Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå -oktober


Gjest
 Share

Recommended Posts

Kom på at jeg ikke hadde brød til frokost, så da blir det bakings nå...

Ellers har dagen gått med til binge watching av Penny Dreadful og små treningsøkter med Pigg - han har begynt å skjønne at jeg vil at han skal gjøre noe med hodet, så har fått til flere repetisjoner på haka i bakken nå :D men har kommet mye rare beinsleng, hodevridninger og vrikking på rumpa som forslag :D:D 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 3.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ok, folkens, nå jukser jeg og hopper over massevis av sider, men jeg må bare si det.   Musikeren og jeg forlovet oss i går!! Det er litt skummelt, litt surrealistisk og et par-tre år frem i

Dere er sikkert lei av kjolepratet mitt nå, men ville bare dele at jeg har hentet den, og den passet!    

Nico forsvant plutselig ut i gangen, så jeg måtte gå etter for å sjekke hva han dreiv med... Kurva har stått der i evigheter, og han har ikke engang vært i nærheten av den tidligere. Så jeg aner

Posted Images

http://www.aftenbladet.no/aenergi/BP-plattform-har-lekket-95-tonn-olje-i-Nordsjoen-526016b.html 
Hva i alle dager mener de med at beste løsningen er å la oljen spre seg naturlig i vannet? :shocked: 
Burde de ikke kjøre på og få samla opp dritten så fort som mulig? Forstår jo at det kan være vanskelig midt uti havgapet altså, men det må da virkelig være en beredskapsplan ved slike svære utslipp?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Rocket skrev:

http://www.aftenbladet.no/aenergi/BP-plattform-har-lekket-95-tonn-olje-i-Nordsjoen-526016b.html 
Hva i alle dager mener de med at beste løsningen er å la oljen spre seg naturlig i vannet? :shocked: 
Burde de ikke kjøre på og få samla opp dritten så fort som mulig? Forstår jo at det kan være vanskelig midt uti havgapet altså, men det må da virkelig være en beredskapsplan ved slike svære utslipp?  

Nå vet ikke jeg mer enn det jeg har hørt av omgangskretsen innenfor yrkene med olje, men det beste er vistnok å la oljen synke, for det vil den, så lenge den ikke kommer til land.. For oljen er et organisk råmateriale som naturen tar hånd om selv.. Men den blir problematisk hvis den kommer til fjæra.. 

Men det jukses litt med å slå zalo over mindre oljesøl fra feks båter, for at oljen skal synke ned og man slipper problemer med et eller annet påbud om opprydding eller noe.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, MarieR skrev:

Alt for dyra på nrk1 igjen. Det er vel ikke vanlig å inseminere hopper så ofte som hvert år over flere år på rad? :o Er det i det hele tatt lov? Vet ingenting om avlsregler på hest ... 

Den ene hoppen jeg vet om som ei venninne overtok var 18 år gammel og hadde 13 føll etter seg. Lurte litt på det samme du spør om her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, MarieR skrev:

Alt for dyra på nrk1 igjen. Det er vel ikke vanlig å inseminere hopper så ofte som hvert år over flere år på rad? :o Er det i det hele tatt lov? Vet ingenting om avlsregler på hest ... 

 

1 minutt siden, Perfect Image skrev:

Den ene hoppen jeg vet om som ei venninne overtok var 18 år gammel og hadde 13 føll etter seg. Lurte litt på det samme du spør om her!

Nå har ikke jeg rota meg borti så mye den delen, men det jeg har fått med meg er at 2 år på rad er godkjent hvis hoppa får pause, men ellers så er det vel annethvert år som er "OK" for en periode.. Men vet om noen har hvert år i noen få år, men da er hoppa i god form og så pensjoneres den etterpå.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krutsi skrev:

 

Nå har ikke jeg rota meg borti så mye den delen, men det jeg har fått med meg er at 2 år på rad er godkjent hvis hoppa får pause, men ellers så er det vel annethvert år som er "OK" for en periode.. Men vet om noen har hvert år i noen få år, men da er hoppa i god form og så pensjoneres den etterpå.. 

Men finnes det noe regelverk eller er det bare god etikk? Prøver å finne noe på mattilsynet. Til det jeg har kommet frem til nå på nettet er det ikke uvanlig med flere langstrekkelig år med føll så lenge hoppen tar seg :| 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, MarieR skrev:

Alt for dyra på nrk1 igjen. Det er vel ikke vanlig å inseminere hopper så ofte som hvert år over flere år på rad? :o Er det i det hele tatt lov? Vet ingenting om avlsregler på hest ... 

