Gå til innhold
Hundesonen.no

Vis meg din bunad!


Synnikken
 Share

Recommended Posts

Jeg har denne vestfoldbunaden http://www.bunadrosen.no/damebunad/vestfoldbunad med dette forklet til http://www.norskflid.no/bunad/bunader/vestfold/vestfold-husflidslags-kvinnebunad-1956-modell/forkle/ (bare forklet i blått da siden bunaden er blå) også har jeg fult stølbelte til, men ikke kysen.

Samboer har denne vest-telemarksbunaden http://www.norskflid.no/bunad/bunader/telemark/vest-telemark-svart-modell-og-rundtroeye/ men med lysere farger i skjerfet, han har ikke hatten men ønsker seg faktisk den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 362
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da kan vi matche både på 17 Mai og når vi gifter oss 

@Lunatic Funfact: jeg lager faktisk sølvet til jubileumsdrakten til oslo

Sånn, fikk til datan. Grønn nordlandsbunad, samme som mamma og mormor. (Og ja..gliset gikk rundt den dagen. Bare stoppet av ørene.)

Posted Images

Er det bare meg som syns det var litt frekt at Jenny Skavlan sydde sin egen "fantasibunad" til 17. mai? Følte meg liksom så sær og gammeldags da jeg tenkte det, men :P

Nei, jeg og reagerte på det.

Jeg er ett hersens bunadspoliti.. Jeg syns faktisk at folk skal ha bunad for at de har slektskap til hvor bunaden er ifra. Mulig jeg er bare sær, men sånn er det bare i min verden.

Og folk som tusler rundt med 17mai sløyfe på feil side, eller har 17mai sløyfe PLUSS bunad får grei beskjed av meg :icon_redface:

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og folk som tusler rundt med 17mai sløyfe på feil side, eller har 17mai sløyfe PLUSS bunad får grei beskjed av meg :icon_redface:

Hvorfor kan man ikke ha 17.mai sløyfe og bunad? Gullsmeden her selger sløyfer med bunadsølv de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 17 mai sløyfe som er laget hos gullsmeden, med nordlandsbunadsølv øverst på sløyfen. Den er veldig pen og passer godt til bunaden.

Men bunadpolitiet er sikkert imot alt som ikke er standard, eller hvis man ikke har bunadsko på, eller pungen på feil side eller en sølje som ikke hører til. Jeg gikk ikke med sjalet engang på 17 mai, fy meg! ja og så hadde jeg på meg sminke! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 17 mai sløyfe som er laget hos gullsmeden, med nordlandsbunadsølv øverst på sløyfen. Den er veldig pen og passer godt til bunaden.

Men bunadpolitiet er sikkert imot alt som ikke er standard, eller hvis man ikke har bunadsko på, eller pungen på feil side eller en sølje som ikke hører til. Jeg gikk ikke med sjalet engang på 17 mai, fy meg! ja og så hadde jeg på meg sminke! :o

Farlige greier :lol: En sur dame spurte meg en gang om det der var de rette strømpene til bunaden (jeg gikk opp en trapp og trakk derfor bunaden litt opp). Skjorte og strømper hos meg er egentlig grått, men siden vi hadde valp i huset var det hull i den andre. Det er ikke barebare å få tak i de strømpene over natta, så jeg måtte fint ta noen vanlige, hvite. Og de strømpene ser man virkelig ALDRI utenom når jeg løfter litt på den for å gå opp på høyder. KRISE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunaden er ikke komplett hvis man ikke har den korrekt på. Det er imidlertid enkelte deler som har kommet til senere og som ikke opprinnelig hører til, det vil si at "noen tilfeldige" har laget tilbehør. Det er bl. a, paraply, ørepynt, 17-maisløyfe, sko. De fleste bruker bunadsko, men man kan bruke nøytrale sorte sko uten spenne. F. eks pumps uten høye heler.

