Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå -oktober


Gjest
 Share

Recommended Posts

8 minutter siden, enna skrev:

Hvem i alle dager har skrevet den artikkelen om magedreining???

http://www.dindyreklinikk.no/artikkel/denfryktedemagedreiningen
Det var vel litt flere ting her jeg stusset på... litt "lettvinte" forklaringer på en måte.... 

8 minutter siden, enna skrev:

Problemet skal løses - på sikt...ikke akkurat nå. Alt til sin tid. ;)

Du vet hva sonen sier? GO FOR IT !!! Alltid :D 
Som regel er jeg veldig glad for at jeg ikke følger det rådet... da hadde jeg antakelig sittet her med en 8,5 år gammel gubbe, en snart 3 år gammel prinsesse - og to valper... :aww: Jeg kjenner heldigvis mine begrensninger *sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 3.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ok, folkens, nå jukser jeg og hopper over massevis av sider, men jeg må bare si det.   Musikeren og jeg forlovet oss i går!! Det er litt skummelt, litt surrealistisk og et par-tre år frem i

Dere er sikkert lei av kjolepratet mitt nå, men ville bare dele at jeg har hentet den, og den passet!    

Nico forsvant plutselig ut i gangen, så jeg måtte gå etter for å sjekke hva han dreiv med... Kurva har stått der i evigheter, og han har ikke engang vært i nærheten av den tidligere. Så jeg aner

Posted Images

2 minutes ago, Siri said:

http://www.dindyreklinikk.no/artikkel/denfryktedemagedreiningen
Det var vel litt flere ting her jeg stusset på... litt "lettvinte" forklaringer på en måte.... 

 

Jeg kjøper ikke det som står der.... såvidt som jeg vet er der få studier og ennå ingen som har klart å "påvise" klare grunner for magedreining. Mange har teorier og dette innlegget beskriver noen av dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, enna skrev:

Jeg kjøper ikke det som står der.... såvidt som jeg vet er der få studier og ennå ingen som har klart å "påvise" klare grunner for magedreining. Mange har teorier og dette innlegget beskriver noen av dem. 

Nei, det gjør ikke jeg heller. Og artikkelen viser jo heller ikke til konkrete forskningsresultater. Jeg har vel kommet til at jeg gjør som jeg alltid har gjort for å "forebygge" - det har da gått bra i 25 år i hvert fall (briard lå veldig høyt på "statistikken" over raser som fikk magedreining før i tida). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Siri said:

Nei, det gjør ikke jeg heller. Og artikkelen viser jo heller ikke til konkrete forskningsresultater. Jeg har vel kommet til at jeg gjør som jeg alltid har gjort for å "forebygge" - det har da gått bra i 25 år i hvert fall (briard lå veldig høyt på "statistikken" over raser som fikk magedreining før i tida). 

Jeg har mer tro på RO etter måltid. Sunn fornuft i DET syns jeg. Når tarmen jobber bør den ha ro - rent intuitivt - og om hunden da pusher blodforsyningen over til muskulaturen ved fysisk aktivitet, kan det lettere "gå gæli" med tarmen. Aldri hatt hund med tarmdreining, og alltid praktisert RO etter måltider. 

En annen interessant teori som en del "gamle" hundefolk nevner er tørrfor. Etter innføring av tørrfor økte antallet tarmdreininger. Mener mange. Vet ikke om der er tall for det. Men rent "intuitivt" så syns ikke jeg den teorien er helt dum heller. Selv om jeg også forer med tørrfor selv en del av tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, enna skrev:

Jeg har mer tro på RO etter måltid. Sunn fornuft i DET syns jeg. Når tarmen jobber bør den ha ro - rent intuitivt - og om hunden da pusher blodforsyningen over til muskulaturen ved fysisk aktivitet, kan det lettere "gå gæli" med tarmen. Aldri hatt hund med tarmdreining, og alltid praktisert RO etter måltider. 

Ja, det er akkurat det jeg praktiserer også. Det var egentlig derfor jeg begynte å gi hundene hovedmåltidet sitt før vi skulle legge oss for kvelden. Da var det garantert ro i lang tid. Dette har jeg praktisert i "alle år" - og det har jo som sagt gått bra så langt. 

1 minutt siden, enna skrev:

En annen interessant teori som en del "gamle" hundefolk nevner er tørrfor. Etter innføring av tørrfor økte antallet tarmdreininger. Mener mange. Vet ikke om der er tall for det. Men rent "intuitivt" så syns ikke jeg den teorien er helt dum heller. Selv om jeg også forer med tørrfor selv en del av tiden. 

