Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå -oktober


Gjest
 Share

Recommended Posts

11 timer siden, enna skrev:

Jeg kjøper ikke det som står der.... såvidt som jeg vet er der få studier og ennå ingen som har klart å "påvise" klare grunner for magedreining. Mange har teorier og dette innlegget beskriver noen av dem. 

Det jeg har lest er at dyp brystkasse gir økt sjanse for magedreining, alder (eldre hunder får det lettere enn yngre), at de spiser raskt og at de spiser fra en forhøyet matskål, små biter av mat og et måltid om dagen har også vist seg å kunne være risikofaktorer. Så er det andre ting der de ikke er enige, feks en studie som fant at undervekt var en risiko, en annen fant at overvekt var en risiko, en fant at hanner var mer utsatt, en annen fant at kjønn ikke spilte noen rolle... 
En studie fant at redde hunder var mer utsatt, mens en annen fant ut at "happy" hunder var mer utsatt... det er mye de ikke finner ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 3.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ok, folkens, nå jukser jeg og hopper over massevis av sider, men jeg må bare si det.   Musikeren og jeg forlovet oss i går!! Det er litt skummelt, litt surrealistisk og et par-tre år frem i

Dere er sikkert lei av kjolepratet mitt nå, men ville bare dele at jeg har hentet den, og den passet!    

Nico forsvant plutselig ut i gangen, så jeg måtte gå etter for å sjekke hva han dreiv med... Kurva har stått der i evigheter, og han har ikke engang vært i nærheten av den tidligere. Så jeg aner

Posted Images

Guest *Kat84*

Jeg har våknet så mange ganger med kløende hals i natt at jeg våknet ikke ordentlig før klokka var 10:30 :blink: Irriterende nok er det helst om morgenen, litt sent på ettermiddagen, og midt på natta :getlost: 
Hvordan skal jeg liksom klare å snu om på det her...? 

Og der slo jeg nettopp min personlige rekord i avslag på søknader: Jeg sendte søknad i forgårs, og fikk avslaget når klokka var 8:15 i dag. Jo, takk for den du. 
Får vel fortsette å lete. Selv om det ikke ble veldig motiverende :( 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøtt, trøtt, trøtt. *gjesp* Brutalt start på dagen med barn som slo seg fullstendig vrang, men fikk humøret opp da så satser på at det går bra. *gjesp* 

Nå burde jeg vært i full gang her, men tror faktisk jeg trenger enda en kaffekopp før jeg hiver meg rundt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, maysofie skrev:

Grunnen til mørketallene er vell heller at det ikke er vanlig å røntge hos alle eiergrupper, spesielt ikke albuer. Feks ved NM er kun 47/90 startende hunder HD-røntget, albuer er enda mer uvanlig. Tviler på at så mange med OCD-hunder vier AD-avlesningen noen tanke om de blir røntget i utgangspunktet, selv ante jeg ikke at man fikk anmerkning på det. Kjenner dog til flere OCD-hunder(skuldre) som har fått 0/A på albuene??

At OCD rammer flere steder er man klar over, men problemet hos BCen ligger først og fremst i skuldrene etter hva jeg har plukket opp i databasene. Har bare hørt om et tilfelle hvor det ble operert løse beinbiter i albuen, selvsagt er der sikkert flere, men der kontra antall skuldersyke hunder tror jeg er godt forskjellig.

Selv om jeg ikke er noen fan av mørketallene for HD/AD så var det ikke akkurat det jeg reagerte på, det var vell heller at 2/11 AD-hunder siden 1988 ble avlest på og samme dag. Litt av en tilfeldighet.

Selvfølgelig kommer mørketallene primært av at det ikke blir røntgenfotograert - sa du 11 hunder siden 1988? Det er ikke nok hunder røntgetfotografert til at det er statistisk mulig å tenke statistikk en gang. Det er mange bernere med AD som lever et finfint liv og ikke vet om bokstavene, og det gjelder nok også mange andre raser - inkludert de som ikke er røntgenfotografert. 

