Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Akkurat nå er jeg dødsstolt av meg selv! Tok meg i nakken på mandag og fikk skrevet ferdig en oppgave, førte den inn på pc og leverte på tirsdag. Sjekket resultatet nå. 5+ ! :o  Kommentaren er at jeg her snuser på 6ern :D Han skriver ikke helt hva som mangler for en 6er, men jeg tror jeg vet det selv, og uansett - 5+ er mer enn bra nok etter mine krav. :ahappy:  Burde ikke sjekket rett før jeg skal legge meg da, for nå er jeg kjempegira og vil fortsette på neste oppgave og ikke gå å legge meg :lol: 

• Like 21
  • Svar 3.8k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Too late! Jeg overtar dette 1. desember

Hei Sonen, hils på Pelle - pappaen til B-gjengen i Pied Piper

Harly og jeg har debutert i agility 3 i  dag,  feilfritt, 1. plass og cert!  

Posted Images

Skrevet

Åh elsker sånne lørdager hvor tiden bare flyr fordi man koser seg. Har både vært flink idag og støvsugd, vasket Damir og rydda, og kost meg med MC Donaldsmiddag, kakebaking, Diablo 3 og film (Southpaw, anbefales!)

Har så mye baller i luften om dagen så er så deilig når jeg for en gangs skyld klarer å legge ting litt bort og bare ha en fin helg med fyren jeg elsker.

Du veit du koser deg når klokka plutselig er fire på natta (og du er edru [emoji38])

Håper sonen har en finfin natt! :D

Sent fra min SGP521 via Tapatalk

• Like 6
Skrevet (endret)

Akkurat nå er jeg dødsstolt av meg selv! Tok meg i nakken på mandag og fikk skrevet ferdig en oppgave, førte den inn på pc og leverte på tirsdag. Sjekket resultatet nå. 5+ ! :o  Kommentaren er at jeg her snuser på 6ern :D Han skriver ikke helt hva som mangler for en 6er, men jeg tror jeg vet det selv, og uansett - 5+ er mer enn bra nok etter mine krav. :ahappy:  Burde ikke sjekket rett før jeg skal legge meg da, for nå er jeg kjempegira og vil fortsette på neste oppgave og ikke gå å legge meg :lol: 

OH Gratulerer!!!  :ahappy:  *Stolt av liksom-lillesøster* 

Vil har smilie som har stort smil; :D

Endret av Margrete
Skrevet

Jeg liker morgener ganske godt, egentlig. Det jeg derimot ikke liker, er når jeg må stå opp for ikke å vekke Musikeren med hostingen min... :thumbsdown: Nå har forkjølelsen kommet dit at det føles som om jeg hoster opp små biter av lungene mine... Og jeg som ville på skogtur i dag!

Men senere i dag skal jeg ta med lillesøster ut og låne en bil med manuelt gir! Hun har øvelseskjørt masse med automatgir, men har kjørt manuelt én eneste gang for et år siden, så da tenkte jeg å gjøre jobben min som storesøster som nettopp har fylt 25, og ta henne med ut og kjøre. :ahappy:  

Eneste nedturen er at jeg ikke kan ta et glass whisky for halsen nå til frokost... :lol:  

Skrevet
Jeg liker morgener ganske godt, egentlig. Det jeg derimot ikke liker, er når jeg må stå opp for ikke å vekke Musikeren med hostingen min... :thumbsdown: Nå har forkjølelsen kommet dit at det føles som om jeg hoster opp små biter av lungene mine... Og jeg som ville på skogtur i dag!

Men senere i dag skal jeg ta med lillesøster ut og låne en bil med manuelt gir! Hun har øvelseskjørt masse med automatgir, men har kjørt manuelt én eneste gang for et år siden, så da tenkte jeg å gjøre jobben min som storesøster som nettopp har fylt 25, og ta henne med ut og kjøre. :ahappy:  

Eneste nedturen er at jeg ikke kan ta et glass whisky for halsen nå til frokost... :lol:  

Husk at du må ha rett forsikring på bilen. Lykke til og god bedring!!

