Gå til innhold
Hundesonen.no

Ned i vekt..


BareLinn
 Share

Recommended Posts

Jeg blir også glad for oppskrifter. Selv lager jeg stort sett bare kjøttkaker ol for å fryse ned. Nå sist laget jeg også innmat til vårruller i store porsjoner og frøs ned. Så konkrete oppskrifter på mer eller mindre "ferdige" middager man kan hive i frysern og ta opp igjen på en hektisk dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.4k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

For å ta meg selv som eksempel - så var jeg av de med BMI på over 35. Med en startvekt på svimlende 145 kg! Og en livsstil som en ikke burde anbefale noen! Store og få måltider ( åt en gedigen midda

Tasser innom for å motivere litt jeg Klem til alle som vil ha og heia heia til de som skal starte på ny frisk! Desember 2013 - 145 kg Februar 2015 - 85 kg Sunt kosthold - og økt aktivit

Kikker litt igjennom bilder, og det er litt som har skjedd her de siste årene. 2010: 2015: Kjenner motivasjon for å gå ned de siste kiloene kommer snikende. Kom på noen kilo etter neders

Posted Images

Jeg lager relativt ofte en form som tar tid å lage - men det gjør seg selv, slik at den tiden kan brukes til pelsstell eller TV eller klesvask eller whatever.

Jeg setter ovnen på 225 grader, fyller en ildfast form med proteinkilde (fisk, kyllingfilet, kotelett, biff, whatever), potetbåter og ønskede grønnsaker, heller over nykokt saus eller en boks med crème fraîche (det finnes på flere butikker en egen pose med pulver som skal røres ut i slik boks for stekt laks og stekt kylling i form), og lar dette stå i en times tid.

Grønnsaker jeg bruker mye, fordi jeg liker de godt, er gulrøtter, brokkoli, blomkål, kålrabi og squash. Ofte lager jeg så stor porsjon at jeg kan varme halvparten til ny middag neste dag.

Ellers synes jeg taco faktisk er kjapt å lage, og det kan jo gjøres så sunt og usunt en vil avhengig av tilbehør.

Det går an å fryse ned ferdigstekt kjøttdeig, så er den klar til å brukes til whatever.

Jeg liker omelett med masse fyll - purreløk, sopp, paprika, squash, kjøttdeig eller kyllingbiter, ost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi har dårlig tid så lager vi feks laksefilet og couscous salat. Laksen skal ligge i ovnen i ca 15 min (?) og mens den ligger der kan man gjøre klar couscous og salat, også kan man ta en dæsj rømme ved siden av, og feks avokado. Kjempegodt og relativt enkelt, sunt og raskt.

Eller så kan man lage en enkel kyllingsalat, deler man kyllingen opp i mindre biter tar det kortere tid å steke.

Har en kamerat som pleier å legge laskefilet og søtpotet i en form i ovnen med ost oppå, superenkelt!

Som mellomåltid kan man feks ta en liten skål med havregryn eller annen frokostblanding med lite sukker i (den til First Price er god og har ganske lite sukker), og blande med melk eller kesam/gresk yoghurt, og friske bær eller rosiner.

Her i huset prøver vi å holde oss mest mulig unna laktose og gluten. Samboeren tåler det ikke så godt, og jeg merker at jeg blir mindre oppblåst når jeg er flink til å holde meg unna, så det kan også være et triks for å bli litt fastere i fisken.

Og er man dårlig på å spise sunt, eller å spise i det hele tatt, så vil man jo få mindre energi til å trene.

Og de dagene vi kjøper mat ute, så holder vi oss unna pizza og kebab, og kjøper heller asiatisk mat feks, eller indisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Husk husk!

