Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå September


Tricolor
 Share

Recommended Posts

  • Svar 3.8k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Too late! Jeg overtar dette 1. desember

I dag har livet tatt en ganske stor vending! Har vært planlagt en stund, men gikk ikke helt opp for meg før i dag; jeg har kjøpt meg dyrebutikk!

Hei Sonen, hils på Pelle - pappaen til B-gjengen i Pied Piper

Posted Images

But why? Hvorfor avle frem miniatyrkyr? Er det i teorien noe bedre enn å avle frem teacupvarianter av hunder? 

Altså nå skal ikke jeg påstå hvor bra (eventuelt dårlig) avlen de holder på med er, jeg postet bildet her bare 5min etter jeg fant det selv - men sånn i teorien så vil jeg jo si det er bedre enn å avle frem teacup-hunder. Rett og slett fordi utifra det jeg leser er disse miniatyr-storferasene blitt avlet frem målrettet for å få storfe som fremdeles har en funksjon da, de er ikke bare til pynt. Leser blant annet at de er avlet frem for de som vil drive med mindre (bokstavlig talt) storfedrift. Har man mindre areal å disponere krever jo disse selvsagt mindre enn det standard størrelse gjør, ødelegger mindre når det kommer til tråkkskader samtidig som man holder beitet ved like. Rasene er dessuten ekstensive som vil si at de er tidlig slaktemodne (for ja, disse blir og sendt til slakt), samtidig som de ikke krever noe særlig innsats i fôringsveien ift intensive raser som gjerne trenger tilskudd osv. De veldig ekstensive rasene, er populære når det kommer til salg til restauranter o.l. Så kommer det jo såklart mindre kjøtt fra f.eks en mini-Galloway enn vanlig Galloway da, så skal man satse fult på slikt så er det jo ikke vits å gå for noen miniatyr. Men har man en liten gård/et småbruk, og vil ha noe til å beite som samtidig ikke krever for mye av hverken det ene eller det andre så ser jeg jo kosen i det :ahappy:

Så er det jo klart at det sikkert er de som kjøper de kun fordi de er søte å se på og, da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså nå skal ikke jeg påstå hvor bra (eventuelt dårlig) avlen de holder på med er, jeg postet bildet her bare 5min etter jeg fant det selv - men sånn i teorien så vil jeg jo si det er bedre enn å avle frem teacup-hunder. Rett og slett fordi utifra det jeg leser er disse miniatyr-storferasene blitt avlet frem målrettet for å få storfe som fremdeles har en funksjon da, de er ikke bare til pynt. Leser blant annet at de er avlet frem for de som vil drive med mindre (bokstavlig talt) storfedrift. Har man mindre areal å disponere krever jo disse selvsagt mindre enn det standard størrelse gjør, ødelegger mindre når det kommer til tråkkskader samtidig som man holder beitet ved like. Rasene er dessuten ekstensive som vil si at de er tidlig slaktemodne (for ja, disse blir og sendt til slakt), samtidig som de ikke krever noe særlig innsats i fôringsveien ift intensive raser som gjerne trenger tilskudd osv. De veldig ekstensive rasene, er populære når det kommer til salg til restauranter o.l. Så kommer det jo såklart mindre kjøtt fra f.eks en mini-Galloway enn vanlig Galloway da, så skal man satse fult på slikt så er det jo ikke vits å gå for noen miniatyr. Men har man en liten gård/et småbruk, og vil ha noe til å beite som samtidig ikke krever for mye av hverken det ene eller det andre så ser jeg jo kosen i det :ahappy:

Så er det jo klart at det sikkert er de som kjøper de kun fordi de er søte å se på og, da. 

Mens jeg tror dette er i utgangspunktet laget for utseende sin del..