Skrevet

OH Gratulerer!!!  :ahappy:  *Stolt av liksom-lillesøster* 
Vil har smilie som har stort smil; :D

Tusen takk :ahappy:  (Smilyen virker ikke :( )  Men yey! Takk liksom-storesøster :D 

Kommentaren fra bonden var "var aldri oppe og snusa på 5ere engang jeg". Tror det betyr at han var litt imponert. Kanskje. Eller? :lol: Noen ganger skulle man hatt østerdølstolk. 

Landet litt igjen nå, men skal se om jeg får kasta meg over neste oppgave i kveld etter legging. 

• Like 1
Skrevet

Akkurat nå venter jeg på at eggene skal koke ferdig så jeg kan få en god frokost før tur. Har skypet med storebror og tantebarnet og jeg kjenner jeg gleder meg mer og mer til å se de i neste uke :ahappy:

Er det flere som sliter med visning av smileys fremdeles? Og som mangler nesten alle av dem i menyen? Og er det bare meg eller har det vært veldig stille i AN etter endringene?

• Like 2
Skrevet

Når vi øvelseskjører, er det jeg som regnes som sjåfør, så det er ikke noe problem. :) Takk!

Skrevet

Trenger ikke noen spesiell forsikring for å øvelseskjøre.. Trenger ikke engang å ta bort det vilkåret at alle sjåførene er over 23... Det er ledsageren som regnes som sjåføren, ikke den som øvelseskjører..

Tusen takk :ahappy:  (Smilyen virker ikke [emoji20] )  Men yey! Takk liksom-storesøster [emoji3] 

Kommentaren fra bonden var "var aldri oppe og snusa på 5ere engang jeg". Tror det betyr at han var litt imponert. Kanskje. Eller? :lol: Noen ganger skulle man hatt østerdølstolk. 

Landet litt igjen nå, men skal se om jeg får kasta meg over neste oppgave i kveld etter legging. 

Tror du kan tolke med at han synes det er bra ja :lol:

Sent from my iPhone using Tapatalk

Skrevet

Dette blir en tung helg... På fredag fikk vi svar på blodprøver som bekreftet at gubben har blitt mye mer allergisk mot hund. Han har kontakteksem i hendene som har blitt veldig mye verre etter at vi fikk lilletjukken, det klør så ille at han våkner om natta og har klort seg til blods. Allergimedisiner gjør ham sløv og trøtt og går ikke overens med jobben hans som krever en del årvåkenhet og omgang med tungt maskineri. Vi har derfor tatt den tunge avgjørelsen om at vi ikke kan beholde ham...

Det verker i hjertet og jeg blir på gråten hver gang han kommer for å få kos. Vi har bare hatt ham i tre uker men jaggu har han blitt vår på den tida. Det kommer til å bli så tomt her hjemme, spesielt for meg som har vært hjemme med ham hele dagen. Heldigvis for ham er han så ung ennå at det ikke blir noen problemer for ham å knytte seg til ny eier, men vi kommer til å savne ham MYE. Merkelig hvor fort man blir glad i de små tullingene :icon_cry:

:no: Huffa!

Jeg har stått opp og laget frokost, men sambo bare sover og sover. Kjedelig! Jeg er en udugelig samboer for jeg klarer aldri å la han sove :P Vekker han hver helg jeg. Men nå er klokka snart tolv, så da må det vel være lov? Jeg gjør det jeg!

• Like 2
Skrevet

Jeg har stått opp og laget frokost, men sambo bare sover og sover. Kjedelig! Jeg er en udugelig samboer for jeg klarer aldri å la han sove :P Vekker han hver helg jeg. Men nå er klokka snart tolv, så da må det vel være lov? Jeg gjør det jeg!

Det er lov å vekke dem når man har laget frokost :)  Jeg gjorde det i dag :lol:

• Like 1
Skrevet

Tusen takk :ahappy:  (Smilyen virker ikke :( )  Men yey! Takk liksom-storesøster :D 

Jepp, det kan du ta som at han var imponert :D Og man trenger ikke tolk, de sier det som det er og da må du ikke lese mellom linjene :P

• Like 1
Skrevet

Akkurat nå er jeg bare helt oppgitt over farfaren min. Han har fått det for seg at vi barnebarna, (min søster og jeg), ikke bryr oss om han, og han er dypt fornærmet over at jeg bare kan være hos han i 16 dager i stedet for 21 dager i jula. Glemte jeg å nevne at han bor i Chile, Sør-Amerika...? Han har nå erklært at han ønsker å drepe all kontakt med oss, og at han faktisk aldri følte seg som en virkelig bestefar for oss, til og med da han bodde i Norge. Han har visst glemt at jeg tilbrakte nesten hver helg og ferie med han som liten, før han flyttet til Chile.

