Gå til innhold
Hundesonen.no

Ned i vekt..


BareLinn
 Share

Recommended Posts

@laikamor jeg tror det er veldig viktig å jobbe med hodet i en slik prosess! Det er lov å skeie ut en gang i blant uten at det er skandale! Heller fokusere litt mer på hvor flink du er!

Jeg har også erfart at hvis jeg holder meg under kaloriene jeg bør ha i løpet av en dag, så er det mye fortere å skeie ut å spise noe usunt.. Men vi er jo forskjellige, så ikke sikkert det er sånn for deg!

Det er veldig viktig, og veldig vanskelig!

Jo, jeg har lett for å skeie ut. Helga kommer, og jeg tenker "jeg har jo ligget i underskudd hver dag, da kan jeg unne.meg chips og sjokolade idag". Men da spiser jeg gjerne såpass mye at underskuddet ikke lengre blir underskudd, kanskje til og med overskudd. Ikke bra!

Tenker det må være ok å skeie ut en gang i blandt, men ikke så ofte. Men jeg f.eks tar gjerne et lite kakestykke om jeg er i besøk. Men målet bør vel være å ikke skeie ut i det hele..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.4k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

For å ta meg selv som eksempel - så var jeg av de med BMI på over 35. Med en startvekt på svimlende 145 kg! Og en livsstil som en ikke burde anbefale noen! Store og få måltider ( åt en gedigen midda

Tasser innom for å motivere litt jeg Klem til alle som vil ha og heia heia til de som skal starte på ny frisk! Desember 2013 - 145 kg Februar 2015 - 85 kg Sunt kosthold - og økt aktivit

Kikker litt igjennom bilder, og det er litt som har skjedd her de siste årene. 2010: 2015: Kjenner motivasjon for å gå ned de siste kiloene kommer snikende. Kom på noen kilo etter neders

Posted Images

Det er veldig viktig, og veldig vanskelig!

Jo, jeg har lett for å skeie ut. Helga kommer, og jeg tenker "jeg har jo ligget i underskudd hver dag, da kan jeg unne.meg chips og sjokolade idag". Men da spiser jeg gjerne såpass mye at underskuddet ikke lengre blir underskudd, kanskje til og med overskudd. Ikke bra!

Tenker det må være ok å skeie ut en gang i blandt, men ikke så ofte. Men jeg f.eks tar gjerne et lite kakestykke om jeg er i besøk. Men målet bør vel være å ikke skeie ut i det hele..

Hva med å finne noe annet enn chips og sjokolade som kos i helgene? Grønnsaker og dipp for eksempel er godt. Evt lage noe sunnere "snop"
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å finne noe annet enn chips og sjokolade som kos i helgene? Grønnsaker og dipp for eksempel er godt. Evt lage noe sunnere "snop"

Ja, prøver jo på det da. Ikke glad i dip, men liker veldig godt smoothie, eller fruksalat med vanlijekesam.

Som sagt så vil jeg prøve å holde meg borte fra snop. Lettere å kutte alt da. Satser på forever lean kan hjelpe med søtsuget :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, prøver jo på det da. Ikke glad i dip, men liker veldig godt smoothie, eller fruksalat med vanlijekesam.

Som sagt så vil jeg prøve å holde meg borte fra snop. Lettere å kutte alt da. Satser på forever lean kan hjelpe med søtsuget :)

Jeg tar Forever Lean til frokosten hver dag. Har knapt hatt søtsug de siste to ukene, er usikker på om det er pga. Lean eller om C9 "avvente" meg – men lysten på godis er så og si helt vekke! Jeg spiser Nutrilett og andre sånne barer med lavt kaloriinnhold til mellommåltid eller lunsj dersom jeg er på farten og ikke har med meg noe, og de velger jeg sjokoladesmak på, men ellers har jeg ikke lyst på noe snop. Så å prøve Lean vil nok i alle fall ikke skade :) Jeg har spist sjokolade én gang på litt over to uker, da ble jeg kjempedårlig i magen, og jeg hadde ikke veldig-veldig lyst på heller. Det er ganske rart å tenke på, synes jeg, for jeg har pleid å ELSKE sjokolade og heller spist sjokolade enn mat.

Ellers er jeg glad i Fisherman's Friend med mint-smak, tar meg en pastill hvis jeg får lyst på "noe". Og drikker vann, ikke minst! Pepsi max, derimot, har jeg beholdt, den har jeg ikke noe lyst til å kvitte meg med :lol: Men inntaket er blitt redusert, mye fordi jeg nå passer på å alltid ha med meg enten vann, argi+ eller e-burn i bilen og veska.