Det vi av og til ser, er at i raser hvor det er uvanlig å røntgenfotografere, så kvier folk seg for å gjøre det - og i hvert fall om de har grunn til å mistenke at de vil komme ut med en lidelse. I en bekjents rase var det en som røntgenfotograferte sin hund etter litt halting, selv om så å si ingen hadde gjort det før - og den kom ut med C. Da delte rasemiljøet seg i to. En halvdel la sine hunder på røntgenbordet for å se om det var flere med HD i rasen, den andre halvdelen kjeftet på og frys ut den med C-hunden fordi hun hadde hatt offisiell avlesning og "ødelagt" ryktet til rasen som sunn...Hvor mye frister det å røntge sin hund i et fiendtlig rasemiljø?

Jeg har ikke noen statistikk på OCD og berner, vi har ingen database alt samles i internasjonalt - jeg kan kun basere meg på det jeg hører og fanger opp. Hva slags database har du tilgang til, er det en egen for BC? Supert om folk er flink til å rapportere inn sånt, i og med at OCD har en arvelig faktor også, for som regel deler jo ikke folk villig vekk informasjon om operasjoner og helseplager.

Men var ikke de to hundene som ble avlest søsken? Da er det jo ikke rart at de blir avlest samme dag. Ikke er det så ofte det avleses på AD, og hvis dette er en oppdretter som er opptatt av å få dem røntgenfotografert så motiverer en jo sine valpekjøpere - eller om det har vært halting i kullet kan det få flere valpekjøpere til å røntgenfotografere, og en skynder seg og gjør det ASAP. Vi ser ofte søsken bli avlest på samme dag i berner.

2 timer siden, Siri skrev:

Vi har også hatt mye sånt på vår rase, men har ikke sett noen spesiell sammenheng mht linjer og sånt, men jeg skal ikke si at det IKKE har vært det altså. 

Det kan jo være miljøfaktorer som vi har fått endret også, men det er lett å tenke arv når en ser at hunder tett i slekt får det - vi hadde det på tre hunder, som var mor og døtre fra to kull. Da regner jeg ikke med Even, siden jeg tror det heller var kroppen som ga opp, det kunne like gjerne vært hjertet.

Jeg synes vi hører mye mindre om magedreining nå enn på 1980- og 1990-tallet - til tross for at nå har vi Facebook og hjemmesider. 

2 timer siden, Siri skrev:

Men de kan da ikke bare dope ham på morfin - særlig om det ikke virker? :o 
Kjenner jeg blir lei meg og oppgitt på dine vegne her nå... 

De forsøker å finne en dosering som gjør at han kan håndtere smertene, men foreløpig er den dosen for høy, men de forsøker visst å mikse inn andre typer piller, om jeg forsto det rett. I går hadde han fått en type som skulle ha effekt i halvannen time og virke umiddelbart da han hadde det veldig vondt - og den virket umiddelbart, men effekten ga seg etter 20 minutter.

Det er frustrerende, og siden de har sagt at de ikke vil gjøre ham til narkoman der, så er egentlig alternativet å skrive ham ut - for han er ikke syk, han er bare ikke frisk. Det har ikke oppstått noe nytt som må behandles; det er det han har slitt med i tre år som har blitt verre, og det har jo både Risken og det derre private sykehuset på Oslo sagt at det ikke er noe mer å gjøre med. Det er nerver i kroppen som er irritert (eller royally pissed off) etter forgiftningen, så en kan håpe at irritasjonen gir seg av seg selv - og det skjer vanligvis innen 18-24 måneder. Nå er vi på 35 måneder etter operasjonstabben, så mulig han er en av de veldig få som aldri blir bra etter en slik runde. Hurra for å være spesiell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke avslapning for mor når ungen kun sover i bæreselen og våkner når jeg setter meg ned.... Hun våkner også av knitrende brødposer, kjekspakker, vannkrana som skrus på, kanner som sier svuuuupp når de åpnes og hunder som rister seg med klørne på parketten. Litt vaksinekrøll må man vel tåle, men nå er jeg sulten, tørst og er sliten i ryggen. *sutre klage* 

Hunden min har ocd: må stå med minst et bein på et teppe innendørs, noen steder av stua er skumle bare fordi, hvis man gjør noe uforutsett som å be ham gå ned trappa uten at det er leggetid er det garantert fordi noe ekkelt skal skje. Det er flere situasjoner hvor jeg ser at det gjør vondt i tvangstankene hans... Dillebelger :rolleyes: Men han er nå søt nå god, da, selv om han ikke akkurat er avlsmateriale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
5 minutter siden, SFX skrev:

Og DER kom det tekstmelding fra pappa om at legene fant noe nytt i dag, så kanskje det blir operasjon likevel. ****, jeg dro jo hjem fordi han skulle utskrives. 