Jeg synes bunaden skal brukes korrekt. Derfor har jeg luen på, den skal brukes også under måltid når man har bunad som det hører hodeplagg til. Jeg må ofte ta den av pga varmen, men sjalet skal det mye til før jeg kaster av meg. Dette fester jeg også symmetrisk til vesten for at det ikke skal slenge i hytt og vær. Det ligger et utrolig stort arbeid bak det å komponere en bunad, især når man har lett i gamle plaggdeler for å finne en mal. Derfor synes jeg at den skal brukes etter reglementet.

Har man søljer fra før kan man bruke dem. Jeg hadde arvede søljer, men jeg valgte et bunadsølv som hadde gått ut av produksjon og som jeg ikke ville fått komplettert. Derfor har jeg de tilhørende søljene.

Opprinnelig ble ikke bunadskjortene glattstrøket sånn som man gjør nå, fordi man ikke hadde så gode strykejern. Jeg vasker min og henger den til tørk dryppvåt, så glatter jeg mens den henger og tørker. Da er den glatt nok til å slippe stryking.

Jeg synes egentlig det er ok at man designer sin egen drakt. Men om det skal kalles bunad eller festdrakt er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er å bruke bunad korrekt, en annen ting er når det nesten blir hysteri pga småting. Jeg bruker jo ikke en bergangsjakke slengt over bunaden, eller bruker joggesko, men jeg har en sølje jeg fikk som barn, samt flaggsløyfe med sølje. Jeg bruker ikke bunadsko, men har sorte støveletter uten pynt. Og noen ganger dropper jeg sjalet. Jeg personlig syns ikke det er krise hvis punger er på feilsiden, men nå har jeg lært meg hvilken side det er på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Bunaden er ikke komplett hvis man ikke har den korrekt på. Det er imidlertid enkelte deler som har kommet til senere og som ikke opprinnelig hører til, det vil si at "noen" har laget tilbehør. Det er bl. a, paraply, ørepynt, 17-maisløyfe, sko. De fleste bruker bunadsko, men man kan bruke nøytrale sorte sko uten spenne. F. eks pumps uten høye heler.

Jeg synes bunaden skal brukes korrekt. Derfor har jeg luen på, den skal brukes også under måltid når man har bunad som det hører hodeplagg til. Jeg må ofte ta den av pga varmen, men sjalet skal det mye til før jeg kaster av meg. Dette fester jeg også symmetrisk til vesten for at det ikke skal slenge i hytt og vær. Å ikke bruke bunaden korrekt mener jeg er illoyalt mot dem som har designet den.

Har man søljer fra før kan man bruke dem. Jeg hadde arvede søljer, men jeg valgte et bunadsølv som hadde gått ut av produksjon og som jeg ikke ville fått komplettert. Derfor har jeg de tilhørende søljene.

Opprinnelig ble ikke bunadskjortene glattstrøket sånn som man gjør nå, fordi man ikke hadde så gode strykejern. Jeg vasker min og henger den til tørk dryppvåt, så glatter jeg mens den henger og tørker. Da er den glatt nok til å slippe stryking.

Jeg synes egentlig det er ok at man designer sin egen drakt. Men om det skal kalles bunad eller festdrakt er en annen sak.

Respekt for plagget er vel og bra, men at man skal måtte være så opphengt i tradisjoner og hvordan det var før, at man ikke føler seg vel med å bruke plagget, da tror jeg man graver bunaden sin grav. Jeg har bunad med lue, men du kommer aldri, noen sinne til å se meg med den lua på. Resten av bunaden (eller, den heter vel festdrakt, uten at jeg vet hvorfor) liker jeg, og da bruker jeg den uten lua. Om noen hadde kommet bort til meg og sakt at jeg ikke bruker klærne mine rett, hadde jeg blitt direkte provosert.

