Gå til innhold
Hundesonen.no

Vis meg din bunad!


Synnikken
 Share

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe bunad. Jeg kan ha nordlandsbunad eller tromsbunad. Har lenge tenkt på grønn nordlandsbunad da jeg synes de er utrolig fine, men jeg har mest identitet fra Troms, så det blir nok en tromsbunad. Lurer på om jeg skal ha rød eller gul vest. Noen som vet om det er noen føringer på det ut fra hvor man kommer fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 362
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da kan vi matche både på 17 Mai og når vi gifter oss 

@Lunatic Funfact: jeg lager faktisk sølvet til jubileumsdrakten til oslo

Sånn, fikk til datan. Grønn nordlandsbunad, samme som mamma og mormor. (Og ja..gliset gikk rundt den dagen. Bare stoppet av ørene.)

Posted Images

Jeg vurderer å kjøpe bunad. Jeg kan ha nordlandsbunad eller tromsbunad. Har lenge tenkt på grønn nordlandsbunad da jeg synes de er utrolig fine, men jeg har mest identitet fra Troms, så det blir nok en tromsbunad. Lurer på om jeg skal ha rød eller gul vest. Noen som vet om det er noen føringer på det ut fra hvor man kommer fra?

Det er jo veldig mange her i Troms som har nordlandsbunad, så det er vel ikke noe i veien for å ha det?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å kjøpe bunad. Jeg kan ha nordlandsbunad eller tromsbunad. Har lenge tenkt på grønn nordlandsbunad da jeg synes de er utrolig fine, men jeg har mest identitet fra Troms, så det blir nok en tromsbunad. Lurer på om jeg skal ha rød eller gul vest. Noen som vet om det er noen føringer på det ut fra hvor man kommer fra?

Stemmer for tromsbunad! Den er så fin, hvis jeg kunne valgt på nytt tror jeg det hadde blitt det. Ingen geografiske føringer på vestefargen, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg noensinne får meg bunad blir det etter farssida fra nordland, for babyblå oslobunad er noe av det styggeste jeg vet om :fear: Ellers liker jeg de fleste bunader, særlig telemarksstakk og den bergdrakta en eller annen i denne tråden har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig mange her i Troms som har nordlandsbunad, så det er vel ikke noe i veien for å ha det?

Neida, det er jo ikke det, men handler litt om identitet og hvor man kommer fra også, synes jeg. Får se hva jeg finner ut :)

Stemmer for tromsbunad! Den er så fin, hvis jeg kunne valgt på nytt tror jeg det hadde blitt det. Ingen geografiske føringer på vestefargen, nei.

Fint å vite!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...
18 minutter siden, Perfect Image skrev:

Hvordan da uten at det blir stygt :P

 

Du må bruke sånne hårnåler (hvis du skjønner?) og så enten lage en gjennomtenkt frisyre der det passe med hårnåler der, eller så fester du de litt skjult.. Litt avhengig av hvordan lua er ;) 

jeg brukte det på korpslua mi i mange år :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Krutsi skrev:

Du må bruke sånne hårnåler (hvis du skjønner?) og så enten lage en gjennomtenkt frisyre der det passe med hårnåler der, eller så fester du de litt skjult.. Litt avhengig av hvordan lua er ;) 

jeg brukte det på korpslua mi i mange år :P 

Nei :P Altså, tenkte å ha håret fremover løst, og vil jo ikke ødelegge luen med å stikke det inn i luen eller, men hvis jeg stikker de igjennom langt kantene så trenger jeg sikkert 10 stykker og da er det jo like stygt, spesielt siden det er blondekant :lol: Rett før jeg bare knyter den og ser ut som en gammel kjerring :aww:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Norddalsbunad, variant av Sunnmørsbunad. Fikk sydd den inn for et par år siden, den var laget for å vokse i men det gjorde jeg aldri :P

Som denne, men jeg har litt enklere søljer:

montasje1.jpg

Som her

Desverre har veskelåsen min korridert fullstendig og jeg må få forgylt den på ny, det har jeg ikke hatt råd til ennå.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Perfect Image skrev:

Nei :P Altså, tenkte å ha håret fremover løst, og vil jo ikke ødelegge luen med å stikke det inn i luen eller, men hvis jeg stikker de igjennom langt kantene så trenger jeg sikkert 10 stykker og da er det jo like stygt, spesielt siden det er blondekant :lol: Rett før jeg bare knyter den og ser ut som en gammel kjerring :aww:

 

Du stikker jo ikke noe inn i selve luen, men legger lua inni spennen med håret.. 

