Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilke tørrfôr bruker du?


MonicaT
 Share

Recommended Posts

Guest Snusmumrikk
2 timer siden, Meg skrev:

RC4800. Pluss en og annen sekk annet tørrfôr som vi vinner på løp, da blandet inn i RC-fôret. 

Får du bedre pris på det ved å kjøpe mye av gangen? Jeg skulle gjerne hatt mine på det fast, men det er for dyrt på fullpris :( Ihvertfall når jeg får avtale på noe som er nesten like bra til under halve prisen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Tenkte det samme i går da jeg kjøpte en pose med Mush elgkjøttboller til 90,-. Sviindyrt, men lørva på 6 kilo spiser meg jo ikke akkurat ut av huset  

Purizon, litt forskjellige, men helst de med mye fisk. Varierer litt fordi han blir litt matlei i lengden. Ser ikke så stor forskjell på avføringen, lukter stort sett det samme og er fast og fin med m

Det er faktisk litt diskriminerende                                

Posted Images

Brit care salmon og et eller annet... Det foret som har funket best på de tre siste hundene her faktisk. Prøvde Idde på Robur med laks når han kom, men ble dårlig i magen av det. Stor forandring når vi begynte på brit care. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For tiden går hundene på Robur senior, da Dyresjappa som vi bruker hadde tilbud på det før jul (har brukt Robur tidligere og har vært fornøyd med det stort sett). Ellers går vi for tiden "til vanlig" på Acana senior, det var det vi falt på da Nordic by nature falt ut hos den norske leverandøren. De får imidlertid det på juleferie og når Odin skal være hos mamma og pappa i januar, siden vi visstnok har satt igjen en sekk der i sommer.

Og så har vi et par sekker Provit vom i fryseren som vi skulle teste da VOM satte opp prisen så veldig, men har ikke helt bestemt meg for om jeg er fornøyd med det enda. Vi bruker nok opp de sekkene ihvertfall, når vi får tiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Snusmumrikk said:

Får du bedre pris på det ved å kjøpe mye av gangen? Jeg skulle gjerne hatt mine på det fast, men det er for dyrt på fullpris :( Ihvertfall når jeg får avtale på noe som er nesten like bra til under halve prisen 

har hundekjøreravtale. Det er vel omtrent som oppdretteravtale og ikke så veldig billig men pytt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutta mine får høyenergi-fôret til Vigor & Sage, stått på det siden juni. De får også en del kjøtt, oftest et måltid om dagen. Etter et par måneder på fôret var jeg dårlig til å huske å ta opp kjøtt fra fryseren, og da merket jeg at avføringen ble litt løsere. Derfor blander jeg med litt diverse annet tørrfôr jeg har også. De trenger høyenergi-fôret for å holde vekta oppe, og dette er faktisk eneste høyenergi-fôret jeg har prøvd som Aron vil spise over lengre tid. 

Taipa får RC medium adult for tiden. Nå har hun nettopp hatt valper og er derfor ganske så slank og fin, men ser jeg hun begynner å legge på seg igjen, evt blir mer matstressa, så går vi tilbake til light-fôr slik at hun kan få større mengde. Bikkja er konstant sulten :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne foret rått men vet ikke helt hvordan jeg skulle fått til det i Ungarn uten å måtte lage mat til dyret fra bånn og det gidder jeg ikke ? Så da blir det Orijen, som jeg har fått høre er det eneste tørrforet de regner som likeverdig til råforing, og det får jeg tak i både i Budapest og i norge ??

Han får hovedsakelig Regional Red men med litt 6fish innblandet og gjerne litt lakseolje i for det er han gæærn etter 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RC beagel :lol:  Kjøpte en sekk med det som gikk ut på dato, og hundene ble veldig fine og blanke i pelsen. Så da fant jeg ut at de kunne fortsette på det en stund. Sliter litt med å finne riktig balanse på mengde, så ene er litt chubby og andre er litt tynn. Men har bestilt en sekk til av det, så får vi se om jeg får til balansen med mengde eller om jeg må bytte. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bruker vi tørrfor i tillegg til norwegian polar ( tester ut det nå istedenfor vom & hundemat). På min bruker jeg da RC 4800 ( 4300, kommer an på hva jeg har vunnet og har kjøpt selv). På hund nummer to, kjører vi også NP + købers med lam og ris. Han er tander i magen, og fungerer bra på denne komboen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tellus får en salig blanding av orijen, RC, Pro Plan, Eukanuba, Vigor Sage + +

Jeg klarte å raske med meg rundt 6-7 kilo i prøveposer da han var valp som jeg blanda ut i en sekk Orijen. Jeg har for første gang kjøpt mat til han nå og da gikk jeg for Pro Plan med laks (sensitive skin). Den har virkelig falt i smak og synes han har slutta å røyte og fått bedre pels! 

Luna har fått den blå til Acana, men har nå bytta til Pro Plan med laks og ris (sensitiv fordøyelse heter den vist). Spent på resultatene, men hun fungerte veldig bra på prøvesekken vi fikk i sommer som jeg blandet 50/50! 

Siden jeg er veldig lat er målet at de skal få samme mat til sommeren :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pro Plan senior (7+) for big dawgs. Lite bæsj, helt ok pels (den er vanskelig å jobbe med) og sunn hund som senest i går fikk strålende tilbakemelding om å være en fit og fin Labrador "til sin alder" fra veterinær :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
    • Eurasier er en selvstendig rase, og den krever en del aktivisering, på sine premisser. De har også hatt en del svakheter mentalt. Dette med usikkerhet er i høy grad genetisk, så det er viktig å gjøre god research på oppdrettere og linjer. God sosialisering er selvfølgelig også viktig, men eurasier er ikke en utpreget sosial rase. Når det gjelder "gneldring" så er det svært få hunder som gneldrer uten mål og mening så lenge de får den aktiviteten de trenger. Men noen raser er avlet for å vokte eller varsle, og de vil naturlig nok bjeffe når de opplever forstyrrelser, og terskelen der kan variere. Mange små hunder er avlet for å varsle, mens jeg kommer ikke på så mange store hunder (type str eurasier) som er kjent for å "gneldre". Noen spisshunder, som lapphundene, islandsk fårehund mm. kan bjeffe en del i arbeid og når de blir ivrige. Eurasier er forøvrig også en spisshund og ikke nødvendigvis helt stille. Om det er en rase som passer deg eller ikke er vanskelig å si, siden du ikke sier noe annet enn at du bor i leilighet. Skal du ha hund til tur og kos? Vil du gå kurs, og evt. drive med hundesport? Er det viktig at den går overens med andre hunder? Lett å trene/ha løs?  Hvor mye tid vil du bruke på pelsstell og støvsuging? Anbefaler å lese litt her, andre innlegg fra samme bruker på forumet, som har hatt en eurasier med sine utfordringer, men også kommet veldig langt med ham:   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...