Sorry for utblåsning, jeg bare er så sur og lei meg nå. Mest sur tror jeg, men det har jeg arvet fra han.

Skrevet

Gratulerer med dagen @Krutsi og @LivB :banana:

Hjemme igjen fra spa, det var sånn diggvondt :P Skikkelig god middag igår da, og verdens beste frokost idag! Herregud så mye snadder til frokost :ahappy: Tror mamma er rimelig fornøyd og! :) Straks jobb igjen.... Blir en sabla kjedelig vakt, mer eller mindre aleine fra 16-24 :P Litt middagservering til 10 stk innimellom da.

Skrevet (endret)

Jeg gjør akkurat det samme :aww: men jeg starta klokka 11 i dag med å mase.. Siden jeg sto opp klokka 9 føles det jo ut som det har gått en evighet når klokka har blitt 11! Han sto ikke opp før for en liten halvtime siden da, så det hjelper ikke så mye at jeg vil ha han opp :P

_____

Jeg har vært på butikken en tur, en liten luftetur med Aron og jeg har pakka ut enda litt mere og lagt på plass en del klær i skapet. Nå har jeg pause igjen og koser med meg frustrerte fruer. Må lage meg kakao :ahappy: 

Edit: gratulerer med dagen til @Krutsi og @LivB :banana: 

Endret av Monikawt
  • Like 1
Skrevet

@Tonje, jeg sliter også med smileys, og jeg synes også det har vært lite liv i Akkurat nå etter endringene. Det er kanskje mange som sliter med å komme inn via mobil? Eller sånn som meg, som ikke føler meg helt husvarm her ennå. Men det kommer, tror jeg, når det gjelder meg.

Grattis med flott resultat @Raksha! Men skriver du med penn først, siden du sier at du førte inn på dataen? (Insert sjokkert smiley, som jeg ikke har i smileysamlingen lenger)

• Like 1
Skrevet

Gratulerer med dagen @Krutsi

@Th3a Kjenner jeg nesten blir sur bare med tanken på farfaren din sin reaksjon :P  Håper han kommer over det i god tid før jul!

Grattsis med sterk 5'er @raksha , hva slags fag var det i?

I dag har jeg fri. Helt utrolig deilig med fri :)
Skal bruke dagen til å ta voffebilder av åringer og småttiser. Så skal jeg prøve å endelig bestemme meg for hvilken tispe som skal bli værende her...

