Gå til innhold
Hundesonen.no

Trekkhundtråden


Heidihj
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1.8k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Som regel klarer ikke jeg med mine kameraferdigheter å fange den fine stemningen av å kjøre hund med hodelykt. Men så.. har man flaks! Bilde fra treningstur i går- Tatt uten blits og på slutten av tre

SE på dette fantastiske spannet fra Vikerfjell-løpet da (mine hunder. Klippet vekk meg selv, er ikke meg som er viktig her) Kari Hope har tatt bildet.

Om han trekker og dere har tenkt å la han trekke så bør han jo ha en sele som er egnet for det synes jeg. Vet noen synes at trekkselen er bare for jobb (spann, sykkel, ski etc) men her i huset brukes

Posted Images

I et øyeblikks galskap tok jeg akitaen og mamma shibaen i sele og bånd og stakk ut i skiløypa. Hui som det gikk! Første gang på ca. 10 år jeg har hatt ski på beina og første gang noensinne jeg har vært bundet fast til en hund. Vi droppa nedoverbakke (dvs. jeg brukte en evighet på å komme meg ned den lille som var der), og på flatmark fant jeg ut at jeg fremdeles kunne ploge. Det gikk skikkelig fort og var kjempegøy, kjenner det fremdeles i muskler jeg ikke visst jeg hadde. Til og med shibaen trakk som en helt! Både menneskene og dyrene hadde det gøy :)

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier han å passe?

 

Flott hund altså :D

Tenker du på T? Isåfall nei han pleier ikke det. Måtte se på filmen og kan heller ikke se at han passer der?

Mulig gangen ser litt rar ut fordi han gjerne ville gå fortere, det var glatt og han har nesten 10kg hengende etter seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo han passer da, de siste 5 sekundene, når han er litt oppe i fart? Typen din altså? Neia, Tetris :lol: 

 

Jeg vet ikke om det er bra eller dårlig altså, jeg har bare aldri sett en hund trekke og passe samtidig, så derfor la jeg så godt merke til det :)

Hmm nå så jeg det kanskje, men da er det nok bare pga tempo ble bittelitt for høyt for skritt, men ikke raskt nok for trav, pluss at det er is (glatt) og noe tungt bak. Men skal følge litt med og passe på så han ikke utvikler noe vane på det :)
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm nå så jeg det kanskje, men da er det nok bare pga tempo ble bittelitt for høyt for skritt, men ikke raskt nok for trav, pluss at det er is (glatt) og noe tungt bak. Men skal følge litt med og passe på så han ikke utvikler noe vane på det :)

Ja, og det er jo vanlig hos mange hunder :) Hadde Casper passet så hadde det vært tegn på at noe var vondt, ubehagelig osv.. han har kun passet en gang i løpet av 7 år, og da hadde han strekt noe. Men det er Casper, de fleste andre hunder jeg kjenner passer nå og da som naturlig gangart. Så derfor jeg lurte, hvis passing var noe helt nytt på ham så ville jeg kanskje sett på måten han trekker på :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og det er jo vanlig hos mange hunder :) Hadde Casper passet så hadde det vært tegn på at noe var vondt, ubehagelig osv.. han har kun passet en gang i løpet av 7 år, og da hadde han strekt noe.  Men det er Casper, de fleste andre hunder jeg kjenner passer nå og da som naturlig gangart. Så derfor jeg lurte, hvis passing var noe helt nytt på ham så ville jeg kanskje sett på måten han trekker på :)

Lani passer helst alltid fordi hun er lat ;) sånn i alle situasjoner hun kan sluntre litt unna i :P

Men igår trakk vi kjetting og gikk rolig i skritt, også ville hun heller passe for å få opp tempo, men nei, da måtte vi gå rolig i skritt. Akk den Dumme trekkingen altså, hilsen lani.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og det er jo vanlig hos mange hunder :) Hadde Casper passet så hadde det vært tegn på at noe var vondt, ubehagelig osv.. han har kun passet en gang i løpet av 7 år, og da hadde han strekt noe. Men det er Casper, de fleste andre hunder jeg kjenner passer nå og da som naturlig gangart. Så derfor jeg lurte, hvis passing var noe helt nytt på ham så ville jeg kanskje sett på måten han trekker på :)

Skal absolutt holde følge med ham, også i løs tilstand bare for å se til at ikke noe nytt dukker opp. Samt prøve å få til trekk på steder som ikke er så fryktelig glatte. Kan kanskje også være greit å la han trekke i løs tilstand så han får beveget seg naturlig og ikke er begrenset av et kobbel og halsbånd (det var bare ikke mulig langs trafikkert vei :P)

Men takk for observasjonen og opplysningen, det siste man vil er jo å gjøre hunden vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal absolutt holde følge med ham, også i løs tilstand bare for å se til at ikke noe nytt dukker opp. Samt prøve å få til trekk på steder som ikke er så fryktelig glatte. Kan kanskje også være greit å la han trekke i løs tilstand så han får beveget seg naturlig og ikke er begrenset av et kobbel og halsbånd (det var bare ikke mulig langs trafikkert vei :P)

Men takk for observasjonen og opplysningen, det siste man vil er jo å gjøre hunden vondt.

