Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, juni


Teserere
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, Snøfrost skrev:

Må'kke blande folk med Siberians da blir det bare tull :P

Folk har blå øyne som recessivt (og så en del gener som modifiserer den nøyaktige fargen på det blå eller brune). Rødt hår er også recessivt, og det er det også hos hund, katt osv - rødt som i mangel på eumelanin ved å merke. Vi har jo en tendens til å kalle en del andre farger "rød" også.

 

Det er jo det som gjør alt så forvirrende for oss som ikke har peil :lol:

Man vet jo aldri hva som kommer ut. .

 

Jeg trodde at feks  Toddy sine lysende røde øyne når de treffes av lys kommer av at blodårene bak synes fordi øynene er så lyse. Litt sånn albinoøyne. . 

Så poden og Toddy har altså begge mangel på eumelanin?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 3.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Raptus får flytte til Langedrag! ! Vi er så glade nå at vi har ikke ord!! 

Mange som fortjener klemmer, gratulasjoner og mye jeg gjerne skulle svart på her og der, men tiden strekker ikke til.   Vi hadde en fantastisk dag på lørdag og alt ble veldig bra. Stemningen

Jeg har lappen  Kunne hatt den i 10 år allerede om jeg ikke hadde vært så treig, men bedre sent enn aldri  Så får vi se om jeg tør å kjøre alene, da    

Posted Images

2 timer siden, Tricolor skrev:

Hvordan ser et øye ut når det er splitt?

13411727_10156978171545641_1479221084792

Ulike øyne med forskjellige farger. Her er alle merles, men rasen min har også genet for blå øyne på helfargede hunder, også splittede øyne. Eksempel på valp med ett av hvert, sort tricolour:
10410630_10154793852255641_8208288352702

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drømte om kullsyremaskin i natt! Det var en skikkelig duell mellom Aqvia og SodaStream. Jeg kjente bare forsåvidt til Aqvia fra før, men så hadde ei venninne av meg en kullsyremaskin fra SodaStream i går hun serverte fra. Så nå vil jeg kanskje ha en kullsyremaskin (drømmer er ment til å bli sanne, sant? Eller kanskje de bare kan forbli en drøm). :lol: Klare seg med Taffelvann og saft! Hmh.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Snøfrost skrev:

Jeg har vel heller ikke skrevet at det har noe med pelsfarge å gjøre? 
Kan ikke se jeg har skrevet noe som mottsier det som står på denne siden?
Jeg sier det er et dominant gen antagelig uten fullt gjennomslag. Og til noen kan komme med bevis som er så gode at dette IKKE er en mulighet så står jeg ved det. For dominant med fullt gjennomslag er det IKKE, da ville aldri to brunøyde få blåøyde valper - men det skjer relativt ofte spesielt når de har blåøyde slektninger nært bak seg.
Og damen som har siden, som forøvrig er veldig hyggelig, har ingen personlig erfaring med rasen.

Men jeg har ikke sagt at du tar feil...synes du ble veldig defensiv nå. Det jeg sier er at de mener at det er en sjelden genvariant, slik at de mest sannsynlig kan få blå på både vanlig måte (mer eller mindre recessivt) og at noen av dem har det dominante genet som gir blå farge. Dvs det genet har ikke høy frekvens i populasjonen. PS personlig erfaring med rase har jo ingenting å si for genetisk kunnskap å gjøre. Lese artikler om genetikk kan jo alle gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går en elgkalv her og roper på mammaen sin. Liten sak. Moren ble påkjørt i dag tidlig.  Viltnemnda kommer og tar den i kveld, de vil at det skal være litt rolig og nå har den gjemt seg nedi grøfta så ingen kunder stresser den. 

