Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, april

maysofie
 Share

Recommended Posts

Oppoghopp kl 06. Datter hadde da allerede lufta Diva og Lita. Jeg lufta Lotta, lekte godbitsøk i hagen med Lita og Lotta, og fikk instruert datter for dagen. Tok med meg Lotta på jobb siden hun er av den sjalu typen og datter skal få ha dagen i fred med Diva (og Lita) i heimen. 

Lotta-assistent.thumb.jpg.ca04dd71f156bfb03cbb4ee723aa99a4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 3.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Akkurat nå er jeg superfornøyd med lille Fettergutt. Jeg er nemlig på vei hjem fra kurs med en rykende fersk B-godkjent lavinehund.  Flinke Fetter skuffer aldri.

Hei sonen  Må bare dele.. Colored Melody's Calendar Girl. HD: A/A  AD: 0/0 Gjennomført MH - Bestått, med 1 på skudd.   Verdens fineste lille aussie-frøken❤

Fine bikkjer! Han heter Herr Hu, og er verdens søteste! Han ble 2 år i går.  Han er ikke 100% offisielt min enda, vi har ikke ordna med omregistrering, men vi har hatt ham siden rett etter nyttår

Posted Images

8 timer siden, SFX skrev:

Jeg brukte et gavekort om fredag i en blomsterbutikk, så jeg har fire ulike buketter med gule blomster i stua - det får holde. Jeg kjøpte også en slik trollhasselgren til å henge egg på, men... Nei, orker ikke. Et annet år, en annen gang. Kanskje jeg gidder å skifte duker, for noen har vært ute på gårdsplassen for å spise jord, også tørket seg rundt munnen på to duker i passe hodehøyde :whistle: 

:lol: Gule blomster er veldig påske, så da tipper jeg påskestemningen er i boks selv uten gule kyllinger etc :D 

8 timer siden, SFX skrev:

Derfor har jeg holdt fast på å ha mandag som fridag så lenge som mulig - det er lettere å reise på noe etter jobb en fredag, enn å komme seg på jobb mandag etter en slik helg

Ja, det er helt sant :ahappy: 

8 timer siden, Argyr skrev:

:innocent:

:teehe:

8 timer siden, Argyr skrev:

Jeg har egentlig lyst å gi gresset en sjanse, og det kan godt hende det går bra når det blir grøfta. Det er nemlig en skråning som kun avbrytes av veien min - da blir det sånn, da. Men det kan nok hende det må på et lass med subbus før det skjer, det er noen hull som må tettes og litt sånt også. Grus i sporene og gress i midten, kanskje. 

Sånn har jeg det her. Jeg kjørte ihjel underlaget foran garasjen i vårløysinga i fjor, men fikk da naboen til å komme med et lass grus og en traktor så han fiksa og ordna slik at det nå er gruslagt der jeg kjører mest, men har gress på resten av gårdsplassen :) 

8 timer siden, 2ne skrev:

Hva jeg gjør? Det er jo hennes problem :P 

Stakkars piken... må flytte hjemmefra snart da :P 

Hva er galt med gjærbakst, da liksom? :o 

Kommer litt an på type... noe sier meg at det ikke var grovbrød SFX bakte :P 

Så, nå må du jo ha egne sauer snart? :D 

Det HADDE vært kult, men det er jo jobb med dem da... jeg har jobb, jeg :P 
Siri Guldseth sitt bilde.

• Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Ozzy skrev:

Ville ikke vært for glad, den serien går bare nedover med sesongene :lol: (sier hu som likevel starta på den nyeste sesongen..) 

Ikke si sånt da :aww: 

Men syntes det er en gjenganger i mange serier, de melker dem litt for lenge.

Sovet litt mer normalt i natt, så nå venter jeg bare på at vekkerklokken skal ringe. 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

....har hundene fått griseører som bestikkelser. Lykke er i skikkelig partymodus etter et par rolige dager. :P Litt frokost snart, også avgårde på trening sånn at de får brukt opp litt energi før jobbeuke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Her blåser det så det suser i husveggene. Så turen i dag blir med dunjakke og regnbukse for å holde den isende vinden ute. 

