 

Vet ikke egentlig? Husker ikke. Kommer vel an på hvor steinen er. Men får du gulaktig eller hvitaktig avføring så er det ikke så mye å lure på.  Men, er ikke sikkert det kommer tilbake da. :)

Satser egentlig på at det bare var noe muskulært jeg. Får bare se an! :)

• Like 1
Skrevet

Akkurat nå prøver jeg å finne ut om det er mulig å få leid båt og fiskeutstyr her. Pappa og damen kommer til helga og det hadde vært kjekt å funnet på noe sånt sammen med dem :) 

Skrevet

Nå er ikke jeg journalist da, og selv om jeg har hatt journalistiske fag tror jeg neppe jeg stiller langt fremme i køen der. Har ikke kamera engang! Edit: Så jeg er frilans på andre områder som innebærer tekstskriving!

-------------------------------------

Før i år har da bikkja fått påvist allergi, hatt ørten besøk til dyrlege med ørebetennelser og ymse fremmedlegemer i magen (les: tau). Det var ikke nok tenkte'n og bestemte seg for å kaste opp blod. Var jo tross alt èn hel uke siden han var hos veterinæren sist!

Ikke vær så sikker på det, jeg har nemlig klokkertro på at Nasjonens Øye tar i mot dine innlegg med stor entusiasme!

(Også til det siste, stakkars voffen! (og minst lommeboken din)). Forhåpentligvis bare sår hals eller en annen bagatell!

Skrevet

Du vet du bor sammen med en fotballnerd, når fyren blir på jobb to timer ekstra, for å se landskamp før han kan dra hjem... :P

Men i morra er det hans tur til å ha Nico alene hele dagen. Jeg gleder meg :aww:

Skrevet

Vi hadde en skikkelig luftig tur i dag, nesten litt for luftig etter min smak :o
Jeg ble "advart" mot at det var veldig smalt og bratt med tanke på hundene, men tenkte at de sikkert overdrev :P
Det var faktisk værre enn det ser ut som på filmen..

Men på toppen ble vi belønnet med en flott utsikt :)

12108848_10153581303215225_487838601634920151013_143536.jpg

• Like 13
Skrevet

Sånn sett er det ganske greit å bo langt unna folk - man MÅ liksom planlegge innkjøpene sine, og det er gjerne sånt man sparer penger på også :D. 

Jeg bor i vegnummer 100... vi er 3 husstander langs vegen vår :lol:

Også gleder jeg meg til en normalisert økonomi, som muliggjør storhandling - framfor nå som jeg får utbetalt litt annen hver uke og må velge om jeg skal ha det eller det. Det føles enklere å storhandle om en får en stor pott på en gang.

Kanskje de har samme system på din vei som hos pappa? Han bor i 142, og bor 1420 meter inn i veien fra krysset, så det skal hjelpe ambulanse og andre utrykningsfartøy å finne fram. Vel, da håper jeg de sitter og teller meter, ikke hus - for de må kjøre pokker så langt om de tror de skal forbi 141 hus først... Da er dem vel ratt i neste kommune, eller den bortenfor der igjen :P

Skrevet

Wroclaw ja ;)  

Var det gøy? :)  Hadde egentlig lyst å dra i år også, men synes det blir litt mye av de samme temaene og personene som foreleser år etter år :P 

Må innrømme at min egen deltagelse på det faglige var ganske tynn. Jeg sitter i hovedstyret til DNV S som representant fra Adamstua, og vi hadde styremøte omtrent hele lørdagen og reiste hjem tidlig søndag. Fikk bare med meg foredraget til Per Bye lørdag morgen. Og så var vi med på middag og fest lørdag kveld, det var veldig (litt for) ålreit! :) Men skjønner hva du mener, blir fort mye likt. Du får vurdere DNV S sitt opplegg i Kosiche til våren! :) Det tror jeg blir veldig bra. :)

Skrevet

kidden sov lenge i dag og våknet med et skrik i mens jeg var på do. Før jeg rakk å reise meg hørte jeg hunder som dundret opp trappa, og før jeg rakk komme opp var han i ferd med å bli grundig trøstet av to hunder som omtrent konkurrerte om å slikke han opp. 

Bikkjer ass :wub: 

Det er SÅ verdt all jobben med de å se hvor mye glede poden har av dem . 

