Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå august


Symra&Pippin
 Share

Recommended Posts

16 minutter siden, Line skrev:

Yumi klarer å fange flygende vesen stadig vekk, og hun synes det er like ekkelt hver gang :lol: Rister på hodet og trekker det til seg og ser forvirra ut. Men så slutt å fange dem da, dumme valp!

:lol: 
Jeg skal ikke påstå at Yasmine er et funn som fluejeger akkurat, det var nok den første flua hun fanget, men veldig kostelig ja :lol: 

7 minutter siden, Mud skrev:

Ok. Ask har alltid blitt lest for og han har alltid ligget langt fremme språklig.  Men jeg tror kanskje det har litt med barnet å gjøre også :) Det er ikke alle barn som liker like godt å bli lest for.  For A er det sånn ca det beste i verden og det har det alltid vært, men jeg vet at flere barn ikke klarer å finne roen til å høre etter. 

Jeg tror faktisk de fleste barn ville elsket å bli lest for, bare man fant de rette bøkene, og den som leser kan å lese og engasjere. Jeg husker forresten at mamma leste inn bøker på kasett til oss da vi var små (det var før man fikk lydbøker, må vite...) - og vi elsket jo å sitte og høre på disse bøkene om igjen og om igjen - jeg kunne dem omtrent utenat. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 3.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Se på den søtsaken da!

Jeg er på vei hjem med valp  Han er bitteliten. Og veldig trøtt. 

Det er jo virkelig ikke noe stress med denne valpen. Den pisser og driter inne, men det er heller ikke noe stress. Eneste er at jeg gleder meg til tenna faller ut og den blir større og mer robust  Den

Posted Images

Akkurat nå, Pixie skrev:

Vi kjøpte fra IKEA, de ser helt greie ut :P

Ja vi kikket på noen fra IKEA, men de har forsvunnet :hmm: De eneste de har igjen nå er de tre her: http://www.ikea.com/no/no/catalog/categories/departments/kitchen/19121/ 
Og jeg vil ha noen som likner på fliser :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Fillerya skrev:

Jeg leste faktisk en studie i går ang dette. Der sto det at barn som ble lest mye for hadde tre ganger større ordforråd enn barn som ikke ble lest for. Dette var testet på barn ved skolestart. Forspranget ble aldri tatt igjen og disse barna ville alltid ha større ordforråd enn de andre.

 

3 timer siden, Mud skrev:

 

Fikk spørsmål fra hun som har ansvaret for hans klasse om han ble lest mye for.  Det blir han jo. Hun hadde gjettet seg til det pga språket hans. Barn som ble lest mye for hadde visst mange flere ord enn de som ikke blir lest noe særlig for og Ask har et veldig  stort ordforråd og bruker de riktig.  Men selv om det var hyggelig å høre mistenker jeg litt at mye av det kommer av at han er en skravlebøtte og at han tilbringer mer tid med voksne ( som leser mye ) enn med barn. 

 

Det stemmer veldig godt på Sophia (Og hjelper vel litt på hennes irriterende veslevoksne trekk innimellom) Men skulle ønske det stemte på Jaran, som har blitt lest for siden han var baby og enda ikke snakker... :( 

Sophia merker jeg det veldig på for vi sluttet å lese småbarnsbøker når hun var 3 år og begynte da på Harry potter serien. Merker hun plukker opp ord derfra veldig fort :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
3 timer siden, Mud skrev:

Tar en fridag fra Sfo i dag. Poden er så innmari sliten.  

Fikk spørsmål fra hun som har ansvaret for hans klasse om han ble lest mye for.  Det blir han jo. Hun hadde gjettet seg til det pga språket hans. Barn som ble lest mye for hadde visst mange flere ord enn de som ikke blir lest noe særlig for og Ask har et veldig  stort ordforråd og bruker de riktig.  Men selv om det var hyggelig å høre mistenker jeg litt at mye av det kommer av at han er en skravlebøtte og at han tilbringer mer tid med voksne ( som leser mye ) enn med barn. 

