Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Når du får mail av en svensk oppdretter om bedlingtonvalper på vei og spørsmål om du vil stå på valpeliste  ( vi har hatt en del kontakt før altså ), og brått tenker at alle gode ting er 3. 

Nei , det er ikke det. Jeg skal definitivt ha en liten bedlington en gang ( uansett hva sambo sier ), men ikke nå. Ikke sammen med Nico :P

• Like 1
  • Svar 3.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Se på den søtsaken da!

Jeg er på vei hjem med valp  Han er bitteliten. Og veldig trøtt. 

Jeg har fått meg ny jobb! I Elverum! 

Posted Images

Skrevet

Tenkte jeg skulle få gjort unna litt papirarbeid og noen telefoner og sånt. Så jeg ringer litt rundt og får ikke svar! Aser meg opp littegrann, før jeg oppdager at klokka ikke er blitt åtte ennå engang :aww: 

• Like 3
Skrevet
7 timer siden, Paranomia skrev:

13912348_1213767595334242_62735981307769
Hils på nye gliset :D Så lenge klarte vi å vente med å kjøpe tesla, ja :lol: Men vi gjorde et latterlig godt kupp, så da gikk det fort, da! 

Får man plass til to mellomstore hunder i en tesla? I tillegg til noe menneskebaggasje til familien? Tenker det finnes flere modeller, men har ikke sjekket sånt enda...bare tenkt at neste bil bør bli elbil :ahappy:

Grattis med ny bil forresten :)

Skrevet
Det er MYE dyrere å forsikre basenjien i Gjensidige enn i Agria [emoji33] Da blir det Agria. 

Har du sjekka om du kan melde deg inn i fagforening som student og få rabatt på den måten?

• Like 1
Skrevet

Må dra å bytte gresstrimmeren jeg kjøpte, vil ikke funke etter 15 minutter med klipping :/ Klaging på kjøp er det verste jeg vet, men er vel pent nødt.Ellers har katten og hunden styrt på i natt, så valpen er trøtt i dag, ikke rart når hun  leker med katten om natten..Gubben måtte hente katten etterhvert, hørtes ut som vi lå å sov under en jernbanebro eller noe som de styra:D

Skrevet
1 minutt siden, Kokospaniel skrev:

Har du sjekka om du kan melde deg inn i fagforening som student og få rabatt på den måten?

Er medlem i NITO og får rabatt av det :)

Skrevet
On 3.8.2016 at 1:08 PM, Krutsi said:

Nei, Krutsi sa ikke dette men sonen min har hengt seg opp. *Sutre like mye som sulten whips som ikke får menneskemat*

• Like 3
Skrevet

AN tenker jeg at magefølelsen sier at yngstehunden får løpetid før vi skal dra på tur neste helg. Og det passer noe så inn i h**** dårlig når vi skal ut og konkurrere. Når hun har ventet så lenge (15 mnd) på løpetiden kan hun vente 1,5 uke til...

Skrevet
1 time siden, Wednesday skrev:

Det er MYE dyrere å forsikre basenjien i Gjensidige enn i Agria :o Da blir det Agria. 

Jøss, hvor mye skulle de ha? 

I dag har jeg en 3 åring :o:wub:

Så jeg later som jeg ikke har vondt i magen, og skal snart fikse ferdig huset til mamma og stefar kommer. PRøvde å ringe i stad, da fikk jeg ikke svar, så enten er de på vei eller så har de ikke stått opp - håper det siste :lol: 

• Like 9
Skrevet
1 minutt siden, Raksha skrev:

Jøss, hvor mye skulle de ha? 

I dag har jeg en 3 åring :o:wub:

Så jeg later som jeg ikke har vondt i magen, og skal snart fikse ferdig huset til mamma og stefar kommer. PRøvde å ringe i stad, da fikk jeg ikke svar, så enten er de på vei eller så har de ikke stått opp - håper det siste :lol: 

De skulle ha over 4000 i året :o Husker ikke nøyaktig, venter på mail om tilbudet.

Gratuerer med dagen, Ida :D:D

Skrevet
Akkurat nå, Wednesday skrev:

De skulle ha over 4000 i året :o Husker ikke nøyaktig, venter på mail om tilbudet.

Gratuerer med dagen, Ida :D:D

i allverden! :o Betaler rett under 2000 for Kasko :o 

Takk :ahappy: 

Skrevet

Gratulerer med 3åringen Rak

Og gratulerer med dampvasker til Tonje. Synes i likhet med Rak at du ikke skal avskrive den helt enda.

Gratulerer med bil til de som har kjøpt. Skal ha ny bil snart jeg også. Er alltid noe galt med den jeg har, så blir sprø.
Har egentlig lyst på en "liten konebil" men må vel ha en stasjonsvogn :P 

Skrevet

Da er nok det forklaringen, for jeg skulle ha 50 000, rehab og liv. 

Ah, liv har jeg og.  Men dobles virkelig prisen av 50 000 i dekning? :o DA hadde jeg gått for agria om de har samme til billigre ja. 