• Like 8
Skrevet (endret)

Vi hadde en skikkelig luftig tur i dag, nesten litt for luftig etter min smak :o
Jeg ble "advart" mot at det var veldig smalt og bratt med tanke på hundene, men tenkte at de sikkert overdrev :P
Det var faktisk værre enn det ser ut som på filmen..

Men på toppen ble vi belønnet med en flott utsikt

12108848_10153581303215225_487838601634920151013_143536.jpg

Åh så fint!! Fikk litt høydeskrekk av videoen, men bildene var flotte og en berner hørte definitivt hjemme der oppe, trangt eller ei!

Wednesday: KRISEMAKSIMER tvert!! Du holder på å dø!! panic.gif Hvilke smerter du skal dø i! Det føles som om innvollene dine blir dratt ut og ut av nesa kommer det gul gørr som lukter død og forråtnelse! Nei, her er det nok bare å få sørget for at barna får ett godt sted å bo, skrive testamente og si opp leiekontrakt!

Endret av Margrete
  • Like 3
Skrevet

Fatter ikke at det er mulig å ha for god tid om morgenen. :aww: *slå ihjel tid* Hunder er luftet, jeg er dusjet, mann og barn er dyttet ut døra. Det var litt krise at ikke mamma skulle sitte i bil i dag da. Fikk ikke lov til å ta buss tenk. :( Tenk å være to år, livet er jammen ikke så lett da heller gitt. 

Gruer meg til dagen i dag, så da går den vel bra. Eller no. :aww: 

Skrevet

Det fine med å ha kortklippet puddel og litt kjølig soverom, er at puddelen vil sove under dyna - og vips, der hadde jeg en varmeflaske :heart: 

Winter is coming. Uten tvil. Jeg håpet vi hoppet over den i år jeg :aww: 

Skrevet

God morgen- og ja jeg har bestemt at det er en GOD MORGEN. Basta.

Prima er svært våken, og jeg jobber med saken. Vi skal gå tur, jeg skal jobbe hjemmefra, så tusle på jobb, så etterpå tusle hjem, så tusle bikkja, så tusle i seng. Men en fin dag skal det bli!

• Like 2
Skrevet

Må innrømme at min egen deltagelse på det faglige var ganske tynn. Jeg sitter i hovedstyret til DNV S som representant fra Adamstua, og vi hadde styremøte omtrent hele lørdagen og reiste hjem tidlig søndag. Fikk bare med meg foredraget til Per Bye lørdag morgen. Og så var vi med på middag og fest lørdag kveld, det var veldig (litt for) ålreit! :) Men skjønner hva du mener, blir fort mye likt. Du får vurdere DNV S sitt opplegg i Kosiche til våren! :) Det tror jeg blir veldig bra. :)

ahh, da møtte du vel både Benedicte og Elisabeth herfra da :) 

Ja, det skal vurderes om jeg får plassert bort bikkja :) 

Skrevet

Også gleder jeg meg til en normalisert økonomi, som muliggjør storhandling - framfor nå som jeg får utbetalt litt annen hver uke og må velge om jeg skal ha det eller det. Det føles enklere å storhandle om en får en stor pott på en gang.

Kanskje de har samme system på din vei som hos pappa? Han bor i 142, og bor 1420 meter inn i veien fra krysset, så det skal hjelpe ambulanse og andre utrykningsfartøy å finne fram. Vel, da håper jeg de sitter og teller meter, ikke hus - for de må kjøre pokker så langt om de tror de skal forbi 141 hus først... Da er dem vel ratt i neste kommune, eller den bortenfor der igjen :P

Ja, det er greit å kunne handle det man trenger uten å måtte velge det ene eller det andre egentlig :)

Hehhee, jepp - er nok samme nummersystem her også - jeg bor ganske nøyaktig 1000 m fra vegkrysset :) 

Winter is coming. Uten tvil. Jeg håpet vi hoppet over den i år jeg :aww: 

Beklager å måtte meddele at jeg IKKE har fått noen wibber som sier at vi skal hoppe over vinteren i år heller... :aww:

Skal jeg straks ha fagmøte hvor vi skal diskutere strategier for håndtering av masser i Åkersvika som er smittet av en sykdomsorganisme som vi ikke ønsker å spre videre rundt omkring... 

