Gå til innhold
Hundesonen.no

Vis meg din bunad!


Synnikken
 Share

Recommended Posts

3 timer siden, Perfect Image skrev:

Nei :P Altså, tenkte å ha håret fremover løst, og vil jo ikke ødelegge luen med å stikke det inn i luen eller, men hvis jeg stikker de igjennom langt kantene så trenger jeg sikkert 10 stykker og da er det jo like stygt, spesielt siden det er blondekant :lol: Rett før jeg bare knyter den og ser ut som en gammel kjerring :aww:

 

Sy en hårkam inni luen.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 362
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da kan vi matche både på 17 Mai og når vi gifter oss 

@Lunatic Funfact: jeg lager faktisk sølvet til jubileumsdrakten til oslo

Sånn, fikk til datan. Grønn nordlandsbunad, samme som mamma og mormor. (Og ja..gliset gikk rundt den dagen. Bare stoppet av ørene.)

Posted Images

10 timer siden, Rocket skrev:

Kan jo dele på nytt siden bildene har forsvunnet. :P 
http://www.norskflid.no/bunad/bunader/moere-og-romsdal/kvinnebunad-fra-oerskog/

Jeg har en sunnmørsbunad, av typen Ørskog. Den er mørk blå og jeg har valgt sølv søljer med noen røde stener i halssølja. 
Her kan man velge litt forskjellig av stener og gullforgylte søljer f.eks. Eller sort stoff. Man kan også ha vanlig eller fest skjorte. Jeg har vanlig. (Som dessverre er fort kort. :( Ble *litt* mer barmfager enn forventet for å si det slik. ) 
Blir ikke bunad på meg i år, den må syes ut, og det nekter jeg å bruke penger på før jeg er i ca den vekten jeg vil være på. Kan vel til nøds få plass i mamma sin bunad enn så lenge. Den er litt større enn min. 

Det er også tradisjon på røde strømper hos ugifte og barn. Gifte skal ha sorte strømper, usikker på om enker/fraskilte skal bruke røde eller sorte. 

Jeg skal også gifte meg i bunaden den dagen det blir aktuelt, no way at jeg bruker tusenvis på en kjole når jeg har en flott bunad å bruke. Kommer aldri til å eie et så dyrt plagg igjen. :P 

Eldre bilde av meg fra konfirmasjonen min i min bunad.
485767_10150813771695423_1396705554_n.jp

Meg og søs i våre bunader, samme type og farge, men litt forskjellige søljer. Hun har arvet halssøljen sin, så den har både grønne og røde stener. gså mener jeg hun har gullforgylt.
603839_10152770982010361_1040347802_n.jp

EDIT: Jeg er forøvrig litt usikker på hvorfor vi har ørskogbunad hele gjengen, vi kvalifiserer igrunn til flere av sunnmørsbunadene mtp "avstamning" :P Mamma har vel mer slektskap fra stranda/Volda. Vet jeg kunne velge mellom 2 forskjellige. Ørskog bunaden og hjørundfjord bunaden kanskje? Lurer på om farmor har hjørundfjord eller syvde bunad. eller er det kanskje farfar som gjør at syvde var aktuelt. Gården vi fikk etternavnet våres fra ligger der (Villabø, gården ble delt i 2 derav Nybø), selvom de flyttet fra Vatne sånn i utgangspunktet en gang i verden.  

 Jeg har Hjørundfjord siden mamma kommer fra en liten bygd innerst i fjorden, skal også gifte meg i den i kirka der inne i sommer. Har litt lyst til å finne på noe "gøyalt" med strømpebytting :lol: Skal ha krone og, men aner ikke hvordan den festes! C skal ha på seg nordlandsbunaden sin, og jeg dauer litt av mannfolk i bunad! 

Flaks at denne tråden dukket opp nå, jeg har mistet noen av dråpene på brystsølja mi og skulle huske å fikse det til 17 Mai, så da stokker jeg å fikset det idag :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Kaja skrev:

Ja, det kan nok stemme bedre haha. Googlet Hallingstakk og det er ikke sånn. 
 

Nei, hallingstakk er ganske annerledes ja :P 

Her er jeg i min blå vestfoldbunad, bruker forkle som hører med selvom veldig mange droper det. Samboer har på sin vest-telemarkbunad :) han har jakka til også altså, men den er varm :P 

 

image.jpeg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh, jeg fikk beskjed om at det var super viktig å vaske bunad skjorten før jeg la den bort i fjor. Lest litt nå, og det står at den skal vaskes før den strykes? Må man det hvis man har vasket den før den ble pakket ned? Er lin.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Ozzy skrev:

Ehh, jeg fikk beskjed om at det var super viktig å vaske bunad skjorten før jeg la den bort i fjor. Lest litt nå, og det står at den skal vaskes før den strykes? Må man det hvis man har vasket den før den ble pakket ned? Er lin.  

