Gå til innhold
Hundesonen.no

Fitness-tråden


borderen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 2.4k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg tok nylig en squat challenge, det var så pain at eg chiller litt med en ny. Dog tar jeg allerede 60+ sekunder med planke, så de to første ukene der hadde vært griselett Jeg har begynt på det ny

Dere! Jeg har gått ned 7,5 kg siden andre uken i januar

Nettopp jogget EN MIL uten stopp! Stolt http://runkeeper.com/user/juliess/activity/221550920?&tripIdBase36=3nwls8#RULAZ87XCd5reBI6J1SKIUki

Posted Images

Ok :) Har vel ca fem kilo jeg trenger å miste rundt magen, ellers er jeg ganske slank. Har som mål å bli under 80 cm rundt magen, har vært på 117 cm, nå er jeg 95 cm. Har gått opp noen cm i høst pga medisiner. Har egentlig ikke lyst å fokusere på kg, men cm, og har også lyst å få mer muskelmasse, så da blir vel kilo uansett feil.

Tro hvor mange cm jeg bør ha som mål å gå ned i uken da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

500 gram mindre enn forrige lørdag! Woop woop. Veier meg nå hver lørdags morgen før frokost.

Har vært flink og gått turer på jordet og terreng med hundene, syklet to ganger denne uken og fikk svømt noen få hundre meter igår :) Mer tror jeg ikke kroppen min klarer uten å bli utslitt..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan begynner man med jogging? Holder det liksom om jeg tar med meg lukisen og "leker" litt med å løpe med han? Eller må jeg til med et heftig treningsprogram? Hvor mye skal man pushe i starten?

Jeg har begynt på den måten at jeg har en fast runde som jeg har gått sammen med lillesøster, og så begynt å jogge korte intervaller. Her snakker vi 100m om gangen til å begynne med. :P Jeg jogger veldig lett og sakte, men har følt at jeg greier å jogge fortere og lengre for hver gang (vises på snittfart og total tid på runden).

Før jeg egentlig hadde begynt å jogge bestemte jeg meg for å prøve en dag vi var på hytta, og se hvor langt jeg faktisk orket å jogge før jeg stupte. Jeg hadde all verdens tid til å komme meg hjem igjen. Jeg hadde med Kovu, og gikk i raskt tempo i 5-10 min, før jeg begynte å jogge (Kovu hadde fortsatt gå-tempo :P ). Jeg, som ikke hadde jogget siden vgs, jogget nesten 2 km, da hadde jeg et par korte opphold hvor jeg gikk rolig fordi Kovu styret. Etter det begynte jeg med intervallene på den faste tiden.

Ellers leste jeg en bra artikkel med en sånn super-oppskrift her, men det krever nok litt dedikasjon: http://sprek.aftenposten.no/sprek/Skriver-ut-trening-til-pasientene-19119.html

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste problemet her at det ikke finnes flate runder her. :lol: Sånn er det å bo på fjellet. Orker ikke noe superhardt treningsopplegg, da mister jeg motet og gir opp. Men har en runde på drøye tre km som jeg kan gå med lukisen et par dager i uka og prøve å løpe litt innimellom? (orker ikke gå med alle tre om jeg skal ha litt system i saker og ting :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den til løplabbet er ikke hard :) Og blir det hardt kan man bare holde seg på det nivået man trives på :) Det er viktig å trene seg opp sakte så man unngår skader og i tillegg ikke ha for mye progresjon på kort tid og trene variert, Ikke samme runda hele tiden, men variere både mengde og hvor man løper.

Om jeg ikke husker feil begynner programmet med ca (1 min jogg, 2 min gå) x4, og oppvarming og tøying i tillegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raksha: det jeg gjør med mitt joggekurs er:

1. Uke: 5 min oppvarming dynamisk tøying. 5 min powerwalk. Deretter 1 min jogg + 2 min rask gange x 5.

2. Uke: samme som forrige med oppvarming og gange. Deretter 4 min jogge og 2 min gange x 4.

Trenger du mer kan jeg skrive ned for deg :) hver økt må gjøres tre ganger i uka i en uke før du går videre til neste uke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raksha: det jeg gjør med mitt joggekurs er:

1. Uke: 5 min oppvarming dynamisk tøying. 5 min powerwalk. Deretter 1 min jogg + 2 min rask gange x 5.

2. Uke: samme som forrige med oppvarming og gange. Deretter 4 min jogge og 2 min gange x 4.

Trenger du mer kan jeg skrive ned for deg :) hver økt må gjøres tre ganger i uka i en uke før du går videre til neste uke.

Dynamisk tøying? Kan jeg ikke bare gå som oppvarming? *grønn*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr bare at mens du varmer opp så gjør du feks armsving bakover/fremover mens du går, gående utfall, 15 knebøy stående stille, høye spark bak opp mot rumpa, høye kneløft, stå stille og sleng beinet foran det andre beinet og deretter ut til siden (gjenta feks ti ganger hver side), sleng ett og ett bein fremover og bakover etc.

Ikke vanskelig, men for å få igang muskler og væske i leddene før du begynner å jogge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trente styrke i går og har satt meg to styrkemål som jeg skal greie til november. Ett i markløft med kettelbells og ett i nedtrekk, tror jeg det var. PT`en min skrev det ned, så husker ikke tallene i hodet. Men det blir gøy å se! Morsomt å ha et konkret mål. Og ikke minst bra å ha små mål på veien fremover mot hovedmålet. Blir litt lei av å fokusere på vektnedgang/minske cm, tror det vil fungere bedre å ha konkrete styrkemål. Så får vi se :D

I dag har jeg gått en og en halv times tur og i kveld blir det yoga.

