Gå til innhold
Hundesonen.no

Vis meg din bunad!


Synnikken
 Share

Recommended Posts

Rondastakk med rutaliv. Uformell hverdagsbunad, men jeg elsker den! Fikk den til konfirmasjonen av min kjære mor, og dette bildet er tatt 15 dager senere, på 17. mai 2009. (Gud, jeg begynner å bli gammel...):

IMG_6144.JPG

EDIT:

Kan jo fortelle at jeg har hatt den samme bunaden hele mitt liv. Kun størrelsen som har endret seg opp gjennom :)

IMG_6110.JPG

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 362
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da kan vi matche både på 17 Mai og når vi gifter oss 

@Lunatic Funfact: jeg lager faktisk sølvet til jubileumsdrakten til oslo

Sånn, fikk til datan. Grønn nordlandsbunad, samme som mamma og mormor. (Og ja..gliset gikk rundt den dagen. Bare stoppet av ørene.)

Posted Images

Min mor eier:

6 og en halv :lol: guttebunader fra Fana(2 år og opp til ca 13 år), pluss min far har Fanabunad og min bror har Fanabunad. Begge med knebukser.

Av jentebunader har vi Fanabunader i alderen 2 til 14-15 år.. Så har vi alle tre damene hver sin bunad. En rondastakk i str ca 10 år, en babybunad rondastakk som passer 6 mnd-1år.

Vi har enormt mange bunader og deler, Min søster har den eldste vesten i hele Fana (vært utstilt og blitt sjekket opp i.. har faktisk bilde av vår tipptipp oldemor som går med den som ungdom) Vi har også en Bunad fra unionstiden mellom Sverige og Norge, den har gult liv med blå bånd. Resten er som "normalt"

min mor holder også på å sy belte og bringeduk til en pitteliten jentebunad i ca str 4 år.

Samt en Vossabunad i ca str 4-5 år som vi har vurdert å selge :)

Bunadsfrelst jaa :whistle:

163507_10150816656177680_620122679_10151920_2084528223_n.jpg

Søssan og meg, jeg ser jo overlykkelig ut.. Herregud for ett glis :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Her er datteren min, henholdsvis 2 år og 14 år på bildene. Hun har hatt tre nordlandsbunader. Den første fikk hun da hun var ett år og den hun har på seg på konfirmasjonsbildet er nr tre.

Så fin! Likte godt at det var hund med på begge bildene og :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd det ikke er flere mannfolk her inne som kan vise frem herrebunader. Selv synes jeg at fanabunaden er den fineste herrebunaden. Dårlig kvalitet på bilder, men her Kronprinsen ikledd fanabunad:

992197573.jpg

*drar opp igjen* SHOW MEEE

Du er glad i (bunads)tiden rundt 17. mai forstår jeg? :P:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vise min på torsdag :) I morgen får jeg den, komplett med søljer og alt.
Den har vært min søster sin, men hun har aldri brukt den. Jeg har ønsket meg bunad siden jeg var liten og endelig er den min <3

Finnmarksbunad som min mormor har brukt i mange år, så min mor, så min søster (en gang) og nå meg :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunnfjordbunad, fikk til konfirmasjonen, og fikk sydd nytt (og større) liv til eldstesønnen sin konfirmasjon. Har ingen gode bilder av meg i bunad, så jeg bare legger ved illustrasjon:

sunnfjord-bunadrosen-gronn-01.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahah, det beste bildet jeg har er fra konfirmasjonen min for 5 år siden :lol: Men jeg elsker bunaden min! Jeg, søsteren min og mamma har lik, bare at mamma har rødt liv og søsteren min har en nyanse lysere blå.

Malobunad, en "undersjanger"(?) av Romsdalsbunaden:

32527_423266125140_4323767_n.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd det ikke er flere mannfolk her inne som kan vise frem herrebunader. Selv synes jeg at fanabunaden er den fineste herrebunaden. Dårlig kvalitet på bilder, men her Kronprinsen ikledd fanabunad:

992197573.jpg

Du er glad i (bunads)tiden rundt 17. mai forstår jeg? :P:D

Jeg ELSKER bunader, jeg har gått med bunad på hver 17 mai untatt det året jeg var russ. :lol:

302089_10150892696060161_115910078_n.jpg

Ikke det beste bildet, men Min søster, meg og min bror for MANGE år siden :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvom jeg er dansk, ønsker jeg mig en bunad. Vi har ikke noget lignede i Danmark længere, og de er bare så smukke! Jeg elskede at gå rundt i Oslo 17. maj sidste år, og bare kigge på alle de fine dragter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Rogalandsbunad fra Jelsa, som denne:

Hatt den i 15 år, og blir bare mer og mer glad i den :wub: For noen år siden fikk jeg også fullt konebelte, og det gjør seg skikkelig godt om jeg skal si det selv :ahappy:

rogaland-bunasdrosen-jelsa-sortvinrod-02

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så trist å skulle være russ på nationaldagen, synes jeg! Nå har det blitt slikat jeg skal få min mormors gamle bunad, og det gleder jeg meg veldig til... Ikke at den er storslagen, men jeg elsker anledningen jeg får til å bære den videre etter henne. Også må jeg gå i den stygge buksen med ølflekker og påtegnede kjønnsorganer! Vil ikke :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste akkurat denne artikkelen, og ble nysgjerrig på bunadene som er avbildet. Er det noen som vet hva de heter? Tenkte kanskje at den mørke er en vinterbunad fra Hardanger? Fin var den i alle fall. :)

Hardanger sin vinterbunad ja :) Mamma har den og sommerbunaden. Jeg og min søster har hardanger(sommer) :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste akkurat denne artikkelen, og ble nysgjerrig på bunadene som er avbildet. Er det noen som vet hva de heter? Tenkte kanskje at den mørke er en vinterbunad fra Hardanger? Fin var den i alle fall. :)

Dette er vel ikke bunader, men festdrakter?

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel ikke bunader, men festdrakter?

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Hva er egentlig forskjellen på en bunad og en festdrakt?

Må innrømme at jeg trodde at det var en bunad. På husflidens nettsider så kalles den "vinterbunad fra Hardanger".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...