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg har kjøpt nye håndklær, nytt sengetøy, nødklær og et par mer brukbare klespakker fra Finn, men mange av de såkalt berikede klærne er helt unike og har høy affeksjonsverdi. Bl.a. den nevnte singletten, som var det første fairtrade sertifiserte plagget jeg fant. Original Max Havelaar, fra før de byttet navn til Fairtrade. Den kostet omtrent 250 kr for tjue år siden og har trofast holdt stand gjennom hver eneste sommer siden. Med alt arbeidet jeg har lagt ned i den nå, så er Gucci fast fashion for tacky træsh hoes til sammenlikning.  Fordi jeg har vært en så etisk bevisst shopper og bygget en garderobe jeg kunne gå moralsk rakrygget i, så er det ikke bare, bare for meg å handle nytt. Favorittbutikken Libe er nedlagt, og jeg liker ikke kolleksjonene de gode merkene (som Komodo og Monkee Genes) har for øyeblikket. Nudie har heldigvis jeans jeg liker, men utover dem ser det svart ut. Derfor velger jeg redde det som reddes kan.  Alt av ulltøy må byttes fordi proteinfibre går bokstavelig talt i oppløsning i høy pH. Ikke bare undertøy som ikke er så farlig hvordan ser ut, men affeksjonsverdi Komodo blazer, kåpe, skjerf og lue, kjole, skjørt og flere bukser. Det er virkelig en smerte å vente på plagg jeg vil ha fra de merkene jeg liker. Trendene for tiden faller ikke i smak. Nøstebarn har fortsatt de samme plaggene de alltid har hatt, men er selvsagt utsolgt for de riktige fargene.  Jeg drar det antakelig så langt at jeg demonterer en jakke vevd og sydd i Sverige, fra et svensk merke som gikk konkurs og ikke lenger tilbyr noe nytt, for å unngå skade elgskinnet på utsiden mens jeg renser innsiden.  ..ikledd pølsedrakt fra Biltema, fordi jeg ikke hadde nevneverdig lyst til å legge penger i kassa til noen såkalt grønn butikk da jeg trengte emergency beskyttelse mot klima etter den fanatiske grønnskallen fra den sekterisk klorofyllkommunistiske kloakken av ruspsykotisk økolååågiske fotsoldater fra MDG beriket både garderoben min og miljøet med det ufortynnede insektsmiddelet sitt. Biltema klær med pølsemotiv på var det mest aggressive motsvaret jeg kunne finne som traumeterapi. Made in China av helt ny polyester, fraktet fossilt fra andre siden av planeten og med bilder av svinekjøtt på. Jeg slo til og det føltes bra.     
    • Er det ikke bedre å kaste klærne og kjøpe nye, det burde dekkes av innboforsikringen? Litt jobb, men føles tryggere likevel?
    • Det hjelper også å legge den i glovarmt vann etter vask, for å drepe mikroorganismene før du tørker den hurtig et varmt sted med god ventilasjon. De formerer seg lett under tørkeprosessen om du ikke har kverket dem skikkelig. Vaskemiddel hjelper bare med å få hardføre mikroorganismer delvis ut av stoffet, det dreper dem ikke, mange blir sittende igjen, og vannet i maskinen holder ikke 60° lenge nok. 
    • Vi er stadig opptatt med konsekvensene av å ikke ha skaffet boligalarm i tide. Jeg oppdaget som sagt at det var noe galt med tekstilene. Både fordi jeg nær klødde til blods og det sved og stakk intenst i huden av klær og spesielt håndklær, men også fordi de produserte et merkelig slags silikonisfisert skum da jeg ville skylle hva jeg trodde var bly fra blypastaen i vannrørene ut med omvendt osmose renset vann. Det var en lang prosess med ymse kjemikalier og lange samtaler med Grok for å identifisere stoffet som Karate Zeon 5 CS. Insecticidet inneholder 5% lambda-cyhalothrin, i lipid emulsjon inni mikrokapsler av polyuretea, i surfaktant. De såkalte fyllstoffene utgjør 95% av produktet, som skal blandes 10-30 mL med 20-100L vann før bruk. ...på planter. Det oppgis å være såkalt vannfast 24t etter sprøyting, noe jeg kan signere på at det er.  