Gå til innhold
Hundesonen.no

Fitness-tråden


borderen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 2.4k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg tok nylig en squat challenge, det var så pain at eg chiller litt med en ny. Dog tar jeg allerede 60+ sekunder med planke, så de to første ukene der hadde vært griselett Jeg har begynt på det ny

Dere! Jeg har gått ned 7,5 kg siden andre uken i januar

Nettopp jogget EN MIL uten stopp! Stolt http://runkeeper.com/user/juliess/activity/221550920?&tripIdBase36=3nwls8#RULAZ87XCd5reBI6J1SKIUki

Posted Images

Jeg la på meg like mye i begge graviditetene mine (ca 23 kg), men forskjellen var at etter min første graviditet så glidde kiloene av meg av seg selv, det gjorde de ikke etter min andre. Husker jeg ble så skuffet når jeg kom hjem fra sykehuset andre gangen og så at jeg bare hadde mistet 4 kg. I min første så forsvant det 10 kg, bare ved å presse ut ungen.

Så ingen gode tips herifra Lill, annet enn å fortsett slik som nå. Jeg gidde bare f*** til slutt, skulle jo bli feit lell liksom :/

Jeg er en sjokoman, og har hele livet skippet mat-måltider i fordel for sjokolade. Men nå har jeg klart å venne meg til nutrilett sjokoladen, og har helt dilla på den. Så i stedet for sjokolade på kvelden, så tar jeg meg en sånn. Spiser små biter, og prøver å nyte den lengst mulig, hehe :)

For 17 mndr siden var jeg 76 kg, klarte å gå ned til 62 ganske fort, men de siste kg tok jeg ikke fatt på fatt på før jeg leste denne tråden. Så siden sommer har jeg gått ned resterende 7 kg, og i en alder av 30 og 2 graviditeter, er jeg både slankere og sprekere enn jeg noen gang har vært. Og i går klarte jeg å jogge ei hel mil i strekk (1 time og 4 min). Jogger ca 3-4 gang i uka, samt zumba og vekttrening en gang i uken.

Ok, nok skryt..ble nesten litt kvalm av meg selv.

Spm: Noen som vet hvorfor joggingen er slitsommere i begynnelsen? Altså på samme økt. Før jeg har kommet til 3 km, så tenker jeg alltid at nå orker jeg ikke mer, nå må jeg gå litt. Jeg presser meg litt mer, så plutselig går det over, og jeg kan jogge 7 km til, og det eneste som stopper meg da er at jeg får så innmari vondt i knærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder sting og jogging er mine beste tips (og jeg er dessverre en ekspert - jeg har slitt så mye med sting at jeg nesten ble sendt på sykehus en gang - de mistenkte blindtarmbetennelse :lol:):

- Hvis du klarer - spis siste ordentlige måltid senest tre timer før jogging, og ta heller en liten neve nøtter eller en banan en times tid før hvis du opplever å bli tom for energi.

- Ikke drikk vann siste timen før jogging, med mindre det er veldig varmt.

- Begynn saaaakte! Saktere enn du tror du egentlig klarer! Hold gjerne de første par kilometerne i et så rolig tempo at du kan snakke samtidig, uansett hvor dårlig form du er. Da puster du også ordentlig under oppvarmingen.

Og - det beste tipset av alle - hvis du får sting, ta en stein i hånden på den siden du har sting og klem på den. Hardt. Løp videre mens du klemmer. Det fungerer helt rått! Noen turer må jeg ha steiner i hendene hele turen, andre turer ikke i det hele tatt, men det fungerer faktisk. :)