:hug: 

Håper at dette blir et vellykket inngrep som faktisk hjelper ham! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, SFX skrev:

Og DER kom det tekstmelding fra pappa om at legene fant noe nytt i dag, så kanskje det blir operasjon likevel. ****, jeg dro jo hjem fordi han skulle utskrives. 

:hug: håper det er noe som faktisk gjør ting bedre da, pappaen din fortjener en kraftig forbedring i livskvaliteten sin nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Caroline skrev:

Frost ute, og jeg sitter og varmer meg inne og prøver å motivere meg til en løpetur innen en halvtime, så resten av dagen går opp, og jeg rekker alt jeg skal før jobb... Brrrr! Gruer meg til å gå ut. Jeg er ikke skapt for kulde :( :brr:

Jeg klarte det, da. Fikk varmen også, bare jeg kom meg ut. Glad jeg ikke måtte kjøre i morges, for veiene var glatte, gitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, SFX skrev:

Selvfølgelig kommer mørketallene primært av at det ikke blir røntgenfotograert - sa du 11 hunder siden 1988? Det er ikke nok hunder røntgetfotografert til at det er statistisk mulig å tenke statistikk en gang. Det er mange bernere med AD som lever et finfint liv og ikke vet om bokstavene, og det gjelder nok også mange andre raser - inkludert de som ikke er røntgenfotografert. 

Det vi av og til ser, er at i raser hvor det er uvanlig å røntgenfotografere, så kvier folk seg for å gjøre det - og i hvert fall om de har grunn til å mistenke at de vil komme ut med en lidelse. I en bekjents rase var det en som røntgenfotograferte sin hund etter litt halting, selv om så å si ingen hadde gjort det før - og den kom ut med C. Da delte rasemiljøet seg i to. En halvdel la sine hunder på røntgenbordet for å se om det var flere med HD i rasen, den andre halvdelen kjeftet på og frys ut den med C-hunden fordi hun hadde hatt offisiell avlesning og "ødelagt" ryktet til rasen som sunn...Hvor mye frister det å røntge sin hund i et fiendtlig rasemiljø?

Jeg har ikke noen statistikk på OCD og berner, vi har ingen database alt samles i internasjonalt - jeg kan kun basere meg på det jeg hører og fanger opp. Hva slags database har du tilgang til, er det en egen for BC? Supert om folk er flink til å rapportere inn sånt, i og med at OCD har en arvelig faktor også, for som regel deler jo ikke folk villig vekk informasjon om operasjoner og helseplager.

Men var ikke de to hundene som ble avlest søsken? Da er det jo ikke rart at de blir avlest samme dag. Ikke er det så ofte det avleses på AD, og hvis dette er en oppdretter som er opptatt av å få dem røntgenfotografert så motiverer en jo sine valpekjøpere - eller om det har vært halting i kullet kan det få flere valpekjøpere til å røntgenfotografere, og en skynder seg og gjør det ASAP. Vi ser ofte søsken bli avlest på samme dag i berner.

HD/AD er visst ikke så viktig hos borderen, for 'de er så friske'. Var vell cirka 700 hunder som er AD-røntget, mange bare HD-røntger eller tar seg ikke bryet i det store og hele. Jeg tok det forgitt at mine to var AD-fri, jeg, men de er røntget likevel.

Sportshundfolket er nazi, gjeterhundfolket bryr seg generelt mindre, her blir selv HD-affiserte hunder bruk fordi de er like gode brukshunder som før de fikk bokstaven sin osv. Kjøkkenoppdretterne røngter så og si aldri, eller bryr seg ikke med det. Når vi har en så stor andel hunder fra de britiske øyene hvor det slettes ikke røntges hverken foran eller bak, så kommer det selvfølgelig rusk.

NSG og svenske gjeterhundklubben har sine OCD- og epilepsi-registrering, pluss at der er flere private aktører som fører affiserte hunder.

