Gå til innhold
Hundesonen.no

Vis meg din bunad!


Synnikken
 Share

Recommended Posts

Men gjelder det for gutter også, eller skal de følge farslinja? Og klarer noen å finne hva som er Oslos bunad (vi har vel ikke bunad, men festdrakt vel?). Ikke at jeg har planer om å kjøpe NÅ, men jeg har hatt det i tankene i stede for dress kanskje.... Jeg har googlet litt, men jeg blir ikke så klok på dette. :P

Er jo folk som velger etter hva de synes er pent, men de fleste velger vel etter slekt. :) Bunad er pent. :ahappy:

Ungene skal følge morsslekten. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 362
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da kan vi matche både på 17 Mai og når vi gifter oss 

@Lunatic Funfact: jeg lager faktisk sølvet til jubileumsdrakten til oslo

Sånn, fikk til datan. Grønn nordlandsbunad, samme som mamma og mormor. (Og ja..gliset gikk rundt den dagen. Bare stoppet av ørene.)

Posted Images

Ungene skal følge morsslekten. ;)

Hvor langt tilbake "gjelder" det? Der mor er født, eller kan man gå noen "hakk" tilbake i generasjonen? For vi er skikkelig nomadefamilie, og har vel aldri bodd mer enn en generasjon et sted før vi har flytta på oss på flere generasjoner. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*hvisker at bergensbunaden eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeegentlig ikke er en bunad men en festdrakt* :whistle:

Etter at Bones spurte for et par sider siden hva forskjellen på bunad og festdrakt egentlig er, måtte jeg gå på Wikipedia for å sjekke. Jeg har alltid blandet mellom å kalle drakten min for bunad og festdrakt, men ser jo nå at jeg egentlig kan kalle den bunad uten å bli halshugget.

http://no.wikipedia.org/wiki/Bunad

"Begrepet bunad kan derfor brukes om svært forskjellige former for klesplagg: alt fra genuine folkedrakter fra 1800-tallet til nykonstruerte plagg uten særlig historisk forankring, men som gir skinn av å være «bondedrakter»."

Trønderbunaden f.eks. er veldig konstruert:

"Den bunaden vi bruker i dag ble kreert av de tre håndarbeidslærerinnene Kaspara Kyllingstad, Ingeborg Krogstad og Ragna Rytter. De tre forsøkte å legge sammen ulike tradisjoner i trøndelagsbygdene for om mulig å lande på en bunad som skulle representere tradisjonene i landsdelen. Bunaden finnes i rødt, grønt og blått og er inspirert av rokokkomotene på 1700-tallet som da hadde stor innflytelse på drakttradisjonene i Trøndelag. Bunaden var ferdig i 1923."

http://www.norskflid.no/bunad/bunader/troendelag/blaa-troenderbunad/

Men det er vel ingen som reagerer på at dette plagget blir kalt bunad?

tr%C3%B8nder+alle.jpg

Men gjelder det for gutter også, eller skal de følge farslinja? Og klarer noen å finne hva som er Oslos bunad (vi har vel ikke bunad, men festdrakt vel?). Ikke at jeg har planer om å kjøpe NÅ, men jeg har hatt det i tankene i stede for dress kanskje.... Jeg har googlet litt, men jeg blir ikke så klok på dette. :P

Er jo folk som velger etter hva de synes er pent, men de fleste velger vel etter slekt. :) Bunad er pent. :ahappy:

Oslobunad herre:

s017.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gleder jeg meg så til å ta på meg bunaden i morgen! er så utrolig takknemlig og glad for at jeg fikk lov til å arve bunaden i fjor av svigermor og svigertante (og at jeg fikk med alt tilbehøret som er til den også) :icon_redface: også synes jeg det er ekstra stas at samboer også gjerne ville ha bunad når han ble spurt om han vill overta sin far sin vest-Telemark bunad, og at han ønsker seg både nikkers delen til den og hatt :wub: det hadde jeg nemlig ikke trodd at han noen gang kom til å ville gå i, men han synes faktisk det er like stas å ha et slikt plagg som det jeg synes.

så i morgen kommer vi til å se slik ut igjen :ahappy:

468394_10150942074525767_1358699631_o.jp

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt noe om at man skal velge fra sin mors side, men jeg er veldig enig i at man bør ha tilknytning til stedet man velger fra. Hvis jeg skulle valgt fra min mor sin side, hadde jeg valget mellom Osterøybunad eller Laksevågsbunad, evt. Bergensbunad siden jeg er oppvokst der før jeg ble stril, men jeg valgte Sunnfjordbunad der min far er fra og som jeg føler sterk tilknytning til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt tilbake "gjelder" det? Der mor er født, eller kan man gå noen "hakk" tilbake i generasjonen? For vi er skikkelig nomadefamilie, og har vel aldri bodd mer enn en generasjon et sted før vi har flytta på oss på flere generasjoner. :P

Du kan gå ifølge tradisjon 2-3 generasjoner bak, så mormor, mormors mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke hørt at man skal velge bunad etter mors hjemsted. Det jeg har lest og hørt, er at en brud som flyttet til bygda tok til seg skikken der, Det ble ikke sett på med blide øyne hvis hun fortsatte å gå kledd som der hun kom fra, det var rett og slett litt frekt. Men men, det var da og nå er nå. Jeg synes man skal velge bunad der man har tilhørighet, om det så er at Farfar eller oldermor kom fra et sted og man liker den bunaden.

