Gå til innhold
Hundesonen.no

Trekkhundtråden


Heidihj
 Share

Recommended Posts

så lenge begge passer, så er det bare lurt. det blir litt som med oss og joggesko, greit å ha et par å bytte mellom (sier hun som hater jogging)

Hater jogging selv, så joggesko eier jeg ikke :P Takk for svar, da tenker jeg at jeg skal begynne å se etter sele nr.2. Jeg er jo fornøyd med non-stop selen, men etter den tråden om den ble jeg litt redd for at den ikke er så bra likevel, så da tenker jeg at det kanskje er greit å ha en annen sele som ligger litt annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.8k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Som regel klarer ikke jeg med mine kameraferdigheter å fange den fine stemningen av å kjøre hund med hodelykt. Men så.. har man flaks! Bilde fra treningstur i går- Tatt uten blits og på slutten av tre

SE på dette fantastiske spannet fra Vikerfjell-løpet da (mine hunder. Klippet vekk meg selv, er ikke meg som er viktig her) Kari Hope har tatt bildet.

Om han trekker og dere har tenkt å la han trekke så bør han jo ha en sele som er egnet for det synes jeg. Vet noen synes at trekkselen er bare for jobb (spann, sykkel, ski etc) men her i huset brukes

Posted Images

 

Min belger fikk nomesele som ettåring. Har gått jevnlig i trekk siden (sykkel og snøregåing). Han trakk mye før det også, men ble mer "organisert" trening når skikkelig sele kom i hus.

Oki! Jeg lurer på å kjøpe en minipina sele, den kombiselen. Men har du måttet bytte sele ofte siden første trekksele? Har han vokst ut av dem? Vet ikke om det lønner seg å kjøpe en som er lagd på hans mål eller ikke. Han er straks 11 mnd gammel, men vet ikke hvor mye mer han vil legge seg ut.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg skal lage en egen tråd til dette eller ikke... men... hvilke seler passer til en dalmatinerkropp, utover non-stop selen? Husker at jeg prøvde mange på ham da jeg lette etter sele for 6 år siden, og da var det bare freemotion som passet. Men må jo finnes andre?

Selen brukes til snørekjøring (ski), kickspark og kickbike, så trekkpunktet ligger forholdsvis langt oppe. Forslag? Gjerne en som ikke er alt for dyr og... selen er tross alt ikke en nødvenighet, jeg kan ikke helt forsvare å bruke 600kr på den nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nevnte jo tidligere at vi hadde litt problemer med at Keo vaset veldig, tenkte jeg kan oppdatere at det har blitt veldig mye bedre!Han vimser fortsatt litt i starten for å lukte (noe man ser i videoen), spesielt om han ikke har fått tømt blæra helt, men jaja, han tar frem-kommandoen bedre nå. :)

Under er en video av Keo og pappas hund Felix, fjerde gang de trekker sammen, begge veldig uerfarne. Dette er etter 4t skogstur med løsslipp i meterhøy snø, så de er ganske slitne, i tillegg lyver lina litt siden den improviserte hanefoten veier grøsselig og passasjer på sparken. Det er veldig kjekt at Keo kan høyre og venstre sånn høvelig, for Felix følger han somregel. Dog når Keo ikke tar kommandoene så stopper Felix for å se hva som foregår (man ser det på et punkt i videoen) :lol:

https://www.youtube.com/watch?v=CockX4LdHNg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Oki! Jeg lurer på å kjøpe en minipina sele, den kombiselen. Men har du måttet bytte sele ofte siden første trekksele? Har han vokst ut av dem? Vet ikke om det lønner seg å kjøpe en som er lagd på hans mål eller ikke. Han er straks 11 mnd gammel, men vet ikke hvor mye mer han vil legge seg ut.

Du kommer helt sikkert til å måtte kjøpe ny sele senere fordi han har vokst ut av den om du kjøper nå, men sånn er det bare :) Da har du jo til neste hund :P Min eldste har vokst ut av sela (i hovedsak fordi han har blitt kraftigere rundt nakken) to ganger siden den alderen der. Men man kan jo ikke kjøpe for store seler eller vente med å kjøpe sele til de er utvokst heller. Siste gang sela til min eldste ble for liten rundt halsen var han faktisk 6 år gammel, men normalen er vel at de er sånn ca ferdige rundt tre år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki! Jeg lurer på å kjøpe en minipina sele, den kombiselen. Men har du måttet bytte sele ofte siden første trekksele? Har han vokst ut av dem? Vet ikke om det lønner seg å kjøpe en som er lagd på hans mål eller ikke. Han er straks 11 mnd gammel, men vet ikke hvor mye mer han vil legge seg ut.