Jeg får så vondt av den og har så lyst til å ringe langdrag e.l i håp at de vil ha den og får tak i den før viltnemnda :(

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow
Akkurat nå, Mud skrev:

Jeg får så vondt av den og har så lyst til å ringe langdrag e.l i håp at de vil ha den og får tak i den før viltnemnda :(

 

Gjør det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Turb skrev:

Men jeg har ikke sagt at du tar feil...synes du ble veldig defensiv nå. Det jeg sier er at de mener at det er en sjelden genvariant, slik at de mest sannsynlig kan få blå på både vanlig måte (mer eller mindre recessivt) og at noen av dem har det dominante genet som gir blå farge. Dvs det genet har ikke høy frekvens i populasjonen. PS personlig erfaring med rase har jo ingenting å si for genetisk kunnskap å gjøre. Lese artikler om genetikk kan jo alle gjøre. 

Siberians har alle samme genvarianten eller genvariantene for å få blå øyne. Jeg holder en liten åpning på at det kan være to nedarvingsmønstre, men tror personlig ikke at det er det.

Alle kan lese genetikk, men det er ingen fastslått nedarving av blå øyenfarge hos Siberians, og da kan det faktisk være en fordel og ha litt erfaring med rasen i tillegg til å ha lest genetikk. Alle hundene i rasen har den samme genvarianten, det er ingenting som tyder på noe annet. At den er sjelden betyr ikke sjelden i rasen  men sjelden i hundepopulasjonen som helhet, hos Siberians er det den måten de får blå øyne på og ikke noe annet. Det er trolig ikke recessivt.  Og det har neppe noe med øyenfarge hos bordercollie og gjøre fordi om de også har et allel som nedarves uten at det har sammenheng med pelsfarge å gjøre. Til det har rasene altfor ulikt opphav, og blå øyne har vært en del av rasen Siberian Husky siden de første hundene ble tatt inn fra Sibir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så skuffet at jeg bare sitter og griner.
Skulle endelig opereres i dag, et arrbrokk over navlen som har plaget meg siden jeg fikk det da jeg var gravid. I det siste har det blitt verre, og CT undersøkelse viste at det var ganske stort, så de fikk litt fortgang i operasjonsdato.
Kom glad og fornøyd på sykehuset i morges, fikk seng, premed og ørten samtaler med ymse leger, sykepleiere og anestesilege.
Etter to timer kommer kirurgen og sier at de har diskutert saken min, og det blir ikke operasjon i dag:icon_cry:
Av en eller annen grunn har de ikke tenkt over før i dag at jeg har mye arr langs hele magen (det var jo ironisk nok en del av problemstillingen i utgangspunktet, da de egentlig skulle ta arrkorreksjon samtidig:wacko:) og at det på grunn av en del faktorer kan bli et vesentlig større og mer omfattende inngrep enn først antatt, så de ville vente til de hadde mer folk og en annen kirurg.
Så derfor ble jeg sendt hjem, omtåket etter piller og veldig, veldig lei meg.
Vi har sjonglert og styrt veldig for å få kabalen til å gå opp, og så blir det bare avlyst...

En time etter fikk jeg telefon fra inntakskontoret med ny time. 29.juni! ****! Dermed er faktisk hele sommeren vår ødelagt!
NKK Trondheim og colliespesial er tre dager etter og går dermed til helv... Årets høydepunkt for meg:no:
Og gubben tar ferie fra den uka, så da får vi ikke ferie heller, siden han går i ferie fra 1.juli, og jeg begynner på jobb 1.august.
Så hele ferien hans blir brukt på min rekonvalesens:no: Hele juleferien gikk til helv... og nå går hele sommerferien også rett i dass.

I kveld ryker prosjekt sommerkropp, jeg har nemlig planer om å sjekke hvor mye godteri, junkfood og is en kropp kan innta:baby:
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dro opp til den gamle leiligheten for å hente hjem sykkelen min, men der kom jeg meg ikke inn i garasjen lenger? o.O Det har plutselig kommet en ny hengelås på den, og huseieren ante ingenting om det. Jeg bare drar tilbake i kveld og klipper den, men det var da ganske frekt? Vet ikke hvem som har gjort det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
3 minutter siden, Wednesday skrev:

Dro opp til den gamle leiligheten for å hente hjem sykkelen min, men der kom jeg meg ikke inn i garasjen lenger? o.O Det har plutselig kommet en ny hengelås på den, og huseieren ante ingenting om det. Jeg bare drar tilbake i kveld og klipper den, men det var da ganske frekt? Vet ikke hvem som har gjort det heller.