Noen av mine favortitter :)

Spicy omelettrull med kylling

Spaghetti med spekeskinke og spinat

Kyllingramen

Taco med laks, spinat frisk salsa og fetaost

Japansk Biffsuppe

Grillet skinkebiff med fylt avocado

Kyllingsuppe med søtpotet og eple

Torsk escabeche

Laks på spinat med soyasjy

Mange av de oppskriftene baserer seg på samme råvarer. Jeg bruker selv mange flere oppskrifter enn det jeg lister opp her. Og man kan bassere seg på samme råvarene igjennom en uke, men samtidig har stor variasjon fra dag til dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Jeg glemte jo å skrive at jeg prøver å unngå for mye kornprodukter og alt som har gjær i seg. Hender jeg spiser "frokostblanding" til middag, men jeg syns det smaker dritt med korn og melk, så det blir som regel cottage cheese og/eller yoghurt med masse frukt og en liten dæsj korn på toppen. :P Nå var vi flinke igår, jeg skrev ukesmeny tilogmed mandag og handlet inn, og eneste snacksen jeg har kjøpt idag er jordbær (dessert) og så kjøpte jeg inn noe naturell yoghurt, flytende honning og hasselnøtter som kan være sånn kjapp mat før treninger. Ja, og to skyr ble med også, de var på tilbud. Siden det er drittvær idag tar vi fridag, så jeg sitter og samler oppskrifter nå. :) I går hadde vi wok for første gang på evigheter, rett og slett fordi jeg spiste meg drittlei på det fordi det nesten var det eneste sunne og kjappe vi kunne lage på det gamle hybelkjøkkenet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tirsdag er det tre uker, og jeg har rundet 2 kg nøyaktig ned i vekt. Jeg ønsker jo ikke å gå ned mer enn 1 kg i uken, meeen, jeg pleier å gå ned ca 50g om dagen nå så jeg må følge nøye med om det har tenkt å stagnere eller ikke. Dersom det fortsetter slik lenge er jeg jo fornøyd, fordi jeg vil gå ned skikkelig denne gangen og ikke "fort og gale" slik jeg gjorde sist da jeg gikk av 14 kg.

Jeg har allerede bra kosthold, så det er ikke den biten jeg har endret, men mengde mat og hyppigere måltider. Sist sultet jeg meg, drev litt med 5:2, men jeg har jo allerede på ett år lagt på meg igjen en del av de kiloene. Dersom vekten finner ut at den skal stagnere nå, så få jeg kutte litt mer på porsjons-størrelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min er på besøk, og hadde med seg festdrakten jeg brukte da jeg konfirmerte meg. Skjorta var for stor, beltet var en liten halvcentimeter for trang på nederste hempe, men stakken satt perfekt. Husker vi til konfirmasjonen måtte modifisere den litt, beltet er påsatt trykknapper helt ytterst, og selv da var den litt trang på den tiden. Og i livet på stakken måtte vi ha på ei forlenging for at den skulle passe. En kilo eller to ned og beltet sitter også perfekt. :) Fint når det går den veien. :P:ahappy:

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det vært ferie med late dager på stranda i 30 varme, null mosjon og altfor mye god mat og drikke. Det vistes på vekta ja...Regner med jeg går av meg feriekiloene ganske raskt, men jeg tenkte jo jeg skulle ned et par til.

Jogga alle oppoverbakkene på tur med hundene i dag og merker at formen forfaller fort. Mye tyngre enn sist, men jeg klarte det så da er jeg fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

*langt frustrasjonsinnlegg*

Her begynte jeg bra forrige mandag etter å ha lest meg opp på hvordan kroppen min reagerer på ulike matvarer hvor konklusjonen var å fjerne sukker, gluten (allerede fjernet 99 prosent fra september i fjor), meieriprodukter (alt fra melk til ost og rømme), raske karbohydrater og ferdigvarer fra kosten (med unntak av et juksemåltid 1 gang i uken). Da satt jeg igjen med frukt, grønnsaker, proteiner inkl egg og nøtter/frø - noe nyere studier mener er riktig for å få stabilitet i hormonene.