Min har brukt samme hele veien, men har lagt seg ut i bredden nå i vinter, så tror eg må ha tak i ny nå, den er noe trang i halsen til han. Hunden er tre år nå, og eg tipper han vil være noenlunde ferdig i kroppen om ett års tid. Han har vert noe treg i utviklingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er det ok at en hund begynner å trekke kjetting, trekke på tur etc?

Funderer litt på når jeg skal få kjøpt trekksele til han.

Jeg begynte når han var ca 9mnd tror jeg, men da en så lett kjetting at det kun var snakk om tilvenning. Samme med kløv, tom altså. Så begynte jeg gradvis med litt mer og mer.

Det er først nå som han er halvannet at jeg for alvor har begynt å belaste ham.

Jeg ventet med spesialsydd sele til nå nylig da, sånn med tanke på vekst. Dessuten hadde ikke selen så mye å si tidligere da det var lite belastning. Kløven på sin side har passet fint og gjør det fortsatt, men kan liksom ikke sammenlignes med sele da, dessuten kan den justeres endel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er det ok at en hund begynner å trekke kjetting, trekke på tur etc?

Funderer litt på når jeg skal få kjøpt trekksele til han.

Jeg begynner rundt 6 mnd, lett og kort selvsagt, da begynner de å bli litt større og det er som regel mulig og finne en sele som sitter bra. Sydd på mål hadde ikke jeg tatt meg råd til før nærmere 3 års alder. Jeg kjøper gjerne selen litt stor, ikke for stor, men sånn at de har litt plass å legge seg ut på, og jeg tror jeg bare byttet sele en gang på malamutene, de vokste ikke så mye i høyde eller lengde etter 6 mnd, men de fikk jo litt mer masse sånn i 2-3 års alderen hvor de vokste ut av selen. Men det er kjekt å se på finn.no e.l. etter brukt også kan man jo enten ta vare på sela eller selge den videre så taper man ikke så mye på det. Evt kan man jo vurdere noe slikt som den stillbare trekksela til seleverkstedet, om den sitter greit, man skal jo ikke belaste så voldsomt i starten uansett. Du må antagelig bytte en str opp om et år eller litt mer om du kjøper en uten innstilling.

@Lola Pagola sjekk troll sine, eller bjørkis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å nevne at selen bør legge seg minst mulig på ryggen. Men vet ikke hvordan bjørkis og troll sine er, skal ta en titt :) Jeg er usikker på om han bør ha en vanlig nomesele nemlig...

H-back seler, kanskje? Hadde Taiga H-back til KV og Dobisen, blir jo mye samme fasong som Dalmatiner. Ryggen er jo da åpen, utenom en strikk over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

H-back seler, kanskje? Hadde Taiga H-back til KV og Dobisen, blir jo mye samme fasong som Dalmatiner. Ryggen er jo da åpen, utenom en strikk over.

Ja tror nok det vil være best for ham altså.

http://www.mushingsupplies.com/harness.html likte konseptet til seavy-selen, men på en måte litt upraktisk og, ser for meg at den greia bakerst kan forstyrre like mye som den er bra, kommer under halen og blir bæsjet på osv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å nevne at selen bør legge seg minst mulig på ryggen. Men vet ikke hvordan bjørkis og troll sine er, skal ta en titt :) Jeg er usikker på om han bør ha en vanlig nomesele nemlig... disse presser vel ryggen litt ned på en måte?

Spørs hva du bruker den til? Med trekk fra bakken så blir det litt press på krysset, men det greier du ikke å unngå med noen seler, ved snørekjøring o.l. så er det ikke på ryggen trykket ligger, men i fronten, og evnt på undersiden.

Edit: Du kan jo sjekke zero dc selen da, men det spørs hvorfor du er skeptisk til non stop, de har jo visse likheter, selv om jeg personlig heller hadde gått for zero dc enn non stop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tror nok det vil være best for ham altså.

http://www.mushingsupplies.com/harness.html likte konseptet til seavy-selen, men på en måte litt upraktisk og, ser for meg at den greia bakerst kan forstyrre like mye som den er bra, kommer under halen og blir bæsjet på osv :P

Hvor stor er hunden din? Har to lite brukte H-back seler liggende igjen. Kan måle dem om det er aktuelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hva du bruker den til? Med trekk fra bakken så blir det litt press på krysset, men det greier du ikke å unngå med noen seler, ved snørekjøring o.l. så er det ikke på ryggen trykket ligger, men i fronten, og evnt på undersiden.

