Gå til innhold
Hundesonen.no

Fitness-tråden


borderen
 Share

Recommended Posts

Nå om dagen er det lite "fitness" her i gården. Når det for en gangs skyld er malevær i Trøndelag, må man utnytte det til det fulle! Så nå går det i husmaling fra morgen til kveld, og store, næringsrike måltid for det trenger man når man er "arbeidskar". Utover maling, mat, soving, dusj og lufting av hunder er det i grunnen verken tid eller ork til noe særlig mer. Men å male i 10-11 timer hver dag er i det minste bedre enn å ligge på sofaen tilsvarende antall timer. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2.4k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg tok nylig en squat challenge, det var så pain at eg chiller litt med en ny. Dog tar jeg allerede 60+ sekunder med planke, så de to første ukene der hadde vært griselett Jeg har begynt på det ny

Dere! Jeg har gått ned 7,5 kg siden andre uken i januar

Nettopp jogget EN MIL uten stopp! Stolt http://runkeeper.com/user/juliess/activity/221550920?&tripIdBase36=3nwls8#RULAZ87XCd5reBI6J1SKIUki

Posted Images

Vi har vært steinflinke i dag! Etter nesten to ukers pause pga. jobb og flytting var det på tide med en treningsdate med lillesøster. Vi gikk den "vanlige" runden vår rundt Østensjøvannet, men denne gangen fra deres nye bosted på Skullerud, så runden er 8,5 km. Vi jogget en god del, og jeg var knallfornøyd med tempo.

Hadde også en del skritt å "ta unna", for FitBiten min har vist at jeg er litt slack på å bruke beina, og går rundt halvparten så mye som jeg burde i løpet av en dag når jeg er på jobb og går kort tur eller er på trening med hundene.

Brukte som vanlig Sports-tracker, men da vi kom tilbake og jeg skulle stoppe workouten så mista jeg mobilen i bakken og batteriet hoppet ut. Argh! Rimelig bitter over den. Lillesøster sin Sports-tracker hadde lagt på noen sære svingomer uti vannet og hele 6 km ekstra, så den var heller ikke noe å gå etter. Siste målepunkt var da FitBit som regnet rundt 11000 skritt på turen, og Gulesider sa 8,43 km. Snittfarten ble rundt 5,7 km.

I morgen kjører vi til Molde, og jeg har planer om å få trent minst annenhver dag. Om det blir dårlig vær er det en dag med svømming, ellers er det mange fine turveier og vann å gå rundt der. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, blir så inspirert av å lese om dere :D

Har for min del vært veldig slapp de siste dagene... Var på joggetur i dag, men det var fryktelig tungt, og jeg fikk ikke så mye ut av det.

Tar en styrkeøkt i morgen før jobb tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt to virkelig gode løpeturer denne uken, etter en noe demotiverende periode hvor jeg følte alt stod i stampe. Jeg driver og øver meg på å begynne rolig, sånn at jeg kan få sånne lange, rolige økter som er så bra for å styrke hele kroppen. Det er mye mer meg å bare styrte ut døren og rase i vei, sånn at jeg etter to km er utkjørt :lol: Så nå kjenner jeg motivasjonen komme tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært skikkelig aktiv etter at jeg flyttet for meg selv :ahappy: Denne uken har jeg trent mye!

Det går for det meste i yoga, zumba, jogging og sit ups. Slik har denne uken sett ut:

Mandag: Zumba

Tirsdag: Yoga

Onsdag: Joggetur

Torsdag: Husker ikke helt, kanskje sit ups? Prøver å ta det hver kveld før jeg legger meg.

Fredag: Svømming i sjøen! :D

Lørdag: Zumba

Føler meg super fresh og flink :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige uke var knallbra treningsmessig. Fikk fire gode joggeøkter (vel. En mindre god, men ikke min feil - det er ikke SÅ lett å løpe effektivt når det er 40 cm gjørme over alt! God og morsom tur da!). I dag har jeg trent bakkeintervaller. Har en veldig bratt bakke (så bratt at den blir stengt for biler på vinteren - den er ekstrem), og løp opp den seks ganger. Kanskje 200 meter. Slitsomt. Trodde lungene mine silblødde etterpå, det kjentes iallefall sånn ut, haha. Håper det var effektivt, for veldig morsomt var det ikke :P Men veldig fort gjort, så dagens trening var over på et kvarters tid!

