Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hjemme igjen og ungene er i seng :) Lang kveld hos svigers med grilling og mye lek med ungene etterpå. Så var det opp på beite med litt godmat til kvigene så de er enkle å fange igjen etter sommeren og skal hjem :P Prøver å dra innom annenhver kveld med litt ekstra god mat til dem. Bruker en gammel ringeklokke som jeg ringer med før jeg roper på dem, for å se om de etterhvert som beite blir åpnet utover mot skogen blir enklere å høre enn ropingen min. De var et stykke inn idag, og kom med engang jeg ringte :D Visste denne planen min ville fungere :aww:  

Også sitter jeg ute, drikker te og spiser gjende kjeks med sjokolade (som er verdens beste kjeks), og ser på kalvene som leker :) Halvparten reiser på beite om tre dager, mens halvpartene av mødrene med de yngste kalvene blir hjemme på beite her. Litt godt at ikke alle reiser, hadde blitt litt rart og litt for stille :P 

13382265_10154134261820256_1603042147_n.

Jaran veldig stolt at "hans" kvige følger etter han :P

• Like 11
  • Svar 3.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Raptus får flytte til Langedrag! ! Vi er så glade nå at vi har ikke ord!! 

Mange som fortjener klemmer, gratulasjoner og mye jeg gjerne skulle svart på her og der, men tiden strekker ikke til.   Vi hadde en fantastisk dag på lørdag og alt ble veldig bra. Stemningen

Jeg har lappen  Kunne hatt den i 10 år allerede om jeg ikke hadde vært så treig, men bedre sent enn aldri  Så får vi se om jeg tør å kjøre alene, da    

Posted Images

Skrevet

Sjekka at jeg hadde sett alt av True Blood, sett siste episode av GOT her om dagen. Hva skal jeg se på nå da? Ikke har jeg noen nye bøker å lese heller...  Ønsker meg en ny laaaaang kjempespennende bokserie å lese! 
Bones og Grey's er ikke på Netflix heller, det synes jeg de kan gjøre noe med. :P Går Lucifer noe sted annet enn på TV mon tro? Hjelper gjerne ikke uansett iom jeg har sett alle episodene som har gått på TV utenom den siste siden jeg var vekkreist da. 

Noen som har tips? 

Skrevet

Kan jeg få litt sympati for alle de 53 (!) myggstikka mine? Gud vet hvordan alle mygg på Notodden klarer å finne meg. SYTE! Takk lov for at en har eurax i hus...

• Like 2
Skrevet
15 minutter siden, Rocket skrev:

Sjekka at jeg hadde sett alt av True Blood, sett siste episode av GOT her om dagen. Hva skal jeg se på nå da? Ikke har jeg noen nye bøker å lese heller...  Ønsker meg en ny laaaaang kjempespennende bokserie å lese! 
Bones og Grey's er ikke på Netflix heller, det synes jeg de kan gjøre noe med. :P Går Lucifer noe sted annet enn på TV mon tro? Hjelper gjerne ikke uansett iom jeg har sett alle episodene som har gått på TV utenom den siste siden jeg var vekkreist da. 

Noen som har tips? 

Banshee (HBO da), Daredevil, Making a Murderer,  Punisher, Better Call Saul (såfremt du har sett Breaking bad, hvis ikke har du noe å finne på først!) 

• Like 1
Skrevet
1 time siden, Tonje skrev:

:console:

Akkurat nå lurer jeg på om jeg skal fortsette å lese "The name of the wind" eller om jeg skal begynne på den nye boka jeg kjøpte i dag (Etter deg, er det den den heter tro?). Synes den første har vært treig i starten, men den tok seg opp litt nå så jeg er usikker. Blir den bedre etter kapittel 23? :P 

Det er en av mine favoritter gjennom tidene, så JA, den blir bedre!

• Like 1
Skrevet
41 minutter siden, Rocket skrev:

Noen som har tips? 

Bones er da på Netflix?

• Like 1
Skrevet
1 time siden, Rocket skrev:

Noen som har tips? 

Vikings :)

Red: og ja, du har lest A song of ice and fire?

Skrevet

Bones og Grey's er ikke på Netflix heller, det synes jeg de kan gjøre noe med. [emoji14] Går Lucifer noe sted annet enn på TV mon tro? Hjelper gjerne ikke uansett iom jeg har sett alle episodene som har gått på TV utenom den siste siden jeg var vekkreist da. 

Noen som har tips? 

Bates motel? Orphan black? Hemlock Grove (sesong 1 var best).