Edit: Du kan jo sjekke zero dc selen da, men det spørs hvorfor du er skeptisk til non stop, de har jo visse likheter, selv om jeg personlig heller hadde gått for zero dc enn non stop.

Kun trekk med høyt trekkpunkt, kickbike, ski osv. Sant det, det vil vel uansett ikke bli noe problem, da han ikke trekker kjetting, dekk osv.

Jeg er ikke direkte skeptisk til non-stop sin, kommer fortsatt til å bruke den. Men jeg har jo selv begynt å lure på hvor egentlig presset legger seg, og om det faktisk legger seg mer over skuldrene enn ønskelig. For hvis presset egentlig skal ligge på strikkene på sidene, så gjør det overhodet ikke det. Men... han har et fantastisk steg, langt trav, fri galopp og pusten hans høres ikke, så selen er nok absolutt ikke feil heller. Men tenker at det uansett kan være greit for kroppen hans med variasjon iallefall.

Så da vet jeg ikke om zero dc blir noe annerledes egentlig, de kritiseres vel for omtrent det samme? Men de ser unektelig gode ut, så kanskje jeg kan prøve en bare for moro skyld.

Hvor stor er hunden din? Har to lite brukte H-back seler liggende igjen. Kan måle dem om det er aktuelt :)

Han er 60cm lang, ca. 50 rundt halsen, brystmål husker jeg ikke i hodet, men 70-80 eller noe troor jeg. Og 35kg tung, men det sier jo ikke så mye. Hvis du hadde hannhunder blir den nok for stor tror jeg, Casper er ikke en superstor dalmatiner, de fleste vorsthere (hannhundene iallefall) og dobere er større. Men hvis du gidder hadde det vært supert altså! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hva du bruker den til? Med trekk fra bakken så blir det litt press på krysset, men det greier du ikke å unngå med noen seler, ved snørekjøring o.l. så er det ikke på ryggen trykket ligger, men i fronten, og evnt på undersiden.

Denne stusset jeg litt over, er det virkelig sånn at det må bli trykk på krysset?

Ser jo at min trekksele har en sånn kryssitvers over krysset, men denne kan jo slakkes masse uten at jeg tror det går utover trekkfunksjonen til selen. Men spørr fordi jeg er usikker altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun trekk med høyt trekkpunkt, kickbike, ski osv. Sant det, det vil vel uansett ikke bli noe problem, da han ikke trekker kjetting, dekk osv.

Jeg er ikke direkte skeptisk til non-stop sin, kommer fortsatt til å bruke den. Men jeg har jo selv begynt å lure på hvor egentlig presset legger seg, og om det faktisk legger seg mer over skuldrene enn ønskelig. For hvis presset egentlig skal ligge på strikkene på sidene, så gjør det overhodet ikke det. Men... han har et fantastisk steg, langt trav, fri galopp og pusten hans høres ikke, så selen er nok absolutt ikke feil heller. Men tenker at det uansett kan være greit for kroppen hans med variasjon iallefall.

Så da vet jeg ikke om zero dc blir noe annerledes egentlig, de kritiseres vel for omtrent det samme? Men de ser unektelig gode ut, så kanskje jeg kan prøve en bare for moro skyld.

De vil også legge press på skuldrene ja, men de fremstår om ikke annet som mer stabile og bedre rett og slett.

Denne stusset jeg litt over, er det virkelig sånn at det må bli trykk på krysset?

Ser jo at min trekksele har en sånn kryssitvers over krysset, men denne kan jo slakkes masse uten at jeg tror det går utover trekkfunksjonen til selen. Men spørr fordi jeg er usikker altså.

Det var dårlig formulert, en weightpull sele eller lignende vil selvsagt ta vekk press på krysset, men har man en vanlig nome eller annen sele med feste bak på hundens kryss og man trekker noe som ligger lavere enn hunden så er det helt umulig og unngå at bakenden på selen eller båndet legger press på hundens kryss. Rett og slett tyngdekraft.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var dårlig formulert, en weightpull sele eller lignende vil selvsagt ta vekk press på krysset, men har man en vanlig nome eller annen sele med feste bak på hundens kryss og man trekker noe som ligger lavere enn hunden så er det helt umulig og unngå at bakenden på selen eller båndet legger press på hundens kryss. Rett og slett tyngdekraft.

