Gå til innhold
Hundesonen.no

Vis meg din bunad!


Synnikken
 Share

Recommended Posts

  • Svar 362
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da kan vi matche både på 17 Mai og når vi gifter oss 

@Lunatic Funfact: jeg lager faktisk sølvet til jubileumsdrakten til oslo

Sånn, fikk til datan. Grønn nordlandsbunad, samme som mamma og mormor. (Og ja..gliset gikk rundt den dagen. Bare stoppet av ørene.)

Posted Images

Jeg har bergdrakt, en festdrakt inspirert av norske helleristninger. Den lages i Stjørdal (kommunen jeg levde mine første år, hvor foreldrene mine bor nå og hvor halve slekta mi er fra), og jeg fikk den av min farmor til konfirmasjonen. Den betyr mye for meg, særlig nå som jeg ikke har farmoren min her mer.

Fant ikke noe ordentlig bilde av meg med den, utenom det under som er fra 17. mai for to år siden. Det er faktisk sist gang jeg brukte den, jeg har ikke villet ha den med meg sørover på studenthyblene jeg har bodd på. Men nå skal jeg ta den med ned, så får jeg brukt den igjen neste år. :)

Meg i bergdrakt til venstre, og ei venninne av meg i rød trønderbunad til høyre. Skulle jeg hatt noe annet enn festdrakten jeg har nå, hadde det blitt rød trønderbunad. Det er ikke noe jeg prioriterer nå med det første akkurat, men det kan jo bli om noen år. Hvis jeg ikke får arve mamma sin.

30000_1436212177596_1001702163_31281714_3418367_n.jpg

(Litt flåsete posering, drit i det. :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å bli noen år siden dette bilde ble tatt, men men eneste jeg har tilgjengelig for øyeblikket.

Sunnmørsbunad, vanlig skjorte.

1433_44948955422_679970422_1630158_2928_n.jpg

485767_10150813771695423_679970422_9748284_1396705554_n.jpg

476992_10150813777925423_679970422_9748328_230083778_o.jpg

Min er mørk blå, men fåes også i svart. Og så kan man velge mellom vanlig skjorte og fest skjorte. :)

EDIT: la til bilder

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke bilder av meg selv i bunad, men denne drakta har jeg :) Den kalles kystdrakta :)

kystdrakta.jpg

Men jeg ønsker meg også denne bunaden, men det får bli når jeg blir stor og penger til overs :) Den er en av Kviknebunadene (til vanlig kalt kirkebunaden oppi bygda).

1554.jpg

Edit: la til navnene på bunadene :)

Endret av Krutsi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke bilder av meg i min enda da jeg ENDELIG arvet den :wub:

jeg har alltid elsket bunader, men er yngst av alle i familien og derfor ikke arvet i vanlig rekkefølge. Min søster bryr seg heldigvis ikke om slikt og jeg fikk den av henne i år etter flere år ubrukt i skapet hennes.

Det var min mormor sin, som gav til mamma og videre min søster og nå meg!

Finnmarksbunad

20zwrb6.jpg

En meget enkel, men pen bunad :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke bilder av meg selv i bunad, men denne drakta har jeg :)

Men jeg ønsker meg også denne bunaden, men det får bli når jeg blir stor og penger til overs :)

Den øverste er Kystdrakta, for de interesserte. Jeg er den eneste i familien som ikke har Kystdrakt.

Hvilken bunad er det?

Hadde Romsdalsbunad med rød vest til konfirmasjonen, etter en tante eller noe. Var ikke så interessert da, men mamma har alltid sagt at jeg skal få bunad. Jeg er veldig glad i slekta fra Hedmark der bestemor er fra, så da ble det den nye Hedmarksbunaden.

Gubben har Hallingdalsbunad (normalt med hatt):

IMG_4820.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra konfirmasjonen min for 10 år siden, scanna dårlig bilde. Men det finnes visstnok ingen andre nyere bilder av meg i bunad :lol: Dette er da en svart Hjørundfjordbunad.

skann0001-2.jpg

Red: Farmor har brodert den, nederst står det initialene mine og året jeg ble konfirmert. Jeg er veldig glad i den og bruker den i dåp, brylupp og konfirmasjoner.

Endret av Trym&Tuva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jærbunad som heter Veslemøy. Fra Jæren i Rogaland altså :) Jeg synes det er alledles nydelig. Jeg og søster har den i blå, mens min mor har den i hvit.

Meg på 17. mai (høyre) med tidenes mest goofy frisyre :P

556284_10150853096543432_526123431_9743437_1471294667_n.jpg

Slik ser den ut i sin helhet:

Bilde%20037@328x490.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke bunad, men jeg regner med at jeg får til neste år (fordi jeg er bortskjemt, og blir 40 år :P )

Da skal jeg ha Hedemarksbunad, siden jeg er født på Hamar. Kan ikke ha romeriksbunad når alle andre har det her i området, vøtt :P Den ser sånn ut:

hedm-dame-hel-blaa.jpg

Mamma har med rødt brokadeliv, så da vil ikke jeg ha det. Man får den med gul silke også, men jeg syns den blå var stilig jeg :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Nordlandsbunad, blå. Og jeg er veldig glad i den :yes:

img006.jpg-for-web.jpg

Et veldig gammelt bilde, fra konformasjonen min for *gulp* 12 år siden :|

Har ingen bedre av meg på nett, dessverre.

Her er et bilde jeg fant på bunadmestern.no:

nordland-dame8.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke bunad, men jeg regner med at jeg får til neste år (fordi jeg er bortskjemt, og blir 40 år :P )

Da skal jeg ha Hedemarksbunad, siden jeg er født på Hamar. Kan ikke ha romeriksbunad når alle andre har det her i området, vøtt :P Den ser sånn ut:

hedm-dame-hel-blaa.jpg

Mamma har med rødt brokadeliv, så da vil ikke jeg ha det. Man får den med gul silke også, men jeg syns den blå var stilig jeg :aww:

Den der vurderte jeg også, siden den er en del rimeligere og enklere å få tak i enn den nyeste. Dette er den "gamle" modellen fra 1955, mens min er fra 1985. Synes begge er fine, men liker skjørtet på den nye bedre, pluss det nydelige underskjørtet med lomme! (synes ikke så lett, men den sorte prikken er knappen på lomma) Og så har den hårbånd, og ikke lue.

IMG_4494.JPG

Nå er det visst kommet en enda nyere en, men den var ikke så fin. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får bunad neste år og da blir det blå nordlandsbunad , selv om jeg egentlig burde ha tromsbunaden. men bestemoren min sin grend ligger midt på og da får jeg velge :P

og resten av slekta mi hører til på sørsiden av øya så da ble det nordlandsbunad, angrer ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...