EDIT: Jeg tok forresten med meg Zima, og det gikk veldig fint. Bra trening for henne også det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har smått begynt og jogge. Er egentlig ikke så veldig glad i det. Tips for og holde motivasjonen oppe?

Finn noen å jogge sammen med, gjerne som er i enda dårligere form enn deg! :)

Jogg samme runde hver gang, og mål tid og snittfart (vi har halvert siden vi begynte med å gå for et år siden!).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå nylig oppdaget hvor genial RunKeeper er, man kan jo lenge inn økter på treningstudio manuelt.

Det har gitt meg litt motivasjon for da kan jeg konkurrere litt med meg selv, bare kjipt at jeg ikke finner ut hvordan den kan måle km/t på farten min da, så jeg kan sammenligne uteturer med treningsstudio fart.

Idag skal jeg igjen en tur på treningsstudio for nå er det over en uke siden sist, har ikke noe konkret plan, men håper ellipsemaskinen er ledig så jeg kan ta 30min på den, og forhåpentligvis litt styrke. Har også tenkt å bli flinkere til å ta litt situps hjemme, men grunnet rart formet rygg må jeg ta det i senga for at det skal være behagelig og at jeg orker å slite ut magemusklene!

Også likte jeg tips om å styrke musklene rundt knærne, kanskje jeg kan få dem i form til å jogge. Men hva slags øvelser bør man da gjøre? Knebøy med vekter eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har smått begynt og jogge. Er egentlig ikke så veldig glad i det. Tips for og holde motivasjonen oppe?

- Jogg ofte. Det blir unødvendig tungt dersom du er ute mindre enn tre ganger i uken - ta heller kortere turer og sats på minst tre turer. Da blir du også veldig mye fortere i god form, noe som gir motivasjon. Øv deg på å løpe sakte to av turene, og legg inn intervaller eller fartslek på den tredje turen. Fremgang gir motivasjon, og det er den beste måten å oppnå rask fremgang på!

- Ha gode sko! Det er ikke motiverende å ha vondt.

- Test ulike underlag og se hva du liker best. Jeg synes turer på flatt stabilt underlag er behagelige, men kjedelige. Løper jeg på stier i skogen må jeg bruke så mye oppmerksomhet på å passe på hvor jeg setter føttene, så da glemmer jeg å kjede meg!

- Hør på god musikk eller lydbok. Jeg hører ofte på lydbok, for da kan jeg glemme meg litt i handlingen, og vips er jeg hjemme.

Jeg liker ikke å jogge, men jeg liker veldig godt effekten jeg får av jogging ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy fader, du er flink Ane! Har jobbet i 1,5 år nå uten noe minus, men har mistet en kg siste mnd. Så spent på veiing i morra...

Gjelder 80%-regelen for trim også? Etter to uker med skritteller ligger jeg på litt over 80% av anbefalte 10 000 skritt om dagen. Det skal sies at hver av disse ukene har inneholdt en hel dag i bil og litt mindre jobbdag enn normalt, men jeg tror ikke jeg er oppe i 10k til vanlig heller. :P

Har jogget i dag da, personlig rekord med 6,9 km/t snittfart i en halvtime.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy fader, du er flink Ane! Har jobbet i 1,5 år nå uten noe minus, men har mistet en kg siste mnd. Så spent på veiing i morra...

