Gå til innhold
Hundesonen.no

Vis meg din bunad!


Synnikken
 Share

Recommended Posts

Regnes Tromsbunaden som bunad nå eller hvordan var det igjen? Den er jo nyere enn Nordlandsbunaden. Der jeg kommer fra, litt sør i Troms, er det flere som har Nordlandsbunaden, spesielt i generasjonen over meg, for Tromsbunaden var rett og slett ikke kommet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 362
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da kan vi matche både på 17 Mai og når vi gifter oss 

@Lunatic Funfact: jeg lager faktisk sølvet til jubileumsdrakten til oslo

Sånn, fikk til datan. Grønn nordlandsbunad, samme som mamma og mormor. (Og ja..gliset gikk rundt den dagen. Bare stoppet av ørene.)

Posted Images

Guest Gråtass

Jeg har rogalands bunad med frafjord mønster. Blå stakk og lys brokadevest. Hvis det var jeg som skulle valgt farge nå hadde jeg hatt grønn med grønn brokadevest. Jeg har ikke lue for den liker jeg ikke, så får heller bunadpolitiet kritisere meg for det. Det er forøvrig farsslekten som kommer fra det distriktet. Jeg er veldig glad i den, men desverre veier jeg ikke 52kg lengre, så nå er dem til ombygging. Kjerringbeltet må nok også utvides med noen støler til. Nei, jeg er ikke gift heller, så enda mer å ta meg på, jeg røyker med bunaden på også.. Jeg burde vel igrunnen bare slutte å bruke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Skal jeg følge min mors side må jeg nesten ha en engelsk, eller tysk folkedrakt. Følger jeg min fars side kan jeg ha fra Vestfold, Telemark og Hedemark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilfeldig quote

Bunadseksperten! Er det lov å bruke barnesøljer til voksenbunad? Jeg vurderer å sy beltestakk til høsten, og lurer litt på hvor mye penger jeg må sette av til sølv i første omgang. Det hadde eventuelt vært snakk om å bruke en liten skålsølje (med 3 skåler) i halsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er bunaden en flott måte å vise fram hvor røttene mine kommer i fra :) Og selv om røttene mine er litt sprett rundt omkring i landet var det veldig naturlig for meg å velge samme bunad som mamma.

Skulle jeg ha hatt flere nå ville jeg hatt ringeriksbunaden for å vise hvor jeg kommer i fra, og skjælingen for å vise hvor jeg nå holder til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunadseksperten! Er det lov å bruke barnesøljer til voksenbunad? Jeg vurderer å sy beltestakk til høsten, og lurer litt på hvor mye penger jeg må sette av til sølv i første omgang. Det hadde eventuelt vært snakk om å bruke en liten skålsølje (med 3 skåler) i halsen.

Egentlig er det ikke "lov" men det er flere som gjør dette i en overgangsperiode. Jeg har feks gått med en voksensølje i hele barndommen da det er en arvesølje som vi bare kaller "Synnøve søljen" (bare synnøver som har bært den)

972646_10152819950210161_760381966_n.jpg

meg idag! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Jeg har blå nordlandsbunad, laget av min kjære bestemor:) Har også fått meg lua som hører til, synes den er så fin! Men jeg ser aldri noen andre som bruker den, så jeg er kanskje alene med den meningen... :P

Ju8decvl.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer til Rogalandsbunad. Rekker ikke i år men kanskje neste år? :)

Vil ha denne vesten...

rogaland-bunasdrosen-jelsa-sortvinrod-02

... men med mørkeblå stakk.
frafjord_OK.png

Pappa kommer fra Haugesund så derfor vil jeg ha den. Mamma har den samme. :)
Da gjenstår det å velge mønster, er 6 å velge mellom tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve bunaden min i morgen :D Må veldig sannsynlig sy på nye hemper slik at stakken ikke faller av, og må nok mer innsying til generelt, men det får tas etter 17.mai. Jeg gleder meg så innmari til å ha den på igjen, fiiine bunaden min :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk ^^

Jeg elsker kofta mi! Jeg er og den eneste i familien som har grønn, de andre har standard blå og rød (:

Hvor hører koften din til? De deles vel inn etter steder. Karasjok, Kauto osv.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

577897_10150907178180941_2062299789_n.jp

Har samekofte fra min mors side, den jeg bruker hvert år. Min samboer har nordhordalands bunad (:

Har og Rogalandsbunad fra min fars side. Gammelt bilde da!

4163_102094052322_6899219_n.jpg

Så fin samekofte! :D Og ikke minst mann i bunad..... Det er fint det! :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...