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt festlig å se på en nydusjet hund, for uansett hvor godt jeg tørker så er det ikke godt nok. Så da er det raptus rundt på gulvet og nå la jeg ut et håndkle som hun gnikker seg i :lol: sånn i tillegg til å løpe rundt og riste seg tullete :lol:  

 

Gratulerer med dagen til @krutsi og @livb  

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo det. :lol: Men herregud, så utrolig slitsomt det er! Det vet vel du, som har vært syk i en liten evighet :P

Jo takk, jeg vet... Vi er nå så vidt i gang med fjerde uka, uten at jeg er helt frisk enda. Håper du kommer deg fortere! Legen anbefalte hvile, hvile og hvile - og å bruke stemmen minst mulig. Så fortsett chattingen :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miniatyr-storfe (miniatyrfe? :P).. Galloway, Skotsk høylandsfe og Hereford.

Den dagen jeg tar over gården... :aww:

12027753_804889226288049_591464516117178

Himla søte da, men litt skeptisk til konseptet ja... men de der kunne vel nesten vært solgt på IKEA, de :) 

Ali har blitt ei skikkelig masekråke rundt foringstider. Jeg har ikke hatt en sånn hund før jeg, jeg har aktivt gått inn for å ikke ha faste foringsrutiner nettopp for å slippe en sånn hund, men hun mener hun dør av sult i ni-tiden hver kveld hun, så da får de jo mat i ni-tiden da, jeg orker ikke å høre på maset hennes jeg :rolleyes:

Jeg har alltid trodd at jeg ikke har slike masehunder, jeg... inntil jeg innså at Willy og jeg har et aldri så lite kommunikasjonsproblem... eller... det er vel jeg som er usedvanlig treg i oppfattelsen... Willy har jo jobbet hardt i mange år han, for å formidle at han er sulten - det er bare jeg som ikke helt har skjønt det.. men når han står i åpningen inn til kjøkkenet og GLOR på meg, blir jeg egentlig bare litt irritert, mens han mener det er på tide med mat :lol: 

Skulle finne en koselig video av grooming av "show" ku, noe fluffy greier.

Isteden kom jeg over denne, og jeg håper det er rasen eller noe, de var forferdelig tynne..

OMG!!!! 

Er vi hjemme igjen fra Danmark, og jeg innser at det er kjempeteit å ta ferge fram og tilbake samtidig som man har hatt et raid på matbutikker... Det endte med alt for mye godis i skapet, tre flasker vin - og masse greier til hundene også (det er alltid morsomt å shoppe på utstilling utenlands :aww:). Det verste er jo at en del av det jeg har handlet egentlig ikke er sånn som jeg synes er himla godt heller... det bare virker som en god idé når jeg står foran hyllene liksom *sukk*. 

Også er jeg fortsatt veldig fornøyd med gårsdagens resultat :D. 
12046619_10153568069320750_2952938958508

  • Like 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her inne som bruker gåstaver?

Jeg har slitt med smerter i kneet på vei ned fra fjell (ikke opp) og leste nylig at gåstaver kan ta vekk 50-60% av støtene man får ved nedstigning. Ellers har jeg ingen smerter i knær så jeg tror det er kombinasjon av vridning og støt som tar litt knekken på de. Jeg tenker isåfall teleskopstaver slik at jeg kan ha de i sekken til jeg skal ned.

Hvordan kan man kombinere gåstaver med hund? Noen som har prøvd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teite fornuften som gjør at jeg vil ha en jobb før jeg flytter, siden jeg syns det er kjedelig å være arbeidsløs... [emoji14] 

Pff.. Man kan leve lenge på luft, kjærlighet, litt kneippbrød og gubbe :aww:

Litt festlig å se på en nydusjet hund, for uansett hvor godt jeg tørker så er det ikke godt nok. Så da er det raptus rundt på gulvet og nå la jeg ut et håndkle som hun gnikker seg i :lol: sånn i tillegg til å løpe rundt og riste seg tullete :lol:  

 