Mandag til torsdag gikk kjempe fint! Ingen utskeiinger, jeg var streng med meg selv og "lyttet" til kroppen om den var sulten eller bare kjedet seg i tillegg til styrketrening både tirsdag og torsdag. Så kom fredag og jeg tillot meg 50 gram smeltet 70 prosent sjokolade sammen med frukt og nøtter da jeg hadde en venninne på overnatting (pluss en liten rute melkesjokolade midt på natta), men jeg spiste helt etter planen ellers og var veldig fornøyd :) Jeg trente også en liten økt styrke! Lørdag spiste jeg helt normalt, men kjøpte take-away (stekte nudler med grønnsaker og ulike proteiner) til middag etter planen.

Så kommer søndag, mandag og idag.. Søndag klarte jeg meg helt fint til vi blir bedt på rask middag hos svigermor hvor jeg var lovet en type kjøtt (uspesifisert sådan) med grønnsaker og poteter. Flott, tenkte jeg - her kan jeg ta det som passer inn med mitt kosthold.. Men nei da.. Svigermor serverte pizza, med glutenfri ferdigbunn (som et lite plaster på såret) og masse raske karbohydrater.. Med andre ord ikke helt etter dietten.. Videre kom mandag og jeg datt helt ut. Spiste litt grønnsaker med stekt kjøttdeig i 4-tiden og litt frukt med nøtter i løpet av dagen, men store deler av dagen ble tilbragt i sofaen med både en is og donuts - 800 kcal minst i raske karbohydrater der. Og idag ga jeg bare opp - flink til klokken bikket 18.00 så bar det på butikken for sjokolade og skolebrød - igjen over 800 kcal i raske, teite karbohydrater!

Føler dette er "story of my life" det siste året. Flink først, så møter jeg motgang før jeg bare gir etter alt av søtsug. Vel vel, ny dag og nye muligheter imorgen? Bare kjipt jeg skal feire mamma hele helgen hos bestemor med husmannskost og kaker......

Positive er at jeg trente 4 ganger forrige uke da, og med planlagt økt de neste to dagene pluss tur opp Fløien lørdag så brenner jeg i hvert fall litt kalorier! Og kommer jo svett hjem fra jobb hver dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*langt frustrasjonsinnlegg*

Her begynte jeg bra forrige mandag etter å ha lest meg opp på hvordan kroppen min reagerer på ulike matvarer hvor konklusjonen var å fjerne sukker, gluten (allerede fjernet 99 prosent fra september i fjor), meieriprodukter (alt fra melk til ost og rømme), raske karbohydrater og ferdigvarer fra kosten (med unntak av et juksemåltid 1 gang i uken). Da satt jeg igjen med frukt, grønnsaker, proteiner inkl egg og nøtter/frø - noe nyere studier mener er riktig for å få stabilitet i hormonene.

Mandag til torsdag gikk kjempe fint! Ingen utskeiinger, jeg var streng med meg selv og "lyttet" til kroppen om den var sulten eller bare kjedet seg i tillegg til styrketrening både tirsdag og torsdag. Så kom fredag og jeg tillot meg 50 gram smeltet 70 prosent sjokolade sammen med frukt og nøtter da jeg hadde en venninne på overnatting (pluss en liten rute melkesjokolade midt på natta), men jeg spiste helt etter planen ellers og var veldig fornøyd :) Jeg trente også en liten økt styrke! Lørdag spiste jeg helt normalt, men kjøpte take-away (stekte nudler med grønnsaker og ulike proteiner) til middag etter planen.

Så kommer søndag, mandag og idag.. Søndag klarte jeg meg helt fint til vi blir bedt på rask middag hos svigermor hvor jeg var lovet en type kjøtt (uspesifisert sådan) med grønnsaker og poteter. Flott, tenkte jeg - her kan jeg ta det som passer inn med mitt kosthold.. Men nei da.. Svigermor serverte pizza, med glutenfri ferdigbunn (som et lite plaster på såret) og masse raske karbohydrater.. Med andre ord ikke helt etter dietten.. Videre kom mandag og jeg datt helt ut. Spiste litt grønnsaker med stekt kjøttdeig i 4-tiden og litt frukt med nøtter i løpet av dagen, men store deler av dagen ble tilbragt i sofaen med både en is og donuts - 800 kcal minst i raske karbohydrater der. Og idag ga jeg bare opp - flink til klokken bikket 18.00 så bar det på butikken for sjokolade og skolebrød - igjen over 800 kcal i raske, teite karbohydrater!