 

Vaskes før den henges vekk, og før den skal brukes. Aner ikke hvorfor... Men for sa det så da blir det sånn:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ozzy skrev:

Ehh, jeg fikk beskjed om at det var super viktig å vaske bunad skjorten før jeg la den bort i fjor. Lest litt nå, og det står at den skal vaskes før den strykes? Må man det hvis man har vasket den før den ble pakket ned? Er lin.  

 

Jeg har strykefri skjorte nå, men med den som ble stjålet vasket jeg etter bruk, også tok jeg en sånn hurtigvask før stryking og den skulle brukes igjen. Det var lin :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Ozzy skrev:

Ehh, jeg fikk beskjed om at det var super viktig å vaske bunad skjorten før jeg la den bort i fjor. Lest litt nå, og det står at den skal vaskes før den strykes? Må man det hvis man har vasket den før den ble pakket ned? Er lin.  

 

Jeg leverer til svigermor jeg :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt å selge bunaden min (trønderbunad), og bruke de pengene på kjøpe bergensbunad. Den skal jeg og mamma brodere og sy selv :)  I mellomtiden har svigermor sagt jeg kan låne hennes hvis den passer :ahappy: Jeg har familie som kommer fra det stedet så bunaden er riktig i forhold til de tradisjonene også :) Er nordhordalansbunad jeg skal få låne (hvis den passer da :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snoffe skrev:

Hvilke bunader har du å velge mellom? Eller, hvilke har du lyst på?

Jeg er jo født og oppvokst i Oslo, men den babyblå Oslobunaden synes jeg virkelig er py. Det jeg står mellom pr nå er samme som for et år siden: Jubileumsdrakten fra Oslo, den lilla beltestakken fra Telemark (som jeg ikke har noen tilknytning til) eller en festdrakt av noe slag.

Foreldrene mine er kjedelige, så de har bare fra hvert sitt sted. That's it :P og jeg er ikke superglad i noen av bunadene derifra.

Dilemmaet er jo om jeg skal velge den jeg virkelig elsker (beltestakken) uten å ha noen rot dit, eller om jeg skal velge en jeg synes er fin nok. Jeg tenker jo at det er viktig å virkelig elske den man skal ha siden man først skal bruke minst 30k på et plagg, men samtidig så er det jo litt teit å ikke ha noen tilknytning dit (og spesielt beltestakken er jo populær akkurat der..).

Jeg vurderer nesten å bare gå for en festdrakt, for jeg er skikkelig splittet på hva jeg synes er riktig og hva jeg faktisk vil ha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lunatic skrev:

Jeg er jo født og oppvokst i Oslo, men den babyblå Oslobunaden synes jeg virkelig er py. Det jeg står mellom pr nå er samme som for et år siden: Jubileumsdrakten fra Oslo, den lilla beltestakken fra Telemark (som jeg ikke har noen tilknytning til) eller en festdrakt av noe slag.

Foreldrene mine er kjedelige, så de har bare fra hvert sitt sted. That's it :P og jeg er ikke superglad i noen av bunadene derifra.

Dilemmaet er jo om jeg skal velge den jeg virkelig elsker (beltestakken) uten å ha noen rot dit, eller om jeg skal velge en jeg synes er fin nok. Jeg tenker jo at det er viktig å virkelig elske den man skal ha siden man først skal bruke minst 30k på et plagg, men samtidig så er det jo litt teit å ikke ha noen tilknytning dit (og spesielt beltestakken er jo populær akkurat der..).

Jeg vurderer nesten å bare gå for en festdrakt, for jeg er skikkelig splittet på hva jeg synes er riktig og hva jeg faktisk vil ha. 

Telemarksbunadene er fine, men jeg synes man skal ha respekt nok til å velge bunad/drakt man har tilknytning til!

Har du null slekt fra Telemark, så finner du deg en festdrakt du liker, eller velger fra foreldrene dine sitt sted :ahappy:

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lunatic skrev:

Jeg er jo født og oppvokst i Oslo, men den babyblå Oslobunaden synes jeg virkelig er py. Det jeg står mellom pr nå er samme som for et år siden: Jubileumsdrakten fra Oslo, den lilla beltestakken fra Telemark (som jeg ikke har noen tilknytning til) eller en festdrakt av noe slag.

Foreldrene mine er kjedelige, så de har bare fra hvert sitt sted. That's it :P og jeg er ikke superglad i noen av bunadene derifra.