Jeg har Rogalandsbunad med Jelsamønster, og jeg har en rekonstruert bunad fra Rogaland. Den sistnevnte er mer riktig ifht hvordan folk faktisk gikk kledd i forrige århundre, mens Rogalandsbunaden er laget med inspirasjon fra klær man har funnet. Delene er ikke nøyaktige kopier av gamle plagg, og man har latt seg inspirere av broderte luer og sjal til å tilpasse mønster til alle draktdelene.

Det jeg liker med den rekonstruerte, er at man kan få trøye til den, mens til den vanlige rogalandsbunaden er sjal og cape.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg sier her er bare ting jeg har lært av diverse bunadsfolk, min mor har vært "aktiv i bunadsutstillingsmiljøet" over hele vestlandet i hele mitt liv. Jeg har vært med på mye av dette, og det er der jeg har lært dette.

Dette er folk som har bunadssying/laging/brodering som levebrød og som kurser folk videre til å lære faget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg sier her er bare ting jeg har lært av diverse bunadsfolk, min mor har vært "aktiv i bunadsutstillingsmiljøet" over hele vestlandet i hele mitt liv. Jeg har vært med på mye av dette, og det er der jeg har lært dette.

Dette er folk som har bunadssying/laging/brodering som levebrød og som kurser folk videre til å lære faget.

Hvordan har man hår under kyse?:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs litt på hvor stor kyse, Konekysen som jeg har mest erfaring med settes håret opp med papp, ungpike kyse setter man håret opp i en

flette under såvidt jeg har lært.

Kysen til finnmarksbunad:p kan jeg ha musefletts?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har rykkjastakken fra Hallingdal etter min fars slekt. Det var det alternativet jeg likte best ettersom Hemsedal ligger mitt hjerte veldig nært og jeg har tilbrakt store deler av livet der.

Kan legge ut bilde om jeg får tatt i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er født til bunaden min :) Den er vi per dags dato 4 som har lov til å bære, og den hører til gården jeg er født på (uppi Nord-Gudbrandsdalen). Kun jenter født på gården har lov til å bære den, og siden jeg ikke er odelsjenta- skal den returneres til gården den dagen jeg ikke er mer. Mine jenter kan ikke bære den. Dessverre har jeg ikke lua på her, på det eneste bildet jeg fant, obsternasig 14-åring osv...

post-10638-0-17478300-1368744105_thumb.p

Red: Flat-som-en-pannekake-fjortis gjør ikke noe særlig for bunaden :ahappy: Og ryggbroderiet er noe for seg selv. Som jeg ikke har bilde av :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så heldig at jeg arvet bestemor sin Vest-Telemarkbunad med rubbet, i tillegg til et sjal som min tippoldemor har lagd.

I og med at vi har hytte i Vest-Telemark (som opprinnelig var en støyl tilhørende mine tippoldeforeldre sin gård) og jeg hele livet har dratt opp dit for å møte hele slekten min (etterkommere etter oldemor og oldefar som fortsatt lever) føler jeg at det er en liten bit av hjertet mitt som jeg kan bære utenpå, stolt av min tilhørighet.

Det sjalet har i sin tid tilhørt tippoldemor, oldemor, bestemor, (hoppet over mamma) og meg.

Dessverre er bunadssølvet borte et eller annet sted i flytterotet vårt, så i år skal jeg ha på bestemors konfirmasjonskjole fra 1966-67. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er født til bunaden min :) Den er vi per dags dato 4 som har lov til å bære, og den hører til gården jeg er født på (uppi Nord-Gudbrandsdalen). Kun jenter født på gården har lov til å bære den, og siden jeg ikke er odelsjenta- skal den returneres til gården den dagen jeg ikke er mer. Mine jenter kan ikke bære den. Dessverre har jeg ikke lua på her, på det eneste bildet jeg fant, obsternasig 14-åring osv...

post-10638-0-17478300-1368744105_thumb.p

Red: Flat-som-en-pannekake-fjortis gjør ikke noe særlig for bunaden :ahappy: Og ryggbroderiet er noe for seg selv. Som jeg ikke har bilde av :lol:

Nydelig!

Sent from my iPad using Tapatalk HD

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i ferd med å skaffe mef nordlandsbunaden. Det tar tid for den er dyr :P men jeg gleder meg som en unge og forbanner meg selv hver bunadsanledning for at jeg heller ville ha sykkel (!) til konfirmasjonen min...

Både min morfars foreldre og min farfar var fra Vefsn i Nordland, og mamma og alle tantene mine har nordlandsbunaden så da blir det den på meg :)

Edit: og så må jeg legge til at menn i bunad må være det stiligste som finnes :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...