Har huseier leid ut til neste så vil jo de ha tingene i fred. Da blir ting etter forrige leietaker enten kastet eller stående eller brukt som sitt eget. De regner da med at en ikke vil ha det. Men håper at tingene dine er der da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, lijenta skrev:

Har huseier leid ut til neste så vil jo de ha tingene i fred. Da blir ting etter forrige leietaker enten kastet eller stående eller brukt som sitt eget. De regner da med at en ikke vil ha det. Men håper at tingene dine er der da

Jeg har betalt for leiligheten denne måneden også, og er ikke ferdig med å vaske ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevnte morløs,  elgkalv og skytes til sambo og nå er det ordnet hestehenger og midlertidig stallplass til stakkaren. Så får man håpe langdrag e.l vil ha den for denne blir tam. Ene kollegaen min måtte fjerne seg fordi kalven var desperat etter kontakt.  Nesten ingen på bygget har blitt informert om den for vi vil den skal få ligge i fred. 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mud skrev:

Nevnte morløs,  elgkalv og skytes til sambo og nå er det ordnet hestehenger og midlertidig stallplass til stakkaren. Så får man håpe langdrag e.l vil ha den for denne blir tam. Ene kollegaen min måtte fjerne seg fordi kalven var desperat etter kontakt.  Nesten ingen på bygget har blitt informert om den for vi vil den skal få ligge i fred. 

Sjekk med bjørneparken i Flå også ;) Elgene der har det kjempefint!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
1 minutt siden, Wednesday skrev:

Jeg har betalt for leiligheten denne måneden også, og er ikke ferdig med å vaske ut.

Ja da hadde jeg klipt i veg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Sjekk med bjørneparken i Flå også ;) Elgene der har det kjempefint!

Jeg er skeptisk til den parken pga hvordan de behandler bjørnene,  men hvis elgene har det fint må det jo være en mulighet.  Det er jo uansett uaktuelt å ha en tam elg på en stall sånn i lengden. Først må man prøve å få den til å overleve forsåvidt.  

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev: Sjekk med bjørneparken i Flå også [emoji6] Elgene der har det kjempefint!

Jeg er skeptisk til den parken pga hvordan de behandler bjørnene,  men hvis elgene har det fint må det jo være en mulighet.  Det er jo uansett uaktuelt å ha en tam elg på en stall sånn i lengden. Først må man prøve å få den til å overleve forsåvidt.  

 

 

Det er drammensområdet du bor? Har det ikke vært en kar på Kongsberg som har tatt seg av diverse vilt? :)

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Debbie skrev:

Ikke sant man har lov til å shoppe som en tulling(hundeutstyr) når hunden er syk??????

 

Selvsagt! :aww:

 

 

Fikk ordnet meg sushilunsj i dag så da er den i boks :P Hundene ligger flate etter trening så da er det bare å kaste seg over husarbeidet. Jippi.... 

Forresten! Ultralyd av hjerte, er det da veldig upraktisk for vet med sele på hunden? Bør jeg ta med halsbånd i tilfelle det blir aktuelt? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, mokken skrev:

Selvsagt! :aww:

 

 

Fikk ordnet meg sushilunsj i dag så da er den i boks :P Hundene ligger flate etter trening så da er det bare å kaste seg over husarbeidet. Jippi.... 

Forresten! Ultralyd av hjerte, er det da veldig upraktisk for vet med sele på hunden? Bør jeg ta med halsbånd i tilfelle det blir aktuelt? 

Tror du må regne med å ta selen av i vert fall :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...