Skal på jobb i dag og ha demo i den travleste butikken som er her i distriktet. Men i dag tror jeg ikke det blir så veldig travelt akkurat. På fredag kjørte det biler i mot i retning fjellet nesten uten stopp, og det på en strekning på et par mil. Så jeg tror Haugesund og omegn er relativt tømt for handlende folk nå. 
Det positive er jo at da har jeg energi til å gå tur i kveld igjen :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På jobb i dag. Ikke akkurat fult hus her, men da er det ingen møter som betyr at man får unna masse jobb :) Det er digg.
Skal bli deilig med noen dagers påskeferie. Håper det er litt snø på hytta så vi kan gå ski og akebrett med frøkna.
Etter det er jeg klar for vår og sommer hjemme :P

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sen start i dag, selv om jeg la meg tidlig. For selv om jeg la meg tidlig så tikket det inn meldinger man ikke kunne la ligge... Men nå er jentene luftet og har fått mat, trappa vasket, og jeg skal snart sette meg og jobbe igjen.

Edit: Nå griner jeg :cry: Forrige dagen ble jeg veldig berørt av bildet på forsiden av VG, hvor man kunne se hunden som ble drept i terroren i Stockholm. Nå ser jeg at noen har laget et lite minnested for hunden, og jeg tenker takk, du gode menneske! Takk for at du så og for det du gjorde... :heart: 

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Raksha skrev:

Lurt! Svigermor har nok påskepynt til tre hus, men sånn blir det nok aldri her. Husker mamma stressa og styra med pynting til alle høytider - jeg syns bare det var pes. :aww: Ingen av oss er helt sikre på om vi virkelig er i slekt :lol: 

Hehehe, jeg også har lurt på om jeg kan være adoptert til tider, men så plutselig er det noen familielikheter som dukker opp likevel.

Jeg liker jo egentlig å pynte og ordne til høytider. Men advent og jul står helt klart høyest i kurs, også er det litt mer verdt innsatsen når pynten kan stå i en måned. Nå er jeg bare sliten, så å skulle finne fram energi til å pynte, så jeg kanskje blir ferdig til jeg drar, også må det fjernes omtrent med en gang jeg kommer tilbake... Nei...

11 timer siden, 2ne skrev:

Gjærbakst er alltid lov! :D 

Ikke sant?

11 timer siden, 2ne skrev:

Hva er galt med gjærbakst, da liksom? :o 

Ikke sant?!?!

11 timer siden, Line skrev:

Det heter har du lyst har du lov, har du vett lar du vær - så uansett så kan du droppe det :D 

Og noen ganger er en bare for lat, uavhengig av lyster og vetter.

2 timer siden, Siri skrev:

:lol: Gule blomster er veldig påske, så da tipper jeg påskestemningen er i boks selv uten gule kyllinger etc :D 

Bortsett fra at de sikkert er død før påskeaften, men den tid den sorg :P Jeg har ikke noe forhold til påskestemning, har ingen påsketradisjoner som er hellige, jeg vil bare spise marsipan og sove, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, SFX skrev:

Jeg har en banankasse full av diverse kyllinger, og et par påskeduker. Det er mange søte kyllinger der ute, men de kan få ligge i eska si i år. 

Lilla og hvitt er også påskefarger, synes jeg. Om det ikke er adventslilla og Luciahvitt, men det kommer jo an på hvordan du bruker det. Grønt kan også vær påske/vår. 

Nå trener jeg kjevemuskulaturen igjen, så da tenker jeg at vi skal finne senga. Etter medisiner og mat til de som skal ha det. Og tissing. 

Vårfarger i alle fall. En hvit eller lilla tulipanbukett kunne jeg tenke meg, det pluss den nevnte hanen får være påskepynten i år tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, SFX skrev:

Hehehe, jeg også har lurt på om jeg kan være adoptert til tider, men så plutselig er det noen familielikheter som dukker opp likevel.

Jeg liker jo egentlig å pynte og ordne til høytider. Men advent og jul står helt klart høyest i kurs, også er det litt mer verdt innsatsen når pynten kan stå i en måned. Nå er jeg bare sliten, så å skulle finne fram energi til å pynte, så jeg kanskje blir ferdig til jeg drar, også må det fjernes omtrent med en gang jeg kommer tilbake... Nei...

:lol: Joda, når utålmodigheten min slår til for fullt så kjenner jeg slektskapet med mamma blomstrer :lol:  Og sikkert flere ting jeg ikke kommer på. Men pyntegenet har jeg virkelig ikke arvet. 