 

Jeg jobber på barneskole og ser også klart forskjell på de som blir lest for og de som ikke gjør det. Det er selvfølgelig ikke bare det som avgjør ordforrådet. Barn er individer uansett hva foreldrene gjør, men sånn jevnt over ser jeg at de som blir lest mye for ofte ligger litt foran. Enda viktigere syns jeg det er at de som blir lest (spennende bøker) for oftere får leseglede selv. De får et positivt forhold til historier i bøker og leser etterhvert fordi de koser seg med bøkene, ikke fordi voksne sier at de må øve på å lese. Gleden med bøker og gleden over å lese selv tror jeg gir et stort fortrinn når de har knekt lesekoden. 

28 minutter siden, Mud skrev:

Ok. Ask har alltid blitt lest for og han har alltid ligget langt fremme språklig.  Men jeg tror kanskje det har litt med barnet å gjøre også :) Det er ikke alle barn som liker like godt å bli lest for.  For A er det sånn ca det beste i verden og det har det alltid vært, men jeg vet at flere barn ikke klarer å finne roen til å høre etter. 

Nå er vi straks ferdig med Løven,  Heksa og klesskapet, og Dustene av Roald Dahl ligger klar på vent.  Det skal bli godt når han får tatt i bruk biblioteket på skolen for det går ca en bok i uka her . Det blir dyrt i lengden.  Nei, vi har ingen vi kan låne av, vi har lest "alt" andre har :( 

 

Offentlig bibliotek? De har masse til barn de og :) De nyeste og mest populære bøkene er det sikkert venteliste på, men han er vel ikke så gammel at det er de han vil lese uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med dagen @Bananen

@Mud Heksene og Verdens største fersken av Roald Dahl er fine. Davy Crockett og Hardyguttene har de garantert på biblioteket eller Fem serien av Enid Blyton (jeg elsket den når jeg var liten og ville ha min egen øy! og en irsk setter :D ) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Turb skrev:

Gratulerer med dagen @Bananen

@Mud Heksene og Verdens største fersken av Roald Dahl er fine. Davy Crockett og Hardyguttene har de garantert på biblioteket eller Fem serien av Enid Blyton (jeg elsket den når jeg var liten og ville ha min egen øy! og en irsk setter :D ) 

Fem-serien er nostalgi :D Men husker ærlig talt ingenting om bøkene :P Hvilken alder passer de tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Perfect Image skrev:

 

Det stemmer veldig godt på Sophia (Og hjelper vel litt på hennes irriterende veslevoksne trekk innimellom) Men skulle ønske det stemte på Jaran, som har blitt lest for siden han var baby og enda ikke snakker... :( 

Sophia merker jeg det veldig på for vi sluttet å lese småbarnsbøker når hun var 3 år og begynte da på Harry potter serien. Merker hun plukker opp ord derfra veldig fort :P

 

Her arver 9 åringen til lillesøster bøker fra Ask :lol:

Men de har begge blitt lest mye for, men Ask er bare mer "på" når det kommer til bøker og liker større bøker.Vi ser aldri på aldersmerkingene i bokhandelen for å si det sånn.  

Svogeren min pratet veldig sent. Husker ikke hvor gammel han var,  men det var såpass sent at han ble tatt med til spesialister.  Når han plutselig en dag snakket så snakket han bedre enn de fleste andre og hadde et enormt ordforråd. Han bare ville ikke snakke ( han sa ikke enkle ord en gang ), før han visste han kunne det skikkelig.  Det samme skjedde med ei når jeg jobbet i barnehage. Ungen var tilnærmet stum ( brukte bare lyder ) og plutselig en dag pratet hun klokkerent og med et forbløffende ordforråd.  Det var helt merkelig , akkurat som hun ble et helt annet barn:blink: Det er derfor jeg har litt angst for sånne språktester på småbarn selv om A alltid har scoret veldig bra på de. 