Takk @MonicaT:)

Skrevet

Sympati @2ne...

Idag har jeg trøkt i meg to av blobbene jeg lagde i går til frokost. Egentlig lagde jeg de så store for at jeg bare skulle behøve en... vel jeg behøver bare en, men de var så gode...

Skikkelig deilig at både yr og storm tok feil i går sånn at det begynte å regne fra klokka sju istedet for klokka ni som de sa - og har regnet stort sett hele natten... :sheldon: Heldigvis har nesten alt jeg malte igår tørket fint - bare det hjørnet som får mest vann på seg som ikke er tørt enda... det er bare helt nederst ved en takrenne, så ikke krise... men sukk... 
Idag var planen strøk no to, vasking av hund og leilighet og siste biten av dugnaden på klubbhuset 

Skrevet

Vaskemaskin satt på, og nå skal jeg sette på oppvaskmaskin, kaste søppel og gå en runde med jentene. Så pakke bil og ta meg en dusj. Da begynner det vel å nærme seg avreise, tipper jeg :) 

Skrevet
36 minutter siden, Raksha skrev:

Ah, liv har jeg og.  Men dobles virkelig prisen av 50 000 i dekning? :o DA hadde jeg gått for agria om de har samme til billigre ja. 

Takk @MonicaT:)

Agria har 60 000, men fortsatt veldig mye billigere. Så det ble ikke noe vanskelig valg. 

Skrevet

Agria har 60 000, men fortsatt veldig mye billigere. Så det ble ikke noe vanskelig valg. 

Fornuftig! Det hadde nok jeg og gjort. De øker prisen sakte men sikkert hos gjensidige. Men vi 4000 er jo omtrent det jeg betaler for begge. 

Skrevet
1 minutt siden, Raksha skrev:

Fornuftig! Det hadde nok jeg og gjort. De øker prisen sakte men sikkert hos gjensidige. Men vi 4000 er jo omtrent det jeg betaler for begge. 

Hjalp ikke det skvatt å ha bilen og barna forsikra der i tillegg :P Over 4500 er jo ran. 

Skrevet

Elektrikeren kom i dag, skulle kommer klokken 8 men kom 7.30. At jeg ikke sovnet før klokken 5-5.30 i dag gjør ikke saken bedre. Men nå er alt i orden, og vi kan begynne å liste på soverommet. 

Vi ombestemte oss ang. tapeten på soverommet. Så tror den kommer opp på en vegg i stuen til neste år, Blir nok finere det. 

Man sliter litt med å velge gardiner. Vi aner ikke hvilken farge eller stoff vi skal ha:icon_confused: Gubben har sagt at han vil ha gardinlengder, så da er vi et steg nærmere :P Men noe mer har vi ikke funnet ut, så hvis noen av dere har noen tips så blir jeg glad! Rommet er malt i fargen sand, og har hvite lister.

Skrevet
På 4.8.2016 at 11:13 AM, Mud skrev:

Her arver 9 åringen til lillesøster bøker fra Ask 

Har dere lest bøkene til Torill Thorstad Hauger?
Ikke lest alle selv, men husker jeg likte godt vikingbøkene hennes :)

Fra Wikipedia: "De fleste av bøkene hennes er for barn og ungdom, og har handling fra ulike historiske perioder, ofte fra vikingtiden. De fem bøkene Røvet av vikinger, Flukten fra vikingene, Sigurd Drakedreperen,Tord Illugesson og Ravnejenta foregår i det samme miljøet, men sett fra ulike vinkler. I de to første bøkene ligger synsvinkelen hos irske treller, i den tredje hos en jarlesønn og i Ravnejenta hos ei jente som har legende evner, og derfor lever utenfor samfunnet.

Filmen Sigurd Dragedreper fra 1989 bygger på romanen Sigurd Drakedreperen."

• Like 2
Skrevet

Tur gått, og det er så kjipt når man mister rullen med bæsjeposer.... Jaja, ikkeno å gjøre med :aww: Bilen er organisert, gjenstår bare å hive inn hund og bagasje. Nå driver jeg og lager ostesmørbrød i vaffeljernet - må ha veiamat! 