Og nå begynner de gode forklaringene å komme :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krutsi skrev:

Du stikker jo ikke noe inn i selve luen, men legger lua inni spennen med håret.. 

Og nå begynner de gode forklaringene å komme :lol: 

:lol: Det går jo bare på den "bakerste" delen pga blondene, og bak sitter den ok, er liksom det at jeg får den ikke til å sitte på "fremre" del jeg sliter litt. Tenkte på å få sydd inn noen hemper av noe slag som kan feste hårnåler med, men det hørtes egentlig bare knotete ut :aww: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Perfect Image skrev:

:lol: Det går jo bare på den "bakerste" delen pga blondene, og bak sitter den ok, er liksom det at jeg får den ikke til å sitte på "fremre" del jeg sliter litt. Tenkte på å få sydd inn noen hemper av noe slag som kan feste hårnåler med, men det hørtes egentlig bare knotete ut :aww: 

 

Hørt med husfliden om de har noen tips? Ellers kan jo prøve en real tyggisklyse....? :lol: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Perfect Image skrev:

:lol: Det går jo bare på den "bakerste" delen pga blondene, og bak sitter den ok, er liksom det at jeg får den ikke til å sitte på "fremre" del jeg sliter litt. Tenkte på å få sydd inn noen hemper av noe slag som kan feste hårnåler med, men det hørtes egentlig bare knotete ut :aww: 

 

Kan du ikke bare feste spenner på innsiden med litt tråd? Er jo bare to sting for å få dem til å sitte godt nok til at lua holder seg på?

Jeg har btw sunmørsbunad og er veldig fornøyd med å komme inn i den, 5 år siden jeg hadde den på meg sist og niesen min skal konfirmeres nå mai :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Perfect Image skrev:

:lol: Det går jo bare på den "bakerste" delen pga blondene, og bak sitter den ok, er liksom det at jeg får den ikke til å sitte på "fremre" del jeg sliter litt. Tenkte på å få sydd inn noen hemper av noe slag som kan feste hårnåler med, men det hørtes egentlig bare knotete ut :aww: 

 

Hvilken bunad/hodeplagg er det?

Jeg bruker ikke kysa mi, mormor er skuffet over det men det ser helt jævelig ut :P
Fra 17 mai i fjor. Meg til venstre i Finnmarksbunad og min venninde til høyre i Hallingstakk (tror jeg). Og nei, vi ser aldri normale ut på bilder. 

11268265_10155596443040311_6982011072932

17 mai toget i fjor hadde ikke korps, så vi tok saken i egne hender! Skal vel nevnes at vi hadde champagne frokost...

17778_10155596442315311_7210984696520686

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Perfect Image skrev:

:lol: Det går jo bare på den "bakerste" delen pga blondene, og bak sitter den ok, er liksom det at jeg får den ikke til å sitte på "fremre" del jeg sliter litt. Tenkte på å få sydd inn noen hemper av noe slag som kan feste hårnåler med, men det hørtes egentlig bare knotete ut :aww: 

 

Har du evt. langt nok hår til å flette ei "kringle" rundt hodet du kan feste lua i? Hva slags lue er det? Vanskelig å visualisere :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Kaja skrev:

Hvilken bunad/hodeplagg er det?

Jeg bruker ikke kysa mi, mormor er skuffet over det men det ser helt jævelig ut :P
Fra 17 mai i fjor. Meg til venstre i Finnmarksbunad og min venninde til høyre i Hallingstakk (tror jeg). Og nei, vi ser aldri normale ut på bilder. 