I dag har jeg hatt min første joggetur på ... tre uker tror jeg? Jeg har hatt bevisst pause for å bare gå noen uker, trengte å få litt andre muskler i beina og litt annen belastning - og trengte å få tilbake kosen rundt det å være ute. Ikke bare styrte avgårde for å få best mulig tid, men nyyyte høsten og finværet. Men nå trenger jeg veldig noen økter med litt puls igjen, så jeg skal prøve å løpe tre ganger i uken fremover. Må komme i form til skisesongen også!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen idè om hvorfor jeg har mindre vondt i kroppen når jeg ikke trener, mens når jeg trener får jeg fort veldig vondt og da er det ikke bare snakk om treningsverk? Trener styrke, noe kondisjon og yoga. Styrke og yoga med instruktør/PT, så teknikken tror jeg at jeg får ganske rett. Det eneste logiske jeg tenker er at jeg kanskje tar i for mye og at det blir overbelastning. Noen ideer/tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med "vondt i kroppen", har du noen diagnose eller ubehageligheter fra før av, eller hva skjer? :) Er det alltid det samme som kommer tilbake? Hva sier PT'en din?

Jeg har ikke fått snakket med PT`en min om det, for det har først gått opp for meg nå i helgen. Det har ant meg før, men jeg har tolket det som to separate problem, men nå kan det se ut som om det henger sammen. Jeg har en kronisk stresstilstand, det er foreløpig det de har funnet ut, og det setter seg på samme steder i kroppen, muskulært. Først mellom skulderbladene, så skulder og nakke, deretter kan det gå nedover ryggen og er jeg ekstra dårlig nedover beina også. Det kan kjennes ut som "hodepine i musklene" eller stikking og verk. Vet ikke hvordan jeg skal forklare det... Ømme muskler, rett og slett.

Manuellterapeuten min har anbefalt meg å ikke trene så hardt, så det aner meg at noe kan ligge der, må ta det opp med ham også.

Men jeg synes jo det er helt bakvendt at jeg skal få mer vondt av å trene enn ikke å gjøre det. All annen logikk og vane tilsier jo det motsatte. Jeg har trent hele livet, så jeg er vant til treningsverk og jeg kjenner forskjell på treningsverk og denne andre vondten. Så.. hm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yay... 4,5 mil på sykkel på 4 dager (1 dag pause).

Har tatt på meg å distribuere plakater og flyers for Norsk Wrestling. Etter å ha syklet den lengste og viktigste runden på 16 km på fredag, oppdaget vi at plakatene OG flyerene manglet dato... så lørdag syklet jeg og lillesøs runden en gang til, for å sette dato på plakatene ihvertfall. I dag har vi fått nye flyers, og syklet den andre lange runden, på ca. en mil, og så hjem til andre siden av byen, så ble omtrent 15 km i dag igjen.

Tirsdag er treningsdagen min, men tenkte at i morra kan jeg ta fri med god samvittighet... men, det er bare en drøy uke igjen til showet, og det er flere områder som ikke er dekket enda. Regner med å sykle nærmere en mil i morra også, men KUN nedoverbakke, og trikken opp igjen!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poter: Ja, nevne det for PT'en din, så kan dere endre timene en periode og se om annen type trening virker bedre/gir mindre utslag på sykdommen. :) Kanskje mer tøying for å løsne opp på slutten også, med f. eks massasjerulle eller ball.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poter: Ja, nevne det for PT'en din, så kan dere endre timene en periode og se om annen type trening virker bedre/gir mindre utslag på sykdommen. :) Kanskje mer tøying for å løsne opp på slutten også, med f. eks massasjerulle eller ball.

Massasjerulle har jeg ikke prøvd, takk for tipset. Vi har ikke tøying inkludert i timen, det gjør jeg på egenhånd. Litt greit å ha en mann som snart er yogainstruktør, bare synd han ikke er massør i tillegg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohoy, jeg må snart ta i et tak igjen. Har blitt mye stress og lite trening helt siden jeg kom hjem til Norge i juli. Jeg har likevel ikke gått noe opp etter jeg kom hjem (men faktisk en kg ned tror jeg). Jeg har naturlig en veldig aktiv livsstil når jeg bor hjemme, men nå må jeg spise litt mindre boller, litt mindre saus og trene litt mer bevisst.