Tror jeg ville hatt litt lengre tau mllom dekk og hund :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått observert han mye mer @Lola Pagola og han har tendenser til å gå i passgang på glatta (både med og uten dekk bak seg) så det er nok bare for å unngå å skli men samtidig kjappe seg (kanke gå i skritt når man har dårlig tid!).

Men med en gang jeg fikk han over på et bedre underlag, og slapp han løs, så vekslet han mellom skritt og trav, og var aldri innom passgang. Men det var veldig fint at du gjorde meg oppmerksom på det, for det er jo en veldig enkel måte og kunne oppdage evt. smerter eller lignende :)

____________

Så til spørsmålet, når hunden trekker dekk, bør det hele foregå i skritt alltid? Eller er det greit om han går løs og skritter og traver litt om hverandre?

Det er snakk om dekk på 9.4kg og hund på 25kg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På onsdag startet jeg og Klima lysløyperennet til NTK. Som jeg har savnet det, det var fantastisk deilig å "være tilbake"! :D Det gjør litt vondt i konkurranseinstinktet, for vi er jo ikke i nærheten av å vinne, men vi tapte nå i hvert fall ikke. Hadde helt glemt hvor gigantiske nordisk-hundene er, for noen beist! Fant et gammelt blogginnlegg fra 2010, hvor jeg skriver at jeg og Ella kjørte på 0440. Med Klima brukte jeg 0610. Og jeg som følte at det gikk så fort... :lol:

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På onsdag startet jeg og Klima lysløyperennet til NTK. Som jeg har savnet det, det var fantastisk deilig å "være tilbake"! :D Det gjør litt vondt i konkurranseinstinktet, for vi er jo ikke i nærheten av å vinne, men vi tapte nå i hvert fall ikke. Hadde helt glemt hvor gigantiske nordisk-hundene er, for noen beist! Fant et gammelt blogginnlegg fra 2010, hvor jeg skriver at jeg og Ella kjørte på 0440. Med Klima brukte jeg 0610. Og jeg som følte at det gikk så fort... :lol:

Tror Tinka og jeg brukte 13min :P men da hadde jeg ikke akkurat god drahjelp og er heller ingen kløpper på ski :P

Er det renn fremover? og skal du delta? Hadde vært kult og prøvd seg på bilder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult! Bilder?

Nei, dessverre..

Tror Tinka og jeg brukte 13min :P men da hadde jeg ikke akkurat god drahjelp og er heller ingen kløpper på ski :P

Er det renn fremover? og skal du delta? Hadde vært kult og prøvd seg på bilder :)

Ja! Kom på neste, 25. februar! :D Hadde vært kjempegøy med bilde av prikken i aksjon. Komkomkom!

Jeg har som mål å krype ned på 05-tallet, litt avhengig av om føret blir bedre eller verre. Nå var det viktigste å passe på at Klima var komfortabel, så jeg holdt litt ekstra igjen i nedoverbakkene. Hun har blitt litt bekymret etter hun ble påkjørt av en skiløper som kom i 120, men det gikk så fint at vi kanskje kan presse litt mer på neste gang. Gleder meg! :D

Alle andre burde forresten også komme; http://www.sleddog.no/SiteCollectionDocuments/L%C3%B8psinvitasjoner%202014-2015/Norsk%20TK%20Kennel%20Lysl%C3%B8ypekarusell%201102%20og%20250215.pdf

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg savner dette! Bildet er fra en treningstur ut til Grense Jacobselv, med havet i bakgrunn. Nærmere Russland kommer man omtrent ikke. Bildet er fra min tid på folkehøgskole, og det er helt klart den flotteste turen jeg fikk være med på. Kun meg og ei annen jente med 8-spannet som senere gikk pasvik trail.

Jeg slet veldig med å holde igjen spannet med bremsen, så vi måtte klipse av baklinene på wheelhundene for å få tatt et bilde. Er litt uklart, men et flott minne :)
217130_10150171192980881_5971041_n.jpg?o

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være lurt å ha to trekkseler som man bytter på? Som ligger litt forskjellig, slik at belastningen blir fordelt?

så lenge begge passer, så er det bare lurt. det blir litt som med oss og joggesko, greit å ha et par å bytte mellom (sier hun som hater jogging)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er det ok at en hund begynner å trekke kjetting, trekke på tur etc?

Funderer litt på når jeg skal få kjøpt trekksele til han.

Min belger fikk nomesele som ettåring. Har gått jevnlig i trekk siden (sykkel og snøregåing). Han trakk mye før det også, men ble mer "organisert" trening når skikkelig sele kom i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...