Gå til innhold
Hundesonen.no

Vis meg din bunad!


Synnikken
 Share

Recommended Posts

Synnøve, hvordan går man egentlig frem for å lære noe slikt? Har sansen for håndarbeid egentlig, så skulle gjerne begynt med noe lignende. :)

På en måte er det litt synd at mange får bunad til konfirmasjonen, og ikke heller venter et par år. Tror det er mange som angrer litt på noen av valgene de tok med tanke på fargekombinasjoner osv. da de var 14, hehe. Dessuten er det jo mange ikke er ferdig utviklet når de er 14 og som forandrer seg en del, og bunaden må gjerne sys ut ganske fort.

Samtidig er det jo en fin tradisjon da. :)

Jeg konfirmerte meg ikke, men fikk bunad til 18-årsdagen. :ahappy:

Skjønner ikke hva du snakker om! :lol:

Jeg lærte av mamma, men jeg kan sikkert forklare det bildevis når jeg har funnet ut hvilket mønster jeg vil ha også sende på PM til deg. Om du har lyst :)

Ang farger er jeg veldig glad for at min mor banket inn i meg at jeg måtte ha farger som passet min hudtone og hårfarge. Jeg er en "vinter" hudtonemessig. Så mørke farger, jeg er VELDIG glad i lilla og blått, så dette går igjen i min bunad. Jeg har plommerød vest, med mørkblått silkebånd. "vanlige" er knallblå bånd, men verken mams eller meg syns jeg passet knallblå.

Jeg ville ha noe råååsa på bunaden min som 14åring, takk gud for at mamma kun lot det gå som detalj og ikke noe mer, jeg ELSKER den rosa detaljen som går via bringeduken, beltet og fangbåndene mine, men er glad den ikke er mer enn en detalj ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 362
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da kan vi matche både på 17 Mai og når vi gifter oss 

@Lunatic Funfact: jeg lager faktisk sølvet til jubileumsdrakten til oslo

Sånn, fikk til datan. Grønn nordlandsbunad, samme som mamma og mormor. (Og ja..gliset gikk rundt den dagen. Bare stoppet av ørene.)

Posted Images

Takk :D Og jeg er selvsagt helt enig. Får alltid masse komplimenter fra folk som lurer på hvor den er fra når jeg går rundt i Oslo 17. Veldig, veldig glad i den er jeg!

Og mamma sin i hvit - den er fin den! :D

Vet du, det gjør jeg også. Og jeg har Oslobunaden :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

img_2024.jpg

Skal se om jeg finner et bilde av hele meg i bunaden. Dette er Tromsø festdrakt og dermed ingen godkjent bunad. jeg syns den er nydelig. Den har sølvbelte med reinsdyr på og sølvlenke i stedet for hekter i vesten. Broderiene er av Tromsøpalmen.

Rediger: Fant dette bildet på nett.

70_1792519695.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker meg Rogalandsbunaden ettersom pappa er fra Haugesund:

1131105-9-1337248378759.jpg

Den finnes i blå også, og vesten finnes i mange farger. Mamma har rød. :)

bilde.jpg

Bildene er fra google bildesøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en flott tråd! Jeg har ikke bunad, og fordi jeg hadde sett ut som en real Synnøve Solbakken, noe jeg IKKE er komfortabel med, så blir det neppe bunad noengang heller. :)

Men unnskyld meg, hva SKJER med disse bunadmodellene? :blink: Vi Menn-oppdrag på lørdag, og Husfliden på mandag? :teehe:

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Lofotsbunad. Den har jeg arvet etter min mor, den er nesten 30 år gammel nå. Bare synd den er alllt for stor.

Har ikke noe bra bilde av meg selv, så dette får holde:

lofoten-bunadrosen-03.jpg

Fant bilde HER!

Sånn har vi i familien også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blå romeriksbunad :) Veldig enkel sammenlignet med endel andre bunader, men jeg er utrolig glad i den fordet.

396639-11-1274739711718.jpg

Jeg har varianten med rosebroderi på ryggen

Romeriksbunad_blrf_gal3.jpg

...og driver og samler støler til sølvbeltet også :)

Ikke meg på noen av bildene, for bunaden min henger som en sekk på meg og passer ikke i det hele tatt lengre. De tre hektene foran går opp om jeg sitter og sånn :P Men kommer ikke til å gidde å sy den om før sølvbeltet er klart, så jeg får leve med det, hehe

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte av mamma, men jeg kan sikkert forklare det bildevis når jeg har funnet ut hvilket mønster jeg vil ha også sende på PM til deg. Om du har lyst :)

Åh, gjerne det hvis du har mulighet. :)

Fint det du la ut bilde av over her. Hva slags stoff er det du broderer på? Hvor får man tak i slikt?

Likte forresten underlaget du har lagt broderiet ditt på. La ikke merke til det først. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, gjerne det hvis du har mulighet. :)

Fint det du la ut bilde av over her. Hva slags stoff er det du broderer på? Hvor får man tak i slikt?

Likte forresten underlaget du har lagt broderiet ditt på. La ikke merke til det først. :lol:

Det er null problem :lol:

Vet ikke hva det heter, mams kjøper det hos husfliden tror jeg. Kan spørre henne imorgen, men er vel hos husfliden eller hos Oli, en dame som lager bunader og selger tråd/stoff til brodering nede på Lilletvedt.

Viktig med varmende underlag :P hih!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blå sør-trøndelagsbunad og elsker den! Den må syes litt inn og justeres litt, den sitter ikke noe fint om den ikke passer helt perfekt. Nok en Vi Menn modell forresten! (Nei, ikke meg)

SorTronder.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fine bunader her!

Jeg hadde sjangsen til å få en bunad for noen år siden, men jeg sa nei fordi jeg ikke syntes noe om det, jeg angrer nå kan man si.. Så får håpe jeg får sjangsen til å kjøpe etterhvert (evt få :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma sa alltid at jeg kom til å få lyst på bunad når jeg ble voksen, men har ikke fått det. Kanskje jeg må bli enda mer voksen, hvis jeg er heldig våkner jeg opp en dag og liker vin og craver bunad! Tror jeg hadde følt meg litt ukomfortabel, er bare ikke meg. Men jeg synes og det er dritfint med bunad, og folk blir jo så fine i dem. Og gutter i bunad er råsexy! Alle gutter burde ha en bunaddag i uken.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vestlandsdrakt, men herregud som jeg ønsker meg en fanabunad istedenfor. Men ettr å ha lest i denne tråden er det MANGE andre jeg kunne tenkt meg og :)

til venstre, bilde er fra 2006

Dette blir fryktelig ot, men hva er fornavnet til personen til høyre? Så litt kjent ut nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...