Vannfast og vannavstøtende og dundre meg potte lufttett. En video av et par favorittjeans før rens:  https://photos.app.goo.gl/BVPCtf7cAqZAckvx5 Boblene på slutten der kom ut av enden på buksebenet nedi bøtta, ikke gjennom stoffet. Prosessen med å få dette plantevernmiddelet UT av tekstiler innebærer å måtte knuse mikrokapslene for å gjøre virkestoffet tilgjengelig for hydrolyse med base. Jeg valgte sentrifugering for å knuse, som fungerte utmerket. Halveringstid for virkestoffet er 7 dager i pH 9 ved standard trykk og temperatur, i ren vannløsning. Når stoffet sitter inni tekstilfibre, omgitt av 95% fyllstoff.. En må opp i pH og temperatur, og en må ha noe som lokker det lipofile virkestoffet ut av sofaen på gutterommet for å øke sannsynligjeten for et vellykket møte med OH-. De to molekylene ville bare scrollet forbi hverandre på datingapps uten litt hjelp. Det har gått mange 5L kanner salmiakk og grønnsåpe, noen kanner Biltema Grovrens, Ovn- og Grillrens, isopropanol, rødsprit og Vanish OxyAction til soaking i døgn. Å bevege tekstilene nevneverdig during soak har vært uaktuelt pga gassene. Jeg har vært så heldig å få supplere teoretisk kjemikunnskap med praktisk erfaring med bl.a. HCN og kan fortelle at tekstiler dynket i ufortynnet Karate Zeon 5 C, bløtlagt i pH 13-14, de vil produsere forholdsvis mye HCN, så å åpne en lukket beholder som har stått i to døgn - lukket for å hindre pH i å synke ved fordampning av ammoniakk eller bufring med karbonsyre fra opptak av CO2 fra luften - å åpne en sånn beholder uten å ha et ordentlig avtrekksskap krever at en forstår seg på molekylvekt i gassblandinger og legger seg flat, om en ikke har dykkeutstyr.  Steg 1 og 2 i prosessen var forholdsvis smooth sailing. Et illustrasjonsfoto tatt før en lunsjpause: Så, etter å ha knust kapslene og hydrolisert det kraftig lipofile virkestoffet til mer vannløselige produkter, så får en lære om mikroplast.  Det hvite er ikke såpe, det er mikrokapsel debris fra en liten singlet oppi den bøtta. Mikrokapselrestene begynner ikke slippe tekstilen før etter at virkestoffet er brutt ned. De er lagd av samme materiale som deler av elastanfibre. Gummi'ish, med trykk på ish. De er ikke hydrofile, men har heller ingen affinitet til annet enn elastan og polyamid av hva jeg har sett så langt, og flyter opp i vann når de løsner fra tekstilene. Mengdene...  Uten å overdrive, det har antakelig gått mer enn et tonn varmtvann til å skylle debris ut av den ene singletten i den bøtta på bildet. Den er _nesten_ ren nå. Tidkrevende, fordi den må tørke mellom, da svulmede bomullsfibre holder mer mikroplast fanget enn tørre fibre gjør. Vaskemaskin er lite hjelpsom fordi den tømmer nedover, og plastgugga blir liggende igjen oppå plagget. Vi har holdt på i flere uker nå. Rinse, repeat.  Edeward er drittlei og deprimert. Han er sjalu på tekstiler og bøtter og vann og har henfalt til å rive av seg pelsen i mangel på bedre å ta seg til, fordi han pga pelsstellet på rasen har fått for seg at jeg liker ham bedre uten pels, så han gnager og river den ut for å komme ovenpå i konkurransen mot bøtter og vann og klær. Dette er hans eget verk.  På den positive siden ser han nå på bading med helt nye øyne. Når nødhjelpsarbeidet for å redde unike klesplagg med høy affekskonsverdi innimellom ryddes bort er det endelig hans tur til å få min oppmerksomhet og kjærlighet, og vask av skjegg og bart har blitt mye lettere og krever lavere kompensasjon enn tidligere.  For øyeblikket er han utålmodig, fordi han vet jeg har kjøpt burgere og pølser fra K9 Hundesenter i dag, og han aner at jeg har planlagt noe med de burgerne.     
    • Putt den i en vaskepose i vaskemaskina, og så heng den til tørk et litt varmt sted så den tørker raskt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...