Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå august

Symra&Pippin
 Share

Recommended Posts

Nå er i hvert fall gjestesenga for neste helgs utstillingsgjest gravd fram. Fryktelig lettvint å bare legge ting fra seg i den senga, skjønner jeg... En del ting er båret ned i kjelleren for lagring, gitaren er skrudd opp på veggen, et par pynteputer er lagt til kasting, og jeg har fått bestilt bilder til de rammene som lå der. 

Resten av det rommet burde ryddes, men det er ikke så prekært så lenge det er mulig å legge seg i senga.

Jeg klarer ikke å bestemme meg for om jeg skal ha noen store bilder eller ei hylle på veggen over sofaen. 

Og der ringte ei venninne som kjeder seg og vil ha selskap på turen, så da drøyer vi til hun er her. Det tar vel fort tre kvarter, men jeg tror sen kveldstur er tingen i dag, det har vært en del sol etter regnet i stad. Sånn hoggorm-varm sol, sier fobien min. 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 3.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Se på den søtsaken da!

Jeg er på vei hjem med valp  Han er bitteliten. Og veldig trøtt. 

Det er jo virkelig ikke noe stress med denne valpen. Den pisser og driter inne, men det er heller ikke noe stress. Eneste er at jeg gleder meg til tenna faller ut og den blir større og mer robust  Den

Posted Images

Akkurat nå moter jeg meg opp til å lage middag. Pizza, der deigen er ferdig, så det tar ikke så lang tid - men jeg er støl og sliten. Får brukt litt muskler av å rundvaske gamle bygg fra tak til gulv. :P Fikk lønn i dag så har fått brukt litt av vaskepengene på litt ymse, deriblant en plastkasse på europris. Det er flere små bokser i den, så nå har jeg fått veldig til system i runderings- og sporstæsjet mitt. Skulle dog hatt noe kroker eller et eller annet for å henge sporseler og sånt på, men vet ikke helt hvilken løsning jeg vil ha. Og så har jeg lyst til å ordne sånn at jeg kan ha en kasse oppå buret, uten at den sklir hit og dit. Vil ha minst mulig i baksetet, men noe blir det nok med et dobbeltbur til to tollere i bagasjerommet. Tar litt plass det gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Hehe, lille Biz er litt søt når hun synes at det kanskje kunne skje noe snart. Når jeg har ligget litt lenge på sofaen f.eks. Hun gjør ingenting, bare gjesper så høyt hun kan flere ganger.

Så da gikk vi en tur da.

Så malte jeg ett strøk til, middag og nå får hun få seg en tur til.

Siste strøk tviler jeg på at jeg gidder å ta i dag. 

I morgen er det plenklipping. Blir ikke arbeidsledig her, nei.

Godt jeg har ei uke ferie til, som jeg kan slappe av på. Hvis jeg klarer å sitte i ro, da. Kanskje jeg er som faren min. Må dra på hytta for å ta det med ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Home sweet home!! Utrolig mye stygg kjøring i dag...flere ganger opplevde vi stygge forbikjøringer som kom mot oss, folk som lå langt uti feil kjørebane og en gang holdt vi på å bli sneia av en kampingvogn som slo ut til siden.
Lita var glad for å komme hjem. Grei hund å ta med på tur, selv om hun skremte vettet av oss en gang da hun hadde greidd å bryte seg inn i et rom hun egentlig ikke skulle greie å ta seg inn i (utrolig hva den dachsen der greier!!!)  og trøkke i seg uante mengder sjokolade.... Ble litt tørst - eneste symptom - vi var langt fra vetrinær, men jeg satt midt på natta på tlf med vakthavende vet et langt stykke fra denne for å bli beroliget - hysterisk hønemor...

Og mens jeg var på ferie ble omsider denne publisert. Nå skal jeg bare få levert sammenskrivingen så er et kapittel i livet mitt omsider over. Det har vært mange år med mye turbulens og mye som har skjedd på mange plan, men i løpet av sommeren har mye fallt på plass på mange områder. Livet mitt endres på mange måter helt nå, og til det bedre :) Ser frem til mer kvalitetstid med min bedre halvdel fremover - vi får forhåpentligvis endelig tid til å dyrke hverandre litt mer nå :)

Og så får jeg enda mer tid til hundetrening :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Yellow skrev:

@Pixie Hvor stor er han nå? Veldig fin :) 

Takk! Syns det selv også, men er ikke akkurat nøytral :P Han er 10 mnd, 47 cm i skulderhøyde og like lang i ryggen. Trenger å få bygget noe mer masse på ham, 13,3 kilo og typisk unghund-smal.

IMG_1249.JPG

• Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer til @Toril også!

Jeg har tatt meg en proteinbar etter en god tur med Pøbel. Synes ikke de er så veeeldig gode, men. :lol: Også funderer jeg på hvor jeg har funnet ut hvor det lure stedet slik at jeg skal huske at jeg har lagt greie saker og ting akkurat der. Ja. Det var dette lure stedet, da ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Home sweet home!! Utrolig mye stygg kjøring i dag...flere ganger opplevde vi stygge forbikjøringer som kom mot oss, folk som lå langt uti feil kjørebane og en gang holdt vi på å bli sneia av en kampingvogn som slo ut til siden.

Lita var glad for å komme hjem. Grei hund å ta med på tur, selv om hun skremte vettet av oss en gang da hun hadde greidd å bryte seg inn i et rom hun egentlig ikke skulle greie å ta seg inn i (utrolig hva den dachsen der greier!!!)  og trøkke i seg uante mengder sjokolade.... Ble litt tørst - eneste symptom - vi var langt fra vetrinær, men jeg satt midt på natta på tlf med vakthavende vet et langt stykke fra denne for å bli beroliget - hysterisk hønemor...