Ja, jeg tror nok også at tørrfôr kan bidra til økt forekomst av magedreining, evt også ekstremdrikking under og etter heftig aktivitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Christine skrev:

I dag klarte jeg å terge på meg en motorsyklist. Det var han som var idiot og kjørte feil, men han mente tydeligvis det var min skyld.. Så han la seg like så godt på tuta leeenge før han kjørte opp på siden min og lå alt for nære bilen min en lang stund mens han rakk finger, brølte og hyttet med neven. Jeg bare ristet på hodet, lo og himlet med øynene i starten, men så begynte det å bli ubehagelig, for han ga seg liksom ikke.. Han var så sint at jeg ikke turte å stoppe, og jeg begynte å lure på hva f*en jeg skulle gjøre.. Når situasjonen roet seg så oppdaget jeg at både sykkel og mann var dekt i HA-merker. Ohoi! Noen minutter senere møtte jeg på en hel gjeng HA-medlemmer, og da ble jeg svett! De var heldigvis ikke på oppdrag for å ta meg da :lol: Sa det til kjæresten min så han vet hvem han skal tipse politiet om dersom jeg forsvinner i nær framtid da :aww: 

De fleste av de folkene der er jo som store bamser å regne. Hilsen hun som har en pappa i MC-miljøet og har vokst opp med å ha de på kaffeselskap :aww: 

_____________

Jeg skjønner ikke at Nico klarer å ligge slik, det kan jo umulig være behagelig å ligge slik over lang tid? :lol:

20161004_225621.jpg

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

I dag har det blitt en litt lengre kveldstur enn vanlig. Veldig dumt for min del siden jeg våkner av frisk og kald luft :lol: 
Måtte forsikre meg om at Sjef er i stand til å gjøre alt det han vanligvis gjør på tur siden han har vært kvalm i dag, og det var ingen problem. Så da har jeg beroliget meg selv med at det bare er noe han har spist i skogen i går. Og med det tenker jeg på den fantastisk deilige hestebæsjen som ligger på deler av stien. Eventuelt hjortebæsj som jeg også så ham forsyne seg grådig av før jeg fikk stoppet ham :pinch: 

Nå har han spist ris med en del vann og litt potetmel, så da håper jeg at det binder magen litt. Det er ikke matlysten det har stått på i dag. Han har tydeligvis samme holdning til ren ris som jeg har til kyllinglår, entrecote, og flintsteik osv; Det er ikke et prosjekt han vil ha, det er mat uten noe dilldall :P 

Får vel sette meg ned med en kryssordbok en liten stund og se om han holder på maten nå når han endelig har spist. Men slik som han klemmer hodet inntil meg og logrer så det smeller i veggen så er det nok ikke store faren med helsa hans :P 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flue-trener hunden min. Først var det oppmuntring til å ta, og spise de (og det får hun til!), men det er ikke like kult inne :icon_redface: Hun blir helt opphengt i jakten, så nå har det vært ro-trening. Endelig har flua fått fred :lol: 

Også var vi på en liten løpetur tidligere - var ikke så gira på å løpe på asfalt, så bestemte meg for et grøntområde et lite stykke unna. Det ble visst 6 km det, pleier ikke løpe langt og flatt, mest kort, eksplosivt og kupért, så er godt sliten nå :sweat: (Skulle vært et dødningshode her, for jeg er helt dau)

Nå er jeg roa ned og klar for seng. Tidlig opp og skrive noen rapporter i morgen, siden jeg har "lekt" bioingeniør i to dager.. (Fikk låne hvit uniform, sådesså :aww: )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, maysofie skrev:

Fire av disse som jeg kjenner til, deriblant de to siste, er ikke operert eller har kjent OCD. Nå har jeg ikke satt meg inn i sykdomsbildet for hund med OCD videre, men snakk om dette på BC så vises det til løse biter i skulderen, ikke albuen.

Jeg leste Jeanettes innlegg som at det kan være mørketall - at hunder som har vært operert for OCD ikke blir røntget for AD fordi de vet det blir anmerket uansett.

Jeg kjenner ikke til BC, men OCD kan forekomme i skulder, albue, kne og hase - jeg synes det vil være rart om en rase klarer å unngå OCD i albuen, og kun har det i skulderen. Jeg hører mest om det i fronten på min rase, altså skulder eller albue.

