Gå til innhold
Hundesonen.no

Trekkhundtråden


Heidihj
 Share

Recommended Posts

Ikke bruk BGB-krok på trekkline! Det er så fort gjort at den huker tak i hud, og da kan det gå riktig så galt. Troll bruker bronsekroker. Opplevde selv at en BGB krok fikk tak i huden på foten til min hund og rev av en stor bit hud! Det var heldigvis flaks i uflaksen at det ikke røk sener. Det tok to uker for såret å gro, og det var stygt. 

Hvorfor står det da på den linen jeg viste ovenfor at den leveres med bgb krok? Det er jo Troll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.8k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Som regel klarer ikke jeg med mine kameraferdigheter å fange den fine stemningen av å kjøre hund med hodelykt. Men så.. har man flaks! Bilde fra treningstur i går- Tatt uten blits og på slutten av tre

SE på dette fantastiske spannet fra Vikerfjell-løpet da (mine hunder. Klippet vekk meg selv, er ikke meg som er viktig her) Kari Hope har tatt bildet.

Om han trekker og dere har tenkt å la han trekke så bør han jo ha en sele som er egnet for det synes jeg. Vet noen synes at trekkselen er bare for jobb (spann, sykkel, ski etc) men her i huset brukes

Posted Images

Ikke bruk BGB-krok på trekkline! Det er så fort gjort at den huker tak i hud, og da kan det gå riktig så galt. Troll bruker bronsekroker. Opplevde selv at en BGB krok fikk tak i huden på foten til min hund og rev av en stor bit hud! Det var heldigvis flaks i uflaksen at det ikke røk sener. Det tok to uker for såret å gro, og det var stygt.

Uff da! Det hørtes ikke bra ut nei!

Men jeg er enig med @SiriEveline, jeg har jo sett flere kjørestrikker med bgb-krok?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn apropo bgb har jeg lært å feste eks sporline med krokinga ut fra hunden for å unngå slikt. Ville også gjort det med trekkline, festet eks krokinga oppover. Det skal vel også mye til å få til dette på en vanlig snørekjøringsekvipasje. Men jeg kan forstå en høyere sjanse i spann. Jeg sjekket også mer på Troll sine sider og de bruker bronse på spannutstyr og bgb på snørekjøringsutsyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor står det da på den linen jeg viste ovenfor at den leveres med bgb krok? Det er jo Troll.

Uff da! Det hørtes ikke bra ut nei!

Men jeg er enig med @SiriEveline, jeg har jo sett flere kjørestrikker med bgb-krok?

Nå bruker jeg bgb krok selv (mest fordi det er det mr koppel selges med her i landet) men i sverige feks så er det forbudt i konkurranse (mener jeg å huske oppdretter til malamutetispa mi sa) pga nevnte årsak og mr koppel er originalt meg pistol hake, men av en eller annen grunn så vil vist folk ha bgb her til lands. Muligens pga at en del mener pistolhake tåler mindre i kaldt vær. Har vært mange stygge ulykker på både hunder og mennesker med bgb kroker.

Jeg bruker mr-kobbel på min labrador som ikke trekker noe særlig og den dasker ham ikke i rumpa.

beskri53.jpg

Jeg er også veldig fornøyd med mr koppel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor står det da på den linen jeg viste ovenfor at den leveres med bgb krok? Det er jo Troll.

Mulig de har byttet fra bronse til bgb siden jeg kjøpte min snørekjøringsline. Nå skjedde denne hekten jeg opplevde i vanlig leiebånd pga surring, og ikke mens vi var ute på tur. Jeg hadde faktisk ikke tenkt tanken en gang på at noe slikt kunne skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg foretrekker BGB-kroker til det meste. Føler meg trygg på at de holder seg klipset på der de skal. Hvilke kroker bruker dere til trekk hvis dere ikke bruker BGB-kroker pga. fare for skade?

Bruker strikkline fra kennel og er forsåvidt fornøyd med dem, men de har begrenset levetid. Enten så fliser plasten seg veldig opp og blir hard og vond å ta på(riktignok etter mange års bruk), ellers så forsvinner strikkeffekten. Sistnevnte har skjedd med flere liner. Nå høres det kanskje ut som om jeg har veldig høyt forbruk av strikkliner, men jeg har egentlig ikke det altså. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker bronsekrok på strikklina. Tåler mye juling! De er enkle å bytte ut hvis de blir "slarkete". Har kun byttet en krok på fire år. Har også hørt at hvis man skulle være så uheldig å komme på motsatt side av f.eks et tre så ryker bronsekroken, men ikke en bgb-krok. Sett at noen bruker eskimokroker i linesett, men det har jeg ingen erfaring med. Kanskje noen andre her har det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk BGB-krok på trekkline! Det er så fort gjort at den huker tak i hud, og da kan det gå riktig så galt. Troll bruker bronsekroker. Opplevde selv at en BGB krok fikk tak i huden på foten til min hund og rev av en stor bit hud! Det var heldigvis flaks i uflaksen at det ikke røk sener. Det tok to uker for såret å gro, og det var stygt.

Sånn apropo bgb har jeg lært å feste eks sporline med krokinga ut fra hunden for å unngå slikt.

På hester festes alltid bgb-kroken på grima utover, nettopp for å minske faren for flenger i kinnet osv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riesenschnauzer to spann under polarhundmesterskapet i sverige nå i helgen. KULT!

https://www.facebook.com/video.php?v=10152763303099139&set=vb.650839138&type=2&theater

(litt mye lyd på kjøreren da men hver sin smak)

Kult! men steike jeg hadde blitt sliten i huet om jeg var de bikkjene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riesenschnauzer to spann under polarhundmesterskapet i sverige nå i helgen. KULT!

https://www.facebook.com/video.php?v=10152763303099139&set=vb.650839138&type=2&theater

(litt mye lyd på kjøreren da men hver sin smak)

3 km? Har de det som egen distanse?

Forresten; den gang da, da jeg kjørte seppala med en dober, startet det et trespann riesen. De ble innhentet av de fleste en-spannene (dog ikke meg, for vi var på tuuur :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 km? Har de det som egen distanse?

Forresten; den gang da, da jeg kjørte seppala med en dober, startet det et trespann riesen. De ble innhentet av de fleste en-spannene (dog ikke meg, for vi var på tuuur :P )

det er vel kanskje 3 km 2-spann? den klassen er stor i andre land enn i Norge. HUndekjøring er generelt egentlig en "smal" sport i Norge, med fokus på hovedsaklig trekkhundblandinger og alaska husky. Mens du i andre land finner mange "andre" raser enn trekkhundblandingene og polarhunder. Sverige har stor bredde, alt fra typiske brukshundraser til greysterblandinger på løp. *misunnelig*. Mange flere som kjører med renrasede polarhunder der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor kjøper dere potesokker?!

Vi handler V&H herfra (huskies.no) på Fauske, de har i tillegg en stor butikk med masse populært og brukbart utstyr, deriblant potesokker til fornuftige brukspriser, de kan sende ved forespørsel.

Jeg vet om flere som handler herfra (dogbooties.com) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...