@Siri noen ganger skulle jeg ønske A likte lydbøker , men mamma må lese :P Han liker å diskutere ord og handlingen. Det hadde vært så deilig å bare kunne sette på en lydbok og gjøre noe annet noen ganger :lol:

 

Edit : @Snusmumrikk det offentlige biblioteket ligger på feil side av byen.  Det er så godt som umulig å få besøkt når man har hunder hjemme, jobb etc :aww:

Jeg vet ikke hvor populære bøkene han liker er, han liker fantasy best virker det som. Det må være morsomt , spennende og litt magi :P

@Turb Verdens største fersken har vi faktisk ikke lest :) Vi har begynt å bestille Roald Dahl bøker fordi de fleste bokhandlere bare har de mest kjente. Charlie og sjokoladefabrikken leste vi for to år siden,  og siden det har Roald Dahl vært en favoritt . Sammen med Harry Potter selvfølgelig :)

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Perfect Image skrev:

 

Det stemmer veldig godt på Sophia (Og hjelper vel litt på hennes irriterende veslevoksne trekk innimellom) Men skulle ønske det stemte på Jaran, som har blitt lest for siden han var baby og enda ikke snakker... :( 

Sophia merker jeg det veldig på for vi sluttet å lese småbarnsbøker når hun var 3 år og begynte da på Harry potter serien. Merker hun plukker opp ord derfra veldig fort :P

 

Snakker han ikke i det hele tatt? Det kan være at han er den typen som fanger opp språket, men som ikke bruker det aktivt før han kan snakke perfekt. Da har han likevel nytte av å bli lest for.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Perfect Image skrev:

 

Det stemmer veldig godt på Sophia (Og hjelper vel litt på hennes irriterende veslevoksne trekk innimellom) Men skulle ønske det stemte på Jaran, som har blitt lest for siden han var baby og enda ikke snakker... :( 

Sophia merker jeg det veldig på for vi sluttet å lese småbarnsbøker når hun var 3 år og begynte da på Harry potter serien. Merker hun plukker opp ord derfra veldig fort :P

 

Broren til ei jeg kjenner var nesten fem før han begynte å snakke. Var til masse spesialister og alt, fant ingenting galt med ham. En morgen spurte han pent: Kan du sende meg smøret? Han har senere fortalt at han satt og øvde seg i smug på rommet sitt for han ville ikke si noe hvis han sa det feil... 

3 minutter siden, tmp skrev:

Fem-serien er nostalgi :D Men husker ærlig talt ingenting om bøkene :P Hvilken alder passer de tro?

Tja, jeg tror jeg begynte å lese dem når jeg var sånn 7-ish. Jeg nektet nemlig å lære å lese før jeg begynte på skolen (skjønte ikke hva jeg skulle på skolen hvis jeg allerede kunne lese) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
14 minutter siden, Mud skrev:

Her arver 9 åringen til lillesøster bøker fra Ask :lol:

Men de har begge blitt lest mye for, men Ask er bare mer "på" når det kommer til bøker og liker større bøker.Vi ser aldri på aldersmerkingene i bokhandelen for å si det sånn.  

Svogeren min pratet veldig sent. Husker ikke hvor gammel han var,  men det var såpass sent at han ble tatt med til spesialister.  Når han plutselig en dag snakket så snakket han bedre enn de fleste andre og hadde et enormt ordforråd. Han bare ville ikke snakke ( han sa ikke enkle ord en gang ), før han visste han kunne det skikkelig.  Det samme skjedde med ei når jeg jobbet i barnehage. Ungen var tilnærmet stum ( brukte bare lyder ) og plutselig en dag pratet hun klokkerent og med et forbløffende ordforråd.  Det var helt merkelig , akkurat som hun ble et helt annet barn:blink: Det er derfor jeg har litt angst for sånne språktester på småbarn selv om A alltid har scoret veldig bra på de. 

