Gå til innhold
Hundesonen.no

Trekkhundtråden


Heidihj
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1.8k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Som regel klarer ikke jeg med mine kameraferdigheter å fange den fine stemningen av å kjøre hund med hodelykt. Men så.. har man flaks! Bilde fra treningstur i går- Tatt uten blits og på slutten av tre

SE på dette fantastiske spannet fra Vikerfjell-løpet da (mine hunder. Klippet vekk meg selv, er ikke meg som er viktig her) Kari Hope har tatt bildet.

Om han trekker og dere har tenkt å la han trekke så bør han jo ha en sele som er egnet for det synes jeg. Vet noen synes at trekkselen er bare for jobb (spann, sykkel, ski etc) men her i huset brukes

Posted Images

Har begynte å bruke Ymse som "bil". Dvs han trekker meg til og fra jobb på ski (ca 4 km en vei). Vinn vinn for begge, han blir sliten, han får være med på jobb. Jeg slipper å gå tur når jeg kommer hjem og har vært ute hele dagen på jobb). Det er ca 3 dager i uka jeg jobber på den plassen så det er helt perfekt. Vi bruker 15 min en vei, det går ganske fort :lol:

Det hørtes ut som en fantastisk jobb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så moro at det er flere som har gått FHS med hundekjøring. Jeg har også gjort det, og det var der jeg ble forelsket i arbeidsevnen og humøret til alaska huskien, som igjen resulterte i en etter endt skoleår. Jeg gikk på Pasvik Folkehøgskole 10/11 :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Så moro at det er flere som har gått FHS med hundekjøring. Jeg har også gjort det, og det var der jeg ble forelsket i arbeidsevnen og humøret til alaska huskien, som igjen resulterte i en etter endt skoleår. Jeg gikk på Pasvik Folkehøgskole 10/11 :D

Det har jeg også gjort. En del år tidligere enn deg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn så det ut for et par dager siden når jeg kjørte en rolig tur i lavt tempo for at valpene skal bli innkjørt. Først gikk Såga i spannet mens bror Orca stod for lydeffektene mens han satt i buret på vogna. Etter vi snudde byttet de om på rollene. De gikk ca 2km hver.

Gleder meg til ting blir mer på plass og jeg kan kjøre litt lengre og med alle hundene samtidig. Hund nr. 6 er da Denali som nå har valper.

http://youtu.be/ZYIZRcEprOU

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så moro at det er flere som har gått FHS med hundekjøring. Jeg har også gjort det, og det var der jeg ble forelsket i arbeidsevnen og humøret til alaska huskien, som igjen resulterte i en etter endt skoleår. Jeg gikk på Pasvik Folkehøgskole 10/11 :D

meen det er siberian som er tingen :P (smaken er som baken osv.. :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan, men det beste om du skal trekke mye kjetting/dekk er å ha en sele med pinne bak for å få et lavere trekkpunkt og mindre belastning på bakparten. Men det går an å kjøpe egen bakdel med pinne som kan festes på kombiseler, da har du jo 2 i 1 :)

Akkurat som Malamuten foreslår har jeg nå gjort. Bestilt dragsele fra Seleverkstedet + pinnebakstykke, da kan selen i tillegg til kjetting, dekk, ski, spark også brukes til pulk vogn, så da har du tilogmed 3 i 1 :)

Fæntæstikk! Takk begge!

Då blir det nok seleverkstad på oss. :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fryktelig dumt å dra kjetting på skitur? Jeg har masse hunder, masse utstyr, men ikke noen som føler for å trekke ;) jeg har ingen å jobbe sammen med slik at vi kan trigge jaktlysten osv osv og hundene skjønner ikke helt at det faktisk går an å dra mer etter at strikken er stram :P

Så jeg tenker at om vi har på kjetting (2 kg på 18.5kg hund) så får hun jobbe litt selv om hun ikke drar meg... vi går på vei så ingen skispor å ødelegge)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fryktelig dumt å dra kjetting på skitur? Jeg har masse hunder, masse utstyr, men ikke noen som føler for å trekke ;) jeg har ingen å jobbe sammen med slik at vi kan trigge jaktlysten osv osv og hundene skjønner ikke helt at det faktisk går an å dra mer etter at strikken er stram :P

Så jeg tenker at om vi har på kjetting (2 kg på 18.5kg hund) så får hun jobbe litt selv om hun ikke drar meg... vi går på vei så ingen skispor å ødelegge)

er det ikke bedre å bruke en pulk? trene dem til å trekke dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som snørekjører med non stop sin kjørestrikk; Har dere problemer med at kroken er såpass tung, at når lina er slakk, så slår kroken mot bakparten til hunden?

Jeg har i hvert fall det, og det virker ikke som han plages noe nevneverdig, men det virker jo ubehagelig, synes jeg... Har noen evt. tips til annen kjørestrikk med en mye lettere krok, som samtidig er holdbar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som snørekjører med non stop sin kjørestrikk; Har dere problemer med at kroken er såpass tung, at når lina er slakk, så slår kroken mot bakparten til hunden?