2 timer siden, Siri skrev:

Også leste jeg en artikkel i medlemsbladet vårt som fikk kjakan min til å falle ned mot navlen omtrent... en artikkel om magedreining hvor det blant annet skrives: 

 

Ehhhhh... nei, jeg håper da virkelig ikke folk legger hunden inn for operasjon forebyggende.... 

"Min" hund av de bernerne vi hadde i flokken hjemme ble operert etter å ha hatt magedreining - fordi vi hadde slitt med at hennes mor hadde flere utspilninger, tok vi rådet om å sy fast magesekken. Darkie døde av magedreining mens hun lå på klinikken etter operasjonen. Det var et tøft slag for en syvåring. Så operasjon løser ikke alt.

Vi har i perioder hatt mye magedreining på rasen, og jeg tror det er en viss arv i det - for vi har jo fått redusert forekomsten når noen linjer har dødd ut. Men så dukker det opp innimellom, uten noen åpenbart mønster. En på åtte fikk det for første gang i sommer, og hadde vært frisk hele livet, og var en sprek hanne. At Even fikk det da han var 12 år tar jeg på kappen for sliten og gammel kropp mett av dage som ville fått hva som helst på det tidspunktet.

Jeg har fått besøkt pappa på sykehuset, og han skal etter planen utskrives i morgen. Det blir ikke operasjon, men han er ikke mye bedre heller. Alt annet er eliminert, så han har fått sterkere smerter i den delen av kroppen som er så ødelagt av operasjonstabben at den ikke kan opereres mer. Han får sterkere morfindoser enn de egentlig vil gi ham, og likevel tar det ikke smertene. Men de kan ikke gjøre mer, og da er det taxi hjem...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, SFX skrev:

Jeg leste Jeanettes innlegg som at det kan være mørketall - at hunder som har vært operert for OCD ikke blir røntget for AD fordi de vet det blir anmerket uansett.

Jeg kjenner ikke til BC, men OCD kan forekomme i skulder, albue, kne og hase - jeg synes det vil være rart om en rase klarer å unngå OCD i albuen, og kun har det i skulderen. Jeg hører mest om det i fronten på min rase, altså skulder eller albue.

Ah, slik sett, det var ikke helt hva jeg leste!

Grunnen til mørketallene er vell heller at det ikke er vanlig å røntge hos alle eiergrupper, spesielt ikke albuer. Feks ved NM er kun 47/90 startende hunder HD-røntget, albuer er enda mer uvanlig. Tviler på at så mange med OCD-hunder vier AD-avlesningen noen tanke om de blir røntget i utgangspunktet, selv ante jeg ikke at man fikk anmerkning på det. Kjenner dog til flere OCD-hunder(skuldre) som har fått 0/A på albuene??

At OCD rammer flere steder er man klar over, men problemet hos BCen ligger først og fremst i skuldrene etter hva jeg har plukket opp i databasene. Har bare hørt om et tilfelle hvor det ble operert løse beinbiter i albuen, selvsagt er der sikkert flere, men der kontra antall skuldersyke hunder tror jeg er godt forskjellig.

Selv om jeg ikke er noen fan av mørketallene for HD/AD så var det ikke akkurat det jeg reagerte på, det var vell heller at 2/11 AD-hunder siden 1988 ble avlest på og samme dag. Litt av en tilfeldighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undres jeg over hva jeg gjør oppe så tidlig :yawn:

Også tror jeg gubben må legges inn på sykehuset, for han er definitivt ikke frisk når han frivillig går tur med Casper før klokken 7 om morgenen :aww: 

Nå sitter jeg på kjøkkenet med tente telys, en kopp med te, hundesonen og en katalog fra stoff og stil :ahappy: Har planer om å få med meg soloppgangen før jeg sover litt til :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, SFX skrev:

"Min" hund av de bernerne vi hadde i flokken hjemme ble operert etter å ha hatt magedreining - fordi vi hadde slitt med at hennes mor hadde flere utspilninger, tok vi rådet om å sy fast magesekken. Darkie døde av magedreining mens hun lå på klinikken etter operasjonen. Det var et tøft slag for en syvåring. Så operasjon løser ikke alt.

Nei, jeg har også hørt om hunder som har vært operert og "festet" magen, men som har fått det på nytt igjen. En av valpene fra mitt valpekull fikk jo magedreining to ganger, men der ble nok ikke magesekken festet første gangen. 