Jeg har forøvrig en festdrakt fra Toftegårdene på Dovre, men bilde har jeg ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er å bruke bunad korrekt, en annen ting er når det nesten blir hysteri pga småting. Jeg bruker jo ikke en bergangsjakke slengt over bunaden, eller bruker joggesko, men jeg har en sølje jeg fikk som barn, samt flaggsløyfe med sølje. Jeg bruker ikke bunadsko, men har sorte støveletter uten pynt. Og noen ganger dropper jeg sjalet. Jeg personlig syns ikke det er krise hvis punger er på feilsiden, men nå har jeg lært meg hvilken side det er på.

Det er "lov" med nøytrale, sorte sko og søljer som man har hatt fra før. Lave støvletter visstnok også. Jeg tror faktisk at det var knappestøvler som ble brukt til å begynne med, men er ikke helt sikker.

Ingen kan pålegge noen å bruke en bunad etter retningslinjene. Men om man skal begynne å "skalte og valte" med modellene etter eget godtbefinnende så kan også det være ødeleggende for draktene.

Men nå er vi snart veldig OT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rogalandsbunad fra Frafjord.

Er fra Rogaland, men har ikke slekt i Frafjord.

Tror ikke det finnes en bunad hvor jeg er fra, de fleste har denne.

frafjord.jpg

frafjord_02.png

Disse er like min. De fleste har svart med rød vest, men jeg liker den blå og har ikke sett så mange som har samme vest som meg. :P

Selv om jeg liker den bunaden, liker jeg bedre jærbunaden (eller heter den jærdrakt?).

En venninne av meg har denne:

659016-11-1287060713212.jpg

Synes det er den peneste bunaden i Norge.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottisembla skriver at hennes bilde viser Bjerkreimsmønster, men bildet hun har funnet er av Jelsabroderiet. Det er også et nydelig mønster.

Se der ja, det er det sånn går det når ein googler bjerkreimsbunad og ikkje ser skikkeleg etter. Men eg har bjerkreimsbunad med vinrød vest og dusedarger på broderiene, med oksidert sølv hugser ikkje kva typen sølv heiter lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke quotet via tlf, men jeg har brukt bunad siden jeg var 5mnd gammel.

Har vært opplært og vært med å stille ut familiens bunader på museer hele livet. Da har det alltid vært en uskreven regel at ingen 17mai sløyfe skal settes på en bunad, da en bunad er pynt nok i seg selv :)

Noen syns nok jeg er blærete/pirkete/gammeldags men det er slik jeg har lært det. :) og dere, jeg pirker kun på bekjente, skjønte forrige innlegget kunne misforståes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den gamle Valdresbunaden. Min farmor sydde til seg selv, mine to tanter og kusine, og da det var tid for meg så hadde hun selvfølgelig blitt for gammelt. Endte opp med at jeg fikk arve hennes og det har jeg vært veldig glad for. Ble litt mer spesielt og personlig.

Gamlevaldresbunad_small.jpg

(stjålet herifra)

Akkurat den der har jeg og. Arvet etter mamma tilpasset meg. Mamma's familie er fra Valdres, derav valdresbunad, selv om jeg egentlig er oppvokst i Telemark...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Nordlandsbunad, blå. Og jeg er veldig glad i den :yes:

img006.jpg-for-web.jpg

Et veldig gammelt bilde, fra konformasjonen min for *gulp* 12 år siden :|

Har ingen bedre av meg på nett, dessverre.

Her er et bilde jeg fant på bunadmestern.no:

nordland-dame8.jpg

Den har jeg også, og liker den veldig godt. Mye er nok fordi jeg tenker på familien når jeg ser den, men også fordi jeg liker utseende.

Alle i familien på morssiden har denne bunaden, og på familietreff med rundt enn 200stk tok vi slektsbilde og det var vel en rundt 50-60 stk i Nordlandsbunaden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke quotet via tlf, men jeg har brukt bunad siden jeg var 5mnd gammel.