Jeg fører alt jeg spiser i Lifesum nå, den har regnet seg frem til at jeg skal spise ca. 1350 kalorier hver dag. Men jeg ligger alltid under, klarer ikke å komme meg helt opp dit. Så på det verste, etter at jeg har lagt inn dagens aktivitet (i dette eksemplet var det hesteridning i 1 time og 50 minutter), lå jeg nesten 900 kalorier i underskudd. Jeg skjønner ikke helt dette, for jeg spiser jo, og jeg spiser meg mett. Blodsukkeret er stabilt som aldri før og jeg føler meg aldri "ihjelsulten"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke sikkert at den regner rett? Om du ligger i kraftig underskudd vil du ikke føle deg pigg og opplagt. Det typiske er at man mister mye muskler, og etterhvert føler seg svak.

Jeg lå i ganske stort underskudd hele forrige semester (medisin som helt kuttet matlysten min), og jeg følte meg etterhvert svak og merket at jeg mistet mye muskler (altså det ble tungt og gå i trapper og slike ting). Nå er jeg nesten tilbake igjen da, musklene er på plass (mangler fremdeles litt fett), og det merkes godt på formen.

Ikke uvanlig at lifesum regner feil utifra kjapt googlesøk i alle fall... Måtte installere den selv nå, og i følge den har jeg spist 1260 kcal i dag (spist helt normal mengde mat), og jeg skal spise 1940 (har ikke lagt inn noe aktivitet, kun høyde og vekt). Det kan umulig stemme at jeg har spist såpass lite. Jeg går opp i vekt nå, sakte men sikkert fra da jeg gikk ned i vår (skal opp 5 kg sånn ca).

Sikkert ikke dumt å regne ut manuelt en periode, bare for å være helt sikker på at lifesumappen stemmer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her inne som har sett dokumentaren Fed Up? Jeg syntes ihvertfall den var veldig interessant og motiverende :)
Jeg har! Kombinert med fat Vs. Sugar dokumentaren har det gitt meg endel å tenke på rundt vanene mine. Og hva jeg tenker på som sunt. Dokumentaren ligger på netflix.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fører alt jeg spiser i Lifesum nå, den har regnet seg frem til at jeg skal spise ca. 1350 kalorier hver dag. Men jeg ligger alltid under, klarer ikke å komme meg helt opp dit. Så på det verste, etter at jeg har lagt inn dagens aktivitet (i dette eksemplet var det hesteridning i 1 time og 50 minutter), lå jeg nesten 900 kalorier i underskudd. Jeg skjønner ikke helt dette, for jeg spiser jo, og jeg spiser meg mett. Blodsukkeret er stabilt som aldri før og jeg føler meg aldri "ihjelsulten"...

Det er vel ikke sikkert at den regner rett? Om du ligger i kraftig underskudd vil du ikke føle deg pigg og opplagt. Det typiske er at man mister mye muskler, og etterhvert føler seg svak.

Jeg lå i ganske stort underskudd hele forrige semester (medisin som helt kuttet matlysten min), og jeg følte meg etterhvert svak og merket at jeg mistet mye muskler (altså det ble tungt og gå i trapper og slike ting). Nå er jeg nesten tilbake igjen da, musklene er på plass (mangler fremdeles litt fett), og det merkes godt på formen.

Jeg tviler ikke på at ingvildoline faktisk ikke spiser mer enn 1350 kalorier, det tar bare litt lenger tid enn to uker før man kjenner på at man lever på underskudd når man har ligget i overskudd i lang tid før dietten og ikke minst har noen ekstra kilo som skal bort. Hvis jeg ikke tar feil, så er du ganske slank fra før? Da tar det ikke lang tid før man merker at man bør spise litt mer. Det er derfor jeg synes det er så vanskelig å kvitte meg med de siste kiloene, fordi jeg har blitt ganske slank. Med en gang jeg spiser litt mindre enn det kroppen vil, så blir energien ordentlig laber! :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt mulig appen regner feil, noen ting finner jeg ikke i den og må ta noe som ligner. Spiser jeg hos andre feks, eller jeg spiser middagen foreldrene mine lager, så veier jeg ikke maten, sånn som jeg gjør hjemme når jeg selv lager middag. Jeg pleier å være raus med anslagene på hvor mye jeg spiser når jeg ikke er helt sikker, liker det bedre enn å gjette på noe som kanskje er for lite.

Nå er det 16 dager siden jeg begynte på C9, og etter de 9 dagene har jeg ligget enten akkurat på eller under (ofte under) anbefalt i Lifesum. Er ganske stresset for tiden og litt trøtt om dagen, men det vet jeg er fordi jeg sover for lite. For de dagene jeg får 7-8 timer søvn føler jeg meg opplagt og fin gjennom hele dagen. Jeg småløper opp trapper, går i godt tempo, løfter tungt, beveger meg generelt raskt, osv uten å føle meg matt eller "tung" i kroppen.