Skrevet
1 time siden, Rocket skrev:

Noen som har tips? 

24! Jeg skjønner nå hva de mener med at Jack Bauer er handlingsutilitarist. :aww:

Skrevet
4 minutter siden, Wednesday skrev:

Jeg er veldig solbrent. Smører guttene med solkrem, men glemmer å smøre meg sjøl. 

Helt vanlig :aww::lol: 

Skrevet

Burde innta horisontalen altså.. men det er en infernalsk flue her i stua.. spørs om man ikke bør knerte den først så den ikke blir med når man legger seg. Fluer-kelpier-soverom er en ganske eksplosiv blanding som bør unngåes for enhver pris.. *gå og hente fluesmekker og kan derved utsette legging enda en stund*

Skrevet

Ny dag og alt det der. Heldigvis drar vi hjem om noen få timer. Skal bli fryktelig godt! 

Hunden får jeg ikke igjen før tidligst på mandag, men da får jeg kanskje slappet litt av i kveld og natt. 

Gubben og svigerfar er nesten ferdig med den nye veien og parkeringsplassen. Så nå kan jeg parkere rett utenfor husdøren! Ikke at bilen har stått så langt unna akkurat :P

Har også litt syprosjekter hjemme, så håper (!) Jeg er i form til det neste uke. Har klippet opp en superfin dongeribukse, som skal bli skjørt :D buksa hadde desverre "krympet" i vask, så rumpen min ikke passet i den :aww:  men siden jeg er smalere rundt midjen enn rundt hoftene/rumpen så kan den brukes som skjørt :D livet små gleder! Også må jeg fikse litt på noen skjørt jeg sydde til min søster. Vet at hun er lav liksom, så sydde skjørtene korte. Men tydeligvis er det ene for lang fremdeles :P

• Like 2
Skrevet
Akkurat nå, Symra&Pippin skrev: Kan man spraye vinduspussemiddel rett på en tv-skjerm? Nei? Min er så himla skitten der den står i kveldssola.

Nei. Tørk støv med ren mikrofiberklut, om det ikke er nok bruker man spesialspray og myk svamp (fås kjøpt på Elkjøp, Expert osv). Kan kanskje fungere med slik engangsklut man får til rengjøring av pc eller fotoutstyr, slik som lukter sprit. 

Jif og lignende kan fort ødelegge skjermen...

18 minutter siden, Pixie skrev: Nei. Tørk støv med ren mikrofiberklut, om det ikke er nok bruker man spesialspray og myk svamp (fås kjøpt på Elkjøp, Expert osv). Kan kanskje fungere med slik engangsklut man får til rengjøring av pc eller fotoutstyr, slik som lukter sprit. 

Jif og lignende kan fort ødelegge skjermen...

Det ante meg. Hadde så lyst til å foreta en skikkelig vask, men får vente til jeg har kjøpt skjermrens da. 

Nei nei, ikke mikrofiberklut vel? Kommer sikkert an på typen, men mange inneholder jo bittesmå glassbiter. Så man skal ikke bruke det på overflater som helst ikke skal ha en eneste ripe.

Skrevet

...jeg har ikke lyst til å gjøre vår standard søndagsaktivitet, som er å ta helgevasken. Vi gidder jo aldri å gjøre det på fredag eller lørdag :P Det tar sikkert ikke mer enn en time, men... Blæh.

Hva annet koselig kan man gjøre i stedet mon tro?

Skrevet
Akkurat nå, rosinbolle skrev:

...jeg har ikke lyst til å gjøre vår standard søndagsaktivitet, som er å ta helgevasken. Vi gidder jo aldri å gjøre det på fredag eller lørdag :P Det tar sikkert ikke mer enn en time, men... Blæh.

Hva annet koselig kan man gjøre i stedet mon tro?

Jeg syr babynest, mens barn og mann er ute på "tur" :aww: 

tøtta er veldig opptatt av at hun skal ut på tur for tiden :lol: 

• Like 1
Skrevet
30 minutter siden, Lola Pagola skrev:

Nei nei, ikke mikrofiberklut vel? Kommer sikkert an på typen, men mange inneholder jo bittesmå glassbiter. Så man skal ikke bruke det på overflater som helst ikke skal ha en eneste ripe.

Det visste jeg ikke, har alltid fått mikrofiberklut som svar når jeg har spurt folk som burde ha greie på det.

Skrevet
30 minutter siden, Lola Pagola skrev:  

Det visste jeg ikke, har alltid fått mikrofiberklut som svar når jeg har spurt folk som burde ha greie på det.