 

2 minutter siden, Perfect Image skrev:

Den ene hoppen jeg vet om som ei venninne overtok var 18 år gammel og hadde 13 føll etter seg. Lurte litt på det samme du spør om her!



Heeeeelt normalt! Avlshopper går ofte år etter år drektige og med føll ved fot. Men jeg kjente jeg synes lite om det når det dukka opp ei skikkelig salrygga avlsmerr på FFHS, tror hun var 23 år og det 20 føllet skulle vennes av, derfor hun skulle stå hos oss en liten stund. Aner ikke om hun ble bedekt på ny, men jeg ble bare trist av henne. Hun avlet for all det bra, men det synes jeg ble rovdrift. 

Vet om ei islandshoppe som år etter år blir bedekt på ny, selvom hele systemet omtrent detter ut etter hvert føll. Det blir bare dytta inn igjen og sydd igjen, åpna når det har grodd igjen og så kjøre på med nytt føll. Det synes jeg heller ikke er greit. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Mirapusen skrev:

Jeg fikk beskjed om hver 6. time om hunden trengte det, ikke oftere enn det. Stakkars lille, ikke godt å være nyoperert!

 

32 minutter siden, Rocket skrev:

Jeg gir Rimadyl istedenfor Onsior når Rocky får ryggvondt, iom det kan gis hver tolvte time. Onsior som bare skal gis hver 24 blir for sjeldent for ham mtp smerter, og smertelindringen varer bare i 6-7 timer. Rimadyl ser ut til å ha mye bedre effekt for ham og opp mot minst 8-12 timer skikkelig smertelindring. :) 

Takk for svar :) Jeg har fått med rimadyl og når jeg ga en halv tablett, var det ca 8 timer siden jeg hentet henne hos veterinær, så da er det vel innafor. Hun skal jo ikke gå å ha vondt, men det er vel ikke bra å gi for mye heller. Og heldigvis er jo dette en tilstand hvor jeg forventer en rask bedring.

Litt for rask kanskje, siden jeg har fått beskjed om ingen hopp og sprett og bare turer i bånd de neste 10 dagen:P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Rocket skrev:

 



Heeeeelt normalt! Avlshopper går ofte år etter år drektige og med føll ved fot. Men jeg kjente jeg synes lite om det når det dukka opp ei skikkelig salrygga avlsmerr på FFHS, tror hun var 23 år og det 20 føllet skulle vennes av, derfor hun skulle stå hos oss en liten stund. Aner ikke om hun ble bedekt på ny, men jeg ble bare trist av henne. Hun avlet for all det bra, men det synes jeg ble rovdrift. 

Vet om ei islandshoppe som år etter år blir bedekt på ny, selvom hele systemet omtrent detter ut etter hvert føll. Det blir bare dytta inn igjen og sydd igjen, åpna når det har grodd igjen og så kjøre på med nytt føll. Det synes jeg heller ikke er greit. 

Stakkars dyr. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, MarieR skrev:

Alt for dyra på nrk1 igjen. Det er vel ikke vanlig å inseminere hopper så ofte som hvert år over flere år på rad? :o Er det i det hele tatt lov? Vet ingenting om avlsregler på hest ... 

Desverre helt vanlig. Å ha føll 2-3 år på rad er somregel ikke noe problem, men jeg er veldig opptatt av at de skal ha friår imellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Siri skrev:

Det høres kjempedeilig og kjempesmart ut i hvert fall :) 

:teehe:

Akkurat det dilemmaet har jeg også hatt... Skulle jo hatt nytt stuebord, men de eneste jeg synes er fine - og høye nok - er jo svindyre!!! Hva er det med dette å ha så lave stuebord da???? Jeg endte opp med å pusse ned og male det jeg allerede hadde, jeg... :aww:. Ja, jeg fant forresten et fint bord på Finn som jeg kjøpte, men det passer bedre i den andre stua. 

Sitter jeg og ser slike auditions på YouTube, tørker tårer og ler :aww: 

Jeg har et spisebord med 6 stoler jeg skulle ha pussa ned og malt, etter at jeg ødela lakken for.... 11-12 år siden eller noe sånt?? Funker fint med duk :aww:  Men jeg tror ikke jeg skal starte et oppussingsprosjekt til så til slutt blir nok dette byttet ut. Eller, starte og starte.... starten er vel å tenke på det, sant??? :lol:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, MarieR skrev:

Stakkars dyr. :(

Jepp! Heldigvis er ikke dette normalen. Vil tro at det kanskje i gjennomsnitt går 10 føll på en hoppe. Noen en del mer, noen mindre. Så lenge hoppa er frisk og rask og ikke minst er av god kvalitet og verd å avle på så ser jeg ikke problemet. 