På mandag begynner jeg på treningssenter og det kan hende det blir noe annet da. Jeg tror jeg skal skrive en plan for hva jeg skal ete når jeg er på farten, og være flink til å lage med meg noe skikkelig å ha i veska, og ikke bare et eple, en yoghurt eller en nutrilett-bar Blir jo mett og holder relativt lenge på det jeg spiser "på veien" men det ser jo ut til å være for lite.

Er til sammen 7 kg som skal bort, som jeg startet på for 16 dager siden. I alle fall i første omgang, så får vi se om jeg slår meg til ro der eller om jeg vil ned mer

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost er 2-3 wasa glutenfrie knekkebrød eller rugsprø, med pålegg som norvegia lettere med agurk/paprika, lettmajones og salami, leverpostei, sukkerfritt syltetøy etc. Lager noen ganger havrepannekaker på havregryn og mager vaniljekesam, som jeg spiser enten med sukkerfritt syltetøy og mager vaniljekesam, eller brunost.

Lunsj er lik som frokost, eller et eple eller annen frukt (glad i fruktsalat), yoghurt uten sukker, 14-lunsjene til Fjordland, nutrilett eller annen type bar, eller middagsrester.

Middag spiser jeg "det jeg vil" av, men sunt når jeg lager selv (bor hos foreldrene mine + er mye hos annen familie). Eksempler er pastasalat med fullkornspasta, fetaost og masse grønt, pannekaker med bacon og sukker, grillpølse i brød, pølsegrateng, ovnsbakt laks med grønnsaker, kylling og wokede grønnsaker. Spiser sakte og til jeg er passe mett.

Kvelds er gjerne cottage cheese med vaniljeyoghurt eller mager vaniljekesam, kanskje med en skvett zeroh- eller fun light-saft, og litt solfrokost-frokostblanding. Bruker også "frokostmat" som kveldsmat, eller middagsrester.

Godteri spiser jeg så og si ikke. Drikker en del pepsi max og noe iste uten sukker.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnet meg litt snadder i går – sjokohassel og spanish corn fra Den lille nøttefabrikken. Nam! Veldig fornøyd med at jeg valgte relativt "sunn" snacks (sånn sett i sammenheng med godteri, seff), at det ikke var så mye og at jeg heller ikke spiste opp alt. Hatt en del søtsug i dag, da... Det kan være fordi jeg spiste sjokohassel i går, eller fordi jeg ikke tok Lean-tablett i morges. Sov borte og glemte å ta med tablettene, så tok dagens Lean etter middag i dag.

Både mamma og kusine har kommentert at jeg ser smalere ut, det er veldig gøy :) I dag tok jeg frem en ridebukse jeg kjøpte da jeg var 17, som aldri har passet meg – og jaggu fikk jeg den på! Den er ganske trang i livet, men sitter som støpt ellers. Morsomt :D

Har meldt meg inn på treningsstudio og skal på første timen i morgen. Liker best gruppetimer, da føler jeg meg mindre "utsatt" samt at det er lettere å trene intensivt, så det blir zumba i morgen. Gleder meg :D

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg håper er med i prosessen hos alle som skal ned i vekt, men spesielt dem som virkelig er overvektige og har en del å ta av, er det mentale aspektet. Joda, en blir tjukk fordi en spiser for mye av feil mat og beveger seg for lite ift det, men HVORFOR spiser folk feil? Om en kan rydde opp i de bakenforliggende årsakene til at en eter på seg en fettburka (=skaper mange lag mot verden gjennom mat), så vil det være lettere å være grei med seg sjøl og spise det kroppen faktisk trenger.

Å sitte hjemme i kjellerstua og prøve å kutte ut sjokoladen uten å ha gjort jobben med seg sjøl i forkant, er sjelden veldig vellykka.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt inspirert av denne tråden, men kanskje mest av at jeg skulle på EDS i helgen, så iverksatte jeg prosjekt "Inn i drakten til EDS" for knappe tre uker siden (jeg burde vel startet før, men da var jeg ikke helt mentalt klar :aww:). Det startet med at jeg reduserte mengde mat jeg spiste - fra å spise tre knekkebrød til frokost, så spiste jeg to, noen ganger har jeg kuttet ut middag og heller bare spist et par brødskiver, men jeg har ikke lagt veldig vekt på å spise sunnere enn vanlig. Jeg spiser vel sånn passe sunt normalt sett (spiser mest rå grønnsaker sammen med kjøtt eller fisk til middag f eks, men har sjelden potet, ris eller pasta til dette). Byttet ut stor middagstallerken med en litt mindre tallerken - men har unnet meg en neve potetgull eller to på kvelden, evt en stripe sjokolade eller tre... Absolutt ingen krisediett, men har passet på å ikke spise meg stappings liksom.