Namaste!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Planken er veldig effektiv for core, bare at dem må gjøres rett. Også øvelser for magen som feks sitte litt bakoverlent og så holde beina strak ut og litt over bakken. Slik at du skikkelig rister :P Søk på nettet etter core- øvelser. :)

Jeg må krype til korset og begynne på treningsstudio! fukk.. frister lite, men jeg ser at jeg klarer ikke å opprettholde motivasjonen på jogging utendørs nå som det er så dårlig vær. Vil heller ikke miste alt jeg har jobbet for så må vel bare trå til å komme meg på tredemølla...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cymr: Du kan trene VELDIG mye forskjellig for å få sterkere kjernemusklatur, det er viktig å huske å trene ryggen også og ikke bare f. eks gjøre mageøvelser. Da blir man ubalansert og kan ende opp med å få ryggproblemer istedet for sterkere kjernemusklatur :P Hehe.

Det er vanskelig å trene ryggen uten noe som helst utstyr, men du kan gjøre f. eks rygghev som er en veldig grunnleggende og enkel øvelse, og så gjøre den vanskeligere etterhvert som du blir sterkere.

Hvordan og hva du bør/skal tøye kommer an på hva du har trent og hva målet ditt med tøyingen er.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuh har jeg meldt meg inn på treningssenteret her på Mortensrud. Etter å ha fått beskjed om at jeg måtte trene vekter på SATS i Sarpsborg fordi damene ikke likte at menn var med og trente i sal, så gav jeg liksom opp. Jeg synes vekter er drepende kjedelig, og finner ikke motivasjon for slikt. Jeg liker å hoppe og sprette mer rundt, så min kusine har nå truet med å kjøpe leggvarmere og USA sokker til meg til jul. :P

Men jeg lurer på hva som egentlig gjør at damer ikke kan trene i samme rom som menn? Det var tre timer som var kun for damer, men jeg har enda ikke sett en eneste time kun for menn... Jeg skjønner faktisk svømming, at noen er ukomfortable der, siden man sjeldent har så veldig mye klær på seg da. Men om man spretter rundt i treningssal, så har man jo klær på seg... Kjenner ingen menn som sliter med det der.

Så ble jeg anbefalt noe som kalles Crossfit. Et kjapt søk på google virker det litt som om det er for ekstremt trente... Men er det noen som kan gi en kort forklaring på det, så jeg ikke møter opp på noe jeg overhode ikke har kondis og styrke til? :P

En annen ting er at jeg bare har mulighet til å trene i friukene mine. Men regner med at trening ikke er "bortkastet" av den grunn? Det har vel også vært en av mine mange unskyldninger til det, at jeg ikke får trent jamnt hver uke. :P Jeg går jo mye på jobb, så får jo beveget meg der, så er jo ikke at man sitter stille akkurat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hvorfor damer ikke vil trene sammen med menn. Noen ganger kan jeg kjenne meg litt ukomfortabel når jeg entrer "speilavdelingen" på SATS og skal løfte mine små vekter sammen med disse svære mennene og deres digre vekter, men det er vel mer fordi jeg føler meg litt malplassert og jeg føler meg like dum foran de sterke damene, så tror ikke det har noe med kjønn å gjøre. Å hoppe og sprette i sal har jeg ikke gjort...

Men Nirm, det er jo GØY å løfte vekter! Faktisk! Få deg et treningsprogram og en treningsveiledning for å komme litt i gang også passer du på å bytte program ofte nok slik at du ikke går lei. En av de fine tingene med styrketrening er at man kan måle fremgangen veldig lett. Det er veldig tydelig at man løfter mer, man kan jo føre tall på det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt vekter. Både med treningsveileder og program og alt. Får faktisk veldig fort framgang i hvor mye jeg klarer å løfte. Men jeg synes det fortsatt er ufattelig kjedelig og bare sitte der og løfte opp og ned, og hit og dit. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt vekter. Både med treningsveileder og program og alt. Får faktisk veldig fort framgang i hvor mye jeg klarer å løfte. Men jeg synes det fortsatt er ufattelig kjedelig og bare sitte der og løfte opp og ned, og hit og dit. :P

Har du prøvd å trene i slynge/trx? Noen synes det er morsommere også får man brukt hele kroppen/stabilisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nirm: det er fordi noen damer er latterlige og tror at ALLE ser på DEM og at de ser TEITE ut når de trener. Derfor har man masse "kun kvinner"-gym og timer kun for damer.

Crossfit kan være bra om du har en god instruktør. Veldig raskt forklart er det masse helkroppsøvelser og løft som utføres enten på tid ELLER en sirkel hvor man holder på med repetisjoner til man har kommet gjennom alt. Det kan sikkert virke skremmende eller tøft sånn ved første øyenkast, men det er bra for å bli sterkere, raskere, brenne fett, og ja, generelt :) .

Det jeg syns er negativt med crossfit er at en del av øvelsene innebærer vekter, og det er fort gjort at teknikken er god når man f. eks skal løfte noe tungt OG på tid. Har sett mange videoer hvor noen er på siste runden av ett eller annet og teknikken går ut vinduet. Derfor mener jeg det er viktig med en god instruktør som lar begynnere ta seg tid til å få til ting.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg ikke aner hva man bruker slynger til, så har jeg ikke trent det nei.

Lurer på hva som hadde skjedd om det kom en haug med "kun menn" timer eller treningssentre. Regner med at likestillingsombudet hadde kommet løpende og sagt at man ikke får diskiminere pga kjønn da. :P Utrolig hva folk tenker...

Trur jeg venter litt med crossfit da. Til jeg er i bedre form. Taker for svar. :)

Vært på min første spinningtime nå, og det var faktisk noe som var helt OK. Må kjøre mitt eget løp enda, men pushe meg mer og mer for hver gang. Så blir det nok bedre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...