@Siri noen ganger skulle jeg ønske A likte lydbøker , men mamma må lese :P Han liker å diskutere ord og handlingen. Det hadde vært så deilig å bare kunne sette på en lydbok og gjøre noe annet noen ganger :lol:

 

Edit : @Snusmumrikk det offentlige biblioteket ligger på feil side av byen.  Det er så godt som umulig å få besøkt når man har hunder hjemme, jobb etc :aww:

Jeg vet ikke hvor populære bøkene han liker er, han liker fantasy best virker det som. Det må være morsomt , spennende og litt magi :P

@Turb Verdens største fersken har vi faktisk ikke lest :) Vi har begynt å bestille Roald Dahl bøker fordi de fleste bokhandlere bare har de mest kjente. Charlie og sjokoladefabrikken leste vi for to år siden,  og siden det har Roald Dahl vært en favoritt . Sammen med Harry Potter selvfølgelig :)

Jeg tenkte ikke på vansklighetsgraden på bøkene, jeg tenkte at han ikke er så gammel at han bare vil lese de "kule" bøkene som alle andre i klassen leser :P Det er de som kan ha ventelister ;) Benytt muligheten til å være han at bøker med kjedelig og gammelt cover også er spennende bøker. Alle ungene på skolen styrer unna de gamle bøkene, men kan godt lese samme boka i nyere utgivelse med finere cover :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Turb skrev:

Broren til ei jeg kjenner var nesten fem før han begynte å snakke. Var til masse spesialister og alt, fant ingenting galt med ham. En morgen spurte han pent: Kan du sende meg smøret? Han har senere fortalt at han satt og øvde seg i smug på rommet sitt for han ville ikke si noe hvis han sa det feil... 

 

2 minutter siden, Tricolor skrev:

Snakker han ikke i det hele tatt? Det kan være at han er den typen som fanger opp språket, men som ikke bruker det aktivt før han kan snakke perfekt. Da har han likevel nytte av å bli lest for.

 

 

8 minutter siden, Mud skrev:

Her arver 9 åringen til lillesøster bøker fra Ask :lol:

Men de har begge blitt lest mye for, men Ask er bare mer "på" når det kommer til bøker og liker større bøker.Vi ser aldri på aldersmerkingene i bokhandelen for å si det sånn.  

Svogeren min pratet veldig sent. Husker ikke hvor gammel han var,  men det var såpass sent at han ble tatt med til spesialister.  Når han plutselig en dag snakket så snakket han bedre enn de fleste andre og hadde et enormt ordforråd. Han bare ville ikke snakke ( han sa ikke enkle ord en gang ), før han visste han kunne skikkelig.  Det samme skjedde med ei når jeg jobbet i barnehage. Ungen var tilnærmet stum ( brukte bare lyder ) og plutselig en dag pratet hun klokkerent og med et forbløffende ordforråd.  Det var helt merkelig , akkurat som hun ble et helt annet barn:blink: Det er derfor jeg har litt angst for sånne språktester på småbarn selv om A alltid har scoret veldig bra på de. 

 

 

 

Nei, han snakker lite. Har noen ord osv, og kommuniserer med mye kroppspråk. Sluter selvsagt ikke å lese til han av den grunn :P Vi har fått time på sykehuset for hørselssjekk, for det kan jo være frekvenser han har problemer med. Så blir det talepedagog etter dette. Føler ikke jeg stresser med det altså, men om det er noe så er det greit å få hjelp.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Bananen skrev:

Jeg vil egentlig sove litt til, men fornuften sier at jeg må stå opp snart. :aww: Sånn er det visst når en blir ett år eldre, men da er det kanskje lov å utsette det litt til. :aww: Hadde jeg bare klart det. :lol:

Gratulerer med dagen!

Jeg kom på at jeg får overnattingsgjest til NKK Lillehammer, og det rommet hvor gjestesenga er har fått være roterom siden sist jeg hadde overnattingsgjest - det var i jula... 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hipp hurra for @Bananen !

 

Snuppa mi har ikke tid til å bli lest for, men har et ordforråd som er helt ekstremt. Det kombinert med lengden så må folk spørre både to og tre ganger om hun ikke er 4 når jeg sier hun blir 3 :aww:   Gleder meg til hun har ro i rompa til å bli lest for. Roal Dahl :wub:  HP :wub:  Narnia :wub:  og og og!