Resultatet er nå at jeg på disse knappe tre ukene har gått ned drøyt 4 kg - og klarte med god margin målet mitt om å komme inn i drakten min... det var kanskje litt for vellykket, for jeg gikk med buksesig hele helgen :lol:.

Det er faktisk veldig godt å kjenne at man IKKE er stappings i magen hele tida, og jeg har vent meg til å kjenne på at nei - det er ikke farlig å være sulten. Man overlever det faktisk. Cluet er derimot å aktivisere seg selv, ikke sitte hjemme og trøkke, for da trøkker man fort i seg litt mat nå og da og det blir vanskeligere å overse sultfølelsen.

Dette var en hurtigkur som funket fint for meg. Nå har jeg bare et par kg til som bør bort før jeg faktisk har nådd det jeg føler er trivselsvekten min. Etter det må jeg forsøke å finne balansen inntak og forbruk slik at jeg greier å holde vekta, uten å gå verken opp eller ned.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt inspirert av denne tråden, men kanskje mest av at jeg skulle på EDS i helgen, så iverksatte jeg prosjekt "Inn i drakten til EDS" for knappe tre uker siden (jeg burde vel startet før, men da var jeg ikke helt mentalt klar :aww:). Det startet med at jeg reduserte mengde mat jeg spiste - fra å spise tre knekkebrød til frokost, så spiste jeg to, noen ganger har jeg kuttet ut middag og heller bare spist et par brødskiver, men jeg har ikke lagt veldig vekt på å spise sunnere enn vanlig. Jeg spiser vel sånn passe sunt normalt sett (spiser mest rå grønnsaker sammen med kjøtt eller fisk til middag f eks, men har sjelden potet, ris eller pasta til dette). Byttet ut stor middagstallerken med en litt mindre tallerken - men har unnet meg en neve potetgull eller to på kvelden, evt en stripe sjokolade eller tre... Absolutt ingen krisediett, men har passet på å ikke spise meg stappings liksom.

Resultatet er nå at jeg på disse knappe tre ukene har gått ned drøyt 4 kg - og klarte med god margin målet mitt om å komme inn i drakten min... det var kanskje litt for vellykket, for jeg gikk med buksesig hele helgen :lol:.

Det er faktisk veldig godt å kjenne at man IKKE er stappings i magen hele tida, og jeg har vent meg til å kjenne på at nei - det er ikke farlig å være sulten. Man overlever det faktisk. Cluet er derimot å aktivisere seg selv, ikke sitte hjemme og trøkke, for da trøkker man fort i seg litt mat nå og da og det blir vanskeligere å overse sultfølelsen.

Dette var en hurtigkur som funket fint for meg. Nå har jeg bare et par kg til som bør bort før jeg faktisk har nådd det jeg føler er trivselsvekten min. Etter det må jeg forsøke å finne balansen inntak og forbruk slik at jeg greier å holde vekta, uten å gå verken opp eller ned.

Jeg ville bare si godt jobbet og at det er akkurat det samme jeg gjør! Jeg har også opplevd det samme som deg mtp at det er deilig å ikke være stappmett hele tiden og jeg opplever det er lettest på dagene jeg jobber og er i aktivitet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare si godt jobbet og at det er akkurat det samme jeg gjør! Jeg har også opplevd det samme som deg mtp at det er deilig å ikke være stappmett hele tiden og jeg opplever det er lettest på dagene jeg jobber og er i aktivitet.

Takk :D. Er riktig godt fornøyd med meg selv nå ja :). Ja, den stappmettfølelsen er jo egentlig ikke noe god - bare så himla vanskelig å unngå *ler*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Siri godt jobba! Er slik jeg og klarte i kvitte meg med nesten 7 kg i fjor, men nå har det sklidd ut (og på) igjen :lol: Så blir ny start nå :)

Det er jo det som er så fort gjort, det sklir veldig fort ut, så jeg må nok være flink pike framover også ja :D.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker at 2-årstrassen jobber mot vekta mi.. For jeg merker jeg går og tar meg en sjokolade eller annet, når det stormer som værst som en slags avreagering :lol:

Fortsetter det sånn, kommer jeg til å være trill rundt når hun havner i tenårene :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet mitt er den ***** nattjobbinga, jeg blir så fysen av underskudd på søvn :P Oooog at i helger er det lov til å kose seg, da kjenner jeg forventningene på fredagen og unner meg alt mulig rart. Men jeg holder vekta da i det minste. Så i ukedagene er jeg veldig flink å spiser sunt og går mye tur, mens det sklir litt ut i helgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...