Jeg har i hvert fall det, og det virker ikke som han plages noe nevneverdig, men det virker jo ubehagelig, synes jeg... Har noen evt. tips til annen kjørestrikk med en mye lettere krok, som samtidig er holdbar?

Har ingen erfaring med non stop sin kjørestrikk, men jeg bruker den fra Troll og er veldig fornøyd med den. Veldig solid, og enkel å reparere eller fornye hvis det trengs. Jeg har en slik for to hunder, og man kan bare ta av ene linene hvis man kjører med bare en hund. Har hatt den i snart fire år, og den er like solid! Har kun byttet ene baklina en gang.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som snørekjører med non stop sin kjørestrikk; Har dere problemer med at kroken er såpass tung, at når lina er slakk, så slår kroken mot bakparten til hunden?

Jeg har i hvert fall det, og det virker ikke som han plages noe nevneverdig, men det virker jo ubehagelig, synes jeg... Har noen evt. tips til annen kjørestrikk med en mye lettere krok, som samtidig er holdbar?

Nei, ikke en gang på dvergpinscheren (veier 4 kg). Er fornøyd med strikken egentlig, men skal følge ekstra med på det nestegang :)

Har du vurdert å bytte ut kroken bare, om du ikke er fornøyd med den? Er kanskje mer stress enn å bare kjøpe ny strikk da men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke en gang på dvergpinscheren (veier 4 kg). Er fornøyd med strikken egentlig, men skal følge ekstra med på det nestegang :)

Har du vurdert å bytte ut kroken bare, om du ikke er fornøyd med den? Er kanskje mer stress enn å bare kjøpe ny strikk da men...

Har vurdert å bytte kroken ja, men jeg tror som deg at det kanskje er mer styr enn bare å kjøpe en ny strikk.

Også er jeg usikker på om man finner en lett krok, men som samtidig er solid nok... Tror jeg må titte meg litt rundt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vurdert å bytte kroken ja, men jeg tror som deg at det kanskje er mer styr enn bare å kjøpe en ny strikk.

Også er jeg usikker på om man finner en lett krok, men som samtidig er solid nok... Tror jeg må titte meg litt rundt :)

BGB kroker pleier å være veldig lette men samtidig solide og er vel samme type som Troll bruker tror jeg.

Ellers syntes jeg sånn kjørestrikke som dette egentlig er best:

thumb_strikk_kort_300_208.jpg

Selvom Nonstrop strikken er veldig grei, har enda ikke opplevd problemer med kroken men nå har jeg hatt hund som har hatt ganske jevnt stram line.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner Denali i spannet!

Merkes at hun ikke er der for å holde ting på rett side og holde lina stram i pauser. Men datter Fjellbris gjør en OK jobb. Freke er lett å styre, men han har fått det for seg at det er greit å tisse på busker underveis. Vanvittig irriterende! Så i dag prøvde jeg å kjøre Fjellbris og Gaia foran. Men Gaia er jo en svime når hun går i front, men jobber veldig bra lengre bak. Blæh! Håper Såga kan utvikle noen lederegenskaper etterhvert, for den valpen er det i alle fall trøkk i! moro :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BGB kroker pleier å være veldig lette men samtidig solide og er vel samme type som Troll bruker tror jeg.

 

Ellers syntes jeg sånn kjørestrikke som dette egentlig er best:

Postet bilde

 

Selvom Nonstrop strikken er veldig grei, har enda ikke opplevd problemer med kroken men nå har jeg hatt hund som har hatt ganske jevnt stram line.

Takk for tips!

Jeg er i utgangspunktet fornøyd med non stop-strikken, men dyret mitt har mer slakk line enn stram line, for han går mye fot på min høyre side. Og da slår kroken mot bakparten hans. Men skal prøve å finne en BGB-krok ja!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

Jeg er i utgangspunktet fornøyd med non stop-strikken, men dyret mitt har mer slakk line enn stram line, for han går mye fot på min høyre side. Og da slår kroken mot bakparten hans. Men skal prøve å finne en BGB-krok ja!

Troll selger krokene, ellers tror jeg du får dem på jernvarehandler bare greit å kjøpe original for å være sikker på styrken :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

Jeg er i utgangspunktet fornøyd med non stop-strikken, men dyret mitt har mer slakk line enn stram line, for han går mye fot på min høyre side. Og da slår kroken mot bakparten hans. Men skal prøve å finne en BGB-krok ja!

Ikke bruk BGB-krok på trekkline! Det er så fort gjort at den huker tak i hud, og da kan det gå riktig så galt. Troll bruker bronsekroker. Opplevde selv at en BGB krok fikk tak i huden på foten til min hund og rev av en stor bit hud! Det var heldigvis flaks i uflaksen at det ikke røk sener. Det tok to uker for såret å gro, og det var stygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...