Føler dette er "story of my life" det siste året. Flink først, så møter jeg motgang før jeg bare gir etter alt av søtsug. Vel vel, ny dag og nye muligheter imorgen? Bare kjipt jeg skal feire mamma hele helgen hos bestemor med husmannskost og kaker...

Positive er at jeg trente 4 ganger forrige uke da, og med planlagt økt de neste to dagene pluss tur opp Fløien lørdag så brenner jeg i hvert fall litt kalorier! Og kommer jo svett hjem fra jobb hver dag :)

Du begynner alt for hardt. Kutt ut litt og litt av gangen :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig jeg har vært ganske flink de siste 3 ukene, og "halvflink" i flere uker før det. Men det er visst ikke vekta helt enig i. Får vel spise enda litt mindre is da. Sjokolade spiser jeg nesten ikke og alle andre måltider (3stk) enn middag ligger på 250 kcal eller mindre. Ikke spiser jeg kjempemye til middag heller 500-800 kcal. Totalen pr dag er ca 1300. Og jeg beveger meg mer + jogger for 4. uka. Dette fungerte jo knall forrige omgang så får håpe kroppen bestemmer seg for å være litt mer villig til å gi fra seg kg fremover :-)

Har gått noe ned, men det går trått. Målet er ca 0.7kg/uke i snitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg syns dette er skikkelig vanskelig, jeg! Det blir liksom annenhver dag med gode vaner og annenhver dag med mindre gode vaner. Også går det sånn opp i opp så resultatet er omtrent på stedet hvil. Problemet mitt er at jeg faller veldig lett for korttenkte fristelser ("kan jo lese litt i boka mi i stedet for å komme meg ut en tur," "kan jo unne meg litt godt nå når jeg er med venner," "kan jo kjøpe denne sjokoladen nå når jeg har lyst på den" osv). Ofte uten å tenke meg noe særlig om, egentlig. I tillegg føles det så fånyttes å henge seg i sela. Jeg tenker fort at én dag med litt utskeielser går jo fint, det spiller ikke noen særlig rolle i det store bildet, men så blir det etter hvert flere og flere dager med utskeielser. I tillegg blir jeg litt motløs når jeg prøver å ta meg sammen, for det er såpass langt igjen til mitt endelige mål at det føles helt uoverkommerlig å skulle komme dit. Så da kan jeg like gjerne gi opp, på en måte. Ja. Jeg kan vel i alle fall slå fast at jeg er temmelig langt unna å nå målet mitt om minus femten kilo i løpet av sommeren. Jeg sliter rett og slett litt med å motstå fristelser til fordel for et langsiktig resultat. Hvordan skal man bli god på en sånn type selvbeherskelse, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig jeg har vært ganske flink de siste 3 ukene, og "halvflink" i flere uker før det. Men det er visst ikke vekta helt enig i. Får vel spise enda litt mindre is da. Sjokolade spiser jeg nesten ikke og alle andre måltider (3stk) enn middag ligger på 250 kcal eller mindre. Ikke spiser jeg kjempemye til middag heller 500-800 kcal. Totalen pr dag er ca 1300. Og jeg beveger meg mer + jogger for 4. uka. Dette fungerte jo knall forrige omgang så får håpe kroppen bestemmer seg for å være litt mer villig til å gi fra seg kg fremover :-)