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
13 timer siden, Pixie skrev:

Glemte at jeg fikk tafse på en nydelig liten whippet-frøken på toget! 13 uker og så rolig og trygg :) Men jeg fikk litt vondt inni meg når de sa de skulle på Ekebergsletta og være der i flere timer, valpen ble stressa nok av Oslo S...

Først rolig og trygg - og så stressa?

Stressa eller nysgjerrig og på? Forøvrig - det der er måten jeg miljøtrener valper på også. Bare tar de med, uten tanke om at "nå skal vi lage en diger sak av at valpen er med på nytt sted, nå skal vi stryke på, dalle med, berolige og stappe i den godbiter, bare for å være helt sikker på at valpen for all fremtid tenker at folkemengder og bråkete steder er ******* på jord, og at når mennesket oppfører seg som om vi kommer til å dø, så gjør vi sikkert det" 

Skal man ha en hund som er trygg, og lugn i alle miljøer, så finnes det bare en måte å gjøre ting på - ta den med overalt som om det er det naturligste i verden. Uten dikkedarrer - belønningen er kos fra folk man møter.

3 timer siden, maysofie skrev:

Kommer aldri til å skjønne meg på disse gjeterhundgreierne :lol: 

Sist prøve vi skulle melde oss på fikk vi ikke plass fordi de hadde fult på lite sau, forståelig nok - der hadde de kjørtkjørt ikke mindre enn to runder med de samme få påmeldte i stedet. I dag var det visst også fult, selv om klasse 1 skulle ha 'førsterett' slik at eventuelt 2 og 3 måtte vike - her skal flere gå flere klasser og med flere hunder.

Kanskje vi skal ta det som et hint fra universet at det ikke er meningen vi skal gå? :P

Melde på tidligere? He he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt for alt som løser seg!

Hundene og jeg skal på bilferie i september, og jeg hadde begynt å tenke på fôring. Jeg bruker V&H til vanlig. Men det duger ikke over tid i bilen, åpenbart. 

Så kom jeg til å tenke på at X'en og Foenix ga blod i Oslo, og da fikk vi en tørrfôrsekk eller vaksine som takk for hjelpen. Jeg tok aldri fôr, siden jeg bruker vom - men jeg kunne ikke huske å ha tatt ut noe vaksine der i fjor heller. Så jeg ringte og sjekket, og joda, jeg har en vaksine til gode der. Men da tar jeg den ut i tørrfôr, og har mat til hundene for ferien. 

Alternativet var å bli beste hannhund på spesialen om ei uke, hvor det er 100 påmeldte - for det er vanligvis en stor sekk med tørrfôr til BIR og BIM. Men å kjøre til Oslo hørtes enklere ut enn å slå en mengde hannhunder fra junior :D 

Nå skal hundene få tur.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mud skrev:

Ok. Ask har alltid blitt lest for og han har alltid ligget langt fremme språklig.  Men jeg tror kanskje det har litt med barnet å gjøre også :) Det er ikke alle barn som liker like godt å bli lest for.  For A er det sånn ca det beste i verden og det har det alltid vært, men jeg vet at flere barn ikke klarer å finne roen til å høre etter. 

Nå er vi straks ferdig med Løven,  Heksa og klesskapet, og Dustene av Roald Dahl ligger klar på vent.  Det skal bli godt når han får tatt i bruk biblioteket på skolen for det går ca en bok i uka her . Det blir dyrt i lengden.  Nei, vi har ingen vi kan låne av, vi har lest "alt" andre har :( 

 

Kanskje dere har en Fretex eller en annen bruktbutikk i nærheten? Ofte masse fine barnebøker å finne der for 10-20 kr boka :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det regnet hele morgenen, men nå lyser det opp. Jogget med Pigg fra morgenen og sløvet mye av dagen, men tatt litt tak i klesrotet mitt nå og ryddet opp litt... 

Egentlig må jeg male lister ute, men det er ikke noe vits før det tørker opp litt... ev ta de på den siden som har vært under tak hele tiden? Noen som vet om det går greit, eller blir luftfuktigheten for høy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...