6 timer siden, SFX skrev:

Vi har i perioder hatt mye magedreining på rasen, og jeg tror det er en viss arv i det - for vi har jo fått redusert forekomsten når noen linjer har dødd ut. Men så dukker det opp innimellom, uten noen åpenbart mønster. En på åtte fikk det for første gang i sommer, og hadde vært frisk hele livet, og var en sprek hanne. At Even fikk det da han var 12 år tar jeg på kappen for sliten og gammel kropp mett av dage som ville fått hva som helst på det tidspunktet.

Vi har også hatt mye sånt på vår rase, men har ikke sett noen spesiell sammenheng mht linjer og sånt, men jeg skal ikke si at det IKKE har vært det altså. 

6 timer siden, SFX skrev:

Jeg har fått besøkt pappa på sykehuset, og han skal etter planen utskrives i morgen. Det blir ikke operasjon, men han er ikke mye bedre heller. Alt annet er eliminert, så han har fått sterkere smerter i den delen av kroppen som er så ødelagt av operasjonstabben at den ikke kan opereres mer. Han får sterkere morfindoser enn de egentlig vil gi ham, og likevel tar det ikke smertene. Men de kan ikke gjøre mer, og da er det taxi hjem...

Men de kan da ikke bare dope ham på morfin - særlig om det ikke virker? :o 
Kjenner jeg blir lei meg og oppgitt på dine vegne her nå... 

29 minutter siden, Stine skrev:

Sjarmerende med radio som justerer lydstyrken og dekningen etter hvor vsrmt/kaldt det er og hvor du befinner deg i rommet :lol: Gruer meg til å bytte til dab radio :no:

Det er jo noe stort tull, hele den greia der... Jeg har en dab-radio her i huset - det er den eneste radioen som knapt får inn kanaler... 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-4 grader ute, sola er kommet så jeg satser på det blir varmere nå. Bare styrte en kopp kaffe før tur.

Ellers ligger første kullet med blanding av tibetansk terrier og "moteblanding", denne gangen cockapoo, ute på finn. Til full pris selvsagt, for det er jo ikke blandingshunder men designhunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter jeg hjemme og venter på at jeg skal dra til Espa på møte. Utenfor her sitter kjøttmeisene i kaprifolen og spiser de røde, fine bærene! Det har jeg faktisk aldri sett før.... samtidig driver noen og gasser meg ihjel... Tror muligens jeg bare skal dra på det møtet nå :aww:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet det stoffet som jeg vil ha sengetøy i på stoff og stil. Men fordi vi har teit ikea dobbeldyne så må jeg ha 10 meter med stoff for å lage dyne og putetrekk. Stoffet er ikke veldig dyrt, men med 10 meter så blir det plutselig litt dyrt. Får snakke litt med gubben når han kommer hjem i dag. 

Er akkurat sånn stoff jeg har sett for meg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knall blå himmel og sol, frost i gresset...og jammen skal ikke labben hjem i dag også (blir godt å kunne fullt ut konsentrere meg om mine egne hunder fremover):bananas: For en fantastisk dag!!!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:yawn: frokost/kveldsmat inntatt.

Startet med å reise direkte fra nattevakt til Dal for å skifte dekk på bil. Og imens jeg ventet på det så gikk meg og Talli kiwi til coop Dal og hentet pakken der.

Så da er bilen vinterskodd og Talli turet. Da kan jeg legge meg med god samvittighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, mokken skrev:

Hurraaa! K får avspasere hele fredagen så da blir det avreise til Stavanger på morgenen også blir det tid til å leke litt turist og ha litt kjærestetid på fredagen. Det blir bra :ahappy:

Om noen har tips til hva man bør få med seg i Stavanger området så taes det i mot med takk! Vi bor på Clarion Hotel Energy men har bil. :)

Turveien fra Sverd i fjell langsmed Hafrsfjord. Tur til Brutt lenke ( Alexander-Kielland-innesmerke) i Tananger. Kunstmuseet. Jernaldergården ved Ullandhaug. Stavanger sentrum. Arkeologisk museum og Stavanger museum hvis sånn er av interesse. Konserthuset i Bjergsted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
10 timer siden, Annik skrev:

De fleste av de folkene der er jo som store bamser å regne. Hilsen hun som har en pappa i MC-miljøet og har vokst opp med å ha de på kaffeselskap :aww: 

_____________

Jeg skjønner ikke at Nico klarer å ligge slik, det kan jo umulig være behagelig å ligge slik over lang tid? :lol:

20161004_225621.jpg

Jepp, men han her var så sint at han var mer som en skummel grizzly :aww: 

Knis, den sovestilen så mer enn kjent ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...