Har gått noe ned, men det går trått. Målet er ca 0.7kg/uke i snitt

Er ikke 1300 kalorier om dagen veldig lite om man er aktiv? Høres lite ut iallfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns dette er skikkelig vanskelig, jeg! Det blir liksom annenhver dag med gode vaner og annenhver dag med mindre gode vaner. Også går det sånn opp i opp så resultatet er omtrent på stedet hvil. Problemet mitt er at jeg faller veldig lett for korttenkte fristelser ("kan jo lese litt i boka mi i stedet for å komme meg ut en tur," "kan jo unne meg litt godt nå når jeg er med venner," "kan jo kjøpe denne sjokoladen nå når jeg har lyst på den" osv). Ofte uten å tenke meg noe særlig om, egentlig. I tillegg føles det så fånyttes å henge seg i sela. Jeg tenker fort at én dag med litt utskeielser går jo fint, det spiller ikke noen særlig rolle i det store bildet, men så blir det etter hvert flere og flere dager med utskeielser. I tillegg blir jeg litt motløs når jeg prøver å ta meg sammen, for det er såpass langt igjen til mitt endelige mål at det føles helt uoverkommerlig å skulle komme dit. Så da kan jeg like gjerne gi opp, på en måte. Ja. Jeg kan vel i alle fall slå fast at jeg er temmelig langt unna å nå målet mitt om minus femten kilo i løpet av sommeren. Jeg sliter rett og slett litt med å motstå fristelser til fordel for et langsiktig resultat. Hvordan skal man bli god på en sånn type selvbeherskelse, da?

Hørtes fryktelig kjent ut. Selvbeherskelse ønskes kjøpt. :aww:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns dette er skikkelig vanskelig, jeg! Det blir liksom annenhver dag med gode vaner og annenhver dag med mindre gode vaner. Også går det sånn opp i opp så resultatet er omtrent på stedet hvil. Problemet mitt er at jeg faller veldig lett for korttenkte fristelser ("kan jo lese litt i boka mi i stedet for å komme meg ut en tur," "kan jo unne meg litt godt nå når jeg er med venner," "kan jo kjøpe denne sjokoladen nå når jeg har lyst på den" osv). Ofte uten å tenke meg noe særlig om, egentlig. I tillegg føles det så fånyttes å henge seg i sela. Jeg tenker fort at én dag med litt utskeielser går jo fint, det spiller ikke noen særlig rolle i det store bildet, men så blir det etter hvert flere og flere dager med utskeielser. I tillegg blir jeg litt motløs når jeg prøver å ta meg sammen, for det er såpass langt igjen til mitt endelige mål at det føles helt uoverkommerlig å skulle komme dit. Så da kan jeg like gjerne gi opp, på en måte. Ja. Jeg kan vel i alle fall slå fast at jeg er temmelig langt unna å nå målet mitt om minus femten kilo i løpet av sommeren. Jeg sliter rett og slett litt med å motstå fristelser til fordel for et langsiktig resultat. Hvordan skal man bli god på en sånn type selvbeherskelse, da?

Jeg må ha noen absolutte regler hvis jeg ikke skal lure meg selv. Fra siste jul og fram til våren var det nulltoleranse for alle former for snop og kaker, sukker i det hele tatt. Da slapp jeg å vurdere om jeg skulle kjøpe sjokolade fordi det var lørdag, sjokolade var jo ganske enkelt helt forbudt. Det resulterte også i at blodsukkeret sluttet å hoppe opp og ned, dermed forsvant så å si sukkersuget. Når man kutter ut sukker kan man spise ganske normal mat i moderate mengder og likevel gå ned i vekt. Jeg kuttet ut fete sauser og fet ost, men spiste egentlig det meste ellers.

Jeg vet jo ikke om dette funker for deg, vi er forskjellig skrudd sammen både mentalt og fysisk vi mennesker. Men for meg var det altså helt nødvendig å gjøre det sånn.

Edit: Må legge til at jeg veide meg hver eneste morgen. Gleden over å ha gått ned noen hundre gram var nemlig så stor at jeg absolutt ikke ville ødelegge ved å spise noe jeg ikke burde. Det er mye psykologi i slanking! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Pippin&Symra kuttet du ut all sukker, eller kun sukker i form av usunne/unødvendige matvarer? Kroppen (og spesielt hjernen) trenger sukker for å fungere optimalt. Joda, det er mange som fungerer på lavkarbo, men da må det vel også relativt mye trening til for å hindre at man mister muskelmasse.