Har vært opplært og vært med å stille ut familiens bunader på museer hele livet. Da har det alltid vært en uskreven regel at ingen 17mai sløyfe skal settes på en bunad, da en bunad er pynt nok i seg selv :)

Noen syns nok jeg er blærete/pirkete/gammeldags men det er slik jeg har lært det. :) og dere, jeg pirker kun på bekjente, skjønte forrige innlegget kunne misforståes :)

Jeg sier ikke ifra til hverken kjente eller ukjente (med mindre noen spør, da), men jeg er veldig opptatt av å bruke bunaden min riktig. Kunne aldri tenke meg å legge til noe som ikke hørte til, og fryser heller enn å ha på bergansjakke over (skal få sydd cape da, jeg har bare ikke fått rota meg til det, tenker det blir når jeg skal sy om bunaden min uansett). 17. mai sløyfe på bunad ser jeg ikke poenget, bunaden i seg selv er jo finere enn noen som helst 17. mai sløyfe, men folk skal få lov for min del, man vil bare aldri se meg i det, hehe. Men jeg pirker litt inni meg, da :P

Akkurat nå har bunadskoene, bunadskjorta og bunadsølvet mitt forduftet (fordi SAS er noen slepphendte møkkafolk...) ,og jeg er sinnsykt fortvila :/ Jeg vet jo at jeg vil kunne få kjøpt igjen alt om det virkelig ikke kommer til rette, men det kjennes ikke helt riktig å skulle ha nye ting til bunaden jeg tross alt har hatt siden jeg var 14, hvor samlet på alt tilbehøret siden jeg var veldig liten (jeg har alltid vært klar på at jeg SKAL ha bunad til konfirmasjonen min, har også alltid visst hvilken jeg skulle ha). Særlig bunadskjorta svir, bunadsølvet er verdt mer, men bunadskjorta var håndsydd av ei god venninne av mamma. Åh, rart å ha sånne følelser for et plagg, jeg er veldig lite "sånn" ellers, og bryr meg pent lite om klær og merker, men bunaden, den er spesiell for meg. Veldig spesiell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tinnbundad, men siden dette er en bunad uten et "spikret" mønster på sømmene så nytter det ikke å vise en tilfeldig. De vil antagelig være fra Tinnstakken el.l. og ha store rød/oransje roser, mens min har ganske mye blått og grønt og generelt litt mindre mønster. Kjempefin er den!

Men det var det å finnet et bilde da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Lundebybunaden og Hordalandsbunaden er veldig fine i sort!

Eneste jeg personlig liker, så synd jeg ikke har noen tilknytning til noen av stedene, for da ønsker jeg heller ingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere... Rogalandsbunad med gammelt jelsamønster (fra en produsent i Haugesund). Den er sort med rød ullbrokadevest.

Da den hadde vært altfor liten i mange år, fikk jeg laget meg en ny Rogalandsbunad i blått stoff, med isblå brokadevest, i jelsamønster fra Nordaker bunader. Det er flere produsenter, og mange varianter av broderimønster som opprinnelig ble funnet på luer, vesker og sjal.

Så ble den for stor, og jeg brukte konfirmasjonsbunaden i flere år.

Jeg har i mange år hatt lyst på en bunad som er mer folkedrakt, altså slik folk gikk kledd for lenge siden. Rogalandsbunaden er ikke en direkte kopi av gamle klesplagg, mønstrene er heller ikke nøyaktig kopierte, men rettet opp, utvidet osv for å passe på skal, forklær, vesker og lier... Så nå har jeg gått på kurs og sydd meg en rekonstruert bunad fra Ryfylke (også Rogaland). Den har ikke broderi, men likevel arbeidskrevende siden alle deler syes for hånd.

Skal se om jeg finner bilder av dem.

Og nå håper jeg vekta holder seg stabil, for den rekonstruerte kan ikke syes ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...