Og mens jeg var på ferie ble omsider denne publisert. Nå skal jeg bare få levert sammenskrivingen så er et kapittel i livet mitt omsider over. Det har vært mange år med mye turbulens og mye som har skjedd på mange plan, men i løpet av sommeren har mye fallt på plass på mange områder. Livet mitt endres på mange måter helt nå, og til det bedre [emoji4] Ser frem til mer kvalitetstid med min bedre halvdel fremover - vi får forhåpentligvis endelig tid til å dyrke hverandre litt mer nå [emoji4]

Og så får jeg enda mer tid til hundetrening [emoji3]

Gratulerer! Det må leses :)

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irritert mage/tarm i dag også. Da veit jeg at de nesten 5-6 timene blir morsomme. 

Denne uka har jo bare vært helt fantastisk i så måte, 3 av 5 dager har vært med magetrøbbel. Og folk lurer på hvorfor jeg ikke har matlyst, liksom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

@Pixie Hvor mange kg er det vanlig at hannene blir? Synes noen jeg har sett såvidt har vært større enn en litt stor havanais, men så en for ikke lenge siden som absolutt var større og som jeg tror var ren tibetansk terrier og. Ikke møtt så veldig mange annet enn at vi har hatt valp og to tisper som nestennaboer.

Spør fordi jeg synes de fleste hårhundene enten er hakket for små eller store :P

---

Vi har planer om å reise avgårde en uke i morgen og oppdaget løs tann nå ? Ikke lenge siden jeg var hos tannlegen og tok masse undersøkelser av samme tanna! Var også hos legen pga tenkte det kunne være bihulene som gjorde det siden tannlegen ikke fant noe, men neida. Konklusjonen var absolutt ingenting galt, for noe drit! Tror jeg bare satser på at det kan vente en uke til altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Yellow skrev:

@Pixie Hvor mange kg er det vanlig at hannene blir? Synes noen jeg har sett såvidt har vært større enn en litt stor havanais, men så en for ikke lenge siden som absolutt var større og som jeg tror var ren tibetansk terrier og. Ikke møtt så veldig mange annet enn at vi har hatt valp og to tisper som nestennaboer.

Spør fordi jeg synes de fleste hårhundene enten er hakket for små eller store :P

Rasestandard sier vel hannhunder 36-41 cm, vekt 9-11 kg med tispene litt mindre. Men det var akkurat en tråd om det på et tibbeforum der ei spurte hvor store tibbene til folk var, og det var stor variasjon fra bittesmå på 6,9 kg til kjemper på 25 kg(selv om jeg nok tror at de sannsynligvis er litt overvektige...)!  Ser ut som hannhundene ofte er større, men det var noen ganske store tisper der også. Uno er både høyere og lengre enn de fleste vi har møtt iallefall. Jeg syns det er helt greit, bedre fremkommelighet i snø og skog :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Bananen skrev:

Gratulerer til @Toril også!

Jeg har tatt meg en proteinbar etter en god tur med Pøbel. Synes ikke de er så veeeldig gode, men. :lol: Også funderer jeg på hvor jeg har funnet ut hvor det lure stedet slik at jeg skal huske at jeg har lagt greie saker og ting akkurat der. Ja. Det var dette lure stedet, da ...

De barene til bixit synes jeg var veldig god.. Selv om de kanskje ikke er proteinbar da :P 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Pixie skrev:

Maxim proteinbar med lakris er ifølge gubben god nok til å erstatte sjokolade!

Oooh. Lakris! Hvor får man kjøpt den?

2 minutter siden, Lillekrapyl skrev:

Samt questbar chocolate chip cookie dough.

Det er den jeg har nå, og jeg vet ikke. Jeg synes ikke den er all verden, men jeg er sær, tenker jeg. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Det er noe eget ved å gå tur i regnet. Forfriskende!

Og klesvasken min rekker aldri å bli tørr før neste regnskur...:blink:

Nå jeg endelig hadde kommet over søtsuget, så kom jeg på at det er helg, så da ble det en 200-grams sjokolade...Smart. Not. Men, jeg fortjener det jo..:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, tmp skrev:

Hvilken modell har dere? Og du har vel ikke bilde av bil med bur i? :icon_redface:

Da har jeg tatt bilder. :) Nå husker ikke jeg størrelsen på noen av burene, men kan eventuelt ta mål om du vil vite det. :) 
Gamle rustholken av et bur, dette går med noen cm klaring fra vinduet i bakluka når den er lukket. 
13882578_10153734081160423_5791691584497

Atlas/Ferplast buret: Her har Rocky god plass, han bruker ikke halve buret en gang når han sitter, og kan ligge flatt på siden om han vil. Kunne fint satt i skillevegg og hatt to DSGr inni der f.eks.
13892277_10153734081165423_8425763838974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ååh lakrispraten gjorde at jeg fikk skikkelig lyst på lakris-is! Ikke spist det siden i fjor sommer :o Må få tak i!! 

forresten noen som har erfaring med å spraymale møbler? Har et gammelt nattbord som jeg har sett for meg at jeg skulle ha pussa opp, så tenkte jeg på å bruke spraymaling. Så de hadde noe på vakre hjem. Må vel kjøpe inn sandpapir også, men trengs det noe mer? Gleder meg så til å komme i gang, men så er det sånnt tiltak samtidig haha:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg har sett mange dårlige filmer, men Sharknado the 4th Awakens er helt der oppe med de dårligste... Dog er fremdeles den aller aller dårligste Galaxis med Brigitte Nielsen - der ser man mikrofonen dippe ned i bildet og folk faller før neven kommer nære dem når de sloss... 

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...