Finnes sikkert flere typer, men vet bare at den typen man gjerne har på kjøkkenet ikke bør brukes. Mikrofiberklut spesiallaget for vindu bør vel være safe, vil jeg tro :)

Skrevet
13 timer siden, Snoffe skrev:

:hug:

13 timer siden, Raksha skrev:

:hug:

12 timer siden, Tonje skrev:

:console:

Takk. :)

Akkurat nå syns jeg at jeg har hatt en effektiv søndags morgen og har gjort unna masse husarbeid, greit å ikke ha for mye stillstand når hodet går på høygir. Nå skal jeg straks frisere litt labber og klør på Bris, før jeg drar for å trene litt med to venninner. Gruer meg litt til i kveld, men får dra innom bunnpris eller kiwi og fylle opp med godis så går det sikkert bra. Godis hjelper mot mye. Jeg har jo gitt opp sommerkropp 2016 uansett, og satser hardt mot 2017 istedet. :aww: 

Skrevet

@Betty :console:

Takk Freya, takk :aww: Neida, det var ikke valpen som vekket alle i morres heller, for hun nikoser seg med å ligge i senga, men når tanten hopper ned og begynner å pipe så blir det jo alt for spennende for en liten Yumi. Men ok, jeg skal ikke klage sånn veldig, klokka var tross alt ti på halv ni...

Nå har vi hatt en slækk formiddag, og om en liten time så skal vi hilse på Naomi igjen. Legge Yumi til lading da..