11268265_10155596443040311_6982011072932

17 mai toget i fjor hadde ikke korps, så vi tok saken i egne hender! Skal vel nevnes at vi hadde champagne frokost...

17778_10155596442315311_7210984696520686

 

Ligner på vestfoldbunad den venninna di har på seg, ser i hvertfall klin lik ut min blå vestfoldbunad :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og venninna mi i hver vår Rogalandsbunad :) Meg til høyre. Jeg synes den er sååå fin :D Dette er tatt i konfirmasjonen min, så det er sånn...8 år siden. Nå henger den i skapet og er for liten, for jeg har vokst en del både i høyde(14 cm!) og bredde(jeg kaller det former *ler*)  siden 08 :P 

 

monica sin konf (31).JPG

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Krilo skrev:

Ligner på vestfoldbunad den venninna di har på seg, ser i hvertfall klin lik ut min blå vestfoldbunad :) 

Ja, det kan nok stemme bedre haha. Googlet Hallingstakk og det er ikke sånn. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja i år blir det andre gang i mitt liv jeg bruker bunad (kjøpte i fjor) og husker ikke hvordan jeg tar den på meg en gang :lol:  Var et eller annet som var viktig men husker ikke hva..   Jaja, så lenge jeg tar den på riktig vei så blir det vel bra :D

 

Bilde fra i fjor. Hadde ikke råd til alt sølvet samtidig som jeg betalte bunaden og det nødvendige sølvet, men i år har jeg kjøpt meg en stor og fin brystsølje ihvertfall  :)

FB_IMG_1462828634318.jpg

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo dele på nytt siden bildene har forsvunnet. :P 
http://www.norskflid.no/bunad/bunader/moere-og-romsdal/kvinnebunad-fra-oerskog/

Jeg har en sunnmørsbunad, av typen Ørskog. Den er mørk blå og jeg har valgt sølv søljer med noen røde stener i halssølja. 
Her kan man velge litt forskjellig av stener og gullforgylte søljer f.eks. Eller sort stoff. Man kan også ha vanlig eller fest skjorte. Jeg har vanlig. (Som dessverre er fort kort. :( Ble *litt* mer barmfager enn forventet for å si det slik. ) 
Blir ikke bunad på meg i år, den må syes ut, og det nekter jeg å bruke penger på før jeg er i ca den vekten jeg vil være på. Kan vel til nøds få plass i mamma sin bunad enn så lenge. Den er litt større enn min. 

Det er også tradisjon på røde strømper hos ugifte og barn. Gifte skal ha sorte strømper, usikker på om enker/fraskilte skal bruke røde eller sorte. 

Jeg skal også gifte meg i bunaden den dagen det blir aktuelt, no way at jeg bruker tusenvis på en kjole når jeg har en flott bunad å bruke. Kommer aldri til å eie et så dyrt plagg igjen. :P 

Eldre bilde av meg fra konfirmasjonen min i min bunad.
485767_10150813771695423_1396705554_n.jp

Meg og søs i våre bunader, samme type og farge, men litt forskjellige søljer. Hun har arvet halssøljen sin, så den har både grønne og røde stener. gså mener jeg hun har gullforgylt.
603839_10152770982010361_1040347802_n.jp

EDIT: Jeg er forøvrig litt usikker på hvorfor vi har ørskogbunad hele gjengen, vi kvalifiserer igrunn til flere av sunnmørsbunadene mtp "avstamning" :P Mamma har vel mer slektskap fra stranda/Volda. Vet jeg kunne velge mellom 2 forskjellige. Ørskog bunaden og hjørundfjord bunaden kanskje? Lurer på om farmor har hjørundfjord eller syvde bunad. eller er det kanskje farfar som gjør at syvde var aktuelt. Gården vi fikk etternavnet våres fra ligger der (Villabø, gården ble delt i 2 derav Nybø), selvom de flyttet fra Vatne sånn i utgangspunktet en gang i verden.  

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...