Dokumentar om mat og sunnhet folk kanskje har lyst til å se: Fett vs. Sukker (på nrk til 11. aug)

Denne tror jeg det er mange som vil ha nytte av å se. Slår "myten" av både sukker,- og fetthysteriet som råder (alt med måte selvsagt).

Veldig interessant studiet som var gjort med rottene når det gjaldt sukkerrikt kosthold, fettrikt kosthold og kosthold bestående av kombinasjon av sukker og fett. De to første holdt vekten, mens sistnevnte førte til overvektige rotter som ikke klarte å begrense matinntaket. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Pippin&Symra kuttet du ut all sukker, eller kun sukker i form av usunne/unødvendige matvarer? Kroppen (og spesielt hjernen) trenger sukker for å fungere optimalt. Joda, det er mange som fungerer på lavkarbo, men da må det vel også relativt mye trening til for å hindre at man mister muskelmasse.

Jeg kuttet ut usunne matvarer, og det gjelder vel det meste som er tilsatt sukker i en viss mengde? Fikk jo i meg naturlig sukker gjennom vanlige matvarer som frukt, melk og korn.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 1 uke hvor jeg klarte å spise etter gitte regler og var streng med meg selv. Kun litt mørk sjokolade og ÉN rute melkesjokolade på fredagskvelden og "cheat-meal" lørdagen. Ellers gitt det supert :) Nå derimot er det veldig opp og ned.. Har kanskje hatt 2 dager siste 10 dagene hvor jeg ikke har rørt kake, godteri/sjokoalde, søt bakst eller lignende. 2 dager er jo bedre enn ingen, men likevel er faktisk 2 dager dårligere enn den perioden jeg ikke er på diett..

Sier jeg til meg selv at enkelte matvarer er forbudt, så skriker kroppen: "MÅÅÅ HA, BARE MÅÅÅ HA" :sint_01:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 1 uke hvor jeg klarte å spise etter gitte regler og var streng med meg selv. Kun litt mørk sjokolade og ÉN rute melkesjokolade på fredagskvelden og "cheat-meal" lørdagen. Ellers gitt det supert :) Nå derimot er det veldig opp og ned.. Har kanskje hatt 2 dager siste 10 dagene hvor jeg ikke har rørt kake, godteri/sjokoalde, søt bakst eller lignende. 2 dager er jo bedre enn ingen, men likevel er faktisk 2 dager dårligere enn den perioden jeg ikke er på diett..

Sier jeg til meg selv at enkelte matvarer er forbudt, så skriker kroppen: "MÅÅÅ HA, BARE MÅÅÅ HA" :sint_01:

Hvorfor setter du deg selv i situasjoner hvor du er utsatt for disse tingene?

Du må bare droppe å gå på butikken/café/besøk osv hvis det gjør at du skeier ut, og forklare til dine nærmeste hvorfor du må kutte ut diverse matvarer (for du har tungtveiende årsaker til å gjøre det, ikke bare at du vil se bra ut i bikini liksom), be om folk sin støtte.

Og heller enn å fokusere på alle tingene du ikke kan spise, prøv å tenk mer på alt det gode du kan spise og utforsk det :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
    • Du kan sikkert litt om massasje og sånt allerede? Vi hadde regelmessig fysioterapeut på våre, en gang i mnd. Lakseolje, og etterhvert Cartrophen (lite effekt) og Librela (heller ikke mye effekt, men startet antageligvis for sent). Greia med disse smertebehandlingene for artroser er visst at man skal begynne å bruke dem før det har fått utviklet seg noe særlig. Pass på at hunden er varm såklart, back on track kan hjelpe (tantes gamle hunder har hatt det over natten, med opptrening). 6 tenner! Au!
    • Du kan prøve Kim Salomonsen på facebook. Det er den eneste oppdretteren av rasen i Norge. Det er en litt større rase i Sverige.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...