Personlig ville jeg definitivt kjørt friår innimellom, og ikke bedekt før hoppa nærmet seg 4-5. Eller senere. Optimalt må jo nesten være å få vist hesten litt i sporten før den går i avl, samt vise den til bedømmelse først. 
Mammaen til søs sin hest hadde sitt siste føll i år, nå er hun 20 og pensjonert. Hun har hatt føll i henholdsvis 2000, 03, 04, 07, 09, 2011 og i år. Som jeg vet om. Vil si dette er mer normalen for den gjennomsnittlige avlshoppe. :) 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnnikenK skrev:

@Ganzie krysser fingre

 

Her har vi fått fjernet jursvulster i dag. Fikk jo masse info etter operasjonen og gikk ut fra vetten og syns jeg hadde fått vite det jeg trengte. Men nå sitter jeg å lurer på hvor lenge smertestillende varer. Hun fikk en halv rimadyl for en time siden, for da hadde hun tydelig vondt. Jeg har fått beskjed om å gi en halv tablett to ganger i døgnet, men kan man gi mer om hun har smerter? Jeg føler meg nesten litt slem, som har utsatt henne for dette :hmm:

Lille pasienten sover godt inni mellom - og det er jo bra :heart: Og så ser godt pelsa terver veldig rare ut med body *fnis*

 

image.jpeg

God bedring til frøkna :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Perfect Image skrev:

Men finnes det noe regelverk eller er det bare god etikk? Prøver å finne noe på mattilsynet. Til det jeg har kommet frem til nå på nettet er det ikke uvanlig med flere langstrekkelig år med føll så lenge hoppen tar seg :| 

Tror ikke det finnes noen regelverk da hest ikke har noe samlet registrering og styring på lik linje som hund.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Malinka skrev:

Jeg har et spisebord med 6 stoler jeg skulle ha pussa ned og malt, etter at jeg ødela lakken for.... 11-12 år siden eller noe sånt?? Funker fint med duk :aww:  Men jeg tror ikke jeg skal starte et oppussingsprosjekt til så til slutt blir nok dette byttet ut. Eller, starte og starte.... starten er vel å tenke på det, sant??? :lol:  

Godt tenkt er godt begynt... eller noe sånt :lol: Jeg tror jeg har tenkt på å pusse opp det stuebordet i sikkert 10 år :aww: Går ikke så fort i svingene her sjø.... Ellers er duk et godt alternativ :lol: 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Malinka skrev:

Jeg har et spisebord med 6 stoler jeg skulle ha pussa ned og malt, etter at jeg ødela lakken for.... 11-12 år siden eller noe sånt?? Funker fint med duk :aww:  Men jeg tror ikke jeg skal starte et oppussingsprosjekt til så til slutt blir nok dette byttet ut. Eller, starte og starte.... starten er vel å tenke på det, sant??? :lol:  

 

15 minutter siden, Siri skrev:

Godt tenkt er godt begynt... eller noe sånt :lol: Jeg tror jeg har tenkt på å pusse opp det stuebordet i sikkert 10 år :aww: Går ikke så fort i svingene her sjø.... Ellers er duk et godt alternativ :lol: 

Kontaktfolie splæsh oppå og da-taaaa! Ferdig ✌️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krutsi skrev:

 

Kontaktfolie splæsh oppå og da-taaaa! Ferdig ✌️

Har sett på det, men vil ikke ha det på salongbordet. Jeg har nemlig en glassplate midt på platen og en plate under i tillegg.... så masse plukk for å få det fint oppe og fortsatt en ***** støvsamler (og hundehårsamler) under. :aww: 

På spisebordet var det de 6 stolene da.... Men jeg liker spisebordet, så en eller annen gang skal det pusses opp :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet! Her har det vært noen stressede timer! Alfred forsvart for ca. 2 timer siden. Vi leita inne og ute, og la ut et innlegg på en lokal facebook gruppe, hang opp lapper, leita litt mer. Så hører jeg at det mjauer, roper en gang til på Alfred og hører på nytt et mjau. Viser seg at tullingen har gått inn i kjøkkenskapet mens jeg tok ut en skål for 2 timer siden :o Og der har han lagt å kost seg helt til nå. Dust altså! Vi har vært så bekymret for han, også gidder han ikke å gi lyd fra seg en gang før vi omtrent setter hele nabolaget på hodet for vi tror han har løpt ut! Heldigvis kan vi sove godt i natt med alt for mange dyr i sengen  :heart:

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...