Synes det høres ut som en veldig fornuftig prioritering av energien jeg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Siri skrev:

Ja, det er helt sant :ahappy: 

:teehe:

Sånn har jeg det her. Jeg kjørte ihjel underlaget foran garasjen i vårløysinga i fjor, men fikk da naboen til å komme med et lass grus og en traktor så han fiksa og ordna slik at det nå er gruslagt der jeg kjører mest, men har gress på resten av gårdsplassen :) 

Stakkars piken... må flytte hjemmefra snart da :P 

Kommer litt an på type... noe sier meg at det ikke var grovbrød SFX bakte :P 

Det HADDE vært kult, men det er jo jobb med dem da... jeg har jobb, jeg :P 
Siri Guldseth sitt bilde.

Jeg må bare spørre, hvorfor trener dere gjeting om dere ikke har sau?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, SFX skrev:

Ikke sant?

Ikke sant?!?!

Og jeg merker meg at du galant unngår å svare på det jeg skrev :P      :lol: 

Sitat

Bortsett fra at de sikkert er død før påskeaften, men den tid den sorg :P Jeg har ikke noe forhold til påskestemning, har ingen påsketradisjoner som er hellige, jeg vil bare spise marsipan og sove, jeg.

Det er ikke alltid jeg støtter at man skal følge sine lyster, men i dette tilfellet er det helt innafor altså :lol: 

7 minutter siden, Luma skrev:

Jeg må bare spørre, hvorfor trener dere gjeting om dere ikke har sau?

Fordi det har blitt et større fokus på å bevare gjeteranlegget hos rasen både i rasens hjemland og ellers i Europa (det er jo grunnlaget for de gode arbeidsegenskapene hos gjeterhunder) og da synes jeg det er viktig å se hvordan min hund ligger an mht dette, vi har planer om å konkurrere (men det må foreløpig gjøres utenlands - det er offisielle gjeterhundprøver for kroppsgjetere) og det er ett av flere krav for å kunne bli champion i rasens hjemland :). Men først og fremst er det fordi jeg ser hunden elsker det og håndterer sauene veldig pent :) 

Edit: En oppdretter fra Belgia la ut et innlegg på FB nå om at tispa hennes hadde kommet i løpetid MYYE tidligere enn hun hadde trodd, og siden hun hadde tenkt å pare henne på kommende løpetid, så hadde hun ikke fått bestemt seg for hannhund riktig ennå.. så det var fritt fram for å komme med gode forslag... og så var det noen som la ut et bilde og jeg tenkte dæsken for en vakker hund.. HAN burde jeg kanskje sjekke ut... og lurte veldig på hvem det var? Også viste det seg at det var en sønn av Willy :lol: Selvsagt var han vakker :wub:

• Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Symra&Pippin skrev:

Vårfarger i alle fall. En hvit eller lilla tulipanbukett kunne jeg tenke meg, det pluss den nevnte hanen får være påskepynten i år tror jeg.

Lilla er faktisk påskefarge når det kommer til kristendom. Og det er jo strengt tatt pga kristendommen vi har påske her til lands :)

Edit: Gult er solens farge som vi brukte lenge før vi ble kristne.

Lilla er botens farge og brukes tom påskeaften.

Hvit er kirkens festfarge og grønt symboliserer våren.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Stine skrev:

Lilla er faktisk påskefarge når det kommer til kristendom. Og det er jo strengt tatt pga kristendommen vi har påske her til lands :)

Jo, men på samme måte som med jul (den urgamle midtvinterfesten jol), så feirer vi gudløse våren mens de gudfryktige feirer Jesu død og oppstandelse. De fleste påskesymbolene handler om vår (egg, kyllinger, bjørkeris ogsåbortetter). Kirken forbinder lilla med den kristne tradisjonen, men det spørs om det ikke er inspirert av blåveis og krokus? Ikke vet jeg. :)

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Det er ikke alltid jeg støtter at man skal følge sine lyster, men i dette tilfellet er det helt innafor altså :lol: 

Fordi det har blitt et større fokus på å bevare gjeteranlegget hos rasen både i rasens hjemland og ellers i Europa (det er jo grunnlaget for de gode arbeidsegenskapene hos gjeterhunder) og da synes jeg det er viktig å se hvordan min hund ligger an mht dette, vi har planer om å konkurrere (men det må foreløpig gjøres utenlands - det er offisielle gjeterhundprøver for kroppsgjetere) og det er ett av flere krav for å kunne bli champion i rasens hjemland :). Men først og fremst er det fordi jeg ser hunden elsker det og håndterer sauene veldig pent :) 

Takk for utfyllende svar:) Jeg er overhodet ikke enig i sånn lek med levende individer som garantert ikke syns aktiviteten er gøy og håper ikke dette er en voksende trend, men ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Siri skrev:

Masekråke, jeg lager denne :D

Jeg er litt sånn motsatt bjørn - jeg vil bare sove og spise på våren og sommeren...