Aha, da skjønner jeg :) Og er selvfølgelig helt enig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er 60cm lang, ca. 50 rundt halsen, brystmål husker jeg ikke i hodet, men 70-80 eller noe troor jeg. Og 35kg tung, men det sier jo ikke så mye. Hvis du hadde hannhunder blir den nok for stor tror jeg, Casper er ikke en superstor dalmatiner, de fleste vorsthere (hannhundene iallefall) og dobere er større. Men hvis du gidder hadde det vært supert altså!

Kan hende det ikke blir helt feil, for dobisen var ikke så grov som mange av dagens hanner, mener han og var 50 i halsen. Veide 38 kg, i hvertfall. Skal få tatt noen mål :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer helt sikkert til å måtte kjøpe ny sele senere fordi han har vokst ut av den om du kjøper nå, men sånn er det bare :) Da har du jo til neste hund :P Min eldste har vokst ut av sela (i hovedsak fordi han har blitt kraftigere rundt nakken) to ganger siden den alderen der. Men man kan jo ikke kjøpe for store seler eller vente med å kjøpe sele til de er utvokst heller. Siste gang sela til min eldste ble for liten rundt halsen var han faktisk 6 år gammel, men normalen er vel at de er sånn ca ferdige rundt tre år.

Min har brukt samme hele veien, men har lagt seg ut i bredden nå i vinter, så tror eg må ha tak i ny nå, den er noe trang i halsen til han. Hunden er tre år nå, og eg tipper han vil være noenlunde ferdig i kroppen om ett års tid. Han har vert noe treg i utviklingen :)

Jeg begynner rundt 6 mnd, lett og kort selvsagt, da begynner de å bli litt større og det er som regel mulig og finne en sele som sitter bra. Sydd på mål hadde ikke jeg tatt meg råd til før nærmere 3 års alder. Jeg kjøper gjerne selen litt stor, ikke for stor, men sånn at de har litt plass å legge seg ut på, og jeg tror jeg bare byttet sele en gang på malamutene, de vokste ikke så mye i høyde eller lengde etter 6 mnd, men de fikk jo litt mer masse sånn i 2-3 års alderen hvor de vokste ut av selen. Men det er kjekt å se på finn.no e.l. etter brukt også kan man jo enten ta vare på sela eller selge den videre så taper man ikke så mye på det. Evt kan man jo vurdere noe slikt som den stillbare trekksela til seleverkstedet, om den sitter greit, man skal jo ikke belaste så voldsomt i starten uansett. Du må antagelig bytte en str opp om et år eller litt mer om du kjøper en uten innstilling.

@Lola Pagola sjekk troll sine, eller bjørkis :)

Takk for svar!

Hvilke seler har dere brukt på deres belgere? Er så usikker hvilken jeg skal velge, og er ikke hundre prosent sikker på hva jeg skal se etter etc.

Jeg begynte når han var ca 9mnd tror jeg, men da en så lett kjetting at det kun var snakk om tilvenning. Samme med kløv, tom altså. Så begynte jeg gradvis med litt mer og mer.

Det er først nå som han er halvannet at jeg for alvor har begynt å belaste ham.

Jeg ventet med spesialsydd sele til nå nylig da, sånn med tanke på vekst. Dessuten hadde ikke selen så mye å si tidligere da det var lite belastning. Kløven på sin side har passet fint og gjør det fortsatt, men kan liksom ikke sammenlignes med sele da, dessuten kan den justeres endel.

Så da er det greit at jeg begynner forsiktig med trekk nå altså. Godt å høre! Da kan han tilvennes til litt mer trekk nærme mot sommeren (:

Da venter jeg med spesialsydd hvertfall et år til tenker jeg! Så er det jungelen i trekkseler jeg trenger hjelp til xD

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lola Pagola

Jeg hadde en nomesele fra Kennel som satt veldig fint på Nico da han var ung :-) Men han vokste ut av den og de finnes ikke i større størrelse :-/ problemet nå er at det er få nomeseler som finnes i store nok størrelser og hittil er det altså non stop sin sele som sitter best på kroppen hans :-) Ser mange dalmatinerfolk har non stop sele. Jeg synes den er som skapt for kroppen hans! dalmisen ligner litt på feks vorsteh i kroppen men synes dalmisen ofte har hakket dypere bryst kombinert med at de er kraftigere.

Du kan jo se på Zero DC nomesele, den er åpen på ryggen? evt seleverkstedet?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...