Nei, ingen av de som er avlest affiserte i år er søsken. De Jeanette trolig mente kommer fra samme kennel, men har ingen felles foreldre. De to i går kommer fra helt forskjellige hold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Det er herlig med en hund uten ressursforsvar, og som alltid er like blid!

Bizi fant et bein som elghunden til naboen har dratt med seg fra skogen, og synes det var veldig stas å gnage litt på det. Men, det er da helt topp å bli klødd på magen mens man har beinet i kjeften eller å bli klappet og kost med samtidig. 

Svingte innom dyreklinikken på vei hjem fra jobb og tok med ormekur til henne. Hun synes den var så godt at hun lurte på om jeg ikke hadde mer.:P

Så får vi se om det gjør susen for brekninger og oppkast som hun har med veldig ujevne mellomrom. Forrige gang hun brakk seg brukte jeg masse penger på røntgen, ingen funn og en ormekur løste hele greia.

Halv dag på jobb gjennomført, var glad for å få gå hjem til lunsj. Lurte veldig på om det kom til å gå da jeg våkna i dag, men 1. gram paracet gjorde at det gikk sånn noenlunde.

Nå er det sofa og netflix.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååh jeg gleder meg til denne uka er over...  Mandag skal jeg ikke gjøre noen ting! Bare ligge på sofa og se på netflix :lol:  Mamma og stefar er her om et par timer, da blir det kaos med gulvlegging og div. (endelig!!) fredag skal jeg til legen (legeskrekk - yey... ) søndag er det dugnadsarbeid på fjellstua som jeg var dum nok til å si ja til... Jaja :aww: Mandag er min dag :lol: 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KRISE.

Jeg sølte en ganske stor mengde øl i soffaen min i går. Det går ikke an å ta av trekket på denne sitteputen.
Det lukter nå øl og er en stor flekk i stoffet.

Hva gjør jeg :ermm:

Sonenvaskeguruer! Jeg nekter å helle eddik i sofaen, såpass må jeg bare si :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

KRISE.

Jeg sølte en ganske stor mengde øl i soffaen min i går. Det går ikke an å ta av trekket på denne sitteputen.
Det lukter nå øl og er en stor flekk i stoffet.

Hva gjør jeg :ermm:

Sonenvaskeguruer! Jeg nekter å helle eddik i sofaen, såpass må jeg bare si :lol: 

Lei deg en rensemaskin. 
Det er utrolig hvor mye som kommer opp med det. Har prøvd det selv, og både lukt og farge minsket betraktelig. 

Jeg betalte ca 450 kroner for ett døgn. Om eddik er totalt uaktuelt så er det jo verd å teste ut :)

http://www.naboen.no

Det er sikkert andre som leier ut også hvis du ikke bor på ett av disse stedene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, *Kat84* skrev:

Lei deg en rensemaskin. 
Det er utrolig hvor mye som kommer opp med det. Har prøvd det selv, og både lukt og farge minsket betraktelig. 

Jeg betalte ca 450 kroner for ett døgn. Om eddik er totalt uaktuelt så er det jo verd å teste ut :)

http://www.naboen.no

Det er sikkert andre som leier ut også hvis du ikke bor på ett av disse stedene :)

Ja jeg leide av maxbo. 200 kr døgnet her, og 99 kr i rensemiddelet til maskinen :) Jeg ELSKER sånne maskiner :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdt 4t svømmekurs for en herlig gjeng fremmedspråklige damer. Nå er skuldrene mine helt peist, ikke vandt til å håndtere store, engasjerte kropper over så lang tid. Så 3t kurs/aktivitet for mellomtrinnet, heldigvis en selvdreven gjeng som tar utfordringer :)

Finne seg noe mat på vei til sauejordet. Dilemmaet gjeting kontra søvn etter nattens 2t søvn mtp kommende nattevakt falt litt i grus når vi ikke får til trening senere i uka :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
Akkurat nå, Perfect Image skrev:

Ja jeg leide av maxbo. 200 kr døgnet her, og 99 kr i rensemiddelet til maskinen :) Jeg ELSKER sånne maskiner :P 

Da skal jeg definitivt gå til dem neste gang :)
Klegger på et par og førti kg med pels griser fort til en sofa :whistle: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Kan endelig konstatere at Sjef er helt frisk :)
Ikke noe oppkast i dag, og han står og syter ved matskåla og vi ha mer ris :lol: Jeg hadde littegrann V&H i det i formiddag, og blandet med mye vann sånn at det ble en slags graut. Ingenting er kommet ut igjen. 