Edit: En oppdretter fra Belgia la ut et innlegg på FB nå om at tispa hennes hadde kommet i løpetid MYYE tidligere enn hun hadde trodd, og siden hun hadde tenkt å pare henne på kommende løpetid, så hadde hun ikke fått bestemt seg for hannhund riktig ennå.. så det var fritt fram for å komme med gode forslag... og så var det noen som la ut et bilde og jeg tenkte dæsken for en vakker hund.. HAN burde jeg kanskje sjekke ut... og lurte veldig på hvem det var? Også viste det seg at det var en sønn av Willy :lol: Selvsagt var han vakker :wub:

Hahahaha, den der er så bra! Jeg har stoppet flere ganger mens jeg gjør random scrolling nedover FB og tenkt at DET var en pen hannhund, er det noe å sjekke ut videre? Også er det halvbroren til Glam, og jeg kjenner at da har jeg jo alt jeg trenger her i sofaen, det er ingen i verden som er bedre enn ham, faktisk :wub: 

Selv om han spiser leire på gårdsplassen og tørker snuta på de hvite dukene mine. Det er jo idiotisk å ha hvite duker, egentlig.

Akkurat nå, Symra&Pippin skrev:

Jo, men på samme måte som med jul (den urgamle midtvinterfesten jol), så feirer vi gudløse våren mens de gudfryktige feirer Jesu død og oppstandelse. De fleste påskesymbolene handler om vår (egg, kyllinger, bjørkeris ogsåbortetter). Kirken forbinder lilla med den kristne tradisjonen, men det spørs om det ikke er inspirert av blåveis og krokus? Ikke vet jeg. :)

Lilla er symbolet for bot, anger, alvor og ånd. Jeg tror det heller handler om at en så viktig sinnstilstand krevde det dyreste og mest eksklusive av alle farger (som purpur/fiolett/lilla var) for å vise alvoret. Lilla hører jo også adventstiden til, og ikke at jeg kjenner til klimaforholdene i Jerusalem, men de har vel ikke blåveis og krokus der i desember? 

Våren er tiden for fruktbarhet, selvfølgelig er egg og natur viktige symbol. På samme måte som at "alle" spiser lam - offerlammet. Bjørkeriset har også allusjoner til pisking/straff - som en del av boten. Bare se på alle de som frivillig piskes og korsfestes på langfredag. Det er ikke så sterkt skille mellom kristendom og sekularisert påskefyll, egentlig. Selv marsipanen har en naturlig plass, når en etter en lang fastetid skal få lov til å feire og feste med det dyreste en har - og mandler er dyrt.

For øvrig sier interiørbloggerne at i 2017 skal det være pastellpåske :D

Nå skal jeg vaske opp ferdig, skrubbe kjøkkenbenken, og kjevle ut kringle. Med mandler. 

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SFX skrev:

Lilla er symbolet for bot, anger, alvor og ånd. Jeg tror det heller handler om at en så viktig sinnstilstand krevde det dyreste og mest eksklusive av alle farger (som purpur/fiolett/lilla var) for å vise alvoret. Lilla hører jo også adventstiden til, og ikke at jeg kjenner til klimaforholdene i Jerusalem, men de har vel ikke blåveis og krokus der i desember? 

Våren er tiden for fruktbarhet, selvfølgelig er egg og natur viktige symbol. På samme måte som at "alle" spiser lam - offerlammet. Bjørkeriset har også allusjoner til pisking/straff - som en del av boten. Bare se på alle de som frivillig piskes og korsfestes på langfredag. Det er ikke så sterkt skille mellom kristendom og sekularisert påskefyll, egentlig. Selv marsipanen har en naturlig plass, når en etter en lang fastetid skal få lov til å feire og feste med det dyreste en har - og mandler er dyrt.

Lilla er blant annet fargen for faste og brukes derfor både før jul og før påske. En rask titt på nett viser et virvar av tradisjoner, de fleste har endret seg opp gjennom historien eller har "lokale" tilpasninger. Men at gult stammer fra den gamle solfesten er det vel liten tvil om. Spennende med sånn kulturgreier og sånn. :lol:

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaska kjøleskapet, benytter sjangsen nå som det nesten er tomt :D Også så fint vær det er ute! Men går jo ikke ann å sitte ute siden det blåser skikkelig surt fra alle retninger :icon_cry: Bilen er ferdig da :D Så da blir det sunnmøre imorra :D

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...