Gratulerer med dagen til @krutsi og @livb  

Tusen takk :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er valpen tilbake hos oppdretter og vi har renska huset for hundeting. Skal gå gjennom alt og legge ut for salg i morgen, sliten nå. Blir her på sonen til ting er solgt, i tilfelle noen har bruk for noe av det :-) 

Valpen storkoste seg med å treffe søsken igjen, de lekte og herja kjempefint. Han la knapt nok merke til at vi gikk, og godt er det. Hadde han klynka og sutra da hadde jeg vurdert å sette igjen gubben og ta med meg valpen hjem :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo takk, jeg vet... Vi er nå så vidt i gang med fjerde uka, uten at jeg er helt frisk enda. Håper du kommer deg fortere! Legen anbefalte hvile, hvile og hvile - og å bruke stemmen minst mulig. Så fortsett chattingen :D

Jobber jo fulltid som lærer, så det kan bli litt vanskelig i ukedagene! :lol: Får ha en taus høstferie neste uke... :aww::lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er valpen tilbake hos oppdretter og vi har renska huset for hundeting. Skal gå gjennom alt og legge ut for salg i morgen, sliten nå. Blir her på sonen til ting er solgt, i tilfelle noen har bruk for noe av det :-) 

Valpen storkoste seg med å treffe søsken igjen, de lekte og herja kjempefint. Han la knapt nok merke til at vi gikk, og godt er det. Hadde han klynka og sutra da hadde jeg vurdert å sette igjen gubben og ta med meg valpen hjem :P

:hug: 

Endret av Monikawt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her inne som bruker gåstaver?

Jeg har slitt med smerter i kneet på vei ned fra fjell (ikke opp) og leste nylig at gåstaver kan ta vekk 50-60% av støtene man får ved nedstigning. Ellers har jeg ingen smerter i knær så jeg tror det er kombinasjon av vridning og støt som tar litt knekken på de. Jeg tenker isåfall teleskopstaver slik at jeg kan ha de i sekken til jeg skal ned.

Hvordan kan man kombinere gåstaver med hund? Noen som har prøvd?

jeg må bruke det i perioder og særlig i bratte bakker og nedover, enten fester jeg han i magebelte eller så tar jeg båndet i handa sammen med staven, null problem på han vår i hvertfall. 

Har også teleskop staver, gullverdtnå ha de i sekken og bare dra frem når en kjenner en får vondt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står de uppstallade får de ju inte en chans att bygga muskler... :hmm:

Edit: Sitter och letar bland mina bilder efter djuren hemma på gården för att jämföra men har bara på ungdjuren och då blir det liksom lite svårt att jämföra...

Eftersom jag är en en nyfiken själ av naturen skickade jag videon vidare till "la familia" som kom med svaret att rasen i sig Holstein (eller om man skall leka konörd: Holstein-Frisisk nötboskap som det troligtvis är i videon) är en ras som har en förmåga att se en smula mager ut.
Att detta också ser ut att vara djur i produktion hjälper knappast på hullet...


Mest om någon mer än jag funderade vidare på ämnet.
:ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuer var jo mindre før i tiden :)

 

Æsj, når båndtvangen er opphevet og vi har planer om å prøve Tuva på fuglejakt til helga så er det observert ulv på hytta :(

Det går sikkert fint. En staff vil vel kun fungere til støkkjakt, svært nær fører. Vi har fått nødvergerett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Grattis med flott resultat @Raksha! Men skriver du med penn først, siden du sier at du førte inn på dataen? (Insert sjokkert smiley, som jeg ikke har i smileysamlingen lenger)

 

Takk! Så ikke denne før nå. Men ja, jeg foretrekker det, for syns det er enklere å bla frem og tilbake i bøker og så grovskrive med penn, enn med PC, og når jeg har pcen foran meg så blir jeg så fryktelig lett distrahert. *rødme*  Minner meg på at jeg kjøpte ei fin skriveblokk før sommern til slikt, men jeg aner jo ikke hvor jeg har gjort av den. Lete litt etterpå. 