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg har noen til å passe inni,men ikke noe fast. Jeg jobber skift, og hunden har noen å være med når jeg jobber natt. Han har også noen å være med litt på kvelden når jeg jobber ettermiddag. Det er de dagene jeg jobber dag som er problemet. Det er ikke sånn at jeg ikke har tenkt på at det er ansvar med hund. Men jo, jeg trodde han var klar for å være alene nå.. Oppdretter sa valpene klarte det greit etter ca 12 uker...med trening så klart. Mulig jeg ikke har trent godt nok..har jo aldri dratt lenge fra han. 
    • Takk for et veldig fint og beroligende svar. Det betyr mye å høre det fra noen som har litt erfaring med hvordan oppdrettere tenker. Diva er akkurat sånn du beskriver en trygg voksenhund. Vi har aldri hatt problemer med henne ingen utagering, ingen aggresjon, ingen ressursforsvar eller noe som helst i den retningen. Hun er en hund som alltid har vært stabil rundt både folk og andre hunder, og hun har vokst opp med små hunder rundt seg helt siden hun var valp selv. Hun er typen som går mellom hvis to hunder bråker, men uten å lage noe drama ut av det. Bare rolig og tydelig. I tillegg er hun vant til et veldig rolig og forutsigbart hjemmemiljø, siden det alltid er noen hjemme på grunn av hjemmekontor. Hun får masse nærhet, rutiner og trygghet, og det smitter veldig over på hvordan hun oppfører seg. Det er nok mest meg som syns det er litt skummelt å bli dømt før folk faktisk har møtt henne. Jeg vet jo at hun er en fantastisk hund, men man hører så mye forskjellig, og jeg vil ikke at noen skal misforstå situasjonen. Jeg kommer til å fortelle oppdretteren om Diva når vi vet at sjansen er større for at vi faktisk får valpen, så det ikke blir unødvendig stress eller misforståelser. Men det du skriver roer meg veldig. Det er godt å høre at en trygg voksenhund som Diva faktisk kan være et pluss, og ikke noe negativt.
    • Det du beskriver er dessverre ganske vanlig hos valper i den alderen, og det betyr ikke at du har gjort noe feil. Noen valper takler alenetrening helt fint, mens andre trenger mye lengre tid enn det «boka» legger opp til. Det viktigste nå er å unngå at han får panikk hver gang du går, for det kan gjøre treningen tyngre for dere begge. Når en valp hyler sammenhengende i 30 minutter, så er det et tegn på at han ikke er klar for det nivået av alenetid ennå. Det handler ikke om stahet, men om at han blir oppriktig stresset. Da er det lurt å gå noen steg tilbake i treningen og gjøre det lettere for ham. Noen ting som ofte hjelper: •     Start helt på nytt med bittesmå steg, og hold deg på det nivået han faktisk mestrer. Det kan være 5 sekunder, 10 sekunder, 30 sekunder – det er helt greit. Det viktigste er at han opplever at du alltid kommer tilbake før han får panikk. •     Unngå bur akkurat nå, siden du allerede ser at det gjør ham mer stresset. Det er ikke alle valper som finner ro der. •     Gi ham et mindre område, men ikke bur. Et valperom, grind eller et avgrenset område kan gjøre det lettere for ham å finne ro. •     Tren på ro før du går. Mange valper blir mer stresset hvis det skjer mye aktivitet rett før du forlater leiligheten. •     Gå ut og inn mange ganger uten at det betyr noe. Ta på sko, gå ut, kom inn igjen. Gjenta til det blir kjedelig for ham. •     Bruk lyder som gjør at han ikke føler seg helt alene. Radio, hvit støy eller en vifte kan hjelpe noen valper. Når det gjelder jobbsituasjonen: Det er helt forståelig at du må på jobb, men valper på 15 uker klarer som regel ikke å være alene i lange perioder uten at det går utover tryggheten deres. Hvis det finnes noen muligheter for midlertidig hjelp nabo, familie, hundepasser et par timer, eller en venn som kan stikke innom, så kan det gjøre en enorm forskjell mens dere trener. Du gjør så godt du kan, og det er tydelig at du prøver å gjøre dette riktig. Det viktigste nå er å ta det i hans tempo og unngå at han får panikkopplevelser som setter dere tilbake. Det blir bedre, men noen valper trenger litt mer tid og litt mer støtte i starten. eller så vil du oppleve med at du vil få en hund som er stresset og kan bli `farlig` når han blir stor. om du har skaffet deg valp og ikke viste at valpen ikke kan være alene, så kanskje tenke på å sette den bort til noen som kan ta seg av den til den har blitt større. veit mange kan få det til og funke. men fleste hunder som vokser opp med å være alenen så mange timer av dagen sliter ofte med stress og sånnt ting.  det er ikke enkelt men noen ganger må man tenke på dyre og ikke seg selv, så kan være lurt å kanskje finne noen. se eter barnevakt eller hundebarnehage. for å sette en liten valp så lenge alene er ikke bra for han. jeg håper du finner ut av det og at han slipper unna å bli en nærvøs hund som voksen. ikke ment vondt eller sårende 
    • Det er jo nettopp det jeg sier, at de færreste har mulighet til å være hjemme fra jobb i 6 mnd. Hvis du leser litt rundt på forumet her vil du se ulike løsninger. Noen har med hunden i bil og lufter i pausene. Såklart uaktuelt i denne kulden. Noen har venner, naboer eller familie som passer halv dag eller stikker innom og lufter. Noen har hjemmekontor eller kan ta med hund på jobb. Når man er flere i familien har man kanskje mulighet for å tilpasse slik at noen starter sent på jobb, andre tidlig, og/eller har barn som kommer hjem fra skolen og lufter hund. Det er mange løsninger. Men det er ikke naturlig å forvente at den 4 mnd gammel valp skal kunne være alene hjemme en hel arbeidsdag. Om du ikke har mulighet for å tilrettelegge dette er det stor fare for at hunden utvikler separasjonsangst og ikke kan være alene i det hele tatt. Det er 20 år siden jeg fikk min første  hund, jeg har vært aktiv i hundesport og ulike hundemiljøer, og alle som har skaffet seg valp har planer og løsninger for dette. Som du også vil finne på forumet her vil alle som spør bli anbefalt å ha en plan og ikke forvente at en valp kan være alene hjemme en hel arbeidsdag.  Og så kan du jo se på finn.no hvor mange unghunder som omplasseres fordi de ikke "får tiden til å gå opp". Det er mange av disse "normale menneskene" som ikke har hatt en god plan for alenetreningen når de har skaffet seg hund.
    • Ja, jeg går gode turer først, og aktiviserer han. Gir han kong eller tyggebein når jeg går. Prøvd å lage en god rutine hjemme.  Men at du sier jeg skal levere hunden tilbake fordi jeg må på jobb, det blir for dumt! Han er 4 mndr, og ytterst få mennesker har mulighet til å være så lenge hjemme.  Rart så mange bikkjer klarer seg greit i hverdagen egentlig,  mtp at alle må være hjemme minimum 6 mndr(noe ganske få har vært..)  Og ikke alle har mulighet for å dra hjem fra jobb i lunsjen, eller ha bikkja med på jobb.. Hvor er dere normale mennesker med hund henn? Er dere ikke på forumer kanskje? Er dere jeg gjerne ville hørt fra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...