Gå til innhold
Hundesonen.no

Vis meg din bunad!


Synnikken
 Share

Recommended Posts

13 minutter siden, mushi skrev:

Hva tenker dere om bunad kjøpt fra Norske Bunader kontra Husfliden? Førstnevnte lager jo hele bunaden i utlandet, mens Husfliden har en blanding. Mye brodering utenfor Norge. 

Helt ærlig, husfliden :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 362
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da kan vi matche både på 17 Mai og når vi gifter oss 

@Lunatic Funfact: jeg lager faktisk sølvet til jubileumsdrakten til oslo

Sånn, fikk til datan. Grønn nordlandsbunad, samme som mamma og mormor. (Og ja..gliset gikk rundt den dagen. Bare stoppet av ørene.)

Posted Images

15 minutter siden, mushi skrev:

Hva tenker dere om bunad kjøpt fra Norske Bunader kontra Husfliden? Førstnevnte lager jo hele bunaden i utlandet, mens Husfliden har en blanding. Mye brodering utenfor Norge. 

Det er ett fett mener jeg, det er ikke mye som blir gjort i Norge av Husfliden lengre, de har en tendens til å være dyrere og. C kjøpte sin bunad hos bunad for menn og sparte litt kr der. Raskere enn Husfliden og veldig service innstilte ( vi får låne gratis bunader fra dem til bryllupet til forloveren til C og pappa)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Stine skrev:

Det er ett fett mener jeg, det er ikke mye som blir gjort i Norge av Husfliden lengre, de har en tendens til å være dyrere og. C kjøpte sin bunad hos bunad for menn og sparte litt kr der. Raskere enn Husfliden og veldig service innstilte ( vi får låne gratis bunader fra dem til bryllupet til forloveren til C og pappa)

Mange bunader blir fortsatt alt gjort i Norge av husfliden :) 

og det ryktes ganske bredt om at det er ganske store forskjeller i stoffene og broderiene på de "billig"bunadene kontra de som Husfliden står for.

Nå har ikke jeg bunad som er sydd av Husfliden direkte selv men av tanta til svigermor i "samarbeid" med Husfliden for mange år siden.. Stoff og mønster kjøpt fra Husfliden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, mushi skrev:

Hva tenker dere om bunad kjøpt fra Norske Bunader kontra Husfliden? Førstnevnte lager jo hele bunaden i utlandet, mens Husfliden har en blanding. Mye brodering utenfor Norge. 

De jeg har sett har MYE feil på både broderi og søm. Man får hva man betaler for. Jeg er mer tilhenger av festdrakt enn plagiat. Broderitradisjonen blir ødelagt når ikke det blir brukt de stingene som det skal være. Egentlig ser de maskinbrodert ut, de som jeg ser ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekke om man "kjenner noen som kjenner noen" som tar på seg brodering og/eller montering. Min bunad var et samarbeidsprosjekt mellom moren min (hennes første bunad, nå har hun laget flere) og tanta mi, som da hadde laget flere. Moro at jeg selv broderte skjorta. Litt mer personlig og tradisjon, enn noe som er "masseprodusert" :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange lokale produsenter (og husfliden har på de fleste bunader en lokal "sygjeng"), min er brodert og montert av venner av mamma, og har "sett" den bli til litt og litt, det er jeg glad for :) Skal innrømme at jeg er litt patriot på bunader, støtt de som fortsatt syr selv der man kan :)  Er også der litt at da syns jeg heller at folk kan kjøpe festdrakt faktisk. 

Det blir litt rart å ikke bruke bunad i år, men får heller glede meg til neste år :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Krilo skrev:

Mange bunader blir fortsatt alt gjort i Norge av husfliden :) 

og det ryktes ganske bredt om at det er ganske store forskjeller i stoffene og broderiene på de "billig"bunadene kontra de som Husfliden står for.

Nå har ikke jeg bunad som er sydd av Husfliden direkte selv men av tanta til svigermor i "samarbeid" med Husfliden for mange år siden.. Stoff og mønster kjøpt fra Husfliden.

Når vi pratet med husfliden så kunne de ikke garantere at den ble lagd i Norge, folk som syr bunader er jo en "utdøende rase" og det er utopi å tro på at hos husfliden blir alt lagd i Norge, C sin bunad kostet bare ett par 1000 kr mindre hos bunad for menn, og det synes ikke at den ikke er lagd i Norge. Min egen ble lagd av farmor.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg syntes vi skal støtte opp om den utdøende rasen når vi skal kjøpe bunad. Ikke altid en vet hvem en skal spørre men jeg bor så jeg hører til Vest -Telemark og på fb gruppa angående kjøp og salg kom det opp spørsmål om folk som laget bunader og den personen fikk flere svar så ja det er muligheter. Jeg har store bilder som er brodert av ei som broderte bunader og ja jeg ser stor forskjell i det og mange andre broderier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blei litt finere med sølje gitt! Gleder meg til jeg har fått spart til veske og Cape og en sølje til ogsånt! 

(Rørlegger'n er ikke veldig begeistret for bilder og skjønner ikke at solbriller skal av og dressen skal rettes på :lol: )

IMG_20160517_161037.jpg 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.5.2016 at 8:30 PM, lijenta skrev:

Jeg syntes vi skal støtte opp om den utdøende rasen når vi skal kjøpe bunad. Ikke altid en vet hvem en skal spørre men jeg bor så jeg hører til Vest -Telemark og på fb gruppa angående kjøp og salg kom det opp spørsmål om folk som laget bunader og den personen fikk flere svar så ja det er muligheter. Jeg har store bilder som er brodert av ei som broderte bunader og ja jeg ser stor forskjell i det og mange andre broderier

Helt enig :) Mora mi er så sjuk etter å lage flere bunader, at nå har hun funnet ut at jeg trenger en beltestakk :P (datteren har arvet øst Telemarken min) Men jeg har jo ikke bruk for noen bunad, er jo en grunn til at jeg gav bort min.... Sånne sy-sjuke gamle damer finnes det sikkert flere av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Akkurat nå, Pringlen skrev:

Helt enig :) Mora mi er så sjuk etter å lage flere bunader, at nå har hun funnet ut at jeg trenger en beltestakk :P (datteren har arvet øst Telemarken min) Men jeg har jo ikke bruk for noen bunad, er jo en grunn til at jeg gav bort min.... Sånne sy-sjuke gamle damer finnes det sikkert flere av..

JA det gjør det etter hva jeg har blitt fortalt. Husflid lagene rundt om har nok peil på hvem som er dyktige. Det er forskjeller 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...