Dilemmaet er jo om jeg skal velge den jeg virkelig elsker (beltestakken) uten å ha noen rot dit, eller om jeg skal velge en jeg synes er fin nok. Jeg tenker jo at det er viktig å virkelig elske den man skal ha siden man først skal bruke minst 30k på et plagg, men samtidig så er det jo litt teit å ikke ha noen tilknytning dit (og spesielt beltestakken er jo populær akkurat der..).

Jeg vurderer nesten å bare gå for en festdrakt, for jeg er skikkelig splittet på hva jeg synes er riktig og hva jeg faktisk vil ha. 

Jeg har en bunad jeg ikke liker, og som jeg ikke helt klarer å forholde meg til (har tilknyttning til den). Er tragisk at det er brukt så mye penger på bunaden, men jeg har den så oppi halsen at den ikke kommer til å bli brukt. Derfor har jeg tenkt å selge den til noen som vil ha glede av den, for så å kjøpe/sy en ny som jeg har lyst på (har tilknytting til den også).

Så når jeg har den erfaringen jeg har så vil jeg anbefale deg å velge den du VIL ha :) Er du som skal ha bunaden, og den er såpass dyr og verdifull at man bør kunne velge den man virkelig ønsker seg :) Det er hva jeg tenker. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Pringlen skrev:

Telemarksbunadene er fine, men jeg synes man skal ha respekt nok til å velge bunad/drakt man har tilknytning til!

Har du null slekt fra Telemark, så finner du deg en festdrakt du liker, eller velger fra foreldrene dine sitt sted :ahappy:

Det er jo nettopp det jeg tenker også. Det er jo derfor jeg ikke har fått bestilt en enda, for jeg er usikker på om jeg hadde likt at "alle" hadde kjøpt seg bunaden fra "mitt område", om den hadde vært superfin. 

Disse festdraktene er jo også veldig fine, men jeg vet jo at bunadspolitiet er veldig imot dem også. Det er ikke tradisjon og har ingen kulturarv. Har hørt at visse folk er redd for at bunaden skal bli utvannet. Så om det er det det står mellom så man doomed if you do, doomed if you dont. 

7 timer siden, Snoffe skrev:

Jeg har en bunad jeg ikke liker, og som jeg ikke helt klarer å forholde meg til (har tilknyttning til den). Er tragisk at det er brukt så mye penger på bunaden, men jeg har den så oppi halsen at den ikke kommer til å bli brukt. Derfor har jeg tenkt å selge den til noen som vil ha glede av den, for så å kjøpe/sy en ny som jeg har lyst på (har tilknytting til den også).

Så når jeg har den erfaringen jeg har så vil jeg anbefale deg å velge den du VIL ha :) Er du som skal ha bunaden, og den er såpass dyr og verdifull at man bør kunne velge den man virkelig ønsker seg :) Det er hva jeg tenker. 

Vanskelig det her :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer med jevne mellomrom å skaffe meg en bunad. Tror det ville blitt Lofoten i så fall, farsslekten min er derfra. Problemet er at jeg har hatt jojovekt i alle de år. Flink til å legge på meg og flink til å slanke meg. Ser for meg at jeg kan bruke den bunaden bare hvert tredje år! :lol: 

Eller, siden lofotenbunaden har innsvinget vest blir det vel hvert fjerde år.

lofoten-bunadrosen-02.jpg

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lunatic skrev:

Det er jo nettopp det jeg tenker også. Det er jo derfor jeg ikke har fått bestilt en enda, for jeg er usikker på om jeg hadde likt at "alle" hadde kjøpt seg bunaden fra "mitt område", om den hadde vært superfin. 

Disse festdraktene er jo også veldig fine, men jeg vet jo at bunadspolitiet er veldig imot dem også. Det er ikke tradisjon og har ingen kulturarv. Har hørt at visse folk er redd for at bunaden skal bli utvannet. Så om det er det det står mellom så man doomed if you do, doomed if you dont. 

Vanskelig det her :aww: 

Jeg skjønner egentlig ikke at folk vil ha bunad fra et sted de ikke har tilknytning til, jeg da. Har selv bandstakk, men så er jeg født i Telemark, og moren min er der fra. Alle i familien min har enten band eller beltestakker. Men jeg ville aldri i verden vurdert det om jeg ikke hadde tilknytningen. Det er bare feil... Finnes masse andre fine klær man kan bruke pengene sine på da ;) (eller noe annet, som er nyttigere :P )

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også veldig for å faktisk ha en bunad fra et sted man har tilknyttning ting, og ikke bare velge en som en synes er fin.. Er liksom litt av det som er greia med bunad, vise hvor en har tilhørighet til :) 

 

er det ingen av de man har tilhørighet til man synes er fine hadde jeg enten droppet det helt eller funnet en sydame og lagd en egendesignet festdrakt..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...