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hos meg så så morgenrutinene ganske like ut da jeg hadde valp i huset. Valpen våknet som regel tidlig, ofte rundt samme tidspunkt som dere opplever nå. Jeg gikk rett ut med en gang, bare en kort tur for å få gjort det viktigste. Etterpå ble det litt rolig lek eller enkel kontakttrening inne, mest for å få hun i gang uten å gjøre hun helt gira. Så fikk hun frokosten sin, og etter det gikk vi ut igjen for en ny do‑runde. Jeg merket fort at det var bedre å holde morgenen ganske forutsigbar, så hun visste hva som kom og ikke ble stresset. Litt hjernetrim eller en enkel oppgave før jeg dro på jobb fungerte veldig fint det gjorde hun mentalt sliten uten at hun ble overstimulert. Når jeg dro, fikk hun være i valpegrind/et trygt område med noe å tygge på og litt rolig aktivitet. Jeg prøvde å gjøre avskjeden så nøytral som mulig, så det ikke ble noe styr rundt det. Så kort sagt: ut – inn – litt trening – mat – ut igjen – rolig aktivitet - hvile. Det funket veldig bra hos oss.
    • Det høres ut som en utrolig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du sitter igjen med mange spørsmål. Du gjorde i hvert fall det som er riktig: du hadde begge hundene dine i bånd, og du hadde kontroll på dem da situasjonen oppsto. Det er mer enn man kan si om den andre parten. Når det gjelder spørsmål 1: Det var veldig generøst av deg å tilby å betale veterinærutgiftene, men du hadde egentlig ikke noe ansvar for det. Når det er båndtvang, og den andre hunden går løs uten kontroll, ligger ansvaret hos eieren av den løse hunden. Det er hans plikt å sørge for at hunden ikke skader andre. At du tilbød deg å betale var en fin gest, men det var ikke noe du var juridisk forpliktet til. Når det gjelder spørsmål 2: Siden din hund også ble skadet, og skaden nå har utviklet seg til noe alvorlig, er det helt rimelig å ta opp dette med eieren av den løse hunden. Du hadde hunden din i bånd, du fulgte reglene, og du gjorde det du kunne for å unngå situasjonen. Det er ikke du som har skapt risikoen her. Det er eieren av den løse hunden som har ansvaret for at hans hund gikk bort til dine og startet en slåsskamp. Det er derfor helt naturlig at han bør dekke kostnader som går utover forsikringen din, spesielt når det nå er snakk om omfattende behandling eller i verste fall avliving. Dette er ikke noe du skal stå alene med. Kort oppsummert: – Du hadde kontroll på dine hunder. – Han hadde ikke kontroll på sin. – Det var båndtvang. – Det var hans hund som oppsøkte og startet konflikten. – Dermed ligger ansvaret hos ham, ikke deg. Jeg ville tatt en rolig, saklig prat med eieren og forklart situasjonen slik den faktisk er. Hvis han nekter ansvar, kan du vurdere å ta det videre gjennom forsikring eller juridisk rådgivning. Du står sterkt i denne saken.
    • Det du beskriver her er en veldig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du føler deg usikker på hva som er riktig å gjøre. Selv om du ikke har sett hendelsene selv, så er det helt naturlig å reagere når du får høre om ting som kan være skadelig både fysisk og psykisk for en unghund. Når det gjelder person 1, så høres det ut som hun gjør så godt hun kan, men at hun kanskje mangler kunnskap og struktur. Det er ikke uvanlig at unge hunder blir litt «for mye» for eiere som ikke er forberedt på hvor krevende den perioden kan være. Det er ting som kan løses med veiledning, kurs og bedre rutiner. Det som bekymrer mest er det du beskriver om person 2. Slag, spark, strup som straff, og å kaste en valp i veggen er alvorlige ting. Det er ikke snakk om «streng oppdragelse», men om handlinger som kan skade hunden både fysisk og mentalt. At han i tillegg er bevisst på å ikke bli sett, gjør situasjonen enda mer ubehagelig. Selv om du ikke har sett det selv, så betyr det ikke at du må ignorere det. Du har fått informasjon fra en person som faktisk er til stede, og det er lov å reagere på det. Oppdrettere ønsker som regel å vite om slike ting, nettopp fordi de har ansvar for avkommet sitt og vil at hundene skal ha det bra. Du kan gi beskjed på en forsiktig måte, uten å komme med bastante påstander bare si at du har fått høre ting som gjør deg bekymret, og at du synes oppdretter bør være klar over det. Hvis du føler at situasjonen er alvorlig nok, kan du også vurdere å melde en bekymring anonymt til Mattilsynet. De krever ikke bevis for å vurdere en sak  de gjør egne undersøkelser. Det viktigste er at noen sier ifra når en hund kan være i fare. Jeg synes ikke du skal sitte med dette alene. Når det gjelder dyrevelferd, er det alltid bedre å si ifra én gang for mye enn én gang for lite. jeg vil ha ringt politiet om nr 2. om du ikke melde det inn så er du på en måte å hjelper den eieren med å skade valpen. mattilsynet kan du også ringe