Rampete kosegris er han igjen også, og da er det i hvert fall ingen tvil om helsestatus der i gården :lol: Da kan vi endelig gå lang tur i skog og fjell i morgen :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rakk faktisk alt jeg hadde tenkt å gjøre :o  Og har tilogmed sittet stille en drøy halvtime - tror de må ha kjørt feil :lol: Helt ok, for jeg er utslitt :aww: Hååååper Bonden har fått fri i morgen så jeg heller kan ta fjøset enn å legge gulv... 

 

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

4 timer siden, SFX skrev:

Det kan jo være miljøfaktorer som vi har fått endret også, men det er lett å tenke arv når en ser at hunder tett i slekt får det - vi hadde det på tre hunder, som var mor og døtre fra to kull. Da regner jeg ikke med Even, siden jeg tror det heller var kroppen som ga opp, det kunne like gjerne vært hjertet.

Jeg synes vi hører mye mindre om magedreining nå enn på 1980- og 1990-tallet - til tross for at nå har vi Facebook og hjemmesider. 

Jeg synes liksom også jeg hørte mer om det før, men jeg ser det av og til dukker opp tilfeller blant FB-folket, men heldigvis ikke ofte. 

4 timer siden, SFX skrev:

Og DER kom det tekstmelding fra pappa om at legene fant noe nytt i dag, så kanskje det blir operasjon likevel. ****, jeg dro jo hjem fordi han skulle utskrives. 

Åååå, krysser fingrene for at det er noe som kan hjelpe :hug:

2 timer siden, Stine skrev:

Gadd ikke kjøre til Synnfjellet idag for å gå til Spåtind, så da gikk vi heller en tur over til Gausdal vestfjell, ble nesten 3,5 t i herlig vær på fjellet!

IMG_20161005_120516.jpg

Det så ikke så aller verst ut, det der heller :D 

2 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

KRISE.

Jeg sølte en ganske stor mengde øl i soffaen min i går. Det går ikke an å ta av trekket på denne sitteputen.
Det lukter nå øl og er en stor flekk i stoffet.

Hva gjør jeg :ermm:

Sonenvaskeguruer! Jeg nekter å helle eddik i sofaen, såpass må jeg bare si :lol: 

Du må nok bare krype til korset... eddik fikser alt :aww: 

Er jeg hjemme, har spist og funderer på om jeg burde tatt en sykkeltur med "barna" i kveld. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Siri skrev:

 

Jeg synes liksom også jeg hørte mer om det før, men jeg ser det av og til dukker opp tilfeller blant FB-folket, men heldigvis ikke ofte. 

Åååå, krysser fingrene for at det er noe som kan hjelpe :hug:

Det så ikke så aller verst ut, det der heller :D 

Du må nok bare krype til korset... eddik fikser alt :aww: 

Er jeg hjemme, har spist og funderer på om jeg burde tatt en sykkeltur med "barna" i kveld. 

 

Men fæææn da :lol: Hvordan skal eddik løse dette? Ølla har trukket inn i stoffet og nå er stoffet hardt og lukter gammel moro... hahaha. Skal jeg liksom helle eddik oppå det? Ender jeg ikke opp med en sofa som lukter eddik og øl? Hvordan fjerner eddiken det harde crusty laget av FLAT TIRE LAGER som har dannet seg? :P  Nå er det heldigvis bare en sofa fra IKEA til typ 3500kr, men jeg vil jo helst skulle kunne sitte her uten å få konstant ølsug fordi jeg kjenner den søte deilige lukta av verdens beste øl :ermm::icon_redface::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Dagene går. Litt for mye ramp fremdeles, elsker å bite og hoppe høyt. Har vært på et kurs som ble ferdig for et par uker siden, og begynner på et nytt kurs på mandag.
    • Her går det i vom og hundemat, rett og slett fordi oppdretter begynte med det. Latte er nå 4 mnd. Synes det både er lettvint og greit, virker som hunden trives med maten, og det blir mindre avføring enn med tørrfôr. Har ikke regnet på om det lønner seg da. Vi har kjøpt 9 kgs esker med puppy easy pack.
    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...