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
    • Tusen takk for utfyllende svar! Det er absolutt slitsomt ja.. Burde selvsagt lagt til at han er røntget og resultatene viste plettfri både AD og HD. Vi fikk i tillegg tatt et pr ekstra bilder av ryggen hans da han har hatt noe smerter i ryggen ila året, men heller ingen avvikende resultat der. Skal sies at veterinærene som har sett på han når har har hatt vondt i ryggen (ved to anledninger) kan ikke finne noe ved kontroll og de mener det kan være muskulært. Så absolutt ikke umulig at en fysioterapeut hadde vært hensiktsmessig mtp akkurat det.  Men for å gi litt mer utfyllende kontekst så skjer ikke disse utbruddene i forbindelse med noe som skulle utløse noe smerter og dermed utløse utbrudd. Som regel så kommer det i etterkant av at han har rullet i snø/gress feks, eller at vi har måttet begrense han mye, mye kort bånd. Eller hvis vi «maser» på han eller krever noe av han, gå pent og ikke dra feks. Så det lille vi ser av et mønster er at det henger sammen med stress eller frustrasjon, og overtenning. Å vi har lite tro på at han gjør det fordi det er en form for lek for han, fordi det aldri ender positivt for verken han eller oss. Han vinner aldri disse kranglene, men det gjør ikke vi heller..🥲 For å svare litt på punktene du spør om (setter stor pris på at det spørres, da vi ofte opplever at folk antar at vi er problemet og gjør alt feil, uten å spørre) 1. røntgen er tatt, og kontakte fysioterapeut er ikke en dum ide.  2.riktig og nok aktivitet synes jeg også vi har godt dekket. Han får 3 turer om dagen, en kort på morgenen og en på kvelden (ca 30 min) i tillegg til en lengre tur på 45-75 min etter arbeidstid. Vi bor for tiden i leilighet i Oslo så å lufteturene skjer i bånd. I tillegg er vi ofte i skogen og på privat hundejorde der han få løpe løst. 3. munnkurv og grime har vi også kjøpt ja, å på kurset vi gikk rett før jul fikk vi hjelp til innlæring av disse. Munnkurven har vi skjønt at er litt for liten så den har blitt tilsidesatt. Og grime øver vi fortsatt på, men den blir også et stressmoment for han og han klikker ofte både av å ha den på og få den av. Så vi har ikke kommet så langt at vi kan gå tur med den enda, da det ender mer manisk graving for å få den av, til tross for at vi prver å flytte fokuset hans fremover. Men vi håper å få den bedre til etterhvert. 4. Har vært i kontakt med oppdretter ang dette å til tross for å ha drevet oppdrett i 25år så har heller ikke hun hørt om denne oppførselen. Foreldre er helt fine. De søsknene vi vet om er ikke utenfor «normalen» av unghund oppførsel. 5. Mulig vårt neste steg igjen blir å kontakte en adferdskonsulent ja, som er spesialisert innenfor mer adferd enn trening. For som sagt så har vi forsøkt å trene dette bort på forskjellige måter uten å nå frem. Trenger nok noen som kan evaluere hele han og mønstrene hans, å det er det vi har trodd vi har fått tidligere. Men som regel er det en og en time, å om han ikke klikker ila den timen så får man heller ikke sett problemet. Å da er vi ofte like langt, å ender med å bli fortalt treningsmetoder vi kan prøve men som overhodet ikke fungerer når han tipper, å dermed blir et større stressmoment for han.    Vi holder til i Oslo nå men flytter til Nes i mai. Instruktørene vi har hatt på besøk er en vi fikk anbefalt fra oppdretter, fra Hamar. En dame fra hundeskolen som holdt valpekurset, Norges hundeskole. Og en vi fikk anbefalt, frøken dognanny.  Vi var ikke missfornøyde med noen av disse men har forstått at de kanskje ikke har den rette kunnskapen for vårt problem..
    • Dette høres slitsomt ut for dere! som du sier, dette er ikke normalt, ikke for noen raser, jeg håper dere kan få hjelp. Bra du nevner at dere har vært til veterinær. Er han røntget? Jeg ville også fått besøk av en hundefysio som kan sjekke muskulaturen, de har ofte bedre kompetanse på muskulære problemer. Kan jeg spørre hvilke instruktører dere har hatt inne og hvilken kompetanse de har? Hvor i landet bor dere? Det er stort spenn i kompetanse og metoder. Jeg stoler på de fleste jeg kjenner til som er listet på https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund, men der er det også variasjon i kompetanse. Et annet spørsmål er om dere har hatt inn instruktører som hovedsaklig driver med hundetrening, eller om dere har hatt inn hundetrenere med fokus og kompetanse på adferd. For noen er det stor overlapp, mens andre er det skille. Er det standard eller jaktgolden? Har du snakket med oppdretter? Hvordan er mentalitet på foreldre og søsken? Erfaringsmessig er det uansett dumt å vente på at en hund skal "vokse av seg" noe som helst av problemer. En del adferd må man riktignok bare forebygge og "holde ut", men jo mer en hund får "øvd" seg på adferd, jo bedre sitter den. Ting jeg ville sjekket ut/prøvd. 1. Fysioterapeut. Rønting av hofter og albuer hvis dette ikke er gjort enda. 2. Nok og "riktig" aktivisering. Utelukke ballkasting og annen jaktlek som kan forhøyd stress. Mentale oppgaver som søk, trening av triks og lydighet i korte økter hver dag, og nok fysisk aktivitet. Minst 1-2 timer tur med snusing og varierende tempo daglig. 3. Lære inn å ha på munnkurv med positive metoder og bruke den på tur. Eventuelt også grime. 4. Snakk med oppdretter, om de kan være til hjelp og kan si noe mer om foreldre og søsken. 5. Finne riktig hundetrener. Det kan dessverre være en krevende oppgave. Men jeg har enda en del kontaktnettverk hvis du oppgir hvor i landet du bor.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...