    • Det høres ut som en veldig ubehagelig opplevelse, både for deg og hunden din. Du gjorde helt riktige ting i situasjonen: du holdt din egen hund i bånd, du tok ham mellom beina for å beskytte ham, og du forsøkte å få kontakt med eier før hunden kom bort. Det er akkurat slik man skal håndtere et møte med en løs hund som ikke virker under kontroll. Når det gjelder båndtvang, så har du helt rett i at selv om det ikke er generell båndtvang i området, så har eier likevel et ansvar. Hunder som ikke kommer på innkalling, eller som viser aggressiv atferd, skal ikke gå løse. Det står tydelig i hundeloven at hunder skal holdes under kontroll til enhver tid, og at eier har ansvar for å hindre skade på andre hunder og mennesker. Her sviktet han på flere punkter. At han slo og sparket hunden sin er også svært bekymringsfullt. Det er ikke en akseptabel måte å håndtere en hund på, uansett situasjon. Det kan være grunnlag for å melde fra til Mattilsynet hvis du føler deg trygg på det både fordi hunden din ble angrepet, og fordi hans egen hund ble utsatt for vold. Hvis du ønsker å gå videre med saken, kan du: •     dokumentere skadene på hunden din (bilder, veterinær hvis nødvendig) •     skrive ned hva som skjedde mens det fortsatt er ferskt •     vurdere å melde fra til Mattilsynet om volden mot hunden •     eventuelt kontakte kommunen eller politiet hvis du mener hunden utgjør en fare Du har all grunn til å reagere på dette. Det er ikke normalt at en hund går løs uten kontroll, og det er ikke normalt at en eier tyr til vold. Du gjorde alt riktig, og det er bra at du sier ifra det kan forhindre at noe lignende skjer med andre.
    • Hei! Jeg trenger litt råd fra dere som har mer erfaring enn meg. Vi vurderer å kjøpe en Bichon Havanais, og jeg vil gjerne være helt åpen og ryddig i prosessen. Vi har allerede en hund fra før, Diva, og jeg vil gjerne forklare litt om henne når jeg snakker med oppdrettere eller valpekjøpere senere. Diva er en liten blandingshund, rottwailer dobermann, og hun er utrolig snill, rolig og stabil. Hun er ikke dominant, hun lager ikke bråk, og hun fungerer veldig fint sammen med andre hunder. Hun er typen som holder seg til seg selv, men som er sosial og vennlig når hun møter nye dyr og mennesker. Jeg opplever henne som en trygg voksenhund som ikke skaper stress rundt seg. Det jeg kjenner litt på, er at rottwailer dessverre er en rase mange har sterke meninger om. Noen dømmer rasen uten å kjenne den, og jeg er litt redd for at en oppdretter kan misforstå situasjonen eller tenke at Diva kan være et “problem” bare fordi vi allerede har en hund. Jeg vil jo ikke at de skal tro at vi har et utrygt miljø eller at Diva er vanskelig, for det stemmer virkelig ikke. Jeg er også litt redd for at oppdretteren kan angre seg eller ikke vil selge hvis de tror at Diva kan påvirke valpen negativt, selv om hun egentlig er en veldig positiv faktor. Jeg vil derfor gjerne høre hvordan dere ville presentert dette på en god måte. Hvordan forklarer man at man har en snill, stabil hund fra før uten at det blir tolket feil? Har dere noen tips til hvordan jeg bør gå frem når jeg snakker med oppdrettere? Er det noe jeg bør nevne spesielt, eller noe jeg bør unngå å si? Og er det vanlig at folk dømmer situasjonen bare fordi man har en hund fra før? Tar gjerne imot erfaringer og råd fra dere som har vært gjennom lignende. Jeg vil også bare legge til at jeg ikke ønsker at noen skal misforstå meg eller bli irritert over at jeg spør. Jeg mener ikke noe galt med dette, jeg prøver bare å gjøre ting riktig fra starten av. Jeg jobber med hunder til vanlig, men akkurat dette med å ta det opp med en oppdretter er litt nytt for meg, og jeg vil være sikker på at jeg formulerer meg på en god måte. Det er viktig for meg at oppdretteren ser at vi ønsker det beste både for valpen og for Diva. Diva er en hund som er vant til små hunder helt siden hun var valp selv, og hun har alltid vært trygg, rolig og stabil rundt dem. Jeg vil bare vise at vi har tenkt gjennom dette, at vi tar det seriøst, og at vi ønsker å gi valpen et godt og trygt hjem uten at noen skal tro noe annet.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...