Tusen takk! Ja, synes jeg er litt flink :innocent: . Trente godt i mai, litt mindre i juni, og lite nå i juli, men nå skal jeg bli flinkere igjen! Det hjelper jo :D :D

6,9 km/t snittfart er bra det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt meg klippe kort til naturtrimmen her, så nå skal jeg finne 10 poster i skogen og på fjellet. Har ferie om 2 dager og målet er å ta alle i ferien. :)

Må bare legge til at jeg liker ikke å jogge bortover veien, eller må jogge langt for å føle seg trimmet, så da foretrekker jeg heller en kortere, hardere tur rett opp mot fjellet. Det er så tungt og man får pulsen opp tvert. (og god trim for rumpe og bein. Jeg har en sti rett ved huset mitt som går opp til en trimkasse. Det er bare 1 km, men veldig bratt. Så jeg føler at jeg får mye trim, og jeg bruker bare 20 min opp og ned. Bedre enn å måtte jogge i 50 min. (sånn føles det ihvertfall) Nå sikter jeg meg inn på noen fjellturer som jeg før hatet å gå, men nå har jeg lagt grunnkondis, så nå er det ikke like jæklig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Jeg har da skaffet meg noen æpper som jeg har tenkt til å begynne å bruke! Den ene er C25K (eller couch 2 5k) og den andre er Zombies, run! Den første er for å øke kondisen (da den er på bunn) og den andre er for å gjøre joggingen morsommere da det på en måte er en historie.

I morgen er det ingen trening for da skal jeg jobbe pissent og vil gjerne ha energien min i behold. Onsdag, derimot, da har jeg fri :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg funnet en god rutine, nettopp å pakke sekken med treningsutstyr før jeg drar på jobb, og så lar jeg den ligge i bilen.. da er det bare å dra rett på treningsstudio etter jobb :)

Også er jeg meldt meg på Roede-kurs, så jeg håper det er plass til meg der :D

Et lite tips til forresten, ikke avtal trening med venninner som trekker seg så fort de innser at du faktisk har tenkt å gjennomføre trening med dem. Det er overraskende demotiverende :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg funnet en god rutine, nettopp å pakke sekken med treningsutstyr før jeg drar på jobb, og så lar jeg den ligge i bilen.. da er det bare å dra rett på treningsstudio etter jobb :)

Også er jeg meldt meg på Roede-kurs, så jeg håper det er plass til meg der :D

Et lite tips til forresten, ikke avtal trening med venninner som trekker seg så fort de innser at du faktisk har tenkt å gjennomføre trening med dem. Det er overraskende demotiverende :(

Da må du bare pushe dem hardere! Men viktig å begynne relativt lett, og så oppmuntre dem til å ta i litt ekstra (gå fort opp den bakken bare?) underveis, og gradvis mer. Jeg har faktisk fått lillesøster til å trene på den måten, og hun er/var virkelig allergisk mot trening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du bare pushe dem hardere! Men viktig å begynne relativt lett, og så oppmuntre dem til å ta i litt ekstra (gå fort opp den bakken bare?) underveis, og gradvis mer. Jeg har faktisk fått lillesøster til å trene på den måten, og hun er/var virkelig allergisk mot trening!

Unnskyldningene kommer fortere enn jeg rekker å si noe, flytting, legging av fliser tar visst all tid. For bare man kommer seg på trening så går alt greit, men det er det steget å faktiske holde en avtale om trening :)

Men skal prøve å pushe litt ekstra, hun har godt av å komme seg litt igang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyldningene kommer fortere enn jeg rekker å si noe, flytting, legging av fliser tar visst all tid. For bare man kommer seg på trening så går alt greit, men det er det steget å faktiske holde en avtale om trening :)

Men skal prøve å pushe litt ekstra, hun har godt av å komme seg litt igang :)

Jamen det heter ikke trening! Dere må bare gå en tur sammen! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamen det heter ikke trening! Dere må bare gå en tur sammen! ;)

Det var jo faktisk et godt forslag, jeg er litt på treningsstudio nemlig og siden vi er medlem samme sted tenkte vi turen dit. Men kanskje foreslå en tur i første omgang, hun har jo en skokk med hunder som sikkert også blir med. Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo faktisk et godt forslag, jeg er litt på treningsstudio nemlig og siden vi er medlem samme sted tenkte vi turen dit. Men kanskje foreslå en tur i første omgang, hun har jo en skokk med hunder som sikkert også blir med. Takk for tips!

Treningsstudio er way ahead for sånne (som meg også...). Jeg og lillesøster har doblet snittfarten rundt Østensjøvannet på et drøyt halvår. Nå har vi begynt på styrkeprogrammet til IW her på forumet også, men det har tatt tid. ;)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...