Gå til innhold
Hundesonen.no

Vis meg din bunad!


Synnikken
 Share

Recommended Posts

Sognebunad, men med litt annleis skjorte.

(Lånt bilde frå google)

sogn-bunadrosen-sort-01_thumb.jpg

Min passar ikkje lengre da, fekk til konf. Må anten ha nytt liv eller sy om ein del, og då vil eg kanskje ha noko anna enn svart, men dette er eventuelt langt fram i tid. :) Tykkjer ikkje sognebunaden er så skrekkelig fin sånn egentlig, litt kjedelig, men mannebunaden er fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 362
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da kan vi matche både på 17 Mai og når vi gifter oss 

@Lunatic Funfact: jeg lager faktisk sølvet til jubileumsdrakten til oslo

Sånn, fikk til datan. Grønn nordlandsbunad, samme som mamma og mormor. (Og ja..gliset gikk rundt den dagen. Bare stoppet av ørene.)

Posted Images

marieaaen-bunadrosen-sort-01.jpg

Dette er min bunad, men ikke meg. Den heter Marie Aaen og er fra Nord-Østerdalen. Hele tjukke slekta har den samme og vi har vårt eget "familimerke" på den i form av en egen sølje med Trysil Knut på, som ingen andre bruker til. Mamma og tante har brodert skjorta og Mommo (bestemor) har brodert bunaden, så det er vel muligens den eiendelen jeg er mest glad i, av alt jeg har :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, jeg har Malobunaden :D Mamma har rødt liv og blå stakk, søster har blått liv og blå stakk, mens jeg har en mørkere blåfarge på både liv og stakk :)

Veøybunaden er og veldig fin  :ahappy:

Ja, disse bunadene her syntes jeg er en fryd for øyet, så glad jeg er moldenser :ahappy:

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønn nordlandsbunad, yes yes! Jeg må nesten lete den frem snart :D

Arvegods etter oldemor og farmor, jeg trodde familien hadde blå da vi er fiskerfolk, men tydeligvis er farmors slekt sauebønder. Veldig greit da jeg er rødhåret og grønnøyd.

Mormor hadde både kofte og bunad når jeg var barn, men de ble skadd, husker jeg rett brant de delvis i kjellerbrannen. Jeg husker ikke hvilken bunad, men hjelpes som jeg skulle ønske jeg arvet den kofta, aldeles nydelig! Har en liten svakhet for de blå koftene, usjameg så pene :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke bunad ennå, men jeg skal ha en en gang! Min mors slekt er fra Rogaland, og jeg har vært mye i Stavanger gjennom oppveksten siden vi har massevis av familie der, men jeg har vokst opp i Vestfold. Jeg ville i utgangspunktet ha en Rogalandsbunad med Jelsamønster, for jeg syntes den var finest sammenlignet med Vestfoldbunaden (den "vanlige" sort/rød, rød/blå), men så bladde jeg i bunadsleksikonet til svigermor og fant en Vestfoldbunad som lignet på Rogalandsbunaden! Best of both worlds :P har ikke peiling på hva den heter, det har jeg glemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må pusse bunadsølvet. Hva er best å bruke til det?

Jeg og min mor bruker flytende sølvpuss. Fås kjøpt hos gullsmed. Legger litt i en bolle, så bruker du en klype feks og legger sølvet oppi i et par sekunder, skylder med vann og tørker over så er det helt rent (:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Jeg har litt lyst på bunad merker jeg! Men hva er vanlig i forhold til valg av bunad? Tenker da på område. Jeg har hørt at det er vanligst å velge bunad fra der morsiden kommer fra (aner ikke om det stemmer), men der sliter jeg litt da min mor er født i England og min mormor er født i Tyskland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt lyst på bunad merker jeg! Men hva er vanlig i forhold til valg av bunad? Tenker da på område. Jeg har hørt at det er vanligst å velge bunad fra der morsiden kommer fra (aner ikke om det stemmer), men der sliter jeg litt da min mor er født i England og min mormor er født i Tyskland.

Da kan du velge bunad fra der du er vokst opp, eller hvor din far er fra tror jeg (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo også ta bunad fra der du er født og oppvokst. Det hadde føltes mest naturlig for meg.