Hjemme med familien spiser vi veldig anerledes enn hva jeg ville valgt. Mye potet-middager og ikke så mye rent kjøtt og salater. Jeg skal kjøpe inn noen pakker kyllingfileter for å bytte ut noen potet- og brødmåltider og være flink til å lage meg mer salater (og da prøve å sløyfe feta-osten). Joggeturene skal gå til orbergvann, og minst en gang i uka så langt som til toppen av hvittingen (18 km totalt - bratt oppover siste km). Jeg håper at bare det kan hjelpe litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff nå fikk jeg dårlig samvittighet.. har ikke vært flink de siste ukene. Nå er det på tide å plukke det opp igjen, men med hund i hus noen uker skal det nok bli masse med motivasjon.

Denne uken tror jeg er første siden jeg begynte at jeg ikke har gått ned i vekt, men jeg har skeiet veeldig ut. Får plukke meg inn igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skeiet skikkelig ut på matfronten, og har tidenes dårligste Grete Roede-kurs. MEN jeg har aldri vært i bedre form sånn kondismessig tror jeg. I går løp jeg 7 km uten å stoppe på ca 43 min.I dag løp jeg 5,5 km på 35 min. Og det er jeg mektig fornøyd med, siden jeg før sommeren knapt kunne løpe EN km før jeg måtte gå. :) Ser det positive i elendigheten! haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skeiet skikkelig ut på matfronten, og har tidenes dårligste Grete Roede-kurs. MEN jeg har aldri vært i bedre form sånn kondismessig tror jeg. I går løp jeg 7 km uten å stoppe på ca 43 min.I dag løp jeg 5,5 km på 35 min. Og det er jeg mektig fornøyd med, siden jeg før sommeren knapt kunne løpe EN km før jeg måtte gå. :) Ser det positive i elendigheten! haha

Går du på Roede-kurs du og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Nummer tre! Gikk to før sommeren og gikk litt opp i sommer. Men nå er jeg på g igjen :P har bare 3-4 kg igjen til målet, men MÅ gå på kurs får å klare å holde meg :P

Flink du er! :) Jeg tror også jeg må ha et kurs til slik at jeg når målet mitt, men sitter og vurderer frem og tilbake nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var veldig kjepphøy før sommeren, for dette skulle jeg klare på egenhånd. Den gang ei. Det er nå ennå slik at om man en gang har gått opp i vekt så vil gjerne kroppen tilake dit, det samme vil sinnet. Så nei, jeg klarte ikke ha kontroll på meg selv, og måtte på ytterligere et kurs. Hold vekten kurs blir kanskje neste skritt, møte en gang i mnd over et helt år. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har senebetennelse i armen er det ikke mye du kan gjøre for overarmene, dessverre :) . Vil bare anbefale hvile og så lite belastning som mulig.

Ettar du har blitt frisk er det: 1. kosthold, siden det i hovedsak er fett som henger ned der og 2. tricepsøvelser. Vil helt klart anbefale øvelser hvor du f. eks bruker både brystet og triceps istedet for kun tullete isolasjonsøvelser for triceps (eks. triceps-press osv). Du kan gjøre armhevinger, benkpress/brystpress, skulderpress f. eks :) .

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lite eller mye eller passelig å gå ned 0,4 kg i uken?

Det kommer vel ann på om du veier 120 kg eller 70 kilo?

Synes det er bra å gå ned det i uken. Hvis jeg husker rett anbefales det jo ikke å gå ned noe særlig kjappere enn en halv kilo i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

400 g ned i uka er bra og ganske så mye hvis du ikke har veldig mye å ta av. Er man veldig overvektig går det fortere i starten og så stabiliserer det seg etterhvert. Med et underskudd på rundt 500 kcal om dagen går jeg ned 500-800 g i uka nå som jeg nærmer meg slutten.

Dessuten! Det er ikke farta på vektnedgangen som er vesentlig, men det faktum at man endrer livsstil og tar valg som på sikt påvirker vekta i positiv retning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...