 

 

Er det noen her inne som bruker gåstaver?

Jeg har slitt med smerter i kneet på vei ned fra fjell (ikke opp) og leste nylig at gåstaver kan ta vekk 50-60% av støtene man får vednedstigning. Ellers har jeg ingen smerter i knær så jeg tror det er kombinasjon av vridning og støt som tar litt knekken på de. Jeg tenker isåfall teleskopstaver slik at jeg kan ha de i sekken til jeg skal ned.

Hvordan kan man kombinere gåstaver med hund? Noen som har prøvd?

Jeg har kjøpt meg teleskopstaver med demping, men jeg har jo ikke rota meg til å få brukt dem enda. 

 

I dag fikk jeg spørsmål om jeg ville ri isisen litt, jeg har tenkt tanken på å spørre om jeg får lov, men ikke kommet så langt enda. Men ja det vil jeg. :D Så tirsdag hvis været er ok, så tror jeg at vi skal rote oss ut på en tur. Hvis ikke alle andre burder stjeler fokus da. :aww: 

 

Nuh legge snuppelupp, vi er en time etter skjema, jeg kom meg litt sent ut til hester og kaniner, og da jeg kom inn fikk vi besøk, og da ble lillemor ørlitegranne hyper :lol:  Blir tungt å dra henne utav senga halv syv i morgen tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid trodd at jeg ikke har slike masehunder, jeg... inntil jeg innså at Willy og jeg har et aldri så lite kommunikasjonsproblem... eller... det er vel jeg som er usedvanlig treg i oppfattelsen... Willy har jo jobbet hardt i mange år han, for å formidle at han er sulten - det er bare jeg som ikke helt har skjønt det.. men når han står i åpningen inn til kjøkkenet og GLOR på meg, blir jeg egentlig bare litt irritert, mens han mener det er på tide med mat :lol: 

Ja, den taktikken kjører Nora og Leah også, men Ali piper, hopper mot meg, hopper mot kjøkkenet og gjør så mye ut av seg. Jeg tipper at om vi spør henne, så har vi og et aldri så lite kommunikasjonsproblem :P 

 

Også er jeg fortsatt veldig fornøyd med gårsdagens resultat :D. 
12046619_10153568069320750_2952938958508

Det burde du være :ahappy: Gratulerer igjen! 

--

Kveldens foring er unnagjort, og i teorien burde Nora få nok mat, hun får rundt 400 gram 2 x daglig. Det er mye for ei tervtispe på rundt 20 kg, syns jeg, vi er ikke så aktive. Men Ali får 250 gram 2 x daglig og er tynn hun og (7 kg), så de er åpenbart mer aktive enn jeg tror de er. Lurer på om de driver med noen greier når jeg sover? 

Men at Nora plutselig trenger så mye mat, syns jeg er rart altså. Normalt sett så har hun fått 500 g om dagen. Teite terv, hun kan da ikke brenne så mye mer energi på å være valpete og barnslig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her inne som bruker gåstaver?

Jeg har slitt med smerter i kneet på vei ned fra fjell (ikke opp) og leste nylig at gåstaver kan ta vekk 50-60% av støtene man får ved nedstigning. Ellers har jeg ingen smerter i knær så jeg tror det er kombinasjon av vridning og støt som tar litt knekken på de. Jeg tenker isåfall teleskopstaver slik at jeg kan ha de i sekken til jeg skal ned.

Hvordan kan man kombinere gåstaver med hund? Noen som har prøvd?

Min mor har stort utbytte av gåstaver pga en veldig ødelagt ankel. Hun har gått lite med hund når hun bruker stavene, men når hun har gått med hund har hun brukt trekkbelte.  Har fungert greit, men ikke optimalt siden hunden ikke kunne gå fint til enhver tid :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...