Bunaden min er jo fra den kommunen jeg er født og oppvokst, mamma og hennes morsside er fra, pappa og hans morsside er fra. Så slik sett lett valg for mitt vedkommende. Selv om jeg også kunne valgt en av de 3 andre bunadene/stakkene fra fylket. Mammas farsside er også fra samme fylke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og min mor bruker flytende sølvpuss. Fås kjøpt hos gullsmed. Legger litt i en bolle, så bruker du en klype feks og legger sølvet oppi i et par sekunder, skylder med vann og tørker over så er det helt rent (:
Dette fungerer på "snoren" også? Hadde på bunaden i konfirmasjon for to uker siden, men så ble skjorta skikkelig stygg og svart av "snoren" i vesten. Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette fungerer på "snoren" også? Hadde på bunaden i konfirmasjon for to uker siden, men så ble skjorta skikkelig stygg og svart av "snoren" i vesten. Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

Jepp, du har rogalandsbunad, ja? Hvis ikke snoren din er oksidert, så skal ikke det være noe problem, vi gjorde hvertfall det med min snor (: Du kan se når alt det svarte er borte, blir det ikke borte på første forsøk, så prøver du bare igjen (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, du har rogalandsbunad, ja? Hvis ikke snoren din er oksidert, så skal ikke det være noe problem, vi gjorde hvertfall det med min snor (: Du kan se når alt det svarte er borte, blir det ikke borte på første forsøk, så prøver du bare igjen (:

Rogalandsbunad ja. :-)

Da skal jeg prøve det.

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valgt fra mors slekt som også er der jeg er født og oppvokst. Ingenting annet føltes rett :) Eneste jeg kjenner at jeg kanskje ville gjort annerledes nå er at jeg hadde tatt grønn heller enn blå.

Har svart før, men har romeriksbunad, blå, med rose på ryggen. http://media-cache-ec0.pinimg.com/736x/0a/99/f2/0a99f2d22762f0048ddfb29900a628e9.jpg :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde man valgte bunad fra der mors slekt er fra jeg? Noen som vet?

Man velger bunad ut fra hvor man selv føler at en har tilhørighet.

Til de mange som ikke har anskaffet seg bunad enda og ikke vet hvilken de skal velge. Det beste rådet er og sette seg mest mulig inn i hva som finnes i de ulike områdene en føler tilknytning til. Dermed har en et bedre grunnlag for å ta valget. Uansett blir ens egen bestemmelse om hvilken bunad en føler mest for, mer eller mindre avhengig av tilhørighet og personlig smak.

Jon Fredrik, BFR

Han her er fra Bunads og folkedraktsrådet.

Så du trenger altså ikke å velge fra hvor mor/far/bestemor kommer fra.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte min bunad ut i fra hvor hele slekta mi er i fra, både på mor og fars siden. Men jeg savner litt å ha bunad i fra hjemplassen min, Rogaland.

Dere med to bunader, får dere bruk for dem? Eller er det liten vits med to... Bruker den jo som regel ikke mer enn 2 ganger i året, og da blir plutselig 30-40 tusen litt mye å betale for en ekstra bunad..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte min bunad ut i fra hvor hele slekta mi er i fra, både på mor og fars siden. Men jeg savner litt å ha bunad i fra hjemplassen min, Rogaland.

Dere med to bunader, får dere bruk for dem? Eller er det liten vits med to... Bruker den jo som regel ikke mer enn 2 ganger i året, og da blir plutselig 30-40 tusen litt mye å betale for en ekstra bunad..

Jeg fikk begge mine til konfirmasjonen. Men bruker koften hver 17 mai og konfirmasjoner etc på min mors familie og samboers familie. Og bruker rogalandsbunaden på min far sin side. Men siden jeg konfirmerte meg for 6 år siden har jeg brukt rogalandsbunaden 3 ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde man valgte bunad fra der mors slekt er fra jeg? Noen som vet?

Har vært praksisen hos mange jeg kjenner, meg selv/min familie inkludert. Skader ikke at jeg syns den er den fineste bunaden i verden heller :D Jeg elsker bunaden min, og jeg elsker at både jeg, søster og mamma har samme bunad. Mormor har også bunad fra romsdal, men ikke den samme som oss. Husker faktisk ikke helt hvilken hun har :o

Men kjenner mange som har f.eks. foreldre fra to forskjellige plasser, men som ikke er oppvokst på noen av